Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2467013
Boomer heeft zich 1,5 week geleden verstapt in het duin.
Na een dag rust ging het al een stuk beter. Je zag nog wel een mankje maar er was zeker vooruitgang.
Ze heeft nog 2 dagen met mate mogen lopen van me (het duin is echt haar hemel)
Bij thuiskomst rustig aan gedaan en al snel merkte je niks meer.
Tot ze vrijdagochtend met Sas in de tuin speelde :-\
Opeens mankte ze weer. Daarna stond ze echt op dr teentje en belaste dr poot dus zo min mogelijke.
Traumeel erin en rust was het regime dit weekend.
Ze gaat met sprongen vooruit. Ze mag geen trappen lopen maar kleine op en afstapjes kan ik in mijn huis amper voorkomen.
Ik laat dr voornamelijk in de tuin uit nu.
Net een klein rondje gelopen en toen zag ik dat ze weer even slechter liep.
Wanneer moet ik naar de da?! Die zal in eerste instantie ook zeggen: rust.
Daarom ben ik vrijdag niet gegaan!
Maar na hoeveel dagen rust/rustig aan moet het over zijn?!
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2467046
Mijn blonde reu heeft ongeveer een half jaar geleden 2x achter elkaar (zat een maand of zo tussen) zijn linker elleboog flink verstuikt, waardoor hij erg mank liep. Ik heb toen voor de zekerheid foto's laten maken of er niets in het gewrichtje kapot was, wat gelukkig niet het geval is.

Hij heeft 3 weken complete lijnrust gehad. We zijn vaak naar een meertje gelopen (aan de lijn) waar ik hem een uurtje liet apporteren uit het water terwijl ik met hem in het water stond (hij kon dus niet rennend er in springen of rennend eruit komen). Hij heeft trouwens ook 2 weken op een ontstekingsremmer/pijnstiller gestaan, puur en alleen voor de ontstekingremmende werking.

Na die 3 weken, die wel heel erg lang leken, was het mank lopen verdwenen.
Gebruikersavatar
Door nova
#2467097
voorpoot? achterpoot?

Bij  achterpoten    die op de teentjes steunen  zit er vaak een probleem in de knie.(bandenletsel)
Voorpoot zou ik zo ff niet weten.  Ik zou haar zeker nog een paar dagen lijnrust geven, en uiterlijk vrijdag een DA bezoekje, indien nodig
Knuffels  voor de de queen  :)
Door Lil
#2467102
Inderdaad veel rust, maar als ik na een dag of 5 geen hele duidelijke verbetering zie dan sta ik bij de da. Toen Boris absoluut niet op zijn poot durfde te staan, stond ik er na 2 dagen al.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2467151
Kaio heeft een keer klem gezeten met zijn poot en die bij het eruittrekken verdraaid. Had erge pijn aan zijn pols en poot. Op foto's niks te zien. Dus pijnstilling/ontstekingremmer (ik geef dit bij Kaio altijd in lagere dossis en mnder lang omdat als hij niks voelt tja dan...) en rust.
Maar ja daarna bleef de poot zwak, raakte snel weer overbelast. Om toch wat meer te kunnen lopen om de spieren weer sterker te maken zonder de spieren te erg te overbelasten deed ik er voor een wandeling een bandage omheen. Dat werkte bij ons toen perfect.
Maar deze pols is wel een hele tijd langer nog zijn zwakke plek geweest.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2467163
Het is haar linkervoorpoot.
Inmiddels belast ze hem wel hoor! Maar ze loopt nog niet goed.
Zeker na lang liggen/slapen zie je het duidelijk.
Maar ook als ze wat langer aan de lijn loopt.
En wat langer is dan een minuut of 8
Door Esther Q
#2467299
Het hangt erg af van welk weefsel is beschadigd. Bij spierweefsel kan het snel genezen. Pees kan vreselijk lang duren. Wij hebben hier een hond gehad die na 4 maanden rust nog niet was genezen van een peesblessure in zijn pols. Na 12 maanden rust wel.
Edit: met rust bedoel ik dan rust van de sport, niet van gewoon normaal bewegen. Bij gewoon normaal bewegen liep hij ook niet mank.
Door Lil
#2467399
[quote="Esther Q"]
Het hangt erg af van welk weefsel is beschadigd. Bij spierweefsel kan het snel genezen. Pees kan vreselijk lang duren. Wij hebben hier een hond gehad die na 4 maanden rust nog niet was genezen van een peesblessure in zijn pols. Na 12 maanden rust wel.
Edit: met rust bedoel ik dan rust van de sport, niet van gewoon normaal bewegen. Bij gewoon normaal bewegen liep hij ook niet mank.
[/quote]

peesblessures zijn een ramp. Daarom zou ik dus naar een da gaan, zodat zo iets vastgesteld kan worden

(tenminste volgens mij doen ze dat door te voelen en kijken naar bewegingen en dan stellen ze het vast. Doen ze bij mensen ook... voelen en dan mag je geen krimp geven en dan zeggen o ja, ik voel dat de achillespees behoorlijk is ingescheurd  :-X).

Is er voor peesblessures bij honden geen fysio? Volgens mij kun je daar goede resultaten mee halen. Natuurlijk sport is dan een ander verhaal, maar wat betreft goed bewegen en een goed herstel.
Door Esther Q
#2467412
[quote="Lil"]
Is er voor peesblessures bij honden geen fysio?
[/quote]
Vast wel. Vraag me alleen af of je daar iets mee opschiet. Er zijn mij enkele oefeningen/strekkingen uitgelegd door een da/fysio. Hij zei er echter bij dat heel geregeld normale beweging zonder gekkigheden het belangrijkste is. Ik heb zelf eens een hardnekkige peesblessure laten behandelen met elektrische stroom, dat heeft toen geweldig geholpen. Geen idee of dat bij honden ook wordt toegepast. Gewone fysio hielp mij toen geen bal.
Door Lil
#2467431
[quote="Esther Q"]
Vast wel. Vraag me alleen af of je daar iets mee opschiet. Er zijn mij enkele oefeningen/strekkingen uitgelegd door een da/fysio. Hij zei er echter bij dat heel geregeld normale beweging zonder gekkigheden het belangrijkste is. Ik heb zelf eens een hardnekkige peesblessure laten behandelen met elektrische stroom, dat heeft toen geweldig geholpen. Geen idee of dat bij honden ook wordt toegepast. Gewone fysio hielp mij toen geen bal.
[/quote]

Handig om te weten! Ja fysio is zoals ik heb ervaren bij dieren inderdaad dat je dingen krijgt voorgedaan en die dan zelf thuis doet. Ik heb iets met ultrasoon gehad (moest tussen twee van die dingen in gaan liggen). Dat hielp ook goed. Wat ze bij honden doen weet ik ook niet. Mijn hondenfysio, tevens osteopaat had een reguliere mensenpraktijk met heel wat personeel. Zij gebruikte bepaalde dingen voor mensen inderdaad ook voor dieren. Gelukkig hebben mijn dieren geen peesblessure gehad (klopt heel hard af!)
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2467472
En toch als je een goede fysio hebt kan die wel degelijk vast stellen of het een spieren-, banden- of pezenkwestie is, en dan weet je iedergeval meer que herstel/revalidatie....

Ik ben vrij angstig op de poten door Daan zijn LPC, dus ik sta bij manken al vrij snel bij een fysio want in mijn ogen moet een hond na een verrekking na een paar dagen wel langer dan 8 minuten kunnen lopen  :shy:
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2467476
de 8 minuten waren gister in de regen.
Kennelijk ga je daar van manken  ;)
Vanochtend naar mn vader gelopen dat is 15 minuten zonder problemen daar even koffie gedaan en weer terug zonder problemen.
Er is dus een stijgende lijn!
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2467478
[quote="MarijeEnBoomer"]
de 8 minuten waren gister in de regen.
Kennelijk ga je daar van manken  ;)
Vanochtend naar mn vader gelopen dat is 15 minuten zonder problemen daar even koffie gedaan en weer terug zonder problemen.
Er is dus een stijgende lijn!
[/quote]

Een prinses hoort toch ook niet in de regen te lopen ?  :P
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2467482
Monique77 schreef: Een prinses hoort toch ook niet in de regen te lopen ?  :P
helemaal fout vanaf mijn kant natuurlijk!
maarja ze had wel resultaat met dr manken want ik heb rechtsomkeerd gemaakt  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door