Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2403980
Ik was wat stukjes in de bieb en op internet aan het lezen en ik had een vraag.
In de handleiding van barf tijdens de dracht wordt gesproken dat je minder vleesbot gaat voeren.
En in het stukje van eclampsie wordt ook benadrukt, tijdens de dracht minder bot en na de bevalling pas meer calcium.
Dit heb ik bij de 2 nesten van Joy steeds zo gedaan. En bij beide nesten had ze net aan voldoende weeen.
Het was leuk geweest als ze wat sterkere weeen had gehad, want dan was het niet zo'n aanslag op haar geweest.
Nu ben ik veel aan het lezen en DE oorzaak voor weeenzwakte wordt calcium tekort genoemd.
Nu was ik dus heel benieuwd naar de vraag waarom zou je tijdens de dracht minder bot gaan voeren ?
(er vanuit gaande dat de teef het gewoon goed verteerd en voldoende eet om ook genoeg vlees en orgaan binnen te krijgen)
Normaal als ze teveel bot binnenkrijgen wordt het teveel aan calcium gewoon weer uitegscheiden (witte drollen...).
Is het dan niet logischer om te denken : tijdens de dracht normaal vleesbot blijven voeren- en als het teveel is poept ze het wel uit ?
Zodat ze iig geen weeen zwakte krijgt door een calcium tekort.
Lizzy schreef: Extra calcium gedurende de dracht veroorzaakt eerder eclampsie dan dat het eclampsie voorkomt!
Maar waarom ? Extra calcium wordt toch uitgescheiden ?
(ervan uitgaande dat het natuurlijk calcium is en geen supplement)
#2404135
Tijdens een periode in de dracht is het raadzaam om juist minder calcium te voeren om het lichaam ertoe aan te zetten om calcium wat nodig is uit de botten te halen.
Weeënzwakte kan inderdaad veroorzaakt worden door een te laag calciumgehalte. Een calciuminfuus werkt vaak. Geen injectie want dan gaat het vaak juist fout.
#2404144
Fige schreef: Tijdens een periode in de dracht is het raadzaam om juist minder calcium te voeren om het lichaam ertoe aan te zetten om calcium wat nodig is uit de botten te halen.
Weeënzwakte kan inderdaad veroorzaakt worden door een te laag calciumgehalte. Een calciuminfuus werkt vaak. Geen injectie want dan gaat het vaak juist fout.
Dit begrijp ik niet helemaal, ik fok wel niet meer maar ben wel geintresseerd. ;)
Calcium uit welke botten halen, die worden gegeten of uit eigen botten?
Een calciuminfuus zou m.i. als het even kan vermeden moeten worden door te zorgen dat mams voldoende calcium in haar lichaam heeft.
#2404147
Fige schreef: Tijdens een periode in de dracht is het raadzaam om juist minder calcium te voeren om het lichaam ertoe aan te zetten om calcium wat nodig is uit de botten te halen.
Ik lees, dat de kans op problemen groter wordt bij een later nest dan bij een eerste nestje. Omdat de voorraad uit de botten wordt aangesproken en daar dus bij elk volgend nest minder van op voorraad is.
Maar waarom zou het uit de botten moeten komen ? Waarom is uit de voeding niet goed genoeg ?
Fige schreef: Weeënzwakte kan inderdaad veroorzaakt worden door een te laag calciumgehalte. Een calciuminfuus werkt vaak. Geen injectie want dan gaat het vaak juist fout.
Weet je ook hoe dat komt ?  (en dan doel ik op het verschil in werking tussen injectie/ infuus)
#2404157
Doordat de voeding genoeg calcium bevat hoeft het lichaam zijn eigen voorraad niet aan te spreken, wat tijdens een bevalling of een zoogperiode wel wenselijk is.

Injectie of infuus weet ik wel, maar ga het nog even precies voor je nazoeken.
Laatst gewijzigd door Fige op za 21 jul 2012, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#2404163
Fige schreef: Doordat de voeding genoeg calcium bevat hoeft het lichaam zijn eigen d niet aan te spreken, wat tijdens een bevalling of een zoogperiode wel wenselijk is.
Maar dat bedoelde ik dus.... waarom niet de normale hoeveelheid bot/calcium blijven geven ? --> zodat er dus voldoende uit de voeding gehaald kan worden ! ... waarom zou je het verminderen zoals in de stukjes/ richtlijnen wordt aangegeven....

Super dankjewel Fige !
#2405934
Dankjewel Lizzy.

Maar misschien ben ik eigenwijs.. maar ik "snap" het nog steeds niet helemaal.
Je gaat dus minder voeren, zodat de bijschildklier hormonen gaat produceren- zodat calcium uit de botten opgenomen kan worden.
Maar waarom zou je willen dat het uit de botten wordt gehaald ? is het niet mooier als het voldoende uit de voeding wordt gehaald ?
Of kan calcium niet rechtstreeks uit de voeding worden opgenomen ?
Of is dat hormoon ook nodig om calcium uit de voeding op te nemen ?
#2405968
ik geef dus nooit minder calcium aan me teven tijdens de dracht, ik let altijd wel erop dat ze zeker niet meer bot krijgen dan normaal en geen extra zuivel enz maar minderen doe ik zeker niet en heb altijd tot nu toe simpele bevallingen gehad en daarna spuit ik altijd calcium dus calcium probleem erna heb ik ook niet...ze krijgen dan wel extra calcium overigens van mij
#2406345
Legt dit het beter uit?

Over-supplementation of calcium during pregnancy may increase the risk of eclampsia. There is a complex way the body maintains the proper amount of calcium in the blood. The body is constantly adding calcium to bones and then removing it, as needed. This is regulated by a hormone produced by the parathyroid gland, called parathyroid hormone. If a dog receives increased amounts of calcium during pregnancy, her body's production of parathyroid hormone greatly decreases. When the dog suddenly needs large amounts of calcium for milk production, the system is not ready to start removing it from the bone. This is because it takes some time for the parathyroid gland to start producing the hormone again. Because of the lack in parathyroid hormone, the blood calcium level suddenly drops, and produces the signs of eclampsia.

So, adequate amounts of calcium need to be given during pregnancy, but not enough to slow down the production of parathyroid hormone. This means calcium supplements are generally not recommended. Also, it is important for the calcium and phosphorus in the diet to be at the correct ratio of 1:1 (i.e.; 1 part calcium to 1 part phosphorus). Vitamin D must also be present in adequate amounts.

Once a dog has had milk fever, there is an excellent chance that she will also have it with future litters if preventive steps are not taken. Be sure to work closely with your veterinarian if your dog has had eclampsia in the past and is pregnant again.

In conclusion, it is of great importance for owners of pregnant or nursing dogs to be able to recognize the signs of eclampsia. If you feel your female dog is showing these signs, remove the pups to prevent further nursing and seek veterinary assistance at once.
#2408481
Dankje Lizzy. Ik snap het engels goed, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk
Lizzy schreef: There is a complex way the body maintains the proper amount of calcium in the blood. The body is constantly adding calcium to bones and then removing it, as needed. This is regulated by a hormone produced by the parathyroid gland,.
Zou dit dus betekenen dat voor de dagelijkse hoeveelheid Calcium die nodig is dat dit ook via de "bot opslag" gaat ?
Dus dat het voor de hond niet mogelijk is om calcium rechtstreeks uit zn voeding te halen en te benutten ?

Maar hoe zit dat dan met bv grote rassen die opgroeien en Calcium nodig hebben...
Die kunnen dat niet pakken uit hun voorraad in de botten, maar moeteen het hebben van hun voeding.

Sorry  :-[ ergens mis ik een stap om het plaatje voor mezelf compleet te hebben...
#2431239
Lizzy schreef: Legt dit het beter uit?

Over-supplementation of calcium during pregnancy may increase the risk of eclampsia. There is a complex way the body maintains the proper amount of calcium in the blood. The body is constantly adding calcium to bones and then removing it, as needed. This is regulated by a hormone produced by the parathyroid gland, called parathyroid hormone. If a dog receives increased amounts of calcium during pregnancy, her body's production of parathyroid hormone greatly decreases. When the dog suddenly needs large amounts of calcium for milk production, the system is not ready to start removing it from the bone. This is because it takes some time for the parathyroid gland to start producing the hormone again. Because of the lack in parathyroid hormone, the blood calcium level suddenly drops, and produces the signs of eclampsia.

So, adequate amounts of calcium need to be given during pregnancy, but not enough to slow down the production of parathyroid hormone. This means calcium supplements are generally not recommended. Also, it is important for the calcium and phosphorus in the diet to be at the correct ratio of 1:1 (i.e.; 1 part calcium to 1 part phosphorus). Vitamin D must also be present in adequate amounts.

Once a dog has had milk fever, there is an excellent chance that she will also have it with future litters if preventive steps are not taken. Be sure to work closely with your veterinarian if your dog has had eclampsia in the past and is pregnant again.

In conclusion, it is of great importance for owners of pregnant or nursing dogs to be able to recognize the signs of eclampsia. If you feel your female dog is showing these signs, remove the pups to prevent further nursing and seek veterinary assistance at once.
Dit stukje zegt volgens mij alleen iets over het geven van suppletie. Dus geen extra calcium toevoegen. Het verminderen van de totale bot hoeveelheid wordt dit ook nog ergens nader uitgelegd?
Ik was gister voor de drachtigheid echo bij een kliniek en daar werd echt benadrukt dat ik extra calcium moest geven. Toen ik vertelde dat ik dit niet van plan was werd er echt heel afkeurend gekeken.
Hoe komen sommige dierenartsen hier nu bij?? 
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door