Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2330222
Annemarie Rijnveld schreef: Leuk al die reacties.
Er is voor alles wat te zeggen, natuurlijk. En zolang je de boel niet overdrijft, zal het met de gezondheid van de hond ook wel loslopen.
Dat ben ik helemaal met jullie eens, maar hetgeen Paul de Vos schrijft over de onvolledige verbranding van de glucose die op de lange duur schade aanricht aan de organen, tja, dat laat mij toch niet los.
Het kan natuurlijk zijn dat bij dergelijke experimenten men wel heel erg overdreven te werk is gegaan, en er echt heel veel premies werden gegeven. Dat weet ik ook niet. Misschien dat Mevr. Kruim hier meer een idee over heeft?
Ik denk, maar dat is wel echt denken en niet weten, dat het soort beloning daar ook heel veel verschil in kan maken. Het lijkt mij nogal een verschil in vertering en belasting van het lichaam of je kleine stukjes gedroogd vlees geeft, of van die standaard supermarkt hondenkoekjes die alleen maar uit granen bestaan en super groot zijn. Net zoals dat het voor mensen ook uitmaakt of je een mars of een appel eet.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2330245
[quote="Annemarie Rijnveld"]
over de onvolledige verbranding van de glucose die op de lange duur schade aanricht aan de organen

het zal er ook aan liggen wat je geeft aan beloningen....
hier krijgen ze gedroogt spul en wel zo weinig dat andere mensen het wel een zielig vinden..
het is een flubbertje gedroogde long, lever ed.....
geef je hele pakken frolic, graankaak ed, tja dat lijkt me ook niet goed..
Door Annemarie Rijnveld
#2330258
@Roefje,
wat grappig dat dit artikel hier nu staat.
Ik ga het binnenkort ook op het Labforum zetten. Nu ben ik weer even hier terug.
@Limbabnees, wat een prachtige foto! Echt genieten is dat.

@Kaela
Het lijkt mij nogal een verschil in vertering en belasting van het lichaam of je kleine stukjes gedroogd vlees geeft, of van die standaard supermarkt hondenkoekjes die alleen maar uit granen bestaan en super groot zijn
In het stukje van Paul de Vos gaat het er niet om of de beloning al of niet een gezond stukje premie is. Het probleem volgens hem is het feit dat iedere keer dat de hond een voerpremie ontvangt, het parasympathisch zenuwstelsel wordt gestimuleerd om insuline vrij te maken. Gebeurt dit teveel, dan zou daardoor de insuline-respons uit kunnen doven en kan de glucose-spiegel te hoog oplopen, met alle schadelijke gevolgen van dien.

Bovenstaand in het kort wat ik begrepen heb van de medische kant van het probleem.

Voor hem is het probleem dus niet zo zeer of het opvoedkundig gezien wel noodzakelijk is voertjes te geven, als wel het feit dat het medisch gezien niet zo verantwoord is om bovenvermelde redenen.
En daar is misschien wel wat voor te zeggen.
Ik ben geen bioloog dus ik weet er niets van, maar het klinkt wel logisch.
Door Limbabnees
#2330277
Annemarie Rijnveld schreef: @Roefje,Ik ga het binnenkort ook op het Labforum zetten. Nu ben ik weer even hier terug.
@Limbabnees, wat een prachtige foto! Echt genieten is dat.

@Kaela
In het stukje van Paul de Vos gaat het er niet om of de beloning al of niet een gezond stukje premie is. Het probleem volgens hem is het feit dat iedere keer dat de hond een voerpremie ontvangt, het parasympathisch zenuwstelsel wordt gestimuleerd om insuline vrij te maken. Gebeurt dit teveel, dan zou daardoor de insuline-respons uit kunnen doven en kan de glucose-spiegel te hoog oplopen, met alle schadelijke gevolgen van dien.

Bovenstaand in het kort wat ik begrepen heb van de medische kant van het probleem.

Voor hem is het probleem dus niet zo zeer of het opvoedkundig gezien wel noodzakelijk is voertjes te geven, als wel het feit dat het medisch gezien niet zo verantwoord is om bovenvermelde redenen.
En daar is misschien wel wat voor te zeggen.
Ik ben geen bioloog dus ik weet er niets van, maar het klinkt wel logisch.
15 Minuten lopen.
Ja, het is een prachtige omgeving hier op die berg :)
Lekker wat eten (karkassen) erbij, het zonnetje, heerlijk.

Helaas mogen ze op dit stukje niet vrij los lopen.... :)
Tot nu toe gaat het goed.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Limbabnees op do 03 mei 2012, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2330282
Ik mik alle methodes door elkaar.
Als ik iets erin wil trainen (deur open doen ofzo) , doen we clickeren en belonen, de beloning is dan om hem van de deur weg te lokken zodat hij het weer opnieuw kan doen zeg maar...anders blijft ie staan  :P

Het gewone (inmiddels gewone) werk buiten, zit, naast, blijf, op enz dat word beloond door een "good boy!!" en een aai.

Het niet reactief reageren op honden/katten/hardlopers enz, daar zijn we nog steeds mee bezig, hij moet naar mij komen en mij aankijken als er zoiets in het vizier verschijnt, zodra hij dat doet stop ik er (soms) snoep in zodat hij niet kán blaffen (dus alleen als ik zie dat hij het echt spannend vind, in principe krijgt hij nu eigenlijk pas een beloning als hij na het passeren weer rustig en ontspannen is).

Ik heb altijd een snoepzak bij, maar ook zonder zak luisterd hij prima, en gaat hij zitten pushen voor snoep...pech dan krijgt ie niks "kindjes die vragen..."  :biggrin2:

Het is maar net wat werkt hoor, en dit werkt voor ons.
Door Limbabnees
#2330292
Ik hecht daar wel waarde aan.
En (nu) wel om 2 redenen:
dat het stimuleren de kracht op langere termijn verliest en het het onvolledig verbranden van glucose. Dat laatste wist ik nog niet, komt dus wel goed uit.

Ik beloon niet met eten.
Alleen in het begin met puppies
Wel eten zij bij mij vaker op een dag en krijgen ze een gedeeltelijke maaltijd, daarna een half uurtje pause, geen gespeel, geen gesnuffel, niets...
Ook een vorm van beloning en tevens een moment van ontspanning en rust (in de tent)
Door Alba
#2330349
roefje schreef: ik vind het eerlijk gezegt wel heel fijn dat Hidde nu zo op mij gericht is,Roef was als pup meer op de inhoud van mijn jaszak gericht ::)
Als mijn hond op mijn jaszak 'werkt', zou ik het anders gaan aanpakken. Ik heb Alba vanaf het begin geleerd dat ze op MIJ moet letten en pas op het koekje als ik zeg dat het komt. Ik heb geen zin in dat vreterige, voer-geobsedeerde gedoe.

Met pups kun je het spelletje al heel snel doen en ze pikken het bijzonder snel op: in allebei je gesloten handen een koekje, en er gaat pas een hand open als de hond naar je kijkt. Dat kun je uitbouwen van héél even kijken tot echte aandacht en daarna ook tot nog wachten met uit de open hand pakken tot jij toestemming geeft.

Ik vind de clicker ook een prima manier om jaszak-gerichte honden op jezelf gericht te krijgen.
Door Roef & Hidde
#2330361
Alba schreef: Als mijn hond op mijn jaszak 'werkt', zou ik het anders gaan aanpakken. Ik heb Alba vanaf het begin geleerd dat ze op MIJ moet letten en pas op het koekje als ik zeg dat het komt. Ik heb geen zin in dat vreterige, voer-geobsedeerde gedoe.

Met pups kun je het spelletje al heel snel doen en ze pikken het bijzonder snel op: in allebei je gesloten handen een koekje, en er gaat pas een hand open als de hond naar je kijkt. Dat kun je uitbouwen van héél even kijken tot echte aandacht en daarna ook tot nog wachten met uit de open hand pakken tot jij toestemming geeft.

Ik vind de clicker ook een prima manier om jaszak-gerichte honden op jezelf gericht te krijgen.
ik zou toen ook graag hebben geweten wat ik nu weet  ;) eerste hondje én een puppycursus die naar ik nu weet niet echt goed was ;)
met Hidde ben ik zelf ook veel relaxter en weet dat het me echt wel lukt om een gehoorzame hond te krijgen.
plus dat hidde en roef absoluut niet te vergelijken zijn qua karakter.

gelukkig geeft roef nu niks meer om voertjes,want ik vond het echt niet prettig werken. ook het aandacht voor de baas kon roef tijdens de trainingen prima(recht aankijken) maar puur omdat dan daarna mijn hand weer kwam met een voertje.
op een gegeven moment was roef de gehoorzaamheidtrainingen helemaal zat en ben ik treibbal en speuren gaan doen en pas toen kwam de echte aandacht voor mij bij roef en was motiveren en belonen met wat lekkers niet meer nodig bij roef.

als ik merk dat de wereld belangrijker is dan de baas ga ik ook bij Hidde werken met voertjes,maar ik hoop dat de basis,nl baas is helemaal geweldig 8) ;D nu gelegt wordt en dat ik zijn training daar op kan voort borduren.
Door Mevroi Kruim
#2330454
Jammer dat De Vos geen referenties geeft voor zijn bewering over die 'gezondheidsschade'. Ik zou die artikelen heel graag eens zien want er wordt wat rotzooi gepubliceerd als 'wetenschappelijk' waar echt geen hout van deugt, vooral op voedingsgebied. Eerst zien  dan geloven zeggen we dan maar. En ik heb al meer dingen gelezen van deze meneer die kant noch wal raakten en waarin zijn beweringen werkelijk nergens door het aangehaalde onderzoek onderbouwd werden of zelfs onderuit gehaald. Dus goed lezen, interpreteren en citeren zijn niet zijn sterkste kanten.
Door Annemarie Rijnveld
#2330479
@Mevr. Kruim
Jammer dat De Vos geen referenties geeft voor zijn bewering over die 'gezondheidsschade'. Ik zou die artikelen heel graag eens zien want er wordt wat rotzooi gepubliceerd als 'wetenschappelijk' waar echt geen hout van deugt, vooral op voedingsgebied. Eerst zien  dan geloven zeggen we dan maar. En ik heb al meer dingen gelezen van deze meneer die kant noch wal raakten en waarin zijn beweringen werkelijk nergens door het aangehaalde onderzoek onderbouwd werden of zelfs onderuit gehaald. Dus goed lezen, interpreteren en citeren zijn niet zijn sterkste kanten.
Kan ik dan aannemen dat het met die hyperactivering van het insulinerespons en verhoogde glucosespiegel wel allemaal meevalt als je op een redelijke manier van de voertjes gebruikt maakt tijdens training?

@Roefje,
Wat is treibbal?
Door Lizzy
#2330496
Annemarie Rijnveld schreef: @Mevr. Kruim
Kan ik dan aannemen dat het met die hyperactivering van het insulinerespons en verhoogde glucosespiegel wel allemaal meevalt als je op een redelijke manier van de voertjes gebruikt maakt tijdens training?

@Roefje,
Wat is treibbal?
Ik vraag me af, is ie ook zo'n actief gevecht aan het voeren tegen brokken, de veroorzaker van deze problemen?
Door Annemarie Rijnveld
#2330509
:-\, huh dat weet ik niet.
Heb alleen maar dit stukje gevonden op Internet, omdat ik zat te googelen op gezonde voertjes voor pups bij training.
Vond het wel een interessant stukkie, maar nu slaat toch wel de twijfel toe
Door Mevroi Kruim
#2330801
Wat iig wel bekend is is dat koekjes, met veel koolhydraat dus, door die kh een insulinerespons geven. Het ligt in de rede aan te nemen dat vlees, zonder kh, geen of iig een veel kleinere respons geeft. Op elke voerbeloning reageren met een insulinestoot is simpelweg niet functioneel voor de stofwisseling, stel dat een hond in de loop van de dag 20 muizen vangt, en elke keer zo'n stoot insuline te verwerken krijgt die niks te doen heeft want die muizen verteren veel te langzaam, dan wordt zo'n hond niet oud en plant zich dus niet voort. Lage fitness dus.
De Vos schrijft dat die insulinerespons veroorzaakt wordt door prikkeling van een genotscentrum in de hersenen. Dan nog lijkt me dat uiterst onhandig voor een organisme. Ik vraag me dus ernstig af wat die beloningen dan inhielden. Als dat standaard kh-bommetjes waren dan blijft de vraag wat de reactie is op kh-arme beloningen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door