Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2535530
hannabelgje schreef: Volgens mij is plat gezegd prebiotica voeding voor de bacterien.
Ja, klopt, creeert een gezonde voedingsbodem voor bacterieen. Ik heb er baat bij gehad.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2535614
Annemarie Rijnveld schreef: Ja, klopt, creeert een gezonde voedingsbodem voor bacterieen. Ik heb er baat bij gehad.
Ja klopt precies. Alleen heeeul lastig te realiseren als je hondje al flink aan de dunnen is  ;)
Door Nugget
#2535663
Lil schreef: ik haal het voor de dieren bij de da in het dorp. Super spul, mega duur maar echt ik wilde dat mijn dure capsules bij de drogisterij zo veel stammen hadden.
Hoe heet dat spul wat je bij de da haalt?
En, stomme vraag misschien, maar als er zoveel stammen inzitten tov jouw capsules, kan je het spul wat je aan de dieren geeft niet zelf nemen?
Gebruikersavatar
Door Berna
#2535716
Annemarie Rijnveld schreef: Het is juist bij diarree een aanrader, hier een link uit een van de vele:
http://www.holisticvetpetcare.com/Bovine-Colostrum.htm

en: http://www.dierennieuws.nl/forum/smf/viewtopic.php?t=5
volgens mij is biest geen prebiotica hoor... In biest zitten de antistoffen die het kalf van zijn moeder krijgt wanneer het voor de eerste keer bij de mama drinkt. Kan me voorstellen dat ze daar goede resultaten mee behalen.
Wat ik overigens bedoelde is dat het lastig is om een goede voedingsbodem te creeren voor probiotica wanneer je hond last heeft van diarree. Dat je baat hebt bij probiotica wanneer je gevoelige darmen hebt lijkt me logisch.
Door Annemarie Rijnveld
#2535756
Peter Klaver, dierenarts:
Colostrum is de specifieke eerste voeding (stroopachtig, geelgekleurd en eiwitrijk melkproduct), die
nakomelingen van zoogdieren krijgen en afkomstig is van de / het moeder(dier). Gedurende een
periode van 2 tot 4 dagen wordt de colostrum, ook wel biest genoemd, geproduceerd door de
moeder. Met name is de colostrum die de eerste 12 uren wordt geproduceerd belangrijk omdat dan
de belangrijkste componenten in de hoogste concentraties aanwezig zijn (Figuren 1 en 2).
Er zijn een 90-tal bekende componenten in colostrum aanwezig. Deze zijn in te delen in twee
belangrijke groepen: 1. antimicrobi«le factoren en 2. groeifactoren. Daarnaast bevat colostrum
vitaminen, mineralen en aminozuren die nodig zijn voor de nakomeling. Er zijn prebiotica aanwezig
voor het optimaliseren van de darmflora.


7. Oligosacchariden en glyco-geconjugeerde suikers: deze stoffen werken als prebioticum en
trekken pathogene bacteri«n aan, worden ermee verbonden en voorkomen op deze wijze dat
deze bacteri«n de slijmlaag van de darmwand binnengaan. Daarnaast blokkeren zij het
binnengaan van Salmonella, Cryptosporidium en Clostridia via het “ leaky gut syndrome�.
Antimicrobi«le factoren zorgen voor passieve immuniteit en beschermen tegen infecties gedurende
de eerste weken na de geboorte; groeifactoren stimuleren de groei en ontwikkeling van de
nakomeling(en).
In Tabel 1 is een overzicht gegeven van enkele van de belangrijkste componenten die voorkomen in
rundercolostrum. De concentraties van deze componenten zijn vergeleken met de concentraties van
deze componenten in gewone melk.

In het navolgende hoofdstuk worden de belangrijkste antimicrobi«le factoren en groeifactoren
systematisch genoemd, waarbij tevens hun specifieke betekenis voor het (zieke) lichaam wordt
gegeven.
Door Lil
#2535761
Nugget schreef: Hoe heet dat spul wat je bij de da haalt?
En, stomme vraag misschien, maar als er zoveel stammen inzitten tov jouw capsules, kan je het spul wat je aan de dieren geeft niet zelf nemen?
dat is van mijn da, dat kun je nergens anders kopen. Ik geloof dat hij van mening is dat de honden andere stammen nodig hebben dan wij mensen dus ik heb het nog niet gedurfd zelf te nemen. Daarbij is het vies poeder, bleh. Doe mij maar een capsule.  ;)
Door BAC
#2535765
Het is niet verkeer dom pro biotica icm. prebiotica te geven, ik moest dit ook doen van Any Animal bij een kat met een chronische aandoening.
Door Aura
#2536150
hannabelgje schreef: Volgens mij is plat gezegd prebiotica voeding voor de bacterien.
Hmm, dat klinkt wel logisch ja!
Ik zal m'n boeken eens induiken. Ik ben me aan het verdiepen in het GAPS-dieet (voor mezelf) en daar draait het ook om het herstellen en opbouwen van een goede darmflora. Overigens worden suikers daar zoveel mogelijk vermeden. Suikers uit fruit mag wel, maar complexe suikers en zetmeel e.d. niet, omdat dat juist een voeding is voor de slechte bacterien.


De diarree is trouwens over hoor, mochten jullie je zorgen maken  ;)
Ze heeft er een dagje last van gehad, maar omdat het wel vaker instabiel is, wilde ik het toch ondersteunen. Ik heb gisteren ook kefir gekregen, dus daar zal ik beide honden ook regelmatig wat van geven (als ik dat spul tenminste in leven kan houden...).
Door TijgerPuck
#2539529
Groene Os heeft 6 verschillende bacterie stammen
Puur natuur 7 en
Phytonics 8!

De Phytonics is het hoogste geconcentreerd en het meest uitgebreid.

De Puur Spijsvertering of de Phytoncs Clear Intestine (ik heb de eerste in huis) gebruik ik altijd mochten ze diarree of obstipatie hebben. Deze bevatten een vochtbindende vezel en probiotica en nog veel meer. Het pakt in ieder geval een breed spectrum aan.

Oh en bij mij krijgen ze wekelijks wat probiotica van Puur door hun eten.
Door Whisker
#2539916
de probiotica van PUUR heb ik wel gebruikt na een antibiotica kuur de darmen waren helemaal van slag! en door de probiotica merkte ik al gauw verbetering dus ..ik zweer erbij! het is ook zuinig in gebruik potje van 50 g doe je zo'n 50 dagen mee bij een hond van 20kg en de prijs die ik betaalde was 21,95 dus dat is omgerekend zo'n 44 cent per dag en voor mijn viervoeter zeker de moeite waard. Ik had het gewoon bij een willekeurige dierenspeciaalzaak gekocht.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door