Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tycolaika
#2406715
even een vraagje voor me vader zijn hond. mijn vader heeft een american akita. met dus heel veel haar. nu zag ik dat de hond van me vader een hotspot heeft onder de halsband. ik heb nu de hals vand afgedaan. en de plek kaal geknipt rondom. even sxhoon gemaakt met afgekookt water en een keuke papiertje. gedept. wat kun je doen om die spots te voor komen ?  en waardoor krijgt een hond spots ?
Door tycolaika
#2406927
normaal wel. nu heeft die em direct afgedaan mijn akita had et ook wel eens. op de kont. ligt t echt aan de halsband ?
Door henneke
#2407217
nee hoor dat hoeft niet perse maar hoe minder het broeit des te beter dus geen halsband de hele dag is beter dan wel .
Door Drijver
#2407229
Mocht dat hier onverhoopt voorkomen, ik heb 1 hond die er gevoelig voor is, dan doe ik er maizena op. Bij kleine spots is eenmalig afdoende, bij grotere een aantal malen. De maizena haalt de jeuk weg, de plek droogt in en vormt een korst. Als die langzaam verdwijnt zit er weer een mooi huidje onder.
En natuurlijk de halsband afhouden.
Door tycolaika
#2407262
maizena dan. oke zal ik dat vandaag halen , het is geen kleine spot vind ik. het is nu al 3 a 4 cm groot naakt en open zonder haar.
ik heb een stuk extra kaal geknipt omdat een deel ernaast ook al kaal begon te worden.
en de hals band laat die maar  mooi af. zo wassen ook helpen ?
dat ik er nog eens was , en helemaal ga ontwollen ? ze is al flinkt ontwolt maar niet alles
Door henneke
#2407313
wel heel goed in de gaten houden hoor , het kan heel snel uit de hand lopen en dan zit er toch niets anders op dan een ritje dierenarts , soms helpen de huismiddeltjes gewoon niet ( sprak ze uit ervaring )
Door Drijver
#2407642
henneke schreef: wel heel goed in de gaten houden hoor , het kan heel snel uit de hand lopen en dan zit er toch niets anders op dan een ritje dierenarts , soms helpen de huismiddeltjes gewoon niet ( sprak ze uit ervaring )
Psies, en dan zul je toch naar een da moeten.
Door nienk
#2408297
zou de hond voorlopig even uitlaten aan een tuig ipv halsband, als de hotspot aan het genezen is komt er een korstje op, als dat er steeds weer afschuurt of minder wordt door de halsband, dan schiet dat niet op natuurlijk. pas weer halsband om doen als de plek helemaal weer normaal en behaard is. het kan lang duren voordat de huid waar een hotspot heeft gezeten weer helemaal gezond is!

als het over is de halsband alleen met de wandeling om doen, en daarna gelijk af. zeker als de hond nat is geworden en het warm is. of als ze nat geregend is bijvoorbeeld.

voorkomen dat ze er aan gaat zitten krabben. om dat het in de hals zit zal een pakje aan of kraag om wel niet helpen/kunnen. dan is de oplossing om om de achterpoot waarmee ze er aan zou kunnen krabben een sok te doen. gewoon een mensen sok, met een stuk (rekbaar!) tape vast zetten boven de hiel.

hotspots zouden ook iets met de weerstand van de hond te maken kunnen hebben. heeft ze verder andere klachten die daar op duiden? kleine kwaaltjes, vaak ziek of anderszinds niet lekker?

maizena? spannend, dat had ik nog nooit gehoord.

Reus had een tijd geleden een hele naar hotspot op zijn staart, kregen van de holistisch DA een zalfje op basis van chinese kruiden. heet 'De Vier Gelen', maar kan er op internet verder heel weinig over vinden. het werkt fantastisch goed.
Door tycolaika
#2408331
nienk schreef: zou de hond voorlopig even uitlaten aan een tuig ipv halsband, als de hotspot aan het genezen is komt er een korstje op, als dat er steeds weer afschuurt of minder wordt door de halsband, dan schiet dat niet op natuurlijk. pas weer halsband om doen als de plek helemaal weer normaal en behaard is. het kan lang duren voordat de huid waar een hotspot heeft gezeten weer helemaal gezond is!

als het over is de halsband alleen met de wandeling om doen, en daarna gelijk af. zeker als de hond nat is geworden en het warm is. of als ze nat geregend is bijvoorbeeld.

voorkomen dat ze er aan gaat zitten krabben. om dat het in de hals zit zal een pakje aan of kraag om wel niet helpen/kunnen. dan is de oplossing om om de achterpoot waarmee ze er aan zou kunnen krabben een sok te doen. gewoon een mensen sok, met een stuk (rekbaar!) tape vast zetten boven de hiel.

hotspots zouden ook iets met de weerstand van de hond te maken kunnen hebben. heeft ze verder andere klachten die daar op duiden? kleine kwaaltjes, vaak ziek of anderszinds niet lekker?

maizena? spannend, dat had ik nog nooit gehoord.

Reus had een tijd geleden een hele naar hotspot op zijn staart, kregen van de holistisch DA een zalfje op basis van chinese kruiden. heet 'De Vier Gelen', maar kan er op internet verder heel weinig over vinden. het werkt fantastisch goed.
verder geen klachte.. nooit ziek of gekke dinge. het is wel een brokjes hond jammer genoeg.
Door Drijver
#2411750
Hoe gaat het met de hond?
Ik heb hier nu heel toevallig een logeetje die erg gevoelig is voor huidproblemen (Chi Tzu). En ze heeft een hotspot van, pak em beet, 1 bij 2 centimeter. Maizena erop gedaan en het vormt nu al een mooie korst  :D

Vervelender is dat ze ook een nare plek in de rimpel boven haar neus heeft, net onder en tussen de ogen.
Ik heb elke dag die rimpel uit voorzorg smetvrij gehouden en er was niks mee aan de hand. Maar van de week opeens wel. Gewoon stuk en pussig. Ineens.
Het is wel een zielig hondje eigenlijk. Geopereerd wegens overmatig snurken, speciaal brokjesdieet voor haar huid en de jeuk (wat dus niet helpt). En ze is nog maar 1 1/2 jaar...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door