Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door JumboBaloe
#2559379
Ik weet niet of dit het juiste bord is. zo niet dan moeten jullie hem maar verplaatsen.

Ik kom net van de dierenarts terug en heb verontrustend nieuws gekregen over Jumbo en in lichtere mate over Baloe.

ongeveer een maandje geleden voelde ik een bult onder de oksel van Jumbo.  Ik zelf dacht aan een vet bult of zoierts. Hij heeft er ook geen last van. Vandaag ben ik met hem naar de dierenarts geweest. De arts denkt aan iets heel anders een bult van miniaal 1 cm is in 80% van de gevallen een vorm van Kanker en meestal uitgezaait. Deze bult is ongeveer 2 cm. ze heeft een punctie afgenomen, wat Jumbo overigens moeiteloos toeliet (trots). Ze zag behalve vet cellen ook andere cellen (zegt op zich niet zo veel). Dinsdag horen we de uitslag.

Mijn zoon maakt zich grote zorgen het is zijn vriendje :'(

Dan Baloe. Hij heeft maar 1 ingedaalde bal (8maanden oud) en  zijn eikel is soms wat ontstoken groen voorvocht. bah.

ivm zijn ontstoken eikel is castratie aan te raden, echter de prijs van deze castratie kan oplopen tot 400 euro als ze zijn bal niet kunnen vinden. daarnaast heb ik geinformeerd naar de kans op een maag kanteling bij Baloe. Deze kans lijkt reel te zijn. zijn bouw zou te vegelijken zijn met een doberman lage borstkast en hoge rug. hierdoor ligt zijn maag hoog. daarnaast is hij angstig waardoor hij snel hijgt. hierdoor is de kans dat er lucht in zijn maag komt groot. lucht in de maag doet de maag sneller kantelen. ik kan de maag vast laten zetten met een kijkoperatie in combinatie met de castratie kost deze nog eens 280 euro. pffffffff een hoop geld.

bezorgde Joas
Door suzanne 1
#2559407
Goed dat je de bult hebt laten testen. Bultjes zijn altijd naar. Mijn ervaring is dat vetbulten kunnen varieren van 0,5 cm tot wel 10 cm. Dus het hoeft echt nog geen kanker te zijn. Eerst de uitslag maar eens afwachten. Ik vind het wel vervelend voor je hoe deze dierenarts jullie angst aanjaagd  :-\. Voor hetzelfde geld is het geen kanker en heb je je een halve week op zitten vreten van de stress.

Verder vind ik een hond opereren omdat hij misschien meer kans zou hebben op een maagtorsie wel heel ver gaan. Natuurlijk is het vervelend dat jouw hond door zijn bouw blijkbaar meer aanleg heeft, maar waardoor maagtorsiie's precies ontstaan weet men nog steeds niet. En om dan een hond een operatie te laten ondergaan )die ook niet gezond is, denk aan de narcose, abkuur) terwijl hij misschien wel nooit een maagtorsie krijgt  :-\ Ik ken een heleboel honden met zo'n bouw als jouw hond, geen een is geopereerd om een maagtorsie te voorkomen en geen een heeft ooit een maagtorsie gehad. Ik ken 1 hond die niet aan de 'eisen' voldoet en die heeft wel een maagtorsie gehad. Dus nee, ik zou hier niet voor gaan opereren. Het klinkt een beetje alsof deze dierenarts vooral heel veel geld in het laatje wil brengen.

Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een andere dierenarts, maar dat is natuurlijk jouw eigen keus. Succes en sterkte met het wachten op de uitslag
Door Martine.
#2559491
Ik heb een hond gehad met een vetbult in haar flank. Op aanraden van de dierenarts laten zitten omdat het eigenlijk enkel cosmetisch was om deze weg te halen. Pas toen deze opeens ging groeien naar een bult van zeker wel 10 cm deze weg laten halen en toen ging ze er pas last van krijgen, niet meer op die kant gaan liggen en er af en toe aan likken. Vetbulten kunnen dus wel degelijk groter zijn hoor.

Opereren voor een risicoverhoging ivm met bouw lijkt mij ook wat overdreven. Ook een operatie is tenslotte een risico. 
Door JumboBaloe
#2559513
suzanne 1 schreef: Goed dat je de bult hebt laten testen. Bultjes zijn altijd naar. Ik vind het wel vervelend voor je hoe deze dierenarts jullie angst aanjaagd  :-\. Voor hetzelfde geld is het geen kanker en heb je je een halve week op zitten vreten van de stress.
Ik wil dit wel nuanceren ik vind het prettig om goed voorgelicht te worden daarom vraag ik ook door. Als ik dan een "eerlijk" antwoord krijg. hoe vervelend deze ook is vind ik dit fijn. uiteraard is de optie dat het geen Kanker is ook besproken.
Verder vind ik een hond opereren omdat hij misschien meer kans zou hebben op een maagtorsie wel heel ver gaan. Natuurlijk is het vervelend dat jouw hond door zijn bouw blijkbaar meer aanleg heeft, maar waardoor maagtorsiie's precies ontstaan weet men nog steeds niet. En om dan een hond een operatie te laten ondergaan )die ook niet gezond is, denk aan de narcose, abkuur) terwijl hij misschien wel nooit een maagtorsie krijgt  :-\ Ik ken een heleboel honden met zo'n bouw als jouw hond, geen een is geopereerd om een maagtorsie te voorkomen en geen een heeft ooit een maagtorsie gehad. Ik ken 1 hond die niet aan de 'eisen' voldoet en die heeft wel een maagtorsie gehad.
de dierenarts is niet begonnen over de maagtorsie ik ben daar over begonnen. vooral omdat vrienden van mij daar met hun hond daar erg op bedacht zijn. het vast zetten van de maag zou in de zelfde operatie kunnen als de castratie. daarnaast gaat dat met een nieuwe methode via een kijkoperatie.  Ik overweeg het omdat de belasting minimaal lijkt te zijn (hij moet toch onder narcose vanwege de castratie en de operatie gaat via een kijkoperatie). maar ik ben daar nog niet overuit.
Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een andere dierenarts, maar dat is natuurlijk jouw eigen keus. Succes en sterkte met het wachten op de uitslag
gezien mijn toelichting lijkt dit nog voorbarig
Door Anne in Zweden
#2559527
Scotch heeft ook een gigabult onder zijn oksel, al jaren. Soms wordt die iets kleiner, dan weer groeit ie een beetje. Wisselt elkaar af, en ik weet nog steeds niet waardoor hij nou kleiner of groter wordt (beweging? Manier van liggen?) De homeopatische da zei dat het een vetbult was en dat er niet aan geopereerd hoefde te worden zolang Scotch er bij het lopen geen last van had. Dus ik vind ook dat je da de boel wel heel pessimistisch bekijkt.

Wat de torsie betreft sluit ik me bij Suzanne aan.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2559560
mijn vorige dalmaatje is in zijn leven een keer of 3 geopereerd aan vetbulten die een stuk groter waren dan jouw 1 cm.
hij had er aanleg voor dus eens in de zoveel tijd ging hij onder het mes omdat hij er dan weer een stuk of 3 had.
ik hou niet van bulten.. vet of niet en soms groeiden ze best hard.

kiki, mijn huidige dalmaatje heeft er ook 2.
1 bij haar tepeltje maar die is zo klein dat er bijna geen punctie gedaan kon worden.
hij groeit nagenoeg niet en is soepel van structuur.
ook eentje onder haar hals, net op haar borst zeg maar..
die is zeker zo groot als een stuiter.
groeit niet erg hard en zit niet in de weg..
mocht ze ooit om een andere reden onder narcose moeten dan gaat die bult gewoon mee..

die andere cellen zo met het blote oog zien.. ik weet niet of je daar al zo snel conclusies uit moet trekken.
dat je het laat uitzoeken als je er onzeker over bent is altijd goed.
een maagtorsie al behandelen voordat er ook maar sprake van is vind ik heel erg voorbarig.
mijn dalmaat heeft ook een lage borstkast en hoge buik.
heel veel rassen en honden hebben dat.. maar die krijgen echt niet allemaal een torsie.
het is nog niet zeker waardoor zoiets gebeurd.. het is altijd verstandig om er rekening mee te houden met eten en drinken en beweging.
maar een operatie?? neu..
omdat ik een vrouw ben en daardoor een hogere kans op borstkanker ga ik toch ook niet gelijk maatregelen nemen??
(beetje harde vergelijking misschien, maar zo zie ik t wel)
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2559592
Begrijp ik goed dat je wilt castreren omdat hij een ontstoking in zijn schacht heeft ?
die ontsteking is echt niet altijd opgelost na castratie en dan moet je toch verder kijken,
een oplossing kan zijn om een sneetje te maken aan het uiteinde van de schacht waardoor de ruimte die daarzit zich niet kan vullen met urine en andere rommel zodat de oorzaak van de ontsteking weg is.
Onderschat een narcose niet !!
Door hannabelgje
#2559603
Ik zou een hond met een niet ingedaalde bal sowieso laten castreren. Dat vind ik niet zo' n rare keuze. Dat ie last heeft van druppelen vind ik dan verder niet eens spannend.
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2559741
hannabelgje schreef: Ik zou een hond met een niet ingedaalde bal sowieso laten castreren. Dat vind ik niet zo' n rare keuze. Dat ie last heeft van druppelen vind ik dan verder niet eens spannend.
Waarom zou je dat in iedergeval laten doen ?
ivm de verhoogde kans op teelbal kanker, denk ik.
Door JumboBaloe
#2559834
Arkay schreef: Begrijp ik goed dat je wilt castreren omdat hij een ontstoking in zijn schacht heeft ?
die ontsteking is echt niet altijd opgelost na castratie en dan moet je toch verder kijken,
een oplossing kan zijn om een sneetje te maken aan het uiteinde van de schacht waardoor de ruimte die daarzit zich niet kan vullen met urine en andere rommel zodat de oorzaak van de ontsteking weg is.
Onderschat een narcose niet !!
Volgens de DA is de kans dat de ontsteking terug komt groot. een Castratie zou volgens haar de kans verkleinen dat de onsteking terug komt. daarnaast zou een niet ingedaalde bal een grotere kans op teelbal kanker geven. zoiets van 25% dit lijkt veel zij ze maar de kans gaat van 0,6% naar 0,8% of zoiets.

Verder zou het gedrag van een hond "makkelijker " worden maar hoe dat zit is me nog niet duidelijk. overigens is er nog geen beslissing gevallen of een castratie gaat komen. Het is haast als iets wat bij een hond hoort ??? wat is volgens jullie de voor en nadelen van een castratie?
Door glennlee
#2559975
Onze lab is gecastreerd, had ook ontzettend last van een "druiper". Is na de castratie helemaal weggegaan. Wij hadden soms echt dat de hele vloer onder de pus zat van zijn piemel.

Nadelen worden vaak genoemd dat ze snel dik worden, onze labrador is echt niet dik te krijgen. Heeft ook wel energie voor 10 maar dan nog. Verder weinig verandering gemerkt aan gedrag, niet loom ook niet levenloos. Tikkeltje rustiger maar verwaarloosbaar.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2560016
Ik weet hoe ongerust jullie je maken, maar wacht nu eerst dinsdag even af. Jumbo is heel beweeglijk en speels toch nog? Hij gaat iedere keer nog naar buiten enzo. Hij lijkt zich best lekker te voelen en eet ook goed. Ik weet dan onze verhalen over de bulten bij Sandor misschien alarmbellen hebben doen rinkelen, maar Sandor was al langer wat slomer, pas later realiseerde ik me dat.

En voor wat betreft Baloe. Tja, hij heeft ook dat bultje in zijn lies en dat zou die niet ingedaalde bal kunnen zijn maar ook wat anders. En daar zit het m natuurlijk in. Misschien eerst daar ook een biopt van laten nemen?

Voor wat betreft wat castratie doet, zoek even in de medische hoek hier. Daar staat wel het een en ander. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik met Baloe liever geen risico zou nemen als het mogelijk teelbalkanker zou kunnen worden. Maar ik denk dat er minder haast mee is. Misschien geeft een biopt meer info.

Voor wat betreft de maagtorsieoperatie. Ahum, ja onze hond heeft de bouw van een koningspoedel en ik ben er heel erg op bedacht. Ik wil echt dat hij rustig is na het eten, maar ja, dan speelt hij zo graag met Baloe he  ;)  en dan roep ik weer dattie rustig moet zijn. (hij bedoelde ons) Maar ik laat hem niet opereren. Wel heb ik me goed ingelezen wat de verschijnselen zijn en let ik goed op nadat hij gegeten heeft. Maar na alles hier gelezen te hebben, blijkt wel dat maagtorsie altijd wel kan gebeuren. Gewoon goed opletten en voor de onrust wellicht wat homeopatisch zoeken (zie medische hoek, is veel over te vinden en goedkoper dan zo'n operatie)

Geef Jumbo nog even een knuffel van me want dat kan ik in het echie niet (moet ik niezen) en hou nog even een paar dagen vol.
:bigarmhug:
Door **Jolanda**
#2560025
Wat naar. Ik hoop dat de uitslag dinsdag iets positiefs is!

Ik zou de hond vanwegen pus/ontsteking niet laten castreren. Ongeveer iedere intacte reu heeft hiet last van. Er zijn ook andere manier om hier mee om te gaan (vaak spoelen met afgekookt water bijv)

De kans op teelbalkanker word nu ook weer niet megagroot he. Het is nog altijd een kans van minder dan 1%.
Het nadeel met dingen die je te weten komt en waar je een afweging over moet maken is dat áls de hond over 5 jaar teelbalkanker krijgt, je nooit kunt weten of dat nu komt omdat er 1 bal niet is ingedaald of omdat ie het anders ook wel had gekregen wanneer die bal wel was ingedaald.
1% kans dat ie het krijgt is heel klein en dan moet je je afvragen of die 1% voor jou zo zwaar weegt dat je hem daarvoor wilt laten castreren.

Karakterveranderingen kunnen indd na een castratie. Soms positief, soms negatief.
Ik heb, ondanks dat ik geen hele makkelijke reu heb, besloten mijn hond niet te castreren. Het is denk ik maar net hoe je er tegenaan kijkt, hoe je er mee omgaat en wat het probleemgedrag is.

De maag laten vastzetten...tja eerlijk gezegt zou ik ook alleen die maag laten vastzetten wanneer de buik toch open gaat.
Een dure, net nieuwe techniek die ingezet word a 280euro omdat de hond nu toch onder narcose gaat vind ik wel veel geld om een klein risico weg te nemen. Al kan ik me als héél goed voorstellen dat iemand ook dát kleine risico wilt wegnemen omdat het gewoon iets is wat je nooit wilt meemaken.
Ik heb een sint gehad die een torsie gehad heeft en sinds dien zeg ik: als ik ooit nog eens een hond krijg met een groot risico laat ik de maag vast zetten wanneer de buik toch open moet, maar ik ga de hond daar niet speciaal voor onder narcose laten brengen. Dus tijdens een sterillisatie bijv. Maar jij hebt een reu en de buik gaat niet open, het is iets wat persoonlijk is en wat jij zelf moet afwegen. Is het het geld voor jou waard om dat kleine risico weg te nemen?

Waardoor een torsie onstaat is indd nog niet bekend. Erfelijkheid, (hoeveelheid) voeding, water, gekke sprongen, over de rug rollen...er word van alles gezegt/beweerd maar het is nog nooit bewezen.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2560145
**Jolanda** schreef:

Ik zou de hond vanwegen pus/ontsteking niet laten castreren. Ongeveer iedere intacte reu heeft hiet last van. Er zijn ook andere manier om hier mee om te gaan (vaak spoelen met afgekookt water bijv)
Idd...en het wordt vanzelf minder. Mijn beide reuen hadden er wel eens last van, maar nu ze 'volwassen' zijn, is het eigenlijk over. Maar goed, er worden honden voor minder gecastreerd  >:( Overigens die niet ingedaalde teelbal hoeft ook geen reden voor castratie te zijn hoor. Ja, misschien is het risico op teelbalkanker groter, maar castratie verhoogt het risico op andere vormen van kanker. Je hond kan er gemakkelijker van worden... maar het kan ook voor negatieve effecten zorgen op het karakter. Zeker als hij wat onzeker is... ik zou het niet doen.

En de maag vast laten zetten.. dat zou ik echt niet doen. Ik weet niet hoe Baloe er uit ziet.. maar ik denk niet dat je je zorgen moet maken. Mijn honden zijn beide rank gebouwd en zouden daar mee een vergroot risico hebben. Dat zal allemaal best, maar dan zouden alle vizsla's, duitse staandes, weimaraners, dalmaten, ridgebacks etc etc etc etc etc een vast gezette maag moeten hebben. Ik ruik een nieuwe bron van inkomsten voor de dierenartsen.

Biopten van bultjes is natuurlijk altijd een goed idee... maar verder vind ik jou dierenarts niet erg optimistisch..
Gebruikersavatar
Door pike
#2560303
**Jolanda** schreef: Wat naar. Ik hoop dat de uitslag dinsdag iets positiefs is!

Ik zou de hond vanwegen pus/ontsteking niet laten castreren. Ongeveer iedere intacte reu heeft hiet last van. Er zijn ook andere manier om hier mee om te gaan (vaak spoelen met afgekookt water bijv)

De kans op teelbalkanker word nu ook weer niet megagroot he. Het is nog altijd een kans van minder dan 1%.
Het nadeel met dingen die je te weten komt en waar je een afweging over moet maken is dat áls de hond over 5 jaar teelbalkanker krijgt, je nooit kunt weten of dat nu komt omdat er 1 bal niet is ingedaald of omdat ie het anders ook wel had gekregen wanneer die bal wel was ingedaald.
1% kans dat ie het krijgt is heel klein en dan moet je je afvragen of die 1% voor jou zo zwaar weegt dat je hem daarvoor wilt laten castreren.

Karakterveranderingen kunnen indd na een castratie. Soms positief, soms negatief.
Ik heb, ondanks dat ik geen hele makkelijke reu heb, besloten mijn hond niet te castreren. Het is denk ik maar net hoe je er tegenaan kijkt, hoe je er mee omgaat en wat het probleemgedrag is.

De maag laten vastzetten...tja eerlijk gezegt zou ik ook alleen die maag laten vastzetten wanneer de buik toch open gaat.
Een dure, net nieuwe techniek die ingezet word a 280euro omdat de hond nu toch onder narcose gaat vind ik wel veel geld om een klein risico weg te nemen. Al kan ik me als héél goed voorstellen dat iemand ook dát kleine risico wilt wegnemen omdat het gewoon iets is wat je nooit wilt meemaken.
Wat je niet moet vergeten: Een operatie op zich vormt ook een risico. Er kan altijd iets misgaan.

Ik heb een reu met één teelbal en ik laat de ander echt niet operatief verwijderen. En een puspiemeltje had hij ook, de laatste tijd merk ik daar niets meer van, is vanzelf overgegaan.  Dit laatste ook bij reutje nr. 2, ook verdwenen.
Er is met alles ergens wel een risico. Iedereen kent wel een voorbeeld. Maar er zijn ook voorbeelden te over waarbij nooit iets gebeurd (is).
Ik zou ook de maag niet laten vastzetten, ik vind een operatie een veels te grote ingreep voor preventie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door