Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2372160
Sinds twee jaar heb ik mijn drie Dobers op BARF staan, naar volle tevredenheid. Ik woon in Frankrijk en het bleek ook het handigste om zelf hun eten te maken (tenzij je Royal Canin wil voeren...). Nu zijn we 'op vakantie' in Nederland en voor the time being heb ik ze overgezet op Duck Uitmuntend. Alleen was het de bedoeling om maar anderhalve week hier te zijn en dan weer terug. Nu ging onze auto stuk en zijn we al 3 weken hier en vooruitzicht op nog een week. De honden staan nu dus ook langer op die Duck dan mijn bedoeling was en sinds enkele dagen viel me op dat de jongste uit z'n bek ging stinken. Dit heeft hij nog nooit gehad, altijd frisse adem. Nu zag ik daarnet dat zijn tandvlees helemaal opgezet en rood en gevoelig is. Ik neem aan dat dit door de wisseling in voer komt, maar vraag me af of dit door een tekort komt of door de veranderde substantie.
Thuis in Fr. krijgen ze 's morgens vlees met prutje en div. wat voorhanden is (restjes van eigen maaltijden) en 's avonds krijgt elk een heel kipkarkas (rib, nek, kop met vleesresten en restje ingewanden). Verder ligt er altijd wel een bot om wat op te knagen.
Zou het de verandering in Ca hoeveelheid kunnen zijn? Ik weet dat in Duck best veel graan zit, maar ik doe vaak iets van oud brood door hun eigen voer, dus het is geen vreemde stof voor ze.
Hij is verder een zeer gezonde en actieve hond, hoewel hij ook sinds een paar dagen wat 'mat' is. Beetje hangerig en slaapt veel. Maar zodra je naar buiten gaat dan merk je niks aan hem. Hij is dus niet echt ziek of zo.
Ik weet zeker dat zodra we weer thuis zijn en hij weer op eigen voer staat, het weer goed gaat, maar vraag me gewoon af waar dit nu vandaan komt en wat ik voor deze week aan zijn voeding kan/moet veranderen. Het is helaas niet te doen om nu hier op BARF te zetten of op dure kvv, maar mss dat ik ergens mee kan aanvullen? Iemand een idee?
#2372194
Tja ... het zou idd kunnen dat hij het kauwen mist. Maar ik zou het toch in de gaten houden vanwege dat hangerige, dat bevalt me dan niet. Het kan zijn dat hij echt een infectie heeft aan het tandvlees en daarvan ook koorts, dat zou je kunnen checken natuurlijk.
En ik zou gewoon hele kippen uit de supermarkt gaan voeren, dan krijgen ze iig weer hele botten en lappen vlees binnen. Dat voer ik ook in de vakantie als ik niet aan barf kan komen en dat gaat prima.
Ik weet niet waar je nu zit maar is het iet mogelijk om via in de buurt wonende barfers wat spullen te krijgen? Als je in de buurt van Ede/Bennekom zit kun je hier zo kipkarkas komen ophalen.
#2372214
Hier in NL moet toch ook wel aan wat betaalbaars te kauwen te komen zijn? Als je zegt waar je in de buurt zit zijn er vast welwillende barfers in de buurt. Hier ben je welkom als je in de buurt bent. En in de supermarkt zijn er wel delen van kip te krijgen. Hoeft je de kop niet te kosten, tenslotte eten ze dan minder Duck (wat ook niet goedkoop is).

Ik zou zijn mond wel goed in de gaten houden en zijn gedrag ook. Op zich hoort het wegvallen van het kauwen niet zo snel voor zulke klachten te zorgen. Vele honden staan jarenlang op kvv en hebben nooit ontstoken tandvlees.
#2372217
Mat, beetje hangerig, slaapt veel, helemaal opgezet rood en gevoelig tandvlees.. Ik zou niet denken aan een oorzaak in 3 weken kvv in plaats van BARF.
Ik weet niet of deze hond vaker op vakantie geweest is en daarvan gebruikelijk heel moe wordt, daar veel spanning van heeft (dus ook een aanslg op de weerstand) maar als dat niet zo is, dan zou ik deze hond goed in de smiezen houden, te meer omdat het een Dober is.
#2372250
Dank jullie wel voor je reacties.
Temperatuur had ik gisteren al opgenomen, die was goed. Overigens is hij vanavond al niet meer hangerig gelukkig  :)
Qua karakter is hij wel eea gewend aan veranderingen, hij past zich erg makkelijk en snel aan, is absoluut geen stressig type, gaat in Frankrijk ook altijd overal mee naartoe.

We verblijven in Leidschendam (vlakbij Den Haag). Maar we logeren bij mijn ouders en mijn moeder is erg zuinig op haar vloerbedekking dus vandaar de kvv  ;)
Ik heb daarnet trouwens een Wilgentak afgezaagd, om op te kauwen. hij heeft er wel even op gekauwd maar had daarvoor al een poos op een lekke leren bal gekloven. Even kijken of hij morgen meer kauwbehoefte heeft.

Maar als er iemand hier in de buurt zit die kipkarkas of -nekken heeft, dan zou dat wel heel welkom zijn. Moet dan wel op fietsafstand zijn...  ::).
En vwb in de smiezen houden... mijn honden zijn mijn alles, ik houd ze altijd erg goed in de gaten  :) (de oudste is inmiddels 13,5 en ziet er voor zijn leeftijd erg goed uit en dat is voor een Dober een behoorlijke leeftijd  :biggrin2:)
#2372558
Marjolein68 schreef: Weerstandsdip zou ook goed kunnen idd, ik heb hem net Silsterk gegeven, en dan komende 3 dagen door z'n voer en kijken of hij dan opknapt  :)
@mevroi kruim, geweldige foto btw!  :)
Dank je wel  :) het is een lekker stel, Logi en Starri, ze zijn echt dikke maatjes.

Kun je 'm ergens buiten voeren, of op een flink stuk plastic zeil? En er wonen best veel BP-ers in Den Haag en omstreken  ;)
#2372907
Misschien kun je een stuk ondertafel-laken kopen. Ik zag ze nu zelfs in het winkelcentrum waar ze tafelzeil verkopen (ondertafellaken). Daar kan ie dan op kluiven. Heb je hem iets van runderkophuid gegeven in de tussentijd? Of bullepees? Een van mijn honden heeft een keer tandvleesontsteking gehad van die zooi. En ik had dit pas rap onder controle toen ik haar tanden/tandvlees ging borstelen met een Sensodyne tandenborstel (zeer zacht) met Parodontax tandpasta. Ja nee, dat vond ze niet lekker, maar da's pech :biggrin2:
#2373178
'Buiten de voerbak' eten is hier echt geen optie, vindt moeders echt niet goed  :nono2:, ook niet op een zeiltje.
Ik heb ze tot vorige week enkele keren zo'n opgerolde kauwstaaf gegeven, iets wat Benno nooit eerder heeft gehad, maar die andere twee hebben ze jarenlang regelmatig zonder problemen gegeten. Zou dus best kunnen dat dat er iets mee te maken heeft. Maar goed, ze zijn nu op en hij krijgt ze nu niet meer.
Ik denk dat het sowieso toch een weerstandsdip is, kan me herinneren dat ik zelf eens wat grieperig was en als eerste last van m'n tanden en tandvlees kreeg. En als ik na ga dan heeft hij inderdaad toch wel veel veranderingen gehad in de afgelopen drie weken, zelfs voor zijn doen.
Hij krijgt nu die Silsterk en dan zou hij vanaf morgen wat beter moeten gaan. Ik hou 't ff in de gaten.
En dan hopenlijk is eind deze week de auto eindelijk gemaakt  :angel2: en kunnen we weer naar La douce France...
Maar mocht er iemand in of in de buurt van Leidschendam zitten die kippennekken heeft, dan houd ik me aanbevolen (die kunnen nl in de voerbak  :) )
#2373508
@Cathelijn, leuk bedacht, maar dat wordt niks; er lopen hier best veel mensen met honden rond wat in ongenodigde meeëters resulteert en ten tweede ga ik liever niet met rauwe kip rondlopen zonder direct af te kunnen wassen...

Overigens heeft hond nummer twee nu ook gevoelig tandvlees... Ik Wil Naar Huiuiuissss....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door