Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#291649
202spots schreef: Goh Lizzy...TE gek dat 't 't zelfde is!!!
Wie weet is er bij Brutus al 'n randje bot over de opening tussen de wervels gegroeid en ligt de zenuw niet meer bloot bij hem?
Als 't al 3 jaar is sinds hij er last van had bedoel ik.
Zou wel mooi zijn!!

Truus...Cis is net effe TE groot om op te tillen...dus we doen 't maar heel langzaam... ;)

En JA ...me DA is er 1 uit 1000!!!
Is echt wel fijn hoor!!

De andere knuffels zijn bezorgd hoor,
En :-* :-* :-* back van Cis!
Bedoel je de spondylose bruggetjes? Ik weet niet of Brutus spondylose bruggetjes heeft. De laatste keer dat er foto's van genomen zijn is dus een jaar of 3 ofzo geleden. Toentertijd was er nog geen spondylose. Ik laat het verder ook niet regelmatig rontgenen ofzo want al die straling... liever niet. Je merkt vanzelf wanneer het weer pijn doet....

Wij gooien inmiddels niet en nooit meer met de kong en wandelen gewoon alleen nog maar met hem. We wandelen gerust heel lang hoor. Dat deert hem allemaal niet. Hij rent en speelt. Ook op het strand kan hij gerust wat uurtjes lopen. Maar dus niet meer achter die kong aanspringen. Da's gewoon teveel. Hij heeft inderdaad al drie jaar geen last gehad.

Pinkel is een ander verhaal. Zij heeft wel spondylose op die twee wervels die iets gekanteld lijken te staan. Wanneer ze een verkeerde beweging maakt, speelt dit dus op. Pinkel heeft nu 1 keer per jaar zo'n aanval van pijn gehad. Bij haar is de pijn overigens veeeeeeeel erger als bij Brutus en Cis. Zij kan echt niet meer lopen en GILT het hele huis bij elkaar als ze bijv. op staat. Ze ligt dan echt helemaal verkrampt in haar mand en dan is het echt als een speer naar de dierenarts.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 31 mar 2005, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#291664
Dr Westerhuis vindt het vast niet erg als ik even de rontgenfoto's op mijn site zet (we maken hier zoveel reclame voor hem ;D):

Dit is een wervel zonder lumbo sacrale instabiliteit:

Afbeelding

en dit is een wervel met lumbo sacrale instabiliteit:

Afbeelding

Op deze laatste foto zie je ook duidelijk de enorme spondylose bruggen die het lichaam gebouwd heeft. In dit geval is dat volgens mij om stijfheid van de wervelkolom te bewerkstelligen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#291677
Dory, kun je aan Hypericum D6 of 12 komen. Bij jullie heet dat waarschijnlijk 6X of 12X ofzo. Dat wil nog wel eens helpen bij zenuwen die in de klem zitten.
Door 202spots
#291927
Lizzy ik weet niet of je 't spondylose bruggetjes noemt..
maar me Da heeft 't uitgelgd zoals ik op de foto in rood heb getekend,daar word 'n laagje van bot gevormd,zo tussen en rondom de 2 wervels,zodat de wervels aan elkaar vastgegroeien..als 'n bruggetje? misschien wel dus.
Afbeelding

Wanneer er bij mensen veel rugpijn is dan worden er ook wel wervels met operatie aan elkaar vast gezet,maar bij de hond kan de natuur er soms zelf voor zorgen...

Tannetje is dat Hypericum D6 of 12 homeopathic ?
Ik zou niet weten waar ik dat moet halen,maar het lijkt erop dat Cis goed reageerd op de Deramaxx,ik had gisteren 1/2 tablet en nu net de andere helft,dus hopelijk kan ik dan na 'n paar dagen daar mee stoppen.
Door Lizzy
#291940
Wat je in de 2de foto ziet (die ik geplaatst heb) is dat er zowel links als rechts van de letter L en H stukjes bot zijn gevormd. Dat is wat ik bedoel met spondylose bruggetjes. Deze zorgen ervoor dat de instabliteit verdwijnt en is een natuurlijke reactie van het lichaam. Bij Brutus waren deze niet te zien, bij Pinkel wel.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 31 mar 2005, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#292888
1 vraagje, is het goed om met een hond die spondylose heeft te gaan zwemmen. Remy heeft een brug op zijn laatste sacrale wervel, die hem vorige week heel veel pijn heeft gedaan (niet die brug zelf maar het afklemmen van de daaronder liggende zenuw. Waar ik me zorgen over maak is dat wanneer hij gaat zwemmen (over een tijdje, hij moet nu rustig aan doen) hij dit met een holle rug doet (net zoals wij, toch?). Het hoofd wordt omhoog getrokken, de buik hangt dieper in het water en zijn achterhand komt weer omhoog. Door deze holling komt er, volgens mij, heel veel druk op die brug te staan die misschien opnieuw kan verschuiven of zelfs breken. Wat denken jullie? Ik hoop eigenlijk dat iemand gaat zeggen dat ik me domme dingen in mijn hoofd haal en dat zwemmen juist heel goed is voor zijn rug. Remy vindt het namelijk heerlijk.
Door Lizzy
#292890
Jacquemine schreef: 1 vraagje, is het goed om met een hond die spondylose heeft te gaan zwemmen. Remy heeft een brug op zijn laatste sacrale wervel, die hem vorige week heel veel pijn heeft gedaan (niet die brug zelf maar het afklemmen van de daaronder liggende zenuw. Waar ik me zorgen over maak is dat wanneer hij gaat zwemmen (over een tijdje, hij moet nu rustig aan doen) hij dit met een holle rug doet (net zoals wij, toch?). Het hoofd wordt omhoog getrokken, de buik hangt dieper in het water en zijn achterhand komt weer omhoog. Door deze holling komt er, volgens mij, heel veel druk op die brug te staan die misschien opnieuw kan verschuiven of zelfs breken. Wat denken jullie? Ik hoop eigenlijk dat iemand gaat zeggen dat ik me domme dingen in mijn hoofd haal en dat zwemmen juist heel goed is voor zijn rug. Remy vindt het namelijk heerlijk.
Ik vind het een goede vraag! Maar tegelijkertijd weet ik het antwoord niet... Ben er ook benieuwd naar, daar Pinkeltje dus ook spondylose heeft. Aan de ene kant denk ik dat een spondylosebrug niet snel breekt of verschuift. Aan de andere kant... lijkt me het inderdaad ook niet onmogelijk. Weet iemand het antwoord?
Door tieneke
#292940
tieneke schreef: Ik zal morgen ook eens aan Rhonda vragen wat voor behandeling het beste is voor een hond met deze aandoening ;)
Ik heb de vraag aan Rhonda voorgelegd.
Fysio of Osteopatie etc volgens haar,medicijnen halen alleen maar de ergste verschijnselen en pijn weg.
Zeker als je er vroeg bij bent moet de hond goed te genezen zijn ;)
Laatst gewijzigd door tieneke op vr 01 apr 2005, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
#292943
tieneke schreef: Ik heb de vraag aan Rhonda voorgelegd.
Fysio of Osteopatie etc volgens haar,medicijnen halen alleen maar de ergste verschijnselen en pijn weg.
Zeker als je er vroeg bij bent moet de hond goed te genezen zijn ;)
Ik heb altijd begrepen dat spondylose niet te genezen is. Wanneer je er vroeg bij bent kun je het proces stoppen dacht ik maar je kunt er niet voor zorgen dat de botaanmaak, die er als is, geheel gaat verdwijnen.
Door tieneke
#292950
Erna schreef: Ik heb altijd begrepen dat spondylose niet te genezen is. Wanneer je er vroeg bij bent kun je het proces stoppen dacht ik maar je kunt er niet voor zorgen dat de botaanmaak, die er als is, geheel gaat verdwijnen.
Dat vertelde Rhonda gisteren ook ;)
Hoe eerder je er bij bent hoe beter,met medicijnen alleen gaat de hond niet meer helemaal optimaal functioneren volgens haar.
Door Lizzy
#292959
Heeft Ronda ook nog iets gezegd over Lumbo-sacrale instabliteit oftewel Cauda Equina Syndroom? (da's bij mijn weten dus ook niet te genezen, maar wat als bijv. Pinkel zo'n pijnaanval zou hebben of de klachten bij onze honden erger zouden worden?)
Door tieneke
#292966
Lizzy schreef: Heeft Ronda ook nog iets gezegd over Lumbo-sacrale instabliteit oftewel Cauda Equina Syndroom? (da's bij mijn weten dus ook niet te genezen, maar wat als bijv. Pinkel zo'n pijnaanval zou hebben of de klachten bij onze honden erger zouden worden?)
Ik ga haar morgen bellen,waarschijnlijk zie ik haar toch dit weekend!
Ik laat haar dit allemaal even zelf lezen,ben ook maar een leek..toch ;) ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#293651
Dory, ik bedoel inderdaad homeopathische hypericum. Dat werkt goed bij zenuwpijnen. Volgens mij kan zwemmen geen kwaad bij spondylose. Ik heb zelf ook spondylose en zwemmen is voor mij erg goed. Niet dat ik dat doe.....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door