Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door kaszi
#2517170
Kaszi is bijna 11 jaar, begin dit jaar nog acuut gesteriliseerd van een baarmoederontsteking en altijd in blakende gezondheid (geweest), buiten de baarmoederonsteking en een eenmalige periode van een mijteninvasie op haar.

Sinds een paar weken enorm aan het krabben, de plukken haar vliegen in het rond, op haar rug ook wat kleine bultjes zoals muggenbeten, maar dan precies wat onstoken.
Het leek over te zijn, maar nu sinds een paar dagen weer enorm aan het krabben en zichzelf bijten.
Al een geluk geen wonden of rode plekken. Ze slaapt ook heel veel!
Ok, ze is een dagje ouder, binnen 3 weken is ze 11 jaar. Maar toch vind ik het verontrustend.
Ze heeft geen vlooien, mijten, heeft nog nooit ergens allergisch op gereageerd en er is niets nieuws of zo.

Ga om een bloedonderzoek vragen, zou misschien schildklier kunnen zijn. Iemand ideeen?
Door tt-tjes
#2517209
Heeft ze geen last van herfstmijt. Deze kunnen ook bultjes veroorzaken. Fjurdy heeft ook een schildklierafwijking maar heeft in het begin wel gekrabt maar had geen bultjes oid.
Verliest ze haar ondervacht? dat was het eerste wat ik bij Fjurdy toen zag, en het krabben.
Door kaszi
#2517216
geen idee of het herfstmijt is, maar hebben ze dan ook geen schilfers? Dat heeft ze niet en toen ze mijten had bijna 8 jaar geleden wel. Vind niet dat ze overdreven veel haar verliest, ze krabt en trekt wel zelf veel uit door de jeuk, ze likt niet aan voeten of anus, krabt niet rond haar bek, heeft geen ontstoken oren of hotspot. (zoals bij allergie)
Door tt-tjes
#2517281
Nee, bij herfstmijt hebben ze geen schilfers, dat is de cheylatella mijt die schilfers veroorzaakt. Herfstmijt zit tussen gemaaid gras, tussen vochtige bladeren e.d.. Het zijn miniscule kleine rode spinnetjes, de larven hiervan kunnen heel veel jeuk veroorzaken, zowel bij dieren als bij mensen.
Zoek maar eens met google op herfst/oogstmijt, dan zie je vanzelf afbeeldingen.
Door kaszi
#2517544
Zo ben terug van da,

geen herfstmijt, allergie sluit hij niet uit, maar hij denkt aan een bacteriële infectie.  Dus heeft ze nu een spuit antibiotica en antibiotica voor 2 weken mee en ook een spuit coritisone gekregen, moest het na 3-4 weken terugkomen, dan gaan we verder sleutelen.
Bloed afnemen, controleren en allergie proberen uit te sluiten.

Hij begon al direkt, moest het voedselgerelateerd zijn, dan moet je een vleessoort geven die ze nog niet heeft gehad, jaja... DAT gaat moeilijk worden (maar leuk dat hij daar wel over begint én niet een zak brok aansmeert) hij dacht mee en ja Kangeroe heeft ze nog niet gehad.  Mmmm, eerst maar eens zien hoe het binnen 3-4 weken gaat. 
en moest het dan niet voedselgerelateerd zijn, dan konden we nog een paar paden in gaan (desensibilisatie), maar dat raadde hij me op haar leeftijd niet meer aan omdat het heel lang duurt voor er echt resultaat is.  Optie zou dan cortisone zijn.

Maar eerst maar eens zien binnen een 3-4 weken én dan als het nog niet beter is, zien hoe haar bloedwaarden zijn.
Door Lizzy
#2517661
Wat heftig, om antibiotica te geven bij deze klachten... Heeft ze niet meer last gekregen door de castratie (vachtverandering) en door de combinatie van verwarmingen die weer aan zijn gegaan/kouder weer? Geef je haar extra visolie?
Door kaszi
#2517674
Lizzy schreef: Wat heftig, om antibiotica te geven bij deze klachten... Heeft ze niet meer last gekregen door de castratie (vachtverandering) en door de combinatie van verwarmingen die weer aan zijn gegaan/kouder weer? Geef je haar extra visolie?
Ze heeft een dikkere en wolligere vacht gekregen na de castratie, in de eerste maanden die volgden op de castratie was ze ook wat bijgekomen, maar dat hadden we daarna weer snel onder controle.  Weet niet of ze nu last heeft met de temperatuursverschillen binnen en buiten. Zou me lijken dat ze daar toch geen bultjes van krijgt.  Ze krijgt idd visolie bij, net zoals al onze andere honden.
Dat was ook iets wat de dierenarts me vroeg, want dat zou ik kunnen bijgeven, maar dat doe ik al. 
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door