Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2413586
The Facts About Rearing Dogs Holistically
When it comes to breeding and puppy care, separate holistic facts from fiction.
D. Caroline Coile, Ph.D.

Dogs have been having puppies the natural way for thousands of years, yet modern breeders are increasingly turning to
new ways of helping nature along, whether by taking advantage of modern chemistry or traditional herbs. But which, if any,
natural therapies are actually proven helpful in a variety of situations?

Q: My breeder advocates giving my bitch red raspberry leaves so she will whelp more easily. Is that good advice?
A: No. Although popular with many breeders, no evidence exists that red raspberry leaves are in any way beneficial to
pregnant dogs. In fact, the opposite may be true. Karen Copley RNC BSN, of WhelpWise, a company specializing in canine
fetal monitoring, found much higher fetal mortality rate (33 percent) in bitches given this supplement as opposed to those not
given it (5 to 7 percent). Red raspberry causes the uterus to contract; breeders use it because they believe it aids in
strengthening uterine contractions during whelping. The problem, in part, is that by increasing contractions during
implantations, the eggs may be expelled from the uterus, or they may then have more difficulty implanting firmly, possibly
decreasing nourishment or increasing the chance of becoming detached too early. Contractions during labor can be too
strong or prolonged, restricting the blood and oxygen supply the puppy normally gets between contractions. Simply because
red raspberry leaves are natural does not make them safe.

Bron: http://www.dogchannel.com/media/holisti ... y.aspx.pdf

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen en ervaringen!
#2413643
Altijd lastig dit soort onderzoeken, want je weet niet wat die andere groep honden gedaan had als ze geen framboos hadden gehad. Het is nu eenmaal niet zo dat iedere gedekte hond ook pups krijgt. Voor zwangere vrouwen wordt het ook geadviseerd. JdBL gelooft er heilig in en die had wel meer briljante ideëen.
#2413646
MarijeEnBoomer schreef: Ik heb het gegeven aan Boomer vanaf de dekking.
En je kent de afloop.
Ik blijf overtuigd dat er eitjes bevrucht zijn en misschien zelfs ingenesteld en dat het toen mis is gegaan  :-\
Maar dat laatste heb ik ook een aantal keren gedacht en velen met mij en toen bleek het allemaal fake te zijn en toen werd er op dat moment nog geen framboos gegeven. Schijndracht kan gewoon heel echt lijken. :(
#2413663
Lizzy schreef: Wanneer tijdens de dracht ga jij altijd framboosblad geven Angelique?
:biggrin2: na de echo vertelde ze me gister...
grappig dat er nu topic over is gestart...

ik ben weer veel te laat maar geef t altijd aan einde van de dekking...dus zo de laatste 1,5 a 2 weken zeker.

overigens geloof ik net als lique dat de 1 gewoon wel puppen krijgt en de ander niet...
je kan tig dingen proberen, maar uiteindelijk denk ik dat iets en de teef uiteindelijk maken of er wel of geen pups komen...
#2413694
Lizzy schreef: Wanneer tijdens de dracht ga jij altijd framboosblad geven Angelique?
Na de echo dus, maar ik heb het niet altijd gegeven. Er was ook een tijd dat ik nog nooit van framboosblad e.d. gehoord had. Tedje heeft het toen gehad en die had een soepele bevalling, maar ook daarvoor geldt natuurlijk gewoon dat ik...omdat het eerste bevalling was, niet weet hoe ze het anders gedaan zou hebben. Veel bevallingen gaan natuurlijk ook soepel en probleemloos zonder framboosblad, dus het is geen moeten om het te geven. Bij angels had ik me voorgenomen om de 1ste keer niets te geven en mochten de dingen niet soepel gaan dan het de 2de keer wel te geven. Nou ja, zover zijn we dus niet gekomen.
#2413928
Ik ben helemaal gestopt met wat dan ook te geven.
In de praktijk lijkt het erop, dat een bevalling redelijk makkelijk verloopt (nou ja????), of wat problemen geeft.
Eerlijk gezegd, verwacht ik, dat framboosbladeren weinig kunnen veranderen aan de problemen.
Je kunt het niet inschatten. Een eerste en tweede soepele bevalling garanderen nog steeds geen derde makkelijke bevalling. (sprak ze uit ervaring)
Naarmate mijn haren grijzer werden (ben nu helemaal grijs), verdwenen alle extra's.
Mijn huidige teven werpen nu makkelijker, dan de vroegere dames en dat komt echt niet door framboosblad.
Het zijn gewoon makkelijk werpende teven.
Over een paar weekjes is Roos aan de beurt en zoals altijd zal ik weer hopeloos bezorgd zijn, dat er iets niet goed gaat. Maar daarvoor ga ik geen extra maatregelen nemen, omdat ik dat heb afgeleerd.

Hanny
#2414104
Hanny schreef: Ik ben helemaal gestopt met wat dan ook te geven.
In de praktijk lijkt het erop, dat een bevalling redelijk makkelijk verloopt (nou ja????), of wat problemen geeft.
Eerlijk gezegd, verwacht ik, dat framboosbladeren weinig kunnen veranderen aan de problemen.
Je kunt het niet inschatten. Een eerste en tweede soepele bevalling garanderen nog steeds geen derde makkelijke bevalling. (sprak ze uit ervaring)
Naarmate mijn haren grijzer werden (ben nu helemaal grijs), verdwenen alle extra's.
Mijn huidige teven werpen nu makkelijker, dan de vroegere dames en dat komt echt niet door framboosblad.
Het zijn gewoon makkelijk werpende teven.
Over een paar weekjes is Roos aan de beurt en zoals altijd zal ik weer hopeloos bezorgd zijn, dat er iets niet goed gaat. Maar daarvoor ga ik geen extra maatregelen nemen, omdat ik dat heb afgeleerd.

Hanny
In het kader van..don't fix it when it isn't broke...ook geen verkeerde onstelling. Ik neig er ook meer en meer na op dit vlak.
#2414443
Hmm, framboosblad gegeven. Twee dekkingen zonder mooie koppeling. De bevalling was waardeloos. Weinig weeenactiviteit en na de 5e pup helemaal geen weeen meer wat resulteerde in een sectio met nog eens 4 pups waarvan eentje het niet heeft gehaald.
Binnenkort weer een teefje laten dekken, nu zonder framboosblad en in het achterhoofd het boek van Myra Savant om niet te snel tot een sectio over te gaan.
#2414448
Ik heb nog nooit frambozenblad gegeven en ik denk dat ik het ook niet ga doen.
Mickey, mn boomertje heeft 2 super makkelijke bevallingen gehad. En is na 1 dekking niet drachtig geworden.
Joy is ook na 1 dekking niet drachtig geworden, maar dat lag aan de reu die niet wilde dekken. Toen ik uiteindelijk bij ene goede reu was, was ik gewoon te laat. Joy heeft 2 zware bevallingen gehad. Wel zonder keizersnee, maar het kostte haar gewoon veel moeite.
Mn kat Sientje was bij haar eerste nestje mooi op tijd, 2 mega grote jongen en een makkelijke bevalling.
Haar tweede bevalling was 3,5 dag over tijd. En ook dat was een makkelijke bevalling, ondanks dat ze te laat was en dat het grote kittens waren.
#2414462
Ik heb geen framboosblad gegeven tot na de bevalling.
Normaal geef ik het na de loopsheid, om de baarmoeder te ondersteunen bij schoonmaken en weer 'sluiten'. Dat lijkt me nou dus juist wat je niet wil na een dekking of tijdens een dracht. Op de Int. Yahoo Group wordt het ook door iedereen afgeraden het te geven tot na de bevalling en zijn er meerderen met slechte ervaringen. En ja, je weet nooit of dat nou echt komt door het framboosblad maar als dat in die verhalen de gemene deler is, is het voor mij toch wel een teken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door