Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kaat74
#2346981
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en zal ons eerst ff voorstellen.
Ik ben Karin en ik heb een super lieve labrador genaamd Ronny.
Ronny is 12,5 jaar oud en geniet van het leven.
Nu zit ik met een super groot en dubbel probleem en weet ik niet wat ik het beste kan doen.
Ik hoop dat jullie mij en nog veel meer Ronny kunnen helpen.
Ronny heeft al een aantal jaren last van artrose in zijn pootjes, hierdoor worden de wandelingen steeds korter.
Twee weken geleden zijn we met hem bij de dieren arts geweest en deze vertelde dat zijn linker knie kapot was. Ronny loopt hierdoor steeds moeizamer. Afvallen is niet echt een optie omdat hij bijnamen beweging krijgt.
We hebben hem een aantal keer laten zwemmen om hem toch meer beweging te geven en zijn knie te ontlasten, telkens als hij op de kant komt zakt hij wel weer door zijn achterpootjes en gaat er liggen.
Ik heb al geprobeerd de knie te zwachtelen maar dit is niet te doen.
Ook heb ik op internet al gezocht naar een ondersteunings hulpmiddel voor zijn knie maar ik kan alleen op maat gemaakte braces vinden die ontzettend duur zijn.
Weet iemand ergens een standaard hulpmiddel om zijn knie te ondersteunen te vinden zodat Ronny wat gemakkelijker en zonder al teveel pijn kan lopen ??
Ik heb er al over nagedacht of ik hem uit zijn leiden zou moeten verlossen maar dit is zooooo moeilijk gezien Ronny niet ziek is en alleen slijtage heeft aan zijn knie.
Toch weet ik en kan je aanget lopen ook zien dat het beestje pijn heeft, al geeft hij geen kick.
Het is allemaal zo dubbel.
Wij hopen dat jullie ons hiermee kunnen helpen.
Hiervoor alvast hartelijk dank.
Groetjes Karin en een poot van Ronny
#2346996
Paar vraagjes nav je verhaal:
- wat is er 'kapot' aan zijn knie?? Is het artrose/ gescheurde kruisband of iets anders??
- krijgt hij pijnstilling??
- geef je al iets van gewrichtsondersteuning/ glucosaminesupplementen oid??
- wellicht is ondersteuning met zwemmen een idee; samen het water in vanaf een strandje/ zwemmen met een zwemvest waarbij je hem desnoods nog kan begeleiden???
#2346999
Welkom op barfplaats. Ik kook sinds een tijdje groente voor mijn shelties. Groente dat vult de maag goed, ze hebben dus wel een vol gevoel en ze vallen wel af, dus i.p.v. een deel van het vlees geef ik ze een deel groente bij. Normaal gesproken lopen wij veel, maar daar kwam in december een knik in toen 1 van mijn shelties erg ziek werd, dus het gevolg was 1 sheltie die afviel en de rest was aangekomen. Nu heb ik ze in maart groente bij gegeven en ze zijn allemaal op gewicht.

Heeft je hond al pijnstilling? Dit zou ik wel aanraden, er is niets ergers dan een hond die pijn heeft. En voedingssuplementen eventueel om de gewrichten te ondersteunen.

Ik heb de afgelopen jaren 3 oudere honden gehad, die allemaal om verschillende redenen niet meer zo goed konden meekomen met de wandeling, voor hen heb ik een doggyride aangeschaft. En ze konden zelf zoveel lopen als ze wilden. Tussendoor gingen ze klaar staan voor de doggyride, het enige wat ik dan nog moest doen is ze een kontje geven, zodat ze de opstap konden maken (kleine hondjes). Een heel zacht kussen erin zodat het niet zoveel stoot en je kan toch een redelijk lange wandeling maken en jou hond kan dan zelf kiezen hoe lang hij loopt. Het afvallen dat lukt echt wel als je groente bijgeeft, dan heeft hij ook geen hongergevoel. Suc6 met Ronny.
#2347016
Ronny heeft nu ( vlg zeggen dierenarts) het max aan novacam ( vloeibare pijnstiller) 0,40 ml per dag.
Deze pijnstiller heeft hij al een paar jaar alleen had hij voorheen 0,15 ml per dag.
De Da heeft hem ook al cortafen gegeven 10 tabl per dag maar bij deze medicijnen was Ronny Ronny niet meer, reageerde niet op zijn naam en heeft eenmalig zijn urine laten lopen zonder dat hij er zelf bewust van was. Met cortafen zijn we meteen gestopt.
Omdat Ronny bij de 0,40 ml novacam gras ging eten heb ik gevraagd om een maagbeschermer en dit was niet nodig zolang hij niet hoefde te braken, maar ik dacht voorkomen is beter dan genezen en hij heeft nu ook twee keer daags een maagbeschermer. Ook heeft nog med. Voor de schildklier en één plastablet per dag.
Ronny heeft een hele tijd sperziebonen bij zijn eten gehad, hier moest hij ook van afvallen, van andere kreeg ik weer te horen dat deze te zout zijn ( blik) 
Ik ga het inderdaad eens proberen om gekookte groente te geven, alvast heel erg bedankt
#2347030
Er is bij Ronny vanaf zijn zesde bekend dat hij artrose in zijn pootjes heeft, geen dierenarts die hem hier iets voor of tegen gegeven heeft er zelfs niet over gepraat heeft dat er iets voor is, het is slijtage en daar kun je niks aan doen werd mij steeds verteld.
Ik weer ook niet of zoiets nu nu hij 12,5 jaar is nog zin heeft???
#2347469
Ronny heeft al verschillende soorten dieet brokken gehad van zowel mijzelf als van de dierenarts.
De laatste tijd krijgt hij een gewone light brok voor de senior hond met een kleunen schijfje carnibest light ( voor de medicijnen).
Ronny is 12.5 en hij heeft al vaak een dieet gehad waarbij hij echt honger heeft gehad, natuurlijk is dit logische bij afvallen maar ik wil dit Ronny niet nog een keer aan doen in zijn laatste tijd die hij te leven heeft.
Ik ben benieuwd welke groente je het beste bij z'n voer kan doen, is dit diepvries,vers, of blik groente en welke soorten gebruik je dan?
Hij heeft gisteren nog even gezwommen en vond het fantastische, wel vervelend dat hij steeds door zijn achterpootjes zakte als hij uit het water kwam.
Laatst gewijzigd door Kaat74 op ma 21 mei 2012, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2347508
misschien vervelend om te horen, maar de enige manier is om geen brok te voeren (sorry, je post dit op barfplaats).

In brok zit heeeeeeel veel loze koolhydraat en dat zet de hond dan om in vet.
Als je die nutteloze koolhydraat niet weglaat dan kan hij niet afvallen.
Hoe je groentenmix maakt vind je hier op de site  ;)
#2347617
Het maakt niet uit hoor van die brokken, ik snap het alleen niet dat mij dat nooit eerder verteld is.
Je wilt het beste voor je hond en dan kom je er later achter dat ze je zovaak verkeerde informatie gegeven hebben.
Als ik Ronny nu wat carnibest light geef met gekookte groente ( groente mix Lidl) dan Ronny af moeten vallen of hij nu veel of weinig beweegt?
Door Lil
#2347663
hetgeen de da over voeding leert is iets anders dan de leer van vers voeding (en gelukkig zijn er ook da's die helemaal op vers hebben gestudeerd).

Het probleem van light brok is dat men er minder vlees in stopt en meer rijst/graan. dweilen met de kraan open (was het ook bij een kat van mij die was jong, zeer bewegelijk kreeg 1/3 van het minimum en was nog dik. Ok, nu op barf is ze weer dik, maar dat komt omdat ze overal "restaurants" heeft. Ze is afgevallen op alleen barf totdat ze nu in het etenwalhalla kwam).

Mijn oude hond (gecastreerd) staat op 1.5% van zijn lichaamsgewicht en is hiermee 2 kg afgevallen (en nu mag hij weer omhoog naar 1.7%  :D ). Je kunt dus onder die 2% gaan zitten. Ik zou lekker rauwe groentes pureren en helemaal groentemix maken en niet koken. Ok, ik geef gekookte groentes, omdat mijn hond allergisch is voor veel groentes (gekookt niet). Maar wil je dat je hond er voedingswaarde uit haalt dan geef je dit rauw. Gekookt is alleen maar maagvulling en helaas gaan er dan veel nuttige vitamines verloren; zonde.  ;)
#2347681
De hydrotherapie heb ik al eens overwogen laatst is zo schrikbarend duur en voor mijn niet te betalen, daarom laat ik Ronny zelf zwemmen en probeer ik het op deze manier.
Wat het eten betreft ga ik dat proberen met groente en carnibest light.
Die groenlipmossrl en glucosamine waar kan ik die halen en zou dit nog nut hebben nu zijn knie al dusver versleten is?
Laatst gewijzigd door Kaat74 op ma 21 mei 2012, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#2347712
Ja hoor dat kan zeer zeker baat hebben. Je kan het ook bij de tuinen kopen maar als je googled kom je meer fabrikanten tegen die dat maken :). Je krijgt er natuurlijk geen jonge god van maar in de loop der weken gaan ze makkelijker lopen.


Als jij je hond zelf laat zwemmen zorg er dan wel voor dat hij zo het water in en uit kan lopen en niet zichzelf eerst de kant op moet trekken dat werkt averechts ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door