Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#2467615
Fjurdy is vreselijk mager. Hij krijgt op dit moment 3% van zijn lichaamsgewicht, zo'n 420 gram per dag. Maar het lijkt niet genoeg te zijn. Hij heeft vreselijke honger en komt geen gram aan. Ik geef hem 's avonds ook nog zoete aardappel voor dat ik naar bed ga.
Nu zat ik te denken wat raadzaam is, zijn percentage omhoog schroeven of misschien iets van koolhydraten, zoals havermout, er bij gaan geven, al begrijp ik dat granen bij alvleesklier problemen niet aan te raden zijn.
Door charmed
#2467690
Gewoon meer voeren en dan even aankijken, dat heb ik bij Prudence ook gedaan. Prudence kreeg per dag 100 gram meer toen ze leverproblemen had en mager was. Gewoon wat erbij geven, en dan even aankijken als dat dan nog niet genoeg is en hij blijft mager, nog wat bijgeven. Prudence zat normaal op 220 gram per dag, daar nog 100 gram overheen :)

Misschien wat sweet patato erbij? Ik gaf nooit geen granen en groenten aan mijn sheltie met alvleesklierproblemen.
Door inni
#2467978
Ik zou gewoon meer gaan voeren als hij 't verdraagt.

Berre krijgt nog steeds voer zonder vet. Hij weegt nu om en bij 2,800 kg en eet 3 x40 gr, pancreas niet mee gewogen, en 1x 30gr net voor hij 's avonds in zijn bench gaat. Tussendoor een koffielepel of 2-3 volle yoghurt. Hij komt stilletjes aan wat bij. Hij heeft altijd honger maar voer ik nog meer ligt hij een uurtje later te smakken, dus voorlopig houd ik 't zo. Zijn voer droog ik om hem als tussendoortje te geven, daarvan eet hij 's avonds als de dochters thuis zijn ook regelmatig een reepje (als de dochters voor zichzelf wat uit de koelkast willen halen schiet hij als een pijl uit een boog naar de keuken, netjes zitten, kopje schuin, voorpootje omhoog en smekende oogjes.............. :) )
Door tt-tjes
#2469203
martine-tom schreef: Gaf je al enzymen of pancreas?
Ja, hij krijgt verse pancreas. Ik heb nu zijn totale hoeveelheid eten opgeschroeft naar 4%. Dit is 540 gr per dag. Hij krijgt nu 3x daags eten, waarvan 120 gram verse pancreas per dag.
Als dit niet helpt dat ga ik misschien toch nog enzymen halen bij de DA, maar ze zeggen dat verse pancreas beter is.
Door Martine-Tom
#2469216
Ja dat hoorde ik destijds ook. Voor mijn kat hielp het om de enzymen op te schroeven. Als hij het verdraagd zou ik meer voeren, en eventueel in combi met meer enzymen of pancreas, je kan wel meer voeren maar als hij het niet op kan nemen...
Hoe is de ontlasting?
Door tt-tjes
#2469222
martine-tom schreef: Ja dat hoorde ik destijds ook. Voor mijn kat hielp het om de enzymen op te schroeven. Als hij het verdraagd zou ik meer voeren, en eventueel in combi met meer enzymen of pancreas, je kan wel meer voeren maar als hij het niet op kan nemen...
Hoe is de ontlasting?
Ontlasting is altijd goed geweest, heeft hij nooit last van gehad. Misschien moet ik dan meer pancreas geven en het vlees wat verminderen?
Door Martine-Tom
#2469228
tt-tjes schreef: Ontlasting is altijd goed geweest, heeft hij nooit last van gehad. Misschien moet ik dan meer pancreas geven en het vlees wat verminderen?
Ik zou denk ik dan alleen meer pancreas geven, zeker als ie mager is. Het blijft maatwerk dus lastig... :-\
Door tt-tjes
#2469235
Ik heb op dit moment alles naar 4% van zijn lichaamsgewicht gezet. Ik heb een barfmenu van 20% vleesbot, 20% groente, 15% orgaan en 45% spiervlees, waarvan ruim 50% pancreas. Misschien is het dan raadzaam om van de 45% spiervlees 60 of 70% pancreas te geven en de rest spiervlees.
Om hem nu alleen pancreas te geven lijkt me niet helemaal goed, maar ik weet het ook niet.
Door inni
#2469539
tt-tjes schreef: Ja, hij krijgt verse pancreas. Ik heb nu zijn totale hoeveelheid eten opgeschroeft naar 4%. Dit is 540 gr per dag. Hij krijgt nu 3x daags eten, waarvan 120 gram verse pancreas per dag.
Als dit niet helpt dat ga ik misschien toch nog enzymen halen bij de DA, maar ze zeggen dat verse pancreas beter is.
Ik heb Berre weer op verse pancreas gezet, met de enzymes viel hij weer af. Alleen maar meer pancreas is volgens mij geen oplossing. Daarin zit weing aan voedingstoffen, maar er zit natuurlijk wel vet aanvast. Ik zou gewoon meer voeren en de hoeveelheid pancreas erop af stemmen natuurlijk.
Bij Berre gaat 't gewicht heeeeel langszaam omhoog, soms 20gr per week, soms 50, soms zo goed als niks. (de 3kg die ik voor de winter nog graag bereikt had lijkt nog steeds ver weg :-\  , we zullen al maar op zoek gan naar een dikkere jas  ;) )
Door tt-tjes
#2490662
Fjurdy blijft enorme honger hebben, ondanks de 500 gram eten per dag. Aankomen doet hij ook niet.
Nu zat ik te denken om er tot pap gekookte rijst bij te gaan geven, voor de koolhydraten. Ik weet dat dit niet wenselijk is bij honden met pancreatitis, maar ik moet toch iets.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door