Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2470750
Inmiddels gaat het de goede kant op met Daan, en ziet de wond er heel mooi rustig uit en willen we eigenlijk proberen om de poot niet meer te verbinden binnen zodat het beter in de lucht kan helen. (als we naar buiten gaan gaat er nog wel gewoon even een verbandje/schoentje overheen ivm het schoonhouden)

Nu wil Daan natuurlijk aan zijn pootje likken... Het is nogal een verzorgend hondje zullen we maar zeggen
Als ik op internet kijk zegt de een dat dat prima is als de hond aan zijn eigen wond likt, de ander waarschuwt dat likken kan zorgen dat de wond gaat ontsteken

Wat is wijsheid ?
#2470806
Monique77 schreef: Inmiddels gaat het de goede kant op met Daan, en ziet de wond er heel mooi rustig uit en willen we eigenlijk proberen om de poot niet meer te verbinden binnen zodat het beter in de lucht kan helen. (als we naar buiten gaan gaat er nog wel gewoon even een verbandje/schoentje overheen ivm het schoonhouden)

Nu wil Daan natuurlijk aan zijn pootje likken... Het is nogal een verzorgend hondje zullen we maar zeggen
Als ik op internet kijk zegt de een dat dat prima is als de hond aan zijn eigen wond likt, de ander waarschuwt dat likken kan zorgen dat de wond gaat ontsteken

Wat is wijsheid ?
Ik weet niet wat wijsheid is, maar ik heb ook altijd gehoord dat in het speeksel van hond/kat een stofje zit dat helpt de wond te laten genezen, en ontstekingen helpt tegen te gaan.
#2470982
Monique77 schreef: Nu wil Daan natuurlijk aan zijn pootje likken... Het is nogal een verzorgend hondje zullen we maar zeggen
Als ik op internet kijk zegt de een dat dat prima is als de hond aan zijn eigen wond likt, de ander waarschuwt dat likken kan zorgen dat de wond gaat ontsteken
Wat is wijsheid ?
Mijn Torretje heeft verschillende keren z'n teen nagels eraf gestoten, ik kan 't zelf niet om de hangende nagel er af te trekken,
dus ook elke keer naar de DA die er dan ook prompt 'n drukverband om deed wat er 5 dagen om moet blijven...
Ik haalde het er dan na 2 dagen vanaf omdat ik niet begrijp hoe 'n vochtig/vies/bloed verband genezend kan zijn.. :-\.
Wanneer het  verband er af is, dan liet ik hem elke dag met z'n poot in sodawater weken om schoon te maken (of Biotex in Holland)
En dan liet ik het open zodat ie 't zelf verder kon schoon likken...en is altijd goed gekomen.
(Met wandel zou je idd 'n schoentje aan kunnen doen)
De nagel groeit vanzelf weer over het stompie heen, hoewel de laatste keer groeide de nagel recht omhoog,
die hield ik in de gaten en vijlde iedere keer zo kort mogelijk af.
Komt echt wel goed mat Daan...Success ermee
#2470991
Het nieuwe is er voor Daan (gelukkig) weer af en er zit nu niets meer om heen en hij likt er heel soms aan, maar dat mag geen naam noemen (en laten we ook gewoon toe)
We blijven het goed in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken, maar voor nu gaat het allemaal voorspoedig
Zonder verband loopt hij er ook veel beter op, al ontwijkt hij zijn ene teen nog wel iets

@ 202spots -> Bij Daan zal er geen nagel meer aangroeien gezien de DA zijn nagel incl nagelbed heeft verwijderd (tot en met zijn nagelbed was zijn teentje gebroken)

Voor ons is het van belang dat het niet gaat ontsteken zodat het eventueel naar de rest van zijn teen slaat (en die er eventueel af moet) maar we zijn nu een paar dagen verder en het ziet er mooi schoon en rustig uit, en groeit al langzaam dicht  :biggrin2:
#2471017
Wat een pech. Hopenlijk geneest het allemaal netjes !
Wat betreft het likken... het is niet erg als de hond het schoonlikt. En ook niet als dat 2x per dag eventjes is.
Maar er zijn honden die er niet vanaf kunnen blijven, en blijven en blijven likken, soms zelfs dwangmatig. En dan krijgt de wond geen rust om te genezen. Dan zie je vaak dat de wond geiiriteerd raakt en soms zelfs gaat ontsteken. Daarom wordt bij de dierenarts gezegd; niet laten likken... Dan kan er ook geen misverstand onstaan... (niet iedereen begrijpt de grens wat nog wel kan en wat niet meer kan kwa hoeveelheid likken).
#2471269
Oei wat een ellende en wat zal je geschrokken zijn :-\

De wijmaraner van een goede vriendin van me heeft dit ook gehad, nagel dr af, teen gebroken.
Schoentjes aan met lopen en de hele mikmak.
Hij ging dr aan likken hierdoor is het wss toch gaan ontsteken en door de breuk is dr artrose in de teen gekomen deze is later geamputeerd omdat hij bleef sukkelen.
Dit heeft wel 2 maanden geduurd.
Ik hoop dat dit jullie bespaard blijft en de boel snel weer heelt!! Fijn dat hij dr iig al weer wat op loopt maar houd het goed in de gaten sterkte!!
#2476715
Borke schreef: Hoe gaat het nu met de patient?
Sorry, had heel deze vraag gemist  :shy:
Met Daan gaat het erg goed, je ziet niets meer aan hem en de wond is super genezen !!
De DA raadde wel met klem aan om hem echt nog een dag of 5 aan de riem te houden zodat zijn huid echt goed/sterk kon genezen, want met zwemmen of openstoten waren we weer terug bij af

Dus we houden hem nog steeds aan de lijn, maar lopen wel weer lekkere afstanden met hem want hij is nu wel (terecht) weer klaar met de rust  ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door