Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Liz
#2512165
Afgelopen vrijdag kreeg ik een hond binnen (Berner Sennen x Labrador) met een "voedselallergie", die "wat minder goed in haar vacht zat daardoor". Toen de hond (Tessa) hier binnen kwam, schrok ik behoorlijk. Zij heeft bijna geen haar meer en dikke korsten over haar hele lijf. Haar oren zijn keihard van de korsten. Dat dit geen voedselallergie was, was direct duidelijk. Tessa liep hier blijkbaar al ruim een jaar mee rond en er waren nauwelijks onderzoeken naar gedaan.
Uiteraard heb ik haar gewoon aangenomen, al krijg ik haar in deze staat nooit herplaatst, maar ze had wel hulp nodig, dat was duidelijk.
Dezelfde dag ben ik met haar naar de dierenarts gegaan en hij schrok ook. We hebben biopten van haar huid genomen en vandaag kreeg ik de uitslag. Tessa heeft Sebaceous Adenitis. Dit wil zeggen dat alle talgklieren in haar lijf volledig ontstoken zijn. De reguliere geneeskunde heeft hier geen kant-en-klaar medicijn voor, dus nu gaan we omega 3 en 6 bijvoeren, vitamine A bijvoeren en dagelijks wassen.

Mijn vraag aan jullie is of er hier misschien iemand bekend is met de aandoening en nog tips voor ons heeft? Ik ben uiteraard ook al druk aan het googelen, dus hopelijk haal ik daar ook nog goede informatie uit, maar alle hulp is welkom.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2512196
Ik ken de aandoening niet, maar ze zal vast ook vergaan van de jeuk met al die korsten.

Voor het wassen zou je Calendula Shampoo van Carnis kunnen gebruiken of de Anti Jeuk van Carnis.
Misschien haar ook ondersteunen met Puur Jeuk of Puur Huid?

Omega's zijn zeker aan te raden.

Hopelijk komt het meissie er weer lekker bovenop.
Door bea
#2512207
Heb ook gezocht voor je en dit gevonden.


Therapie en prognose
De therapie is, bij gebrek aan een duidelijke
oorzaak, symptomatisch en bestaat in
de begin fase uit een behandeling met corticosteroïden
in een poging de ontstekingsreacties
te onderdrukken. Daarnaast wordt
gemeld dat een behandeling met vitamine
A (600-800 IE/kg/dag), of synthetische derivaten
van vitamine A (acitretinoïne, 1-2
mg/kg/dag) goede resultaten zouden geven.
Mogelijke bijwerkingen van dit middel zijn
o.a. afwijkende leverenzymen, diarree, anorexie,
braken en keratoconjunctivitis sicca.
Regelmatige controle van de traanproductie,
de cholesterol en lipiden gehaltes wordt geadviseerd.
Alternatieve behandelingen die
in de literatuur worden genoemd zijn cyclosporine
(5 mg/kg/dag) of een combinatie van
tetracycline en niacinamide (<10 kg 250 mg
per dag, van elk 2-3dd, >10 kg 500 mg van
elk, 2-3dd). Een dergelijke medicamenteuze
behandeling wordt vaak gecombineerd met
een topicale behandeling in de vorm van bijv.
wassingen met een anti-seborroe shampoo,
inwrijven met bad- of babyolie, of een topicale
behandeling met propyleenglycol, een
hygroscopische stof. Geadviseerd wordt ook
voederadditieven in de vorm van essentiële
vetzuren aan de voeding toe te voegen. Tenslotte
dienen eventuele bijkomende bacteriele-
of gistinfecties bestreden te worden.
In principe is deze aandoening niet te genezen
en kan hoogstens geprobeerd worden het
proces te vertragen. In chronische gevallen,
waarbij de talgklieren compleet verdwenen
zijn, is de prognose slecht en het effect van
de therapie gering. In andere gevallen blijft
de vacht redelijk intact of herstelt zich enigszins.
Door Whisker
#2512248
ik zou ook zeker de puur omega 3 olie gebruiken of doils via de dierenarts want dat heeft een hoge dosis epa en dha wat heel goed is oo voor de huid! voor uitwendig calendula zalf op de erge geiriteerde plekken en een ph neutrale shampoo voor gevoelige huid bijvoorbeeld shampoo van espree er zijn vele varianten heb even voor je gogooled en is de espree perfect calm shampoo wel geschikt met kamille en lavendel of de oath bath aloe vera medicated shampoo maar je kan zelf ook wel even googelen maar ik gebruik zelf af en toe een milde shampoo normale vacht en het is heel fijn weinig van nodig en tast de ph niet aan en op natuurlijke basis vandaar dat ik enthousiast over ben.


hopen dat het allemaal goed gaat komen!
Door Liz
#2512413
bea schreef: Heb ook gezocht voor je en dit gevonden.


Therapie en prognose
De therapie is, bij gebrek aan een duidelijke
oorzaak, symptomatisch en bestaat in
de begin fase uit een behandeling met corticosteroïden
in een poging de ontstekingsreacties
te onderdrukken. Daarnaast wordt
gemeld dat een behandeling met vitamine
A (600-800 IE/kg/dag), of synthetische derivaten
van vitamine A (acitretinoïne, 1-2
mg/kg/dag) goede resultaten zouden geven.
Mogelijke bijwerkingen van dit middel zijn
o.a. afwijkende leverenzymen, diarree, anorexie,
braken en keratoconjunctivitis sicca.
Regelmatige controle van de traanproductie,
de cholesterol en lipiden gehaltes wordt geadviseerd.
Alternatieve behandelingen die
in de literatuur worden genoemd zijn cyclosporine
(5 mg/kg/dag) of een combinatie van
tetracycline en niacinamide (<10 kg 250 mg
per dag, van elk 2-3dd, >10 kg 500 mg van
elk, 2-3dd). Een dergelijke medicamenteuze
behandeling wordt vaak gecombineerd met
een topicale behandeling in de vorm van bijv.
wassingen met een anti-seborroe shampoo,
inwrijven met bad- of babyolie, of een topicale
behandeling met propyleenglycol, een
hygroscopische stof. Geadviseerd wordt ook
voederadditieven in de vorm van essentiële
vetzuren aan de voeding toe te voegen. Tenslotte
dienen eventuele bijkomende bacteriele-
of gistinfecties bestreden te worden.
In principe is deze aandoening niet te genezen
en kan hoogstens geprobeerd worden het
proces te vertragen. In chronische gevallen,
waarbij de talgklieren compleet verdwenen
zijn, is de prognose slecht en het effect van
de therapie gering. In andere gevallen blijft
de vacht redelijk intact of herstelt zich enigszins.
Vooral voor dat laatste stukje ben ik erg bang :(
Door TijgerPuck
#2512498
Ik zou ook voor de Doils gaan. Ik zou geen omega 6 geven. Alleen omega 3. 6 Zit al overal in en als de verhouding 3 en 6 niet goed is (bijna altijd 6 teveel) worden ontstekingen bevorderd. Dus zeker omega 3. Op de korten en wonden zou ik Vetramil smeren. Zit lekker een natuurlijke jeukstiller in en geneest heel snel de wonden. Ook kan je misschien de Puur Weerstand geven of probiotica om de weerstand van het dier op te hogen!
Ben benieuwd hoe het gaat! Hou ons op de hoogte.
Door bea
#2512667
Liz schreef: Vooral voor dat laatste stukje ben ik erg bang :(
Dat had ik ook toen ik het las.Mijn eerste reactie was hoe oud is die hond en wat doe je haar nog aan.
Als ze al zo slecht is is genezing ws niet meer mogelijk. :'(
Door keetje
#2512680
Ik blijf geïnteresseerd meelezen, de klachten die jij beschrijft, wat betreft de korsten en de kaalheid herken ik heel erg wat betreft Luna, maar zij heeft het alleen in haar nek.
Ik ga me eens verdiepen in die aandoening.
Door Liz
#2512702
Vanavond nog met de dierenarts goed alles doorgesproken. Ik heb ook mijn holistisch arts gebeld voor advies en zij ging ook kijken wat ze kon doen. We proberen nu met wassen, voeding en insmeren met olie te kijken wat we kunnen bereiken. Mocht dit echt niet helpen of maar zo weinig dat zij nog steeds erge jeuk heeft, dan moeten we ervoor kiezen om niet langer te lijden, ben ik bang :( Tessa is nu 8 jaar en loopt hier dus al ruim een jaar mee rond.
Maar goed, we gaan ons best doen! Het bad net deed haar in elk geval goed. En ik ga nu even een oproepje plaatsen voor vis, want ik zag dat ik geen vis meer in mijn vriezer heb liggen.
Door keetje
#2512832
Liz schreef: Vanavond nog met de dierenarts goed alles doorgesproken. Ik heb ook mijn holistisch arts gebeld voor advies en zij ging ook kijken wat ze kon doen. We proberen nu met wassen, voeding en insmeren met olie te kijken wat we kunnen bereiken. Mocht dit echt niet helpen of maar zo weinig dat zij nog steeds erge jeuk heeft, dan moeten we ervoor kiezen om niet langer te lijden, ben ik bang :( Tessa is nu 8 jaar en loopt hier dus al ruim een jaar mee rond.
Maar goed, we gaan ons best doen! Het bad net deed haar in elk geval goed. En ik ga nu even een oproepje plaatsen voor vis, want ik zag dat ik geen vis meer in mijn vriezer heb liggen.
Wat voor olie smeer je erop? Ik heb Luna's nek ingesmeerd met Ballistol-olie en dat heeft averechts gewerkt,.......
Door Liz
#2513221
keetje schreef: Wat voor olie smeer je erop? Ik heb Luna's nek ingesmeerd met Ballistol-olie en dat heeft averechts gewerkt,.......
Ik heb enkel baby-olie hier nu, moet nog kijken voor andere olie, maar gister dus baby-olie er op gedaan. Even zoeken welke olie het beste zou zijn.
Door Liz
#2513283
Dank je voor de link. Ook hier staat helaas dat als men te lang wacht, alle talgklieren ten onder kunnen gaan. Ik baal zo dat Tessa hier al ruim een jaar mee rond heeft moeten lopen. We gaan gewoon de komende weken ons best doen en kijken of dit verschil uitmaakt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door