Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Yari
#289859
Hebben jullie er wel eens van gehoord dat een hond gas/ lucht in z'n buik/maag kan krijgen door het apporteren van dummy's/ ballen e.d. uit het water?
Yari heeft dat nl. regelmatig. Ze zwemt praktisch iedere dag en vaak laat ik haar dingen apporteren uit het water. Ze krijgt dan best aardig wat water naar binnen (en dus lucht denk ik) aangezien ze daarna altijd behoorlijk moet plassen en dus ook regelmatig echt dikker is bij haar buik. Als je erop klopt klinkt het ook hol en als ik het ga masseren dan komt het er dus (niet lachen) of aan de voorkant middels boeren of aan de achterkant middels scheten uit! :o :D
Het is echt lucht (stinkt nl totaal niet).
Vind dit eerlijk gezegd best wel een beetje eng met het oog op een maagdraaiing of denken jullie dat dit wel mee zal vallen? Maar ja, wat doe je eraan? Ze is zo dol op dingen apporteren uit het water....
Ze heeft er verder trouwens totaal geen last van als ze dat gas in haar buik heeft; is even vrolijk en vreetlustig als anders! ;)
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Door Ine
#289862
Geen idee, heb dit nog nooit opgemerkt bij mijn honden! :-\
Ben nu toch al met de 8ste lab aan het trainen!
Ben heel benieuwd, wat voor reacties hier op komen!
Door gonny
#289863
:-\ ik heb honden die niet van water houden..... ;)
maar ben ook heel benieuwd naar andere reacties!!
Door nuttah
#289877
Ik heb dat hier ook met mijn reu Scummie, als hij zwemt komt er een lading water en lucht mee naar binnen. Na drie baantjes zwemmen is hij bijna dubbel zo dik :o Voor mijn gevoel kan dat nooit goed zijn voor de maag, ik stop dan ook maar met zwemmen op dat moment. Ik heb eens een hond gehad met een maagtorsie, is iets anders maar wel is de maag dan ook zeer vergroot, ik vind het eng hoor :-\

Ingrid
Door Jolly
#289880
Chasey (bijna 6 jaar) zwemt altijd met zijn bek open door het water, hij moet daarna wel heel heel heel veel plassen en dat is dan ook echt alleen maar water wat er ook meteen weer uitkomt, dat hij boller wordt, heb ik nog nooit gezien/gemerkt. Ook geen geboer of gewind erna bij hem.

Of de kans op maagtorsie/draaiing door het vele water en lucht vergroot wordt, weet ik niet, heb er eigenlijk nog nooit bij stil gestaan. :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#289886
Donna zwemt en apporteerd ook graag maar ik heb nooit iets gemerkt van boeren of winden nadien, ze is ook niet dikker na het zwemmen.
Door Lizzy
#289896
Ik ben van mening dat ze dan lucht slikt. En een maag vol lucht: dat kan volgens mij inderdaad gevaarlijk zijn (maagtorsie). Misschien moet je eens proberen een kleiner voorwerpje het water in te gooien om te kijken of ze dan ook lucht hapt/slikt.
Door Nathalie.
#290589
Vixinn zwemt en speelt ook altijd met haar bek open en krijgt dan veel water binnen.Ik zie haar dan ook steeds dikker worden.Of er ook lucht bij zit weet ik niet.ze moet daarna alleen wel heel veel plassen.Ik ben ook wel ongerust of de maag daardoor kan draaien. Ik had het nog nooit van iemand anders gehoord maar het komt dus wel meer voor. Misschien een keer navragen bij een da ?
Door Yari
#290946
Het maakt niet uit waar ze mee zwemt, met bal, stok of dummy, een groot of klein iets, ze krijgt het zowiezo.
Het komt naar mijn idee inderdaad doordat ze lucht en water mee naar binnen krijgt, want als ik 's zomers samen met haar ga zwemmen en ze dus niks in haar bek heeft dan heeft ze er dus ook geen last van.
De DA weet ook niet of het echt meer risico op een maagdraaiing geeft, heb ik ook al nagevraagd.
Blijf het dus wel eng vinden, maar ja, wat moet je als je een hond hebt die dol is op water en vooral apporteren?
Aangezien zij diverse orthopedische operaties heeft ondergaan is vooral zwemmen en fietsen ook dé beweging bij uitstek voor haar. ::)
Er is bij mij in de buurt wel een kade waar ik haar langs kan laten zwemmen zonder dat ze iets in haar bek heeft, maar ja, dat vind ze niet echt bijzonder. Het apporteren vind ze juist helemaal geweldig...moeilijk hoor.
Tot zover in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door