Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2448477
Sammy heeft vanmorgen een aanval/toeval gehad  :'( :'(

Ze was na het eten nog even naar de slaapkamer gegaan om verder te slapen.
Op een gegeven moment geeft ze een gil, ik ren naar de slaapkamer.
Daar ligt ze met spierkrampen/stuiptrekkingen en heel haar ogen waren enorm heen en weer aan het gaan  :-[ :-X :'(

Ik ben bij haar gaan zitten en toen kwam ze weer redelijk bij, haar van het bed afgeholpen om mee te nemen naar de woonkamer, ging redelijk, ze liep behoorlijk onstabiel.
In de woonkamer is ze weer verder gaan slapen.

Drie kwartier later ben ik haar gaan uitlaten en toen was ze weer helemaal zichzelf.

Net contact gehad met de DA en zij denken aan een epileptische aanval.
Langs komen heeft voor nu geen zin, ze is weer zichzelf.
Ook over eventueel verloop kunnen ze nu niets zeggen.

Ik heb zelf absoluut geen ervaring met epilepsie  :-[ :-\
Zijn er dingen die ik beter kan laten, moet ik in voer eventueel wat aanpassen, heeft iemand advies voor me??
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2448483
O wat naar om mee te maken  :(
vooral als je er nooit eerder mee te maken hebt gehad ,je schrikt je een ongeluk .

Toevallig een paar dagen geleden had Saskia ook een vraag hier :
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 076.0.html

Daar staan tips tussen waar je verder kunt lezen
www.epilepsiebijhonden.nl
en
www.huisdierendokter.nl met meer uitleg

Sterkte ermee ,als een aanval voorbij is zijn ze gewoon weer zichzelf
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2448499
Ja het was zeker erg naar om mee te maken, schrok me dood, wist eigenlijk ook niet zo goed wat ik moest doen  :'( :'(
'Gelukkig' was het ook redelijk snel weer over.

Daantje, dank je wel voor de linken, ik ga ze even goed doorlezen.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2448656
Er staat veel nuttige info bij .
Ook goed om te weten is als je hond in zo'n epileptische aanval schiet ,je hem eigenlijk niet moet vastpakken maar gewoon met rust moet laten.
Natuurlijk moet ze zich niet beschadigen of verwonden.

De meeste honden zijn zich totaal niet bewust van hun omgeving op zo'n moment
en kunnen in hun reflexen jou per ongeluk bijten als je ze vast zou houden.

Wat Ulla zei over een bloedonderzoek is ook een aanrader als het nog es gebeurt.

Nou ,hopelijk blijft t bij deze ene aanval .
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2448671
Ach ach, wat een schrik weer :'( :'(  Ik denk niet dat je op dit moment iets anders kan doen dan wat je nu doet. Ik twijfel eerlijk gezegd door de heen en weer schietende ogen of je van epilepsie kunt spreken. Je zou dan eerder aan een vestibulair syndroom denken, maarja, dan mist ze weer de scheve kopstand.

Volgens mij heeft Sammy de laatste tijd regelmatig een bloedonderzoek gehad toch? Ja stom gezegd misschien, maar als daar niets vreselijk afwijkends aan te vinden was dan gaan ze nu ook niets vinden wat die aanval zou kunnen veroorzaken.

Sterkte voor jullie tweetjes, je krijgt het wel om de oren met haar de laatste tijd :'(
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2448689
Zhiva mijn schottie die ik helaas vorig jaar heb moeten laten gaan, had af en toe aanvallen. Vooral met erg warm weer of als zij zich erg druk maakte. Eerst dachtten ze aan scottie cramp, later aan een hersenbloeding/tia. Ze heeft ook nooit een scheve kop stand gehad. Het begon met het optrekken van de poten en eindigde in heftige stuipen en met de kop achterover slaan. Wat haar altijd hielp op het moment van een aanval (tijdens dus!) was een injectie met vitamine B. Na de aanval kreeg ze altijd een week of ze dagelijks nog een vitamine B tabletje. Ik had wel het idee dat ze hier sneller van opknapte. Mijn ragdoll heeft op haar 4e een aanval gehad met scheve kopstand erbij (en die heeft ze nog steeds, ze is inmiddels 8) ook die deed het erg goed op de Vitamine B. Het blijft een heel eng gezicht en nee je kan ze beter niet vastpakken want ze kunnen bijten. Maar ik pakte Zhiva ook altijd heel dicht tegen me aan, daar werd ze wel rustiger van. Een hond die ligt te stuiptrekken is lastig te prikken anders  ;)
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2448795
[quote="Angelique"]
Ach ach, wat een schrik weer :'( :'(  Ik denk niet dat je op dit moment iets anders kan doen dan wat je nu doet. Ik twijfel eerlijk gezegd door de heen en weer schietende ogen of je van epilepsie kunt spreken. Je zou dan eerder aan een vestibulair syndroom denken, maarja, dan mist ze weer de scheve kopstand.

Volgens mij heeft Sammy de laatste tijd regelmatig een bloedonderzoek gehad toch? Ja stom gezegd misschien, maar als daar niets vreselijk afwijkends aan te vinden was dan gaan ze nu ook niets vinden wat die aanval zou kunnen veroorzaken.

Sterkte voor jullie tweetjes, je krijgt het wel om de oren met haar de laatste tijd :'(
[/quote]

Klopt, Sammy heeft een heleboel bloed onderzoeken gehad vanwege afwijkende nierwaardes, behalve urea en crea die niet goed waren was verder alles in orde.

Ik heb zelf ook gedacht aan een vestibulair syndroom, alleen vanmorgen had ze dus geen scheve kop.
Wat ze wel heeft de laatste paar weken is dat ze klappert met haar hoofd, alsof ze last heeft van haar oren en houdt dan haar hoofd voor langere tijd wat scheef.
Oren zijn in orde dus daar komt het niet van  :-[ :-\ zou dat dan toch misschien met elkaar te maken kunnen hebben??

[quote="zhiva"]
Zhiva mijn schottie die ik helaas vorig jaar heb moeten laten gaan, had af en toe aanvallen. Vooral met erg warm weer of als zij zich erg druk maakte. Eerst dachtten ze aan scottie cramp, later aan een hersenbloeding/tia. Ze heeft ook nooit een scheve kop stand gehad. Het begon met het optrekken van de poten en eindigde in heftige stuipen en met de kop achterover slaan. Wat haar altijd hielp op het moment van een aanval (tijdens dus!) was een injectie met vitamine B. Na de aanval kreeg ze altijd een week of ze dagelijks nog een vitamine B tabletje. Ik had wel het idee dat ze hier sneller van opknapte. Mijn ragdoll heeft op haar 4e een aanval gehad met scheve kopstand erbij (en die heeft ze nog steeds, ze is inmiddels 8) ook die deed het erg goed op de Vitamine B. Het blijft een heel eng gezicht en nee je kan ze beter niet vastpakken want ze kunnen bijten. Maar ik pakte Zhiva ook altijd heel dicht tegen me aan, daar werd ze wel rustiger van. Een hond die ligt te stuiptrekken is lastig te prikken anders  ;)
[/quote]

Oh dat klinkt wel een stuk heftiger dan Sammy heeft gehad vanmorgen. Ik heb haar vanmorgen ook vast gepakt, wel voorzichtig omdat ik inderdaad niet zeker wist of ze me herkende en wel of niet zou bijten.

Ze is nu weer helemaal zichzelf gelukkig, ik hoop ook dat dit het voorlopig was.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2449113
[quote="ulla"]
Jij schrijft dat Sammy afwijkende nierwaarden heeft, nierfalen kan ook een soort epileptische aanvallen geven.
[/quote]

Klopt, Sammy haar nierwaardes zijn niet helemaal goed.
Op 16 augustus hebben we ze opnieuw laten prikken en toen was crea 92,5 en urea 20, ze zijn dus al aan het zakken en ik heb niet het idee dat het weer erger is geworden.
Ze is zelfs weer veel beter dan een hele tijd terug  :-\ :-[
Door Lizzy
#2449133
Jeetje Jessica, het houdt niet op he :-\. Maar joh, wie weet is dit de eerste en gelijk weer de laatste toeval! Bij Pinkel is het er ook (tot zo ver) bij 1 gebleven!
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2449167
Oh pffffjoe...ik weet hoe je je voelt... zie inderdaad mijn topic van vorige week. Nu klinkt het bij Sammy allemaal een graadje heftiger dan het bij Wodka was, maar zorgen maak je je sowieso bij de ouwetjes.

Bij Wodka is op het moment niets meer terug te zien van enig ongemak dat ze zou hebben ervaren, maar ik houd haar in de gaten. Dikke knuf voor Sammy en jou, je krijgt het inderdaad wel voor je kiezen op het moment...

:bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2449180
Lizzy schreef: Jeetje Jessica, het houdt niet op he :-\. Maar joh, wie weet is dit de eerste en gelijk weer de laatste toeval! Bij Pinkel is het er ook (tot zo ver) bij 1 gebleven!
Nee, houdt niet op helaas, maar ik hoop dat het inderdaad gewoon bij 1 blijft!!
Er is iig nu niets meer aan haar te zien en ze is weer helemaal zichzelf gelukkig.
-Saskia- schreef: Oh pffffjoe...ik weet hoe je je voelt... zie inderdaad mijn topic van vorige week. Nu klinkt het bij Sammy allemaal een graadje heftiger dan het bij Wodka was, maar zorgen maak je je sowieso bij de ouwetjes.

Bij Wodka is op het moment niets meer terug te zien van enig ongemak dat ze zou hebben ervaren, maar ik houd haar in de gaten. Dikke knuf voor Sammy en jou, je krijgt het inderdaad wel voor je kiezen op het moment...

:bigarmhug:
Heb jou topic inderdaad ook even doorgelezen, maar jeetje ook bij jou zit de schrik er natuurlijk goed in.
En ja, je maakt je sowieso zorgen om je oudjes.

Bij Sammy is nu ook niets meer te zien, hopen dat het bij deze ene aanval blijft.
Ook een dikke knuf voor jou en Wodje  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door