Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#2292589
Rustig maar. Ik heb volgens mij nergens gezegd dat jij die mening niet mag houden, of zelfs maar dat ik die mening niet correct zou vinden. Maar die mening is hoogstwaarschijnlijk wel beïnvloed door het ras wat je hebt. Dus voor TS, en de eigenaar van de teef, kan dat een heel groot verschil maken. Ook in de keuze die TS nu maakt met wel of niet deze dekking door te laten gaan.
Door Sultan
#2292873
Wij hebben een (Cane Corso) teef met een hele ruime cyclus. Zij wordt eens in de 8 maanden tot een jaar loops. Afgelopen januari zijn we naar Servië gereden om haar te laten dekken door een bij haar passende reu. Er hebben meerdere succesvolle dekkingen plaats gevonden, reu heeft eerder pups voortgebracht bij enkele teven, maar helaas is onze Do leeggebleven. Nu is het dus vol spanning wachten op haar volgende loopsheid. Mocht zij tzt tegen haar loopsheid aanzitten, is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar dmv wat dan ook eerder loops te krijgen. Ook al komt haar vruchtbare periode op een voor ons "lastig" tijdstip, of zouden we een lift naar Servië missen daardoor. Het is haar natuur en die gaan wij niet dwingen. De natuur van ons Do dicteerd in deze al onze plannen, daar houden wij nu al rekening mee. Ook al zal het nog vele maanden duren voor het zover is.
Wat wij wel doen, is onze meid in een zo optimaal mogelijke conditie houden, lichamelijk en geestelijk. Ik verdiep me in alles omtrent de zo goed mogelijke condities voor onze meid, ook qua reizen. Nu zou dat toch wel iets zijn waar we ons al mee bezig houden, maar als we op een natuurlijke wijze iets meer kunnen doen, dan laten we dat niet.
Maar verder laten we de natuur zijn gang gaan. Zou ons Do drachtig mogen worden zijn we vreselijk blij en gelukkig. Mocht het niet zo zijn, dan zal daar vast een reden voor zijn, hoe zuur ook voor ons... Tuurlijk zal dat zeer doen als onze droom in rook opgaat. Maar ik zal daar nooit de gezondheid van onze meid en/of eventuele toekomstige pups voor riskeren op welke wijze dan ook.
Door Jantina
#2293247
Ik ken het middel niet dus ik kan je daarvan niet vertellen wat ik er van vind.
Wel zou ik er als reu denk ik geen probleem mee hebben. Moet de eigenaar van de teef zelf weten toch?
Tegen het principe 'loops spuiten' ben ik niet. Het 'hengstig spuiten' is in 'onze paardenkringen' heel gebruikelijk. Als we het toepassen en er volgt een dracht uit heb ik nog nooit nadelige gevolgen ondervonden bij merrie of veulen. Ik heb ook nooit van iemand gehoord dat dit nadelige gevolgen heeft gehad. Dus waarom zou het bij een teefje dan wel zo schadelijk zijn voor haarzelf en de pups?
Uiteraard kan dit alles met het middel te maken hebben, maar dat weet ik dus niet!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2293307
Jantina schreef: Ik ken het middel niet dus ik kan je daarvan niet vertellen wat ik er van vind.
Wel zou ik er als reu denk ik geen probleem mee hebben. Moet de eigenaar van de teef zelf weten toch?
Tegen het principe 'loops spuiten' ben ik niet. Het 'hengstig spuiten' is in 'onze paardenkringen' heel gebruikelijk. Als we het toepassen en er volgt een dracht uit heb ik nog nooit nadelige gevolgen ondervonden bij merrie of veulen. Ik heb ook nooit van iemand gehoord dat dit nadelige gevolgen heeft gehad. Dus waarom zou het bij een teefje dan wel zo schadelijk zijn voor haarzelf en de pups?
Uiteraard kan dit alles met het middel te maken hebben, maar dat weet ik dus niet!
Ik vind een beetje geduld uitoefenen als het om de fokkerij gaat niet zo'n verkeerde. Dat het in de paardewereld iets gebruikelijks is verbaasd me nou weer voor geen meter. Ik wil alleen maar hopen dat het in de hondenwereld niet zover komt. Ik vind het net zoiets bezopens als voortijdig keizersnedes plannen of bevallingen opwekken zodat het beter in de agenda past.
Als het allemaal zover is, dan gebeurd het allemaal vanzelf.
Door Lizzy
#2293316
Angelique schreef: Ik vind een beetje geduld uitoefenen als het om de fokkerij gaat niet zo'n verkeerde. Dat het in de paardewereld iets gebruikelijks is verbaasd me nou weer voor geen meter. Ik wil alleen maar hopen dat het in de hondenwereld niet zover komt. Ik vind het net zoiets bezopens als voortijdig keizersnedes plannen of bevallingen opwekken zodat het beter in de agenda past.
Als het allemaal zover is, dan gebeurd het allemaal vanzelf.
Ik ben blij dat jij het (zo netjes) zegt. Dan kan ik dit beamen en verder mijn mond houden.
Door Alba
#2293378
Jantina schreef: Wel zou ik er als reu denk ik geen probleem mee hebben. Moet de eigenaar van de teef zelf weten toch?
Ik ben geen reuen-eigenaar maar daar denk ik zelfs als teven-eigenaar heel anders over. De eigenaar van de reu is namelijk net zo verantwoordelijk voor de pups als de fokker. Ik verwacht van de reuen-eigenaar dat zij net zo kritisch kijken naar de combinatie en alles wat erbij komt kijken. Voor mij hoort daar ook bij dat je kijkt naar hoe gezond je reu op het moment van de dekking is, maar ook naar de teef. En ik vind het niet gezond om een teef loops te spuiten, zeker als er verdenkingen zijn dat het middel ook nare bijwerkingen kan hebben.
De geboorte en de hele nestperiode heb je natuurlijk als reu-eigenaar geen/weinig invloed op maar ik vind dat je daar wel ook een goed gevoel bij moet hebben. Zo zou een reu van mij écht geen teef mogen dekken bij een fokker waar het nest in een schuur ligt, al is de combinatie nog zo mooi. Ik wil daar gewoon geen deel aan hebben.
Door Jantina
#2293687
@angelique en lizzy: ben bang dat het enige verschil is, dat er in de wereld van de paarden over gesproken mag worden en in de wereld vd honden (nog) niet. ach en natuurlijk... dat stadium zijn we al lang gepasseerd toch? Maar das n andere discussie.
Nog even over de verantwoordelijkheid vd reu... binnen onze club is het nu zelfs zo dat de reu eigenaar ook financieel aansprakelijk blijft voor n nest. prima! Maar ook dat is hier de vraag toch niet?
Door Lizzy
#2293703
Jantina schreef: @angelique en lizzy: ben bang dat het enige verschil is, dat er in de wereld van de paarden over gesproken mag worden en in de wereld vd honden (nog) niet. ach en natuurlijk... dat stadium zijn we al lang gepasseerd toch? Maar das n andere discussie.
Nog even over de verantwoordelijkheid vd reu... binnen onze club is het nu zelfs zo dat de reu eigenaar ook financieel aansprakelijk blijft voor n nest. prima! Maar ook dat is hier de vraag toch niet?
Als jij de paardenwereld een voorbeeld vindt van hoe het moet of kan, zijn we gauw uitgediscussieerd.

Ik denk dat de meeste hondenmensen er nu en altijd voor zullen waken niet ook die kant op te gaan. En dat is geen kwestie van dat er niet over gepraat mag worden, dat is gewoon een kwestie dat het gemiddelde gezond weldenkende mens die kant niet ook op wil met honden. Gelukkig gaat de hondenwereld met minder geld gemoeid en hebben wij Pedigree Exposed.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 21 mar 2012, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantina
#2293754
Ik bedoel daar alleen maar mee, dat je niet wilt weten wat er achter de schermen gebeurt bij hondenfokkers en de begeleiding van teven. Men gebruikt nu eenmaal moderne technieken omdat ze simpelweg voorhanden zijn. Een stel met een kinderwens kan toch ook bizar ver gaan? Maar ik bedoel, dat daar minder open over gesproken wordt in de hondenwereld, dan in de paardenwereld. Ik zeg niet dat het handelen als voorbeeld moet dienen, zeker niet. De openheid misschien wel. Maar er zijn gradaties in wat wel/niet geaccepteerd wordt in de dierenhouderij. Als je kijkt naar wat er in de veefokkerij gebeurt, waar het normaal is om met klonen te werken, de dieren zo ver doorgefokt zijn dat het niet eens meer een cyclus heeft van zichzelf (en ja, ook in de biologische veehouderij want er wordt namelijk pas gekeken naar wat er met een dier gebeurt NA de geboorte) – dat is daar al normaal. Dan komt daaronder weer een stapje dichter bij ‘de natuur’ de paardenfokkerij als gemiddelde tussen professioneel en hobby waarbij ook dingen gebeuren uit economisch opzicht wat door de hobbyfokkers gewoon is overgenomen en als standaard wordt geaccepteerd. En daaronder komt dan de rashondenfokkerij die ook weer dichter bij de natuur probeert te blijven. Ik vermoed dat het gebruik van dergelijke technieken ook meer geaccepteerd wordt in landen waar je nu eenmaal uren moeten reizen om bijvoorbeeld bij een dierenarts of reu te komen. Dat zie je ook weer in de veehouderij, heb jij in Australie 10.000 koeien staan die jij wilt insemineren met stier x die duizenden KM verderop staat, dan zorg je er wel voor dat je in ene keer 250 koeien klaar hebt voor inseminatie door een paar ‘simpele’ hormoonspuiten waar dan 1x een koerier voor moet komen, dan dat je weet ik hoe vaak iemand moet laten op en neer vliegen. Is dat daar de geaccepteerde standaard, dan zal zo’n veehouder ook weinig moeite hebben om zijn hond een handje te helpen als de door hem gewilde reu toevallig in de buurt is. Ik vermoed dat dat in Finland ook zo is, de afstanden zijn daar zo bizar anders, dat dergelijke technieken ideaal zijn om te gebruiken en waarschijnlijk heel normaal. Waarschijnlijk zal de teef eigenaar gewoon schrikken als je zegt dat je om die reden je reu niet wilt laten dekken! Dat is daar normaal!!! Vandaar de open en eerlijkheid. Ik vind het dus vanuit dit perspectief (en misschien kijk ik te wetenschappelijk met een studie veehouderij als achtergrond) erg moeilijk om de teef eigenaar te veroordelen.
Door Lizzy
#2293783
Jantina schreef: Ik bedoel daar alleen maar mee, dat je niet wilt weten wat er achter de schermen gebeurt bij hondenfokkers en de begeleiding van teven. Men gebruikt nu eenmaal moderne technieken omdat ze simpelweg voorhanden zijn. Een stel met een kinderwens kan toch ook bizar ver gaan? Maar ik bedoel, dat daar minder open over gesproken wordt in de hondenwereld, dan in de paardenwereld. Ik zeg niet dat het handelen als voorbeeld moet dienen, zeker niet. De openheid misschien wel. Maar er zijn gradaties in wat wel/niet geaccepteerd wordt in de dierenhouderij. Als je kijkt naar wat er in de veefokkerij gebeurt, waar het normaal is om met klonen te werken, de dieren zo ver doorgefokt zijn dat het niet eens meer een cyclus heeft van zichzelf (en ja, ook in de biologische veehouderij want er wordt namelijk pas gekeken naar wat er met een dier gebeurt NA de geboorte) – dat is daar al normaal. Dan komt daaronder weer een stapje dichter bij ‘de natuur’ de paardenfokkerij als gemiddelde tussen professioneel en hobby waarbij ook dingen gebeuren uit economisch opzicht wat door de hobbyfokkers gewoon is overgenomen en als standaard wordt geaccepteerd. En daaronder komt dan de rashondenfokkerij die ook weer dichter bij de natuur probeert te blijven. Ik vermoed dat het gebruik van dergelijke technieken ook meer geaccepteerd wordt in landen waar je nu eenmaal uren moeten reizen om bijvoorbeeld bij een dierenarts of reu te komen. Dat zie je ook weer in de veehouderij, heb jij in Australie 10.000 koeien staan die jij wilt insemineren met stier x die duizenden KM verderop staat, dan zorg je er wel voor dat je in ene keer 250 koeien klaar hebt voor inseminatie door een paar ‘simpele’ hormoonspuiten waar dan 1x een koerier voor moet komen, dan dat je weet ik hoe vaak iemand moet laten op en neer vliegen. Is dat daar de geaccepteerde standaard, dan zal zo’n veehouder ook weinig moeite hebben om zijn hond een handje te helpen als de door hem gewilde reu toevallig in de buurt is. Ik vermoed dat dat in Finland ook zo is, de afstanden zijn daar zo bizar anders, dat dergelijke technieken ideaal zijn om te gebruiken en waarschijnlijk heel normaal. Waarschijnlijk zal de teef eigenaar gewoon schrikken als je zegt dat je om die reden je reu niet wilt laten dekken! Dat is daar normaal!!! Vandaar de open en eerlijkheid. Ik vind het dus vanuit dit perspectief (en misschien kijk ik te wetenschappelijk met een studie veehouderij als achtergrond) erg moeilijk om de teef eigenaar te veroordelen.
Ja nee Jantine, Angelique en Alba en ik komen net kijken in de hondenwereld, dus wij hebben natuurlijk geen flets idee wat daar gaande is, voor en achter de schermen.

Angelique rijdt gewoon naar Noord Zweden voor een natuurlijke dekking, zonder poespas, alleen wetend wanneer haar teef zo ongeveer dekrijp zal zijn. Alba rijdt gewoon naar de UK voor een dekking, zonder poespas, hooguit met behulp van een progesteron bepaling. En zo stikt het hier van de hondenfokkers, die zich er niet zo makkelijk vanaf maken en de natuur alsmaar naar hun hand willen zetten.

Ik spreek alleen over mijn eigen ras, hoe het bij de tekkel is weet ik niet, maar Dalmatische Hondenfokkers uit noord Noorwegen vliegen gewoon naar Nederland hoor, voor een dekking met een in Nederland wonende reu. En nee, die worden niet loops gespoten. Ik volg de verhalen van de mensen op de voet, die wachten tot de hond natuurlijk loops wordt en dan voor veel geld een vliegticket boeken of in de auto stappen. Niks geen verscholen rare dingen achter de schermen. Dus of jij praat met te weinig fokkers. Of bij de tekkel gaat het er heel raar aan toe.

Ja natuurlijk wordt er sperma ingevroren en geinsemineerd. Maar niet zomaar. Dit is bijv. in het geval van een reu die niet meer leeft. Of een reu die aan de andere kant van de wereld woont. Maar dat is geen gewoonte. En liever importeren ze in Europa een Amerikaanse dekreu. En bij ons ras vinden ze het zelfs vervelend om een teef die nog nooit eerder gedekt is te insemineren. Omdat je zo niet weet of de teef uberhaubt dekbereid is. En we willen dit soort natuurlijke instincten toch wel graag behouden. Want de rashond staat al op de randje van de afgrond en die moet je geen duwtje willen geven. En ik ken dus hoogstpersoonlijk fokkers die met hun teef het vliegtuig instappen om voor een natuurlijke dekking te gaan aan de andere kant van de wereld, op dag 5 van de natuurlijke loopsheid. En daar wel zien wanneer/of ze gedekt wil worden. Vergeet niet dat het fokken van honden vaak hobby is. En dat kun je van het fokken van grote hoeveelheden vlees-voor-menselijke-consumptie (gut, zit daar een levend wezen achter? Nooit geweten!) niet zeggen. Echt, een totaal andere wereld.

Teven loops spuiten dat gebeurd gelukkig Godzijdank nauwelijks en dat willen we graag zo houden. En nogmaals, dat is geen kwestie van er niet over willen praten, het is een kwestie van er niks mee te maken willen hebben, met deze rare fratsen. En vergis je ook niet wat allerlei hormoonzooi bij een teef teweeg kan brengen he. Je kunt een paard misschien gemakkelijk hormonaal manipuleren, met een teef heb je eerder een baarmoederontsteking dan dat je met je ogen kunt knipperen. Om maar eens een voorbeeldje te geven. Dus nee, wij houden die paardenvleesfokwereldmethodes graag op een mijlenverre afstand.
Door Lizzy
#2293797
En ja, tuurlijk vinden er rare dingen plaats in de hondenwereld. Zoals overal. Maar nogmaals, het is geen kwestie dat hier niet over gepraat mag worden maar gewoon een kwestie dat het grootste deel van de fokkers dit snoeihard afkeuren, punt. En de kans dat deze misselijke praktijken gewoonte gaan worden (en dat probeer ik eigenlijk uit te leggen) is minder dan nihil. Omdat we dat A)met z'n alle zo willen houden en B)we gedwongen zullen worden om het zo te krijgen en daarna zo te houden. Men spreekt er gewoon publiekelijk schande van, dat sommige rassen niet meer natuurlijk kunnen dekken en bevallen. De schijnwerpers staan aan. En staan gericht. And that will keep us sane. Van mij mogen ze hun blikveld gaan verruimen. En eens een kijkje nemen in hoe onze vleesvarkenskoeienpaardenkippen tot stand komen!

Edit: typo
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 21 mar 2012, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantina
#2293810
Oooh, geen idee wat er bij teckels gebeurt. Daar heb ik mij niet in verdiept. Ik heb mijn informatie niet van fokkers, maar van contacten met dierenartsen die soms de meest vage verzoeken krijgen, dingen die ik zelf tijdens stages heb gezien. Het lezen van vakbladen zoals de uitgaven van de GD enz waar je dus leest over nieuwe technieken en innovaties. De technieken zijn er, en het ontwikkelen van deze technieken gebeurt echt alleen als er vraag naar is. Anders is het simpelweg te duur.
Ik vind het super dat jij, Alba en Angelique alleen contacten hebben met nobele fokkers. Maar dat betekend niet dat er geen minder nobele fokkers zijn  ;). Ik denk alleen dat deze fokkers niet op hondenfora zitten en hun activiteiten het web opsturen.
Als je bijvoorbeeld op zoek gaat/ contact hebt met rasvereniging in de USA kom je al verbazende dingen tegen. Ik heb hier een gezondheidsformulier liggen om in te vullen voor een symposium over de BGV. Met daarin ook gewoon hele simpele gezondsheidsvragen waaronder hoe de pup verwekt is. Terwijl hier in NL geen fokker is die kan je vertellen welke fokker en daar dan werkt met KI. Dat zijn dan toch verbazende dingen?
Door Jantina
#2293824
Lizzy schreef: En ja, tuurlijk vinden er rare dingen plaats in de hondenwereld. Zoals overal. Maar nogmaals, het is geen kwestie dat hier niet over gepraat mag worden maar gewoon een kwestie dat het grootste deel van de fokkers dit snoeihard afkeuren, punt. En de kans dat deze misselijke praktijken gewoonte gaan worden (en dat probeer ik eigenlijk uit te leggen) is minder dan nihil. Omdat we dat A)met z'n alle zo willen houden en B)we gedwongen zullen worden om het zo te krijgen en daarna zo te houden. Men spreekt er gewoon publiekelijk schande van, dat sommige rassen niet meer natuurlijk kunnen dekken en bevallen. De schijnwerpers staan aan. En staan gericht. And that will keep us sane. Van mij mogen ze hun blikveld gaan verruimen. En eens een kijkje nemen in hoe onze vleesvarkenskoeienpaardenkippen tot stand komen!

Edit: typo
Ik ben het met je eens, maar ik ben toch heel erg bang dat het zich wel gaat ontwikkelen. Misschien juist door de problematiek. Dat men juist gaat zeggen: in het belang van de gezondheid en inteeltproblematiek laat ik mijn teef via KI dekken met een reu uit Venezuela. Ik noem maar wat. En dan (om op het begintopic terug te komen) is het wel verdomde handig als teefje dekrijp is als het rietje wordt bezorgt. En dan wordt het vanzelf meer geaccepteerd om het teefje met een spuit te helpen. Waar denk je dan dat het gros voor gaat kiezen als deze ontwikkeling wordt aangemoedigd door bijv. de Raad? Wat dan krijgen we immers weer gezonde honden toch, met de uitbreiding van de genepool? Dit is echt hoe een hele grote groep mensen denken hoor. Hoe machtig interessant wordt het dan om een reu uit Japan te gebruiken voor de hobbyfokker? Want dat zijn dan dus DE gezonde pups die de kopers weer willen. Met een beetje knappe onderbouwing veranderen mensen snel van mening hoor!!!
Het is allemaal niet zo zwart-wit....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2293868
Jantina schreef: Ik ben het met je eens, maar ik ben toch heel erg bang dat het zich wel gaat ontwikkelen. Misschien juist door de problematiek. Dat men juist gaat zeggen: in het belang van de gezondheid en inteeltproblematiek laat ik mijn teef via KI dekken met een reu uit Venezuela. Ik noem maar wat. En dan (om op het begintopic terug te komen) is het wel verdomde handig als teefje dekrijp is als het rietje wordt bezorgt. En dan wordt het vanzelf meer geaccepteerd om het teefje met een spuit te helpen. Waar denk je dan dat het gros voor gaat kiezen als deze ontwikkeling wordt aangemoedigd door bijv. de Raad? Wat dan krijgen we immers weer gezonde honden toch, met de uitbreiding van de genepool? Dit is echt hoe een hele grote groep mensen denken hoor. Hoe machtig interessant wordt het dan om een reu uit Japan te gebruiken voor de hobbyfokker? Want dat zijn dan dus DE gezonde pups die de kopers weer willen. Met een beetje knappe onderbouwing veranderen mensen snel van mening hoor!!!
Het is allemaal niet zo zwart-wit....
Tja. je noemt inderdaad maar wat. Maar wat dacht je van je zaad pas bestellen als de teef loops is. Je zou met je hormonenrommeltje je teef alleen loops spuiten en niet dekrijp, dat is nog heel wat anders. Met de huidige vervoersmiddelen is zo'n rietje er ruim op tijd. Gekoeld kan binnen 24 uur op de plaats van bestemming zijn. Ergo, van erg ver komt alleen bevroren sperma en dat kun je al klip en klaar hebben liggen voordat je teef geboren is. 
Dus vooralsnog zie ik nog steeds geen gegronde reden om de teef extra met hormonen te behandelen omwille van een dekking op agenda.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door