Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door LoesT
#2435267
Ik kreeg van de dierenarts het advies na de gebitsbehandeling van mijn hond, waarbij wat tanden en kiezen verwijderd zijn, geen kvv maar brokken te geven.
Het vlees zou in de wondjes kunnen komen en problemen veroorzaken.
Brokken kennelijk niet ??? Mijn hond lust helemaal geen brokken, at het 1 dagen met lange tanden, dus ik wil weer gewoon kvv geven.
Graag jullie mening.
Door Lizzy
#2435269
Hij doelt op bacterieen die binnen kunnen dringen? Nou, ik zou zelf gewoon rauwe/verse voeding blijven geven maar als je je zorgen maakt, overgiet je de KVV toch even met gekookt water of doe je er toch een paar dagen een paar seconden de kook overheen? Probleem opgelost!
Door Lil
#2435527
Hier dat advies nooit gekregen. Wel na een tandoperatie dat ik zachte voeding moest geven en geen brokken mocht geven. In geval van twijfel inderdaad koken.

Mijn eigen tandarts zei afgelopen week nog tegen me toen mijn verstandskies uit mijn onderkaak is gehaald. Je mag alles eten of drinken, filet american (jawel rauw), harde dingen etc. Allemaal onzin. Of er komen bacteriën in, gewoon vanuit de lucht of vanuit de brokjes of weet niet waar vandaan (ze zitten immers overal) of niet en die kans wordt niet groter of kleiner door bepaalde voeding.

Ik zou dus kvv geven en in geval van twijfel dit kort koken.
Gebruikersavatar
Door nova
#2435589
alsof op brokken geen bacterien zitten...  :-\

was je handen, droog ze af, en je hebt    ontelbaar veel bacterien op je hand zitten. Zo schoon zijn ze na het wassen  ;)
Zou het MIJN  hond zijn, dan kreeg die gewoon kvv, zonder  koken of wat  dan ook.
Gebruikersavatar
Door LoesT
#2436342
Bedankt voor de reacties.
Ik geef nu gewoon kvv, het is gemalen dus er hoeft niet gekauwd te worden.
Volgens de dierenarts zouden er stukjes in de wond kunnen komen, maar dat kan net zo goed bij brokken gebeuren.
Ik vraag me af of dit hondje ( kaninchenteckel van bijna 14 jaar ) ooit nog pensstaafjes mag of kan kauwen.
Er zijn nu 2 bovenhoektanden en wat grote en kleine kiezen verwijderd, de voortanden waren al eerder getrokken.
Het is echt drama, dit gebit :'(
Zou vervelend zijn als ze nooit meer kauwmateriaal zou krijgen.
Gebruikersavatar
Door nova
#2436409
Misschien een  groot  bot geven , bijv. een halve kop.
daar kunnen ze wel hun kauwbehoeftes op bot vieren, maar de kunnen er dan weinig vanaf halen.
En wát  ze eraf krijgen zonder tanden, dat kunnen ze dan ook opeten.
Ook jonge puppen krijgen wel eens een groot bot, gewoon om te kagen voor de fun

andere optie is  misschien een eendenek aanbieden, maar die dan wel vasthouden zodat ze dat niet in zn geheel kunnen inslikken.
Gebruikersavatar
Door LoesT
#2436768
Hahaha :)

Zou ik een pensstaafje vooraf kunnen weken in warm water, zodat het niet zo hard is en een beetje taai wordt?
Het zou eigenlijk voorgekauwd moeten worden ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#2436771
LoesT schreef: Hahaha :)

Zou ik een pensstaafje vooraf kunnen weken in warm water, zodat het niet zo hard is en een beetje taai wordt?
Het zou eigenlijk voorgekauwd moeten worden
;)
wat let je?? ;D ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door