Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door keetje
#2303066
Toen we Luna kregen op 31 Januari kwam ze met een zak RC Hypoallergeen want ze zou een voedselallergie hebben.
We zijn toen met haar naar de DA gegaan, die vond de plekken niet lijken op een voedselallergie en heeft schimmel kweken gemaakt en mijt onderzoek. Beide kwamen negatief uit de test.
We hadden ondertussen weer een zak RC gekocht en dat kreeg ze nog steeds. De plekken verbeterden niet maar werden ook niet slechter. We hebben toen met de DA afgesproken dat we op de dag dat ze 6 weken bij ons was, en we dus zeker wisten dat ze de RC 6 weken gegeten had, met vlees zouden beginnen.
Dat heb ik dus gedaan en ze zit nu sinds 05-03 2012 op vlees. Volgens de DA zouden we zowat meteen reactie's moeten krijgen als er iets in het voer zat waar ze op reageerde.
Niets. het werd niet slechter en het werd niet beter.
Op maandag 19-03-2012 heeft ze uit de garage een pensbot gejat en die gedeeltelijk opgevreten. Ik dacht, sjittums, maar heb het netjes opgeschreven in de agende. Toen is er dus eigenlijk pens aan haar vis/kip/rund (geen pens) toegevoegd.
Niets aan de hand dus,... ik blij.

Gisteren viel het me op dat de vlekken veranderen.
Waren het eerst mooi licht roze kale plekken, nu komen er om die kale plekken rode randjes, ik ben niet in paniek maar denk wel, shit,........... 
Het lijken er ook weer meer te worden maar de 'nieuwe' plekken zijn iets rood, , iets schilferig maar wel droog.

Het is zo verrekte jammer dat we een stap missen in haar huid probleem, als we nu wisten waarom ze RC heeft gehad van haar toenmalige DA dan zouden we niet opnieuw het wiel uit hoeven vinden, nu zit ik weer met mijn handen in het haar.

Let wel, ik vind het voor mezelf niet naar, maar wel voor haar.
Ze heeft er trouwens helemaal geen last van, geen jeuk, helemaal niets.

Ik denk toch dat we overnieuw moeten beginnen en haar weer gewoon moeten laten testen tegen een en ander.
Ik lees me er weer te pletter over, de een zegt, via bloed, de ander zegt via een prikkentest. Wat is nu wijsheid?
Mijten en schimmels zijn al uitgesloten, ....en wat nu?
Er is niets veranderd hier in huis,op de hei lijkt ook alles nog hetzelfde en dan had ik eerder iets aan haar poten gezien dan aan haar nek, denk ik.
De plekken op haar rug zijn best wel een stuk kleiner geworden sinds ze bij ons is maar ook daar zie ik nu een rode rand aan. Net als bij de ziekte van Lyme, of bij ringworm, om het maar even te verduidelijken.

Wat is wijsheid??
Hieronder wat foto's net gemaakt, Niet al te duidelijk maar het probleem is wel goed te zien, het is dus haar nek. 
Dat vreemde wittige plekje is van haar operatie, die donkere rand daaromheen ook.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Door elianne
#2303241
Mag ik je vragen waarom je je niet aan 1 kvv compleet houd bv de eerste weken alleen rund compleet? Dat vraag ik je omdat dat volgens mij verstandiger lijkt om te kijken hoe je hond dáár op reageert. En hou er rekening mee dat de kwaal erger kan worden (ontgiften) omdat t lichaam de "foute/zieke" stoffen dr uit gooit. Na deze periode moet je verbetering zien.eigenlijk moet je niet over weken maar over maanden praten eer je betere resultaat kan zien. Al met al is t erg vervelend voor je hond
Door keetje
#2303251
Dat hebben we, in overleg met onze dierenarts, niet gedaan omdat we ervan uitgingen dat ze geen voedselallergie leek te hebben omdat ze dus totaal niet reageerde, niet positief maar ook niet negatief, op de RC Hypoallergeen. Ontgiften heeft ze volgens mij gedaan, ze heeft een tijd met oa 'snotoogjes' rondgelopen.

Het geval is dat ze bij ons gekomen is, uit het asiel, met die zak brokken, niemand kon ons vertellen waarom ze die brokken had, alleen dat ze "dus" waarschijnlijk een voedselallergie had. Ze eet nu dus al een maand vlees en ik vind het vreemd dat ze nu pas begint te reageren op eventuele 'foute' dingen in haar voer. Ze zou daar van tevoren ook al allergisch op gereageerd hebben en zou nu dus veel sneller een reactie moeten laten zien, niet pas na 4 weken toch? Of na 14 dagen, als we uitgaan van de pens in haar gejatte bot?

En ze heeft er totaal geen last van, het jeukt niet.
Door Lizzy
#2304076
Er kunnen zoveel redenen zijn voor deze plekken! Ik denk overigens dat als er sprake zou zijn van een allergie, je jeuk zou moeten zien. Als dat niet het geval is, twijfel ik er aan.... Wat ik zou doen? Ik zou hiermee naar een dermatoloog gaan. Dr. Vroom.
Door keetje
#2304102
@ Lizzy.  Ik heb even gekeken en dr Vroom zit in Oisterwijk. En ik heb dus geen vervoer, dus dat zou dan pas kunnen als mijn chauffeur weer thuis is, over 3 maanden.  :-\

En jeuk heeft ze dus totaal niet. Dus je denkt dat een eliminatiedieet ivm een voedselallergie overbodig is?


Bedankt allemaal voor het meedenken,

Ik zet alles op een rijtje en ga dan kijken wat ik ga doen.
Ze heeft geen jeuk en er verder helemaal geen last van, het breidt zich ook niet uit, alleen die rode ringen om de plekken, dat is nieuw, er is dus wel iets gaande op haar huid.

Ok, ik ga me bezinnen,..... ;)
Door nienk
#2304111
hoe is er op schimmel en mijt onderzocht? ik heb hier op het forum begrepen dat niet iedere DA dat op dezelfde manier doet en het nog wel eens kan gebeuren dat een schimmel en/of mijt besmetting daardoor wordt gemist.
Door keetje
#2304117
De schimmel is uitgesloten door een kweek.  Ook is er een huidafkrabsel opgestuurd en dat is grondig bekeken op mijt en ook dat was negatief. En inderdaad, totaal geen jeuk.

Volgens mijn dierenarts had ze dus geen last van mijten en schimmels, dat kon hij, na de testen teruggekregen te hebben, uitsluiten.
Door nienk
#2304118
keetje schreef: De schimmel is uitgesloten door een kweek.  Ook is er een huidafkrabsel opgestuurd en dat is grondig bekeken op mijt en ook dat was negatief. En inderdaad, totaal geen jeuk.

Volgens mijn dierenarts had ze dus geen last van mijten en schimmels, dat kon hij, na de testen teruggekregen te hebben, uitsluiten.
aha. ok.

ik ben niet geheel overtuigd van het wel of geen voedselallergie, doordat je meerdere diersoorten bent blijven voeren, waaronder rund en kip. rund en kip zijn de vaakst voorkomende dierlijke eiwit allergieën. je zou inderdaad verwachten dat de klachten erger worden als ze iets blijft eten waar ze allergisch voor is, maar zou je niet bij alle mogelijke oorzaken van huidproblemen verwachten dat ze erger worden als er niets aan gedaan wordt?

aan de andere kant, of bij een (voedsel)allergie altijd jeuk hoort weet ik eigenlijk niet, maar ik vermoed van wel. dus dat maakt een voedselallergie dan weer onwaarschijnlijker.

hè, wat een gedoe.

ik zou het inderdaad ook in de dermatologische hoek zoeken. als naar die arts die Lizzy noemt gaan geen optie is, kan je misschien bij de dermatoloog na vragen waar die aan denken aan de hand van de foto's en het verhaal? en dan bloed naar hun opsturen wat je gewone DA heeft afgenomen, bijvoorbeeld.
#2304553
Ik zou naar een dermatoloog gaan. Zelf ben ik met een kat bij een dermatoloog geweest die zowel in Utrecht als Amsterdam werkt. Ik weet niet waar je woont, maar wellicht is dit beter bereikbaar voor je (met ov)? In Amsterdam: http://www.mcvoordieren.nl/dermatologie.html In Utrecht is het de Universiteitskliniek. Ik heb er uitstekend geholpen, de kat is nu al vele jaren volledig klachtenvrij dankzij haar.
Door keetje
#2304575
Parelridder schreef: Ik zou naar een dermatoloog gaan. Zelf ben ik met een kat bij een dermatoloog geweest die zowel in Utrecht als Amsterdam werkt. Ik weet niet waar je woont, maar wellicht is dit beter bereikbaar voor je (met ov)? In Amsterdam: http://www.mcvoordieren.nl/dermatologie.html In Utrecht is het de Universiteitskliniek. Ik heb er uitstekend geholpen, de kat is nu al vele jaren volledig klachtenvrij dankzij haar.
Dank jullie wel voor de tips,... :)

Ik ga me bezinnen, wacht nog even af of de reactie verminderd omdat het misschien door het pensbot is gekomen. En zoniet dan ga ik actie ondernemen.

Zo als ik al zei, ze heeft er zelf dus helemaal geen last van.

De dermatoloog staat dan op mijn to-do lijst.....
Door nienk
#2304637
keetje schreef: Dank jullie wel voor de tips,... :)

Ik ga me bezinnen, wacht nog even af of de reactie verminderd omdat het misschien door het pensbot is gekomen. En zoniet dan ga ik actie ondernemen.

Zo als ik al zei, ze heeft er zelf dus helemaal geen last van.

De dermatoloog staat dan op mijn to-do lijst.....
ze had de plekken al toen ze bij jullie kwam, toch? dan kan je dus niet zeggen of ze er last van heeft. misschien is ze zonder de reactie (en dan niet de reactie onderdrukken, maar de oorzaak genezen.) wel veel vrolijker, actiever, attenter. of juist rustiger, meer tevreden. ik vind het er vrij heftig uit zien en zou, als het mijn hond was, er van uit gaan dat er toch echt ergens iets mis is. in afwachting van hoe je nu verder gaat zou ik iedere dag, op hetzelfde tijdstip, met het zelfde licht, uit dezelfde hoek foto's nemen. als het heel langzaam veranderd, dan merk je het wellicht niet op maar als je de foto's van een maand naast elkaar ziet, dan wel.

succes!!
Door keetje
#2304798
nienk schreef: ze had de plekken al toen ze bij jullie kwam, toch? dan kan je dus niet zeggen of ze er last van heeft. misschien is ze zonder de reactie (en dan niet de reactie onderdrukken, maar de oorzaak genezen.) wel veel vrolijker, actiever, attenter. of juist rustiger, meer tevreden. ik vind het er vrij heftig uit zien en zou, als het mijn hond was, er van uit gaan dat er toch echt ergens iets mis is. in afwachting van hoe je nu verder gaat zou ik iedere dag, op hetzelfde tijdstip, met het zelfde licht, uit dezelfde hoek foto's nemen. als het heel langzaam veranderd, dan merk je het wellicht niet op maar als je de foto's van een maand naast elkaar ziet, dan wel.

succes!!
Je hebt volkomen gelijk dat ik niet kan zeggen of ze er geen last van heeft, want ik weet niet hoe ze zich gedroeg toen ze de plekken nog niet had.
Maar ze is super vrolijk, energiek, echt zoals een bul van deze leeftijd moet zijn, Als ze slaapt slaapt ze rustig, ze krabt niet, heb ik haar ook nog niet zien doen sinds ze hier is, ze schuurt nergens over of onder, behalve het bekende tijgeren maar op haar buik heeft ze nu juist helemaal niets.

Ik ga inderdaad vanaf nu gewoon iedere dag, onder dezelfde omstandigheden een foto maken en dat dan bekijken.
En ik ga ook echt wel uitzoeken wat het is en hoe/of ze er vanaf komen kan. Ik had haar dus nu al van de RC afgehaald en aan het vlees gezet. Ik ben dus al bezig.

Maar ik bedoelde te zeggen dat het niet van vandaag op morgen uitgezocht MOET worden omdat het voor de hond een lijdensweg is, snappie?? ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door