Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2509319
Is het mogelijk dat een pup dit krijgt na het drinken van rauwe geitenmelk? Een pup uit ons laatste nest heeft dit (resultaat mest onderzoek) en het enigste wat ik me kan bedenken is dat Yrsa veel rauwe geitenmelk heeft gedronken. Haalde wel altijd een liter of 10 tegelijk en vroor dat dan in porties in.
Pup heeft er nu geen last meer van maar zou dus bij minder sterke puppen dus wel een groot probleem kunnen zijn... En dan is het voeren van rauwe geitenmelk dus niet ongevaarlijk
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2510041
Had er nog nooit van gehoord maar als je op internet zoekt zie je dat het inderdaad voorkomt in rauwe melk. Weet wel dat vroeger de rauwe melk eerst altijd werd gekookt voordat het gebruikt werd voor menselijke consumptie.
Toen we nog in Klijndijk woonden haalde ik wel eens melk bij de buurman maar kookte het ook eerst. Vond het raar te lezen dat kinderen op excursie rauwe melk kregen te drinken.
Ik ging ervan uit dat honden/pups een ander verteringsstelsel hebben dan mensen en het daardoor wel zouden kunnen verdragen, maar daar twijfel ik nu wél over. En mijn pups zijn nu 3 weken en wil ze gaan bijvoeren, maar denk niet dat ik nu nog aan rauwe geitenmelk begin.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2510579
Ik zal het een volgende keer ook niet zo snel weer geven. Nu is het hier gelukkig zonder problemen verlopen en als de pup niet ergens anders Giardia had opgelopen hadden we dit dus nooit geweten. Hij heeft nog wel de sporen ervan in de ontlasting zitten maar heeft het overwonnen.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2510594
Gelukkig is het goed gegaan met de pup! Toch heeft dit de aanzet tot nadenken gegeven.
Wel jammer dat er niet meer reacties komen.
Ben vandaag begonnen met geitenmelk uit de koeling van de super. Heb ik het vorige nest ook gebruikt en dat ging goed.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2510746
Ik blijf ook wel geitenmelk geven maar dan inderdaad maar weer uit de supermarkt. Het zelf gaan koken en dan bewaren is me dan te "omslachtig"

En inderdaad jammer dat er verder niet op gereageerd wordt
Door Bosliefje
#2511099
Ik heb geen ervaring met deze aandoening.
Maar het is altijd de vraag met dit soort dingen of je het kind niet met het badwater weggooid. Zo kan je ook geen botwerk geven omdat je bang bent voor verstoppng of erger, maar dat betaal je dan weer met een vuil gebit.
Hondje is er dus niet ziek van geworden, dus waarom zou je het niet geven?
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2511341
Bosliefje schreef: Ik heb geen ervaring met deze aandoening.
Maar het is altijd de vraag met dit soort dingen of je het kind niet met het badwater weggooid. Zo kan je ook geen botwerk geven omdat je bang bent voor verstoppng of erger, maar dat betaal je dan weer met een vuil gebit.
Hondje is er dus niet ziek van geworden, dus waarom zou je het niet geven?
Omdat dit dus dodelijk is voor jonge pups met een verminderde weerstand. Het is vrij omslachtig om dit uit de ontlasting te halen. Dus in veel gevallen zal het dus ook niet gevonden worden. Plus dat je natuurlijk wel geitenmelk kan blijven geven alleen niet de rauwe variant.
Door Alba
#2511401
Als ik je verhaal correct volg, heeft deze pup in het nest rauwe geitenmelk gekregen, of eigenlijk heeft zijn moeder dat gekregen want je schrijft niet specifiek dat de pups het ook hebben gehad. Vervolgens kreeg hij bij de nieuwe eigenaar giardia, en is er in het ontlastingsonderzoek ook de cryptosporidium aangetroffen.

De pup heeft dus geen last gehad van de cryptosporidium, is toevallig alleen gezien omdat hij wél last kreeg van giardia?

Ik zie dan geen reden om geen rauwe geitenmelk meer te geven, tenzij het gaat om pups die erg zwak zijn of waarvan je twijfelt aan het immuunsysteem ivm weinig biest oid.

Die crypto kan de pup ook opgepikt hebben door het drinken van oppervlaktewater, bv bij een weiland met jongvee.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2511475
De pups hebben hier met het bijvoeden rauwe geitenmelk gehad, moeders ook (heel veel liters). Aangezien de pup nadat hij al een tijdje bij zijn nieuwe eigenaren zat toch wel steeds terugkerende diarree had is er nu (hij is nu ruim 5 maand) een mestonderzoek gedaan en daar kwam dus de Giardia uit en de Crypto. De Crypto is niet meer actief dus hoeft niet behandelt te worden... Maar goed toen kwam dus de vraag... hoe heeft hij dit opgelopen.
Voor zover ik het nu weet komt het alleen voor bij hele jonge dieren. En ze zijn in de fase hier absoluut niet bij andere boederijdieren geweest en hebben ook niet uit plassen kunnen drinken dus bij die dieren in de buurt. Dus die optie is volgens mij niet mogelijk. Blijft dus alleen de geitenmelk over... of ik zie iets over het hoofd (en dat kan natuurlijk...)
Kijk als je weet dat de start van de pups niet super is geweest kun je dus het beste geen rauwe geitenmelk geven maar wat als er een virus heerst... Je kunt niet alles zien en weten. Denk dat het daarom wel iets is om zeer goed over na te denken of je het risico wilt nemen om dit aan je pups/net bevallen moederhond te geven. En volgens de dierenarts is de kans erg groot dat "veel" pups waar je niet echt een directe doodsoorzaak aan kunt vinden toch de crypto gehad hebben..
We zijn nu in overleg om van een aantal andere pups ook een mestonderzoek te laten doen (ook al hebben die absoluut geen diarree, maar om te zien of zij het ook hebben of dat het dat hondje het toch ergens anders opgelopen heeft)
En nogmaals ik blijf wel geitenmelk voeren maar niet meer de rauwe variant. En denk altijd maar een gewaarschuwd mens telt voor 2
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2511491
koekiesranch schreef: De pups hebben hier met het bijvoeden rauwe geitenmelk gehad, moeders ook (heel veel liters). Aangezien de pup nadat hij al een tijdje bij zijn nieuwe eigenaren zat toch wel steeds terugkerende diarree had is er nu (hij is nu ruim 5 maand) een mestonderzoek gedaan en daar kwam dus de Giardia uit en de Crypto. De Crypto is niet meer actief dus hoeft niet behandelt te worden... Maar goed toen kwam dus de vraag... hoe heeft hij dit opgelopen.
Voor zover ik het nu weet komt het alleen voor bij hele jonge dieren. En ze zijn in de fase hier absoluut niet bij andere boederijdieren geweest en hebben ook niet uit plassen kunnen drinken dus bij die dieren in de buurt. Dus die optie is volgens mij niet mogelijk. Blijft dus alleen de geitenmelk over... of ik zie iets over het hoofd (en dat kan natuurlijk...)
Kijk als je weet dat de start van de pups niet super is geweest kun je dus het beste geen rauwe geitenmelk geven maar wat als er een virus heerst... Je kunt niet alles zien en weten. Denk dat het daarom wel iets is om zeer goed over na te denken of je het risico wilt nemen om dit aan je pups/net bevallen moederhond te geven. En volgens de dierenarts is de kans erg groot dat "veel" pups waar je niet echt een directe doodsoorzaak aan kunt vinden toch de crypto gehad hebben..
We zijn nu in overleg om van een aantal andere pups ook een mestonderzoek te laten doen (ook al hebben die absoluut geen diarree, maar om te zien of zij het ook hebben of dat het dat hondje het toch ergens anders opgelopen heeft)
En nogmaals ik blijf wel geitenmelk voeren maar niet meer de rauwe variant. En denk altijd maar een gewaarschuwd mens telt voor 2
Precies! Zo denk ik er ook over.
Door Jantina
#2511509
Fijn dat je het hier plaatst!
Zitten er nog wel gezonde voordelen aan het voeren van gekookte rauwe geitenmelk tov supermarktmelk? Ik wilde het voor Lizzy haar nestje tzt wel gaan halen bij kennissen met een geitenmelkerij. Ik heb maar mini hondjes dus liters zullen er niet door gaan. Voor mij zou dat koken dus geen onwijze moeite zijn, maar als supermarktmelk dan net zo goed is… Is de keuze makkelijk!
Door Alba
#2511598
Ik lees hier http://www.parasitologie.nl/index.php?id=104 niet dat het alleen bij hele jonge dieren/mensen voorkomt. Wel dat het bij kinderen en mensen met een verlaagde weerstand eerder voor problemen zou zorgen dan mensen met een goede, 'volwassen' weerstand maar dat geld eigenlijk voor alles, of het nou een griepvirus is of dit.

Oppervlaktewater kan het ook bevatten, het is niet persé gebonden aan vee. Er wordt gezegd dat het endemisch is, het komt dus 'gewoon' voor.
En hij hoeft het toch niet in het nest al opgelopen te hebben? Of kunnen ze aan de ontlasting zien hoe lang het al in het lichaam aanwezig is?

Natuurlijk is het absoluut goed om te weten, ik snap dat je aan het zoeken bent naar 'oorzaken' en ik ben heel benieuwd wat er bij de andere pups uitkomt.

Zelf zie ik nog steeds geen reden om geen rauwe geitenmelk te geven. Ik ken zoveel fokkers die het geven en die hebben geen buitensporige puppysterfte of diarree-problemen nadat ze het nest hebben verlaten. Maar mag iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen.
Overigens zou ik als je geen rauwe geitenmelk wil geven liever gepasteuriseerde melk kopen dan zelf koken, pasteuriseren is op lagere temperaturen dan koken dus gevoelsmatig zou ik denken dat dat dan beter is.
Door Lizzy
#2513156
Rauwe geitenmelk wordt al sinds jaar en dag aan puppen gevoerd. Eigenlijk al meer dan 100 jaar. Sterker nog, Juliette de Bairacli Levy hield zelf geiten om haar pups mee te kunnen voeren. En gekookte melk merkt zij aan als giftig. Zij en alle fokkers die decennia lang volgens haar methode puppen af hebben gespeend zullen dat niet hebben gedaan en zijn blijven doen als ze daar zoveel problemen mee ondervonden. Denk ik.

Ik heb dit zitten lezen:

Men loopt de infectie op door contact met ontlasting welke de parasiet bevat. De overdracht van de parasiet kan derhalve plaatsvinden via het drinken van of zwemmen in met Cryptosporidium oöcysten besmet water, het eten van besmet voedsel of direct van mens op mens.

Risicogroepen vormen:
* personen die er een gebrekkige persoonlijke , met name sanitaire, hygiëne op nahouden.
* kinderen of personen die veel contact hebben met kinderen. De infectie wordt met name veelvuldig gezien bij groepen kinderen met (nog) gebrekkige sanitaire hygiëne die nauw contact hebben
* beroepsmatig contact met runderen en schapen (met name bij kalveren wordt de parasiet veelvuldig in de ontlasting aangetoond)
* reizigers naar minder hygiënische streken
* bij personen met een ernstig verstoorde afweer kan de infectie leiden tot een ziektebeeld met langdurige, ernstige, waterdunne diarree.

Ik snap wel dat je het direct zoekt bij de rauwe melk. Maar ik denk dat dit niet de enige oorzaak kan zijn. Sterker nog, pup kan het zelfs van zijn eigenaren hebben gekregen:

Cryptosporidium parvum
Komt voor in: de ontlasting van mens en dier en in met ontlasting verontreinigd oppervlaktewater.
Andere gevolgen: langdurige waterdunne diarree. De diarree kan 2 tot 4 weken duren.
Te voorkomen door: drink geen rauwe melk, water uit bijvoorbeeld beken of meren of kraanwater met een twijfelachtige kwaliteit. Kook het voor gebruik.

En:

Cryptosporidiose
Besmetting

Landbouwhuisdieren, met name herkauwers, en de mens zelf vormen een belangrijke bron van besmetting met Cryptosporidium. Sommige Cryptosporidium soorten besmetten alleen dieren, sommige soorten besmetten alleen mensen en sommige soorten kunnen zowel dier als mens besmetten.

Landbouwhuisdieren, met name herkauwers, en de mens zelf vormen een belangrijke bron van besmetting met Cryptosporidium. Sommige Cryptosporidium soorten besmetten alleen dieren, sommige soorten besmetten alleen mensen en sommige soorten kunnen zowel dier als mens besmetten. Vooral jonge dieren, met diarree, scheiden oöcysten uit. De oöcysten van Cryptosporidium zijn zeer resistent tegen allerhande weersinvloeden en ontsmettingsmiddelen zoals bijvoorbeeld chloor. Daardoor kan iemand op vele manieren besmet raken. Wanneer mest/ontlasting van besmette dieren of mensen in zwemwater terecht komt, dan kan iemand een  besmetting oplopen als diegene dat water binnen krijgt. Maar ook als sla in de moestuin met besmet water besproeid wordt, kan de oöcyst lang genoeg overleven om voor een besmette salade te zorgen. Alle manieren waardoor een mens in aanraking komt met besmette mest/ontlasting kunnen leiden tot een infectie, ook al is een spoortje mest vaak niet zichtbaar.

En ik ga mijn puppen dus gewoon rauwe geitenmelk voeren. Maar als jij liever de gekookte versie geeft (die gewoon ook nadelen met zich meebrengt, daarover kun je meer vinden in de boeken van JdBL): is dat natuurlijk je goed recht!
Door Lizzy
#2513159
(en het is heeeeel gek maar ik heb soms ook best wel andere dingen aan mijn hoofd dan barfplaats. Ik zit midden in verkoop/koop eigen/ander huis en verhuisperikelen, dus ik ben soms wat traag).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door