Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2452764
Faydor is 13 jaar en 3 maanden oud. Ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik ervan moet denken. Eigen DA ondersteund advies om KH toe te gaan voegen aan het eten maar niet de Fortekor, de andere DA blijft erbij dat Fortekor aan te bevelen is:

De nieren hebben een enorme reserve capaciteit .
Het feit dat met een eiwitrijke voeding het ureum oploopt maakt het samen met het drinken aannemelijk dat deze reserve capaciteit is aangetast.
Als gevolg hiervan en van de eiwitrijke maaltijd treedt een compensatie mechanisme op waarbij de bloeddruk naar de  nieren wordt verhoogd 
Daarnaast zorgt het verhoogd ureum voor een aanpassing van het merg waardoor de concentratie van de urine afneemt (en daardoor de terugresorptie van ureum)
Dit systeem geeft voor de korte termijn verbetering, maar werkt voor de langere termijn beschadigend.
Fortekor doorbreekt dit op termijn schadelijke mechanisme en vertraagd  daardoor in deze gevallen de achteruitgang van de nieren

Dus:  :-\
#2452774
Mevroi Kruim schreef: Maar barf IS helemaal niet overdreven eiwitrijk! Dus die hele redenering klopt gewoon voor geen meter  :-\

Dorothea had een goede reden om vooral niet te vroeg met fortekor te beginnen maar ik weet niet meer wat dat was.
Heb deze reactie weer doorgestuurd naar mijn eigen DA met verzoek nog even te reageren. Ik zal voor de zekerheid de Fortekor meenemen naar Frankrijk maar ik geef nog niks.
#2452776
Mevroi Kruim schreef: Maar barf IS helemaal niet overdreven eiwitrijk! Dus die hele redenering klopt gewoon voor geen meter  :-\

Dorothea had een goede reden om vooral niet te vroeg met fortekor te beginnen maar ik weet niet meer wat dat was.
Nou dit is een goede reden, het middel is nogal controversieel:
Voorzorgen bij het gebruik
De nierfunctie dient te worden gecontroleerd bij aanvang van de therapie en 2 tot 7 dagen later. Bij het ontstaan van hypotensie of uremie moet de dosis van de ACE-inhibitor of van het diureticum verlaagd worden. ACE-inhibitoren moeten met de nodige voorzichtigheid worden gebruikt bij dieren met nierinsufficiëntie, hypovolemie en hyponatriëmie.
(fortekor= een ACE remmmer) bron:http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NCVOOOL1AL2o.php

Nogmaals de enige indicatie voor dit middel zijn een verhoogde bloeddruk of ernstig eiwitverlies via de nieren (enkel vast te stellen via blaaspunctie). Meten is weten.
#2452781
Is trouwens al lang bekend dat eiwitten niet schadelijk zijn voor de nieren, het gaat om fosfaat beperken.
The ability of excess dietary protein to induce renal pathology was studied in both dogs with chronic kidney failure and older dogs without kidney failure. Numerous studies have confirmed that protein does not adversely affect the kidneys. However, phosphorus- and protein-restricted diets are clinically beneficial in dogs with existing chronic kidney failure. Protein restriction for healthy older dogs is not only unnecessary, it can be detrimental. Protein requirements actually increase by about 50% in older dogs, while their energy requirements tend to decrease. When insufficient protein is provided, it can aggravate the age-associated loss of lean body mass and may contribute to earlier mortality. Older dogs should receive at least 25% of their calories from protein
bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18656844
#2452785
[quote="*Dorothea*"]
Is trouwens al lang bekend dat eiwitten niet schadelijk zijn voor de nieren, het gaat om fosfaat beperken.

bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18656844
[/quote]

Het is me wel duidelijk gemaakt dat nierfalen niet van toepassing is. Is fosfaat beperken ook handig met zo'n te hoge ureum waarde? Want daarover heb ik al gelezen in de bieb.....
#2453024
[quote="Buran en Co"]
Het is me wel duidelijk gemaakt dat nierfalen niet van toepassing is. Is fosfaat beperken ook handig met zo'n te hoge ureum waarde? Want daarover heb ik al gelezen in de bieb.....
[/quote]

Nee dat is enkel zinvol bij nierfalen. Ik zou gewoon het bloedonderzoek herhalen 12 uur nuchter.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door