Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#2300521
Nee, niet Reus, de oppashond van mijn ouders.

Hond (kruising labrador windhond achtig iets) is een jaar of 7 oud. (hij komt van straat, dus ze weten het niet precies). Hij is toendertijd gevonden met een gebroken voorpoot, wat nooit meer echt goed gekomen is. De voorpoot is tot aan de pols ongeveer een heel stuk breder en ook wat dik. Hij heeft daar vooral last van als hij veel gewandeld of druk gespeeld heeft, dan trekt hij er de eerste paar minuten mee of staat er helemaal niet op. als hij zit op de gladde vloer, dan heeft hij ook erg moeite om op die poot te blijven steunen, glijdt onder uit. Ook vind ik hem in zijn onderrug/heupen wat stijvig of ongemakkelijk.

voor de voorpoot is er meloxicam voor geschreven (weet dit niet helemaal zeker, mijn vader kijkt dit zo thuis even na), wat gegeven wordt naar behoefte, als hij er veel last van heeft (bijvoorbeeld de dag na een lange/intensieve wandeling).

mijn moeder is met hem naar een fysiotherapeut geweest en de massage's lijken hem (naast dat hij het ontzettend lekker vindt, het is een knuffelkont eerste klas) wel goed te doen. de fysio doet ook bioresonantie, en vond daarmee inderdaad ook iets in zijn onderrug.

nu de vraag: is er iets wat we hem kunnen geven zodat hij er wat minder last van heeft?

de hond eet, helaas, brok. vers zou beter zijn natuurlijk, maar dat gaat, denk ik, niet zo 1 2 3 gebeuren. verder is hij in goede conditie, gezien zijn leeftijd en onduidelijke maar waarschijnlijk niet al te beste start.

alvast dank jullie wel!
#2302221
Ik zou hem op glucosamine complex speciaal van groene os zetten, aangevuld met teunisbloemolie tegen de pijn en ontstekingen om hem te ondersteunen.
Verder op de vloer kleden of tapijt leggen zodat hij niet weg glijd met die poot, maar misschien toch ook foto laten maken van de getroffen poot. Het kan zijn dat hij door het uitglijden ook iets aan zn rug heeft beschadigd, dus die bron als eerste aanpakken en zorgen dat hij niet meer kan uitglijden op de gladde vloer.

Hydrotherapie of zwemmen op een plek waar hij het water in en uit kan lopen (dus niet klimmen) om de bespiering te sterken is wellicht nog een idee.

Mijn reu heeft ook veel last van 1 voorpoot, tijdens lange wandelingen nemen we nu een doggyride mee zodat we hem af en toe tegen zichzelf in bescherming kunnen nemen. De prijs is de volgende dag anders veel te hoog.

Sterkte.
Door nienk
#2302321
dank voor je reactie!

ik zal me eens verdiepen in de verschillende soorten glucosamine, want er is daar nogal wat keuze in!  teunisbloemolie, staat ook genoteerd.

hij ligt zelf graag gewoon op de kale vloer, lopen enzo gaat wel goed op het parket, het  is alleen met zitten dat hij dan heel langzaam zo'n beetje scheef zakt en die zere poot de hele tijd bij moet halen.

hij is toen hij bij zijn baasjes kwam helemaal na gekeken en ook recenter nog, beide keren niets gevonden waar iets aan te doen is, helaas. hij heeft een nogal typisch loopje bij het opstarten, als ie eenmaal op gang is dan hij heeft een  hele mooie sierlijke gang,als hij dan moe wordt gaat ie weer wat meer sjokken. ik denk niet dat hij tijdens het lopen al pijn heeft. maarja, hij komt van straat in een alles behalve gezonde omgeving, het is een harde dus en zal wel niet zo snel laten merken als het echt zeer doet.

zwemmen is een  goed idee, dat ik dat zelf nog niet bedacht had! dat kan bij mijn ouders vrij makkelijk aan de lange lijn (mijn vader is als de dood dat ie ineens zijn windhonden genen ontdekt en er als een malloot van door gaat, dus hij loopt niet los), eens kijken wat hij daarvan vindt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door