Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Xita
#287482
Hallo Allemaal,

Een kennis van mij heeft het volgende probleem met zijn hond (MH), de hond heeft bij het minste geringste aan opwinding/activiteit last van extreme verzuring van de spieren. (Normaal ongeveer 180. nu bijna 800 binnen no time van opwinding/inspanning).
De hond krijgt tot nu toe droogvoer, eigenaar gaat nu op mijn aanraden over op vers vleesvoeding, maar heeft iemand anders nog hier ervaring mee/ cq tips voor?

Alvast bedankt,

Irma
Gebruikersavatar
Door chooky
#287491
Ik denk dat het inderdaad verstandig is om veeel minder koolhydraat en meer vlees te voeren. Ik las het volgende stukje over verzuren van spieren. Is wel voor mensen geschreven maar ik denk dat het principe ongeveer hetzelfde blijft:
Creatine Monohydraat

Sport en gezondheid gaan samen. Het is algemeen bekend dat sport behalve een hoop plezier ook een betere conditie oplevert. Sterker nog voor veel mensen is het verbeteren van de conditie de hoofdreden om te gaan sporten. 

De energievoorziening in de spieren
De energie om spiercontractie te bewerkstelligen is afkomstig van ATP. Dit wordt omgezet in ADP, fosfaat en energie. In de spieren wordt creatinefosfaat gevormd. Dit is een stof die als buffervoorraad voor energierijk fosfaat dient en ADP weer omzet in ATP. Hoe meer u hiervan in uw spieren heeft, hoe langer het duurt voordat uw spieren hun energie uit glucose moeten halen en verzuren. 

Verzuring
Hoe komt het nu dat iemand niet oneindig door kan gaan met trainen. Dat komt natuurlijk doordat iemand moe wordt, de spieren verstijven en gaan zeer doen. Dit noemt men verzuring. Deze verzuring ontstaat wanneer de normale energievoorziening in de spieren uitgeput raakt en het lichaam over gaat op de verbranding van glucose. Als bijproduct wordt echter melkzuur gevormd en dit zorgt voor het stijve en pijnlijke gevoel in de spieren. Bovendien duurt het op deze manier langer voordat er energie vrijkomt.

Vlees voor een beter uithoudingsvermogen
Het is mogelijk om de hoeveelheid creatinefosfaat in uw spieren verhogen door extra creatine in te nemen. Door verhoging van de creatine-spiegel in de spieren, wordt het gehalte aan creatinefosfaat in de spieren verhoogd. Dit zorgt ervoor dat het bij inspanning langer duurt voordat er melkzuur wordt gevormd. Daardoor kan men langer doorgaan met trainen zonder dat er verzuring van de spieren optreedt.
creatine is een aminozuur dat in het lichaam gemaakt wordt uit glycine, arginine en methionine. creatine wordt door het lichaam opgenomen uit vlees. Om een maximale verzadiging van creatine in spierweefsel te bewerkstelligen, is het nodig om ca. 5 kg vlees per dag te consumeren. Deze zelfde verzadiging kan ook bereikt worden door extra creatine in de vorm van een voedingssupplement te consumeren.
De verzadiging van spierweefsel treed op door stapeling van creatine in het spierweefsel. Wanneer men ongeveer twee weken creatine inneemt, is deze verzadiging in het spierweefsel opgetreden. Wanneer men sneller deze verzadiging wil bereiken, dan is het ook mogelijk om de eerste week een dubbele hoeveelheid per dag in te nemen. Wanneer men de creatinemonohydraad blijft innemen, houden uw spieren de maximale hoeveelheid creatinefosfaat vast. Hierdoor kan de training tot 15% meer rendement opleveren.
http://www.krachtvoeding.nl/meer_info/p ... eatine.htm
Door Audrina
#287508
Misschien kan ie ook iets van extra anti-oxidanten aan het voer toevoegen? Dan raakt de hond zijn afvalstoffen beter kwijt en dat scheelt vaak ook een hoop.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door