Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2441119
Sammy heeft sinds een aantal jaar een flink aantal vetbulten.
Ze zitten allemaal netjes onder de huid, voelen zacht aan, zitten los en niet op een vervelende plaats. Ze zijn allemaal aangeprikt.
Ze heeft er 2, 1 op haar schouder en 1 op haar voorpoot, die anders zijn, ze zitten in haar huid, zitten los en zijn hard en kaal.
Degene op haar schouders is begonnen met bloeden en is veranderd qua kleur en die heb ik gister opnieuw laten aanprikken.

De DA heeft het zelf meteen even bekeken maar het was niet alleen maar vet, maar voor nu gaan we er vanuit dat er niets aan de hand is (mocht iemand nog duimen over hebben?  :-[ ). Ik krijg woensdag of donderdag de uitslag.

De DA gaf wel aan dat het misschien verstandig was om deze bult weg te laten halen en dan die op de voorpoot meteen mee te nemen.
Niet zozeer omdat ze bang was dat ze kwaadaardig zouden worden maar omdat ze anders qua structuur zijn en meer zichtbaar zijn waardoor het risico dat deze bleef bloeden of omdat Sammy ze makkelijker zou beschadigen groter was  :-X :-\

Maar ja, ik vind het nogal wat, Sammy moet op haar leeftijd (bijna 12 jaar) dan toch nog onder narcose en op dit moment zijn haar nieren nog niet goed.
Wat zouden jullie doen???
#2441190
vanaalst schreef: ja lastig...ik heb wel 2 grote wratten weg laten halen(bij zimba he :biggrin2:), was ook niks bijzonders maar werden zo groot dat ze bekant goedemorgen tegen me zeiden...
met borstelen haalde ik ze vaak open.....was zo gepiept dat weghalen
Nou ja dit zei mijn DA ook, het is zo gebeurt, maar ja die narcose, ik vind het een beetje eng  :-[ :-[
Hanny schreef: Mijn voorkeur zou zijn om  niets te doen.
Het is kiezen uit twee kwaden. Ik had hem niet eens aan laten prikken.
Allemaal gedoe voor wat?????

Hanny
Nou ja, 1 van haar vetbulten in haar schouder gebied is aangeprikt 2 jaar geleden en toen zat er al wat onrustige cellen in.
Toen was ook het advies, niets doen maar bij veranderingen weg laten halen.

En echt heel slecht, ik weet dus niet meer welke bult dat is  :'( :'(
Vandaar dat ik het aangeprikt heb.
#2441193
Tsja zoiets is denk ik altijd iets om in elk geval goed met je d.a te blijven overleggen ( maar dat doe je al  ;) )
Milo van ons is indertijd nog op 13 jarige leeftijd geholpen aan een vetbult . Begon klein , aan de binnenzijde van zijn voorpootje en dan helemaal tegen zijn lichaam aan zeg maar
Was ook goedaardig hoor , eerste tijd niets gedaan , wel goed in de gaten gehouden of de bult hard ging groeien . Bult groeide eerst practisch niet .
Later begon ik te merken dat de bult hem toch begon te hinderen met lopen . Weer besproken met de d.a en toch besloten de bult weg te laten halen onder gasnarcose
Dat is prima gegaan , eerst toch voor de zekerheid een vooronderzoek laten doen . Onze toenmalige d.a zei ook , des te groter de bult , des te groter het snijvlak word bij een ingreep , en waar hecht zo,n bult zich weer aan vast . We hebben er nooit spijt van gehad , Milo moest natuurlijk wel langer blijven gezien zijn leeftijd . Maar de volgende dag was hij het heertje alweer

En ja , hoe langer je wacht , hoe ouder ze worden , en hoe is het dan qua gezondheid etc
#2441203
Een bloedende bult haal ik weg. Heb er nu 2 hier gehad en bij eentje was het eerst " infectie" dus ab ertegenaan, maar dat ding bleef maar bloeden, soms een paar daagjes niet, maar dan knapte die gewoon spontaan weer open en was gewoon een vies ding. Dan ben ik als de dood voor ongedierte wat daarop afkomt en mag het vertrekken. De grootste bult..half ei ongeveer, was binnen 10 minuten weg, dus die narcose was ook maar heel kort. Ik zou dan niet gaan aanprikken, maar meteen weghalen en mocht je nog iets met een uitslag kunnen dan naderhand laten onderzoeken.
Ik begrijp je zorg bij zo'n oudere dame, maar ik denk als de narcose precisiewerk is dat je niet veel meer risico's loopt dan bij een jongere hond.
Kus voor Sammy  :-*
#2441208
Angelique schreef: Ik begrijp je zorg bij zo'n oudere dame, maar ik denk als de narcose precisiewerk is dat je niet veel meer risico's loopt dan bij een jongere hond.
Ja dat dus, Sita is op haar 14e nog onder narcose geweest en lang ook. Ze heeft tijdens de narcose een infuus gekregen om haar nieren extra doorbloeding te geven. Ook heeft ze een aangepaste narcose gehad met andere middelen dan het standaardrijtje.
#2441327
*Dorothea* schreef: Ja dat dus, Sita is op haar 14e nog onder narcose geweest en lang ook. Ze heeft tijdens de narcose een infuus gekregen om haar nieren extra doorbloeding te geven. Ook heeft ze een aangepaste narcose gehad met andere middelen dan het standaardrijtje.
Nou ja, dit gaf mijn DA ook al aan om te doen, meteen een infuus ter ondersteuning.

Hm zoals ik lees is het dus niet enorm ingrijpend en risico vol als ik dacht  :) :)
Dan ga ik het denk ik maar gewoon verwijderen, bedoeling is natuurlijk niet dat Sammy ongemakken van zo'n bult ervaart.
#2441463
Ik heb hier nog een foto van Noa opgezocht , misschien heb je er dan een beeld bij .... hoe zorgvuldig men omgaat met een oudere hond
Zoals je ziet , alle medische ""toeters en bellen "" en de arts en de assistente er voortdurend bij nadat de ingreep achter de rug was

Afbeelding
#2442112
smulpaap schreef: Ik heb hier nog een foto van Noa opgezocht , misschien heb je er dan een beeld bij .... hoe zorgvuldig men omgaat met een oudere hond
Zoals je ziet , alle medische ""toeters en bellen "" en de arts en de assistente er voortdurend bij nadat de ingreep achter de rug was

Afbeelding
Ah wat doen ze dat toch goed bij Noa!!!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door