Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#2439590
Ik zit met een zeeeeer moeilijk en zwaar dilemma.
Ik woon heel dicht bij de grens. Onvermijdelijk dat ik minimaal 1 maal per week door België en 2 maal per week door Duitsland rijd en wandel met de honden. Dus rabiës is verplicht.

Mijn da wil Cayley echter nooit meer enten, omdat het risico dat ze er zeer naar van wordt met haar atopie erg groot is. Het buitenland accepteert echter geen titerbepaling.  :-\ :-X

Ik weet even echt niet wat wijsheid is. Controle heb ik in het verleden heel af en toe gehad. Is de niet goed gaat onherroepelijk je hond voor 6 tot 8 weken in quarantaine. Ik ben 1 keer van Boris zijn paspoort vergeten. Moest hem afgeven aan de Zoll. Kon hem tegen geldig entingsbewijs weer onmiddellijk ophalen. Hij heeft er gelukkig dus maar 45 minuten gezeten. Cayley kan ik als die in quarantaine moet vergeten. Als die een terugval in gedrag krijgt door de quarantaine dan laten ze die ter plekke inslapen. Vrees dat die echt serieus lelijk gaat bijten in zo'n situatie.

Iemand enig idee of er iets aan te doen is zodat je hond weinig last van de enting ondervindt?
Laatst gewijzigd door Lil op ma 27 aug 2012, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door SjaakBF
#2439757
Je DA die ook de Artuvetrin spuit is geen voorstander van het enten neem ik aan. Dan weet ik wie je bedoelt. Ik denk dat als hij geen mogelijkheden ziet om haar veilig te enten, dat ze er ook niet zijn.
Een half jaar voordat Sjaak zijn Atopie compleet uitbrak is hij nog geënt met het vaccin dat 3 jaar geldig is maar ik durf hem nou ook niet meer te laten vaccineren. Ik woon echt op 15 minuten lopen van de grens en mijn rondjes gaan nu nog altijd over Duits gebied... dat is dus over een tijd echt afgelopen, heel erg... want daar ligt ongeveer mijn achtertuin! Zelfs als ik via de Kollenberg ga lopen kan ik daar geen normale grote ronde lopen zonder Duits gebied te vermijden - dus dan moet ik door de Windraak op en verder (en dan zijn het al gauw wandelingen van 4 uur of meer wil ik van Duits gebied afblijven).
Nou moet ik zeggen dat ik in die jaren (20 of zo) nog nooit controle heb gehad zo dicht bij huis maar het zal je maar gebeuren.
Hoe hard ook, ik denk dat je alleen maar op veilig kunt spelen en die bewuste gebieden vermijden.

Heb je dit al met de DA besproken?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2439768
Ik weet het niet. Heb zelf een allergische hond en baal als de stekker van zulke inentingen.
Als het me alleen een boete kost zou ik het nog wagen maar als het eenzame afzondering van mijn hond gaat kosten, no way. Dat wil ik mijn hond absoluut niet aandoen.
Door Lil
#2439822
Je kent die da heel erg goed Nicole ;)

En de enige die hierover kan beslissen ben ik...

Nee, ze nemen geen titer dus ook geen da-verklaring ;) Vergeet niet dat er in Duitsland regelmatig hondsdolheid heerst.

Vermijden kan echt niet. Zeker niet met de ondertunneling van de A2. Zo ga ik naar Maastricht om te trainen en zonder enige aankondiging is de enige weg naar huis over Belgie. Daar doe je niets aan. Duitsland mijden betekend dat ze op zaterdag van 11 tot 21 uur moederziel alleen thuis zit als ik mantelzorg verleen... En dat terwijl ik 48 uur per week werk. No way dat ik dat doe, terwijl ze een leuke zaterdag met een topwandeling kan hebben.

Ik loop in hetzelfde gebied Nicole alleen 10 km verderop; nooit controle gehad. Maar toen ik met Boris in Ubach-Palenberg trainde 2 keer. Eenmaal dus geen entboekje mee. Meteen aangrenzend aan Brunssum is de Tevenerheide en daar is al eens een hondsdolheid uitbraak geweest. Weet ik nog omdat ik daar toen trainde en ook vaak wandelde (woonde daar toen heel dichtbij).

Moeilijke beslissing dus en lastige afweging.
Door SjaakBF
#2439850
Pfff meid... nou snap ik waarom je het niet echt kunt vermijden - het kan in theorie maar ik snap het dilemma. Ik denk dat als deze DA het niet aan durft... nou ja, dan twijfel ik of Tannetje bijvoorbeeld er wel licht in ziet.
Sjaak had als pup al tekenen van Atopie (voedselallergie alleen op dat moment) en jouw DA liet me de keuze wat betreft de rabiës vaccinatie omdat hij buiten die voedselallergie gaan klachten meer had gehad en klachtenvrij was. Hij raadde het niet af maar wees me wel op de risico's. Ik heb toen gekozen voor de vaccinatie die drie jaar geldig is, maar de DA gaf wel aan dat daar mogelijk meer bijwerkingen aan zaten (overigens pas 6 maanden later in het voorjaar kreeg hij last van de omgevingsallergieën). Of ik dat nog mag linken aan de vaccinatie weet ik niet. Voor hem was het wel de laatste vaccinatie.
Door Lil
#2439938
Ehhh hier ook 6 maanden na haar eerste rabiesvaccinatie in haar leven (3 jarige) de grote uitbraak... Voorheen alleen wat pootjesgeknabbel in de zomer. Paar wondjes en meer niet. Die uitbraak heb je toen gezien... Nu groeit er weer haar! Shit dan is het misschien toch die klere enting geweest. Boris wordt altijd 3 dagen na die enting ziek en dat houdt dan 1 week aan... Verder heeft hij er gelukkig geen last van. Gewone entingen heeft hij al een paar jaar niet gehad.
#2439955
Hmmm, ja ik heb Cay haar pootjes toen gezien, niks om vrolijk van te worden... dus wie weet toch samenhang ondanks dat er flinke tijd tussen zit. Bij Sjaak was het ook de eerste Rabies vaccinatie :-(
#2440216
Bij mijn weten gebruikt deze dierenarts dat ook standaard bij vaccinaties, mits de dieren niet beloond zijn met eten in de wachtkamer of behandelkamer krijgen ze het meteen,anders krijg je het mee zodat je het thuis (een half uur na het eten, in een schone bek) kunt geven.
Door Lil
#2440237
Dank jullie! Zo'n ontstoring is een mogelijkheid waarop ik had gehoopt.

@Nicole Boris heeft dat helaas bij deze da niet gehad en ik had nogwel aangegeven dat hij er ziek van wordt en hij had niets lekkers gehad.
Door sella
#2440272
Buffel werd ziek van de puppenenting, met de hulp van Tannetje is de parvo goed gegaan met de korrels en de rabies ook.
Omdat wij toch vaak de grens overgaan was de Rabies een berekend risico.
Nu durf ik het wel aan iedere 3 jaar en met ontstoring.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door