Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Gusel
#2379261
Hallo allemaal,

Ik heb vier honden: drie Herders en een Jack Russell. Sinds ruim een jaar staan ze nu op kvv/barf en naar volle tevredenheid!

Nu hebben twee van mijn Herders en mijn Jack Russell regelmatig last van jeuk en de laatste tijd wel behoorlijk veel (geen vlooien!  ;)). Omdat ze alledrie last van jeuk hebben, lijkt het me toch sterk dat dat van een voedselallergie zou zijn. Dat zou toch wel heel toevallig zijn, niet?

Ik twijfel of het misschien door een grasje of plantje in mijn tuin/weiland wordt veroorzaakt. Maar vraag me nu ook steeds vaker af of het niet van het zwemmen en spelen in het water kan komen. Ze zijn alledrie helemaal gek van water en dagelijks liggen ze wel in een plas, meer of sloot tijdens onze wandelingen.

Zijn er meer mensen die vermoeden (of zeker weten) dat hun hond jeuk van (zwem-)water krijgt? Of komt dit echt helemaal niet voor? En, zo ja, wat doen jullie er dan tegen?

Ik ben benieuwd. Ik zou het toch wel heel sneu vinden als ik ze die waterpret zou moeten onthouden  :-[...

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Door smulpaap
#2379343
Tja het water is soms niet overal even schoon . Dus het zou denk ik best eens kunnen dat ze daar toch irritatie en/of jeuk van (kunnen) krijgen .
Ik heb hier ook een paar waterratten , en daarbij snorkelen ze ook nog eens graag . Helemaal koppie onder . Ze hebben hierdoor weleens last van hun oren gehad hoor
Wij gaan dan ook het liefst naar zee met ze , zeker als er weer blauwalg etc gaat komen . Het is mij nl ook weleens opgevallen als het water niet al te schoon is dat ze bv een wat rode huid kregen . Terwijl ze daar in de winter bv weer helemaal geen last van hebben .

Je kan ze natuurlijk bij thuiskomst ook even afspoelen onder de tuinslang
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2379349
Ik heb met watertrainingen met de honden (zelf ook in water) jaren geleden ook in een waterplas getraind waarbij IK de jeuk en uitslag kreeg.
Toen hadden we nog alleen Kaio, en die had geen last, mijn man ook niet. Maar een allergisch hondje zoals onze Maci zou ik ook niet in dat water sturen.
In andere waterplassen heb ik geen last.
Dus ja het kan aan een van de plassen liggen. Je hoeft je honden dus echt niet het zwemmen te onthouden alleen moet je even zien te achterhalen welke plas de veroorzaker is van dit probleem.
Door Ramses1
#2379388
Toen mijn hond Gipsy bij ons kwam had ze ook heel erge jeuk.
De fokker vertelde dat het kwam omdat ze een paar dagen daarvoor in een meer had gezwommen waar zij en nog een van hun honden vaker jeuk kregen na het zwemmen.
Dit was overigens niet altijd, de ene keer wel en heel vaak ook niet. Als het elke keer raak was geweest had ze er echt nooit meer in gemogen.
Ik had dat nog nooit eerder bij een van mijn honden gemerkt maar na een week was inderdaad de jeuk weg.

Hier is ook een niet al te groot meer waarvan ze jeuk krijgt, laat ik haar in het grotere meer zwemmen is er niks aan de hand. In tegenstelling tot het kleine meer staat dit grotere meer in verbinding met het IJsselmeer en krijgt dus vers water aangeleverd.
Mijn reu heeft nergens last van, zelfde water maar nooit jeuk. Ook niet van de modder plassen waar hij regelmatig doorheen dendert... :biggrin2:

Ja, ik weet zeker dat sommige honden door natuurlijk water jeuk kunnen krijgen.
Waarom ze jeuk krijgt weet ik niet, maar als ik kan (dik half uur rijden hier vandaan) laat ik haar zwemmen in zout water en dan is het gelijk over.
Door BlissSpirit
#2379446
Ja, ik weet het zeker  ;)
Onze jongste, Spirit, kreeg ook elke keer nadat ze in het water had gezeten last van rode plekjes en puistachtige plekjes.
Het maakte bij haar niet uit in welk water ze was geweest.
Spirit heeft een hele dikke vacht en bliijft dan ook lang nat na het spelen in het water en dat was bij haar de boosdoener.
Ik heb een waterblazer aangeschaft en blaas de meiden elke keer droog als ze in het water hebben gezeten en dat is dagelijks  ::). Echte waterratten hier.
Sinds ik dat doe heeft ze nooit meer last gehad van geirriteerde, rode en kapotte plekjes.
Wel was het bij haar zo dat ze er in de winter een stuk minder last van had dan in de zomer. Denk dat het zomers meer ging broeien.
Door Gusel
#2379502
Hartstikke bedankt voor jullie reacties! Water zou dus toch inderdaad de oorzaak kunnen zijn! Ik had al zo'n vermoeden...
Ze hebben er hier in de winter ook veel minder last van dan in de zomer.

Ik droog mijn honden inderdaad nooit af na het zwemmen. Ze rennen en rollen zichzelf vaak weer "droog", maar ik zal dat nu voortaan toch eens gaan doen. Eens kijken of ze daar baat bij hebben.

BlissSpirit: domme vraag misschien, maar wat is precies een waterblazer? Soort fohn?
Door Lizzy
#2379558
Het beste spoel je je honden na het zwemmen eerst heel erg goed af met schoon water! Dat is echt van belang omdat de (vaak bacterieen of algen of wieren of andere troep in het water) niet weg gaat met het droogwrijven of fohnen. Dus eerst heel goed spoelen en dan drogen en dan nog is sommig water zo slecht dat de problemen niet verdwijnen. In zulk water laat je ze het beste niet meer zwemmen, ben ik bang....
Door Gusel
#2379574
Dank je Lizzy!

Ik zal dus eerst eens moeten uitzoeken van welk water de jeuk kan komen.
Wordt nog lastig, want ze liggen echt in elke plas die ze tegenkomen..  :D
Door Lizzy
#2379576
Gusel schreef: Dank je Lizzy!

Ik zal dus eerst eens moeten uitzoeken van welk water de jeuk kan komen.
Wordt nog lastig, want ze liggen echt in elke plas die ze tegenkomen..  :D
Mmmm, ja, da's lastig..... Ik kon heel eenvoudig de link leggen naar 1 sloot... Anders na iedere wandeling waarbij ze in het water hebben gelegen toch maar even afspoelen en goed afdrogen.

Succes ermee, dit zijn lastige problemen!
Door BlissSpirit
#2380225
Gusel schreef: Hartstikke bedankt voor jullie reacties! Water zou dus toch inderdaad de oorzaak kunnen zijn! Ik had al zo'n vermoeden...
Ze hebben er hier in de winter ook veel minder last van dan in de zomer.

Ik droog mijn honden inderdaad nooit af na het zwemmen. Ze rennen en rollen zichzelf vaak weer "droog", maar ik zal dat nu voortaan toch eens gaan doen. Eens kijken of ze daar baat bij hebben.

BlissSpirit: domme vraag misschien, maar wat is precies een waterblazer? Soort fohn?
Nee hoor, geen domme vraag. Had er ook nooit van gehoord totdat er hier op BP een topic over was.  ;)
Het is inderdaad een soort föhn, maar dan met een veel grotere blaaskracht.
Ik kan de blaaskracht instellen en heb drie warmtestanden, maar dat kan per apparaat verschillen.
Als je in de zoekfunctie waterblazer intikt, dan krijg je resultaten van de topics die hierover gaan.
Door jacq
#2382343
Ik heb een DH, die ook gek is van zwemmen. In de zomer, als hij vaker zwemt dan in de rest van het jaar, krijgt hij jeuk en gaat naar oude kaas stinken! :biggrin2:
Ik heb een pettowel gekocht via internet. iDEAAL! Wel dus iedere keer goed afdrogen. Het helpt echt.
Www.pettowel.nl 8)
Door LiAmigo
#3300392
Maar wat als je hond het heeft van elk water en zelfs ook nadat ik heb gewassen en heel grondig afspoel en met n waterblazer droog???
Kan n hond allergisch zijn voor elk soort water vraag ik me intussen af
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door