Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3362050
Onze Lupi heeft iets raars momenteel: tussen de middag- en avondwandeling lijkt ze incontinent te zijn. En dan niet uuuren na de middagwandeling en vlak voor de avondronde, zodat ze misschien hoge nood heeft, maar echt pats meteen na de middagronde. Net ook: we zijn een uur wezen wandelen, hebben nog een kwartier met de buren staan kletsen buiten die ook een wandeling gingen maken, gaan het huis binnen, Lupi gaat in een mand liggen, en als ik tien minuten later kijk, ligt er een grote plas. :o Vorige week had ze dat ook, toen een dag of vier, vijf niet, en nu begint het weer.

Omdat ze een gecastreerd teefje is, dacht ik natuurlijk meteen aan incontinentie als gevolg daarvan. Maar ik vind het zo vreemd dat ze meteen na de middagwandeling in d'r mand plast. Ze loopt altijd los, kan plassen en poepen waar ze wil, plast en poept ook onderweg, alles normaal. Na de avondwandeling krijgt ze haar maaltijd, en daarna slaapt ze rustig 10-12 uur achter elkaar door zonder dat ze naar buiten moet en zonder dat ze ook maar één druppel verliest.

Het enige wat ik kan verzinnen is dat het iets met de buitentemperatuur te maken heeft, c.q. met het feit dat ze een winterjas aanheeft als het vriest. De vier, vijf dagen vorige week dat ze droog bleef, was het weer wat warmer buiten (4-5 graden boven nul), en dan hoeft ze geen winterjas aan. De week daarvoor, toen ze ook in d'r mand plaste na het wandelen, was het -14 tot -18, en dus had ze een winterjas aan. Vanochtend was het -2 maar zonnig, dus geen jas aan > geen mandplassen na het wandelen. Toen we vanmiddag gingen wandelen, was het -9, dus jas weer aan, en meteen ligt er een grote natte vlek in d'r mand. Het is volgens mij niet zo dat ze het bewust ophoudt tot ze weer lekker warm binnen is, om er dan eens goed voor te gaan zitten; het loopt echt uit d'r muts wanneer ze rustig ligt te liggen.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ze plast en poept wel gewoon met d'r jas aan, vindt het ook niet vervelend om die te dragen. Ik heb dus niet het idee dat ze het ophoudt omdat het niet prettig plassen is in die jas.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 12 dec 2018, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#3362064
Als ze met jas aan daarna in haar mand plast, zal ze toch wat minder plassen tijdens de wandeling met jas.
Misschien vind ze het toch lichtjes ongemakkelijk. Niet zo erg dat je het opmerkt, maar toch iets.
Kan je haar niet bij thuiskomst nog even buiten laten zonder jas en commando van plassen aanleren? Dat minuutje zal ze toch niet bevriezen hé?
#3362065
Als ze met jas aan daarna in haar mand plast, zal ze toch wat minder plassen tijdens de wandeling met jas.
Misschien vind ze het toch lichtjes ongemakkelijk. Niet zo erg dat je het opmerkt, maar toch iets.
Kan je haar niet bij thuiskomst nog even buiten laten zonder jas en commando van plassen aanleren? Dat minuutje zal ze toch niet bevriezen hé?

Of een andere jas proberen. Zien of dat helpt.
#3362098
Ik heb hier natuurlijk ook regelmatig met incontinentie te maken (gehad). Ik vroeg me af: slaapt ze heel diep, tussen de middag en de avond wandeling? Waardoor ze echt heel diep ontspant? En dan urine verliest? Krijgt ze na de middagwandeling eten? Zit daar extra vocht bij? Drinkt ze in de uren rond de middag? Ik bedoel, is dat haar drink-moment? Drinkt ze buiten? (sneeuw of maakt ze ijs op plassen stuk om er vervolgens uit te drinken, zoals mijn Toetie doet)?
#3362283
pearlsofpassion schreef:Als ze met jas aan daarna in haar mand plast, zal ze toch wat minder plassen tijdens de wandeling met jas.
Misschien vind ze het toch lichtjes ongemakkelijk. Niet zo erg dat je het opmerkt, maar toch iets.
Kan je haar niet bij thuiskomst nog even buiten laten zonder jas en commando van plassen aanleren? Dat minuutje zal ze toch niet bevriezen hé?

Of een andere jas proberen. Zien of dat helpt.
Het probleem bij Lupi is dat buiten = bal in bek en apporteren! Als ik haar zonder jas meeneem naar buiten, gaat ze me staan hypnotiseren tot ik ergens een bal vandaan tover. Aan plassen denkt ze dan gewoon niet. Ze loopt ook de hele wandeling met een bal in haar bek, plast en poept met een bal in haar bek. ::)

Vanmiddag was het niet zo koud (-3) en toen heb ik haar het laatste stuk van de wandeling, een kwartier of zo, zonder jas laten lopen. Een paar minuten na thuiskomst lag er al een natte plek in de mand. Minder groot dan anders, maar ja, ligt dat aan het zonder jas lopen, of aan het feit dat het minder koud was?

Andere jassen heb ik geprobeerd, want ik heb er verschillende, voor verschillende temperaturen. Maakt qua plassen niets uit, voor zover ik kan vaststellen.
#3362284
Lizzy schreef:Ik heb hier natuurlijk ook regelmatig met incontinentie te maken (gehad). Ik vroeg me af: slaapt ze heel diep, tussen de middag en de avond wandeling? Waardoor ze echt heel diep ontspant? En dan urine verliest? Krijgt ze na de middagwandeling eten? Zit daar extra vocht bij? Drinkt ze in de uren rond de middag? Ik bedoel, is dat haar drink-moment? Drinkt ze buiten? (sneeuw of maakt ze ijs op plassen stuk om er vervolgens uit te drinken, zoals mijn Toetie doet)?
Ze verliest de urine juist wanneer ze nog niet in diepe slaap is, dat is het gekke. Het gebeurt echt enkele minuten na thuiskomst, wanneer ze nog wakker in d'r mand ligt. 's Nachts, of na het eten 's avonds, wanneer ze diep slaapt, verliest ze juist niets. Ik zie althans geen natte plekken 's ochtends, nadat ze 10-12 uur niet buiten is geweest om te plassen.

Ze krijgt alleen 's avonds eten, zonder extra vocht, en daarna drinkt ze een klein beetje soms, ook niet altijd. Ik zie haar echt zelden drinken (en ik ben de hele dag thuis), in tegenstelling tot de reuen, die drinken veel meer (maar krijgen dan ook Solidago). Onderweg drinkt ze ook niets; te druk met balletje dragen. ::) :biggrin2:
#3362285
Laika schreef:Als ik naar mezelf kijk dan voel ik kramp bij mijn blaas als ik erg koude voeten krijg. Misschien voelt Lupi ook zoiets en plast ze als die kramp weer wegtrekt wanneer ze in haar mand ligt??
Hier zal ik eens beter op letten, dat klinkt best plausibel. Het is zo dat ze vrij snel aan het begin van de wandeling een flinke plas legt; misschien is ze dan nog warm genoeg om gewoon te plassen. Na die eerste plas komen er nog wel een paar plasjes, maar ik zal eens kijken of dat er minder zijn wanneer het heel koud is. Het is gewoon heel frappant dat ze bij plustemperaturen totaal niet in d'r mand plast, en als het kouder wordt wel. Op zich heeft ze geen last van de kou, ze vindt het heerlijk om door de sneeuw te sjezen. Maar ja, dat hoeft niet te betekenen dat haar blaas het ook heerlijk vindt.

Bedankt voor alle reacties, ik ga eens op wat dingen letten!
#3362286
Oh nee, dan gaat mijn hypothese duidelijk niet op.
Zal dan toch aan de temperatuur liggen.
Misschien verkrampt haar blaas als het te koud is? Of vind ze het onaangenaam om te hurken en te plassen? Maar waarom dan enkel 's middags? :???:

Als ik jou was leerde ik haar al minstens het commando en vroeg ik haar voor het binnengaan nog eens te plassen.
En verder exact dezelfde rituelen als de andere wandelingen..

Is jouw middagwandeling het langst?
#3362624
pearlsofpassion schreef:Oh nee, dan gaat mijn hypothese duidelijk niet op.
Zal dan toch aan de temperatuur liggen.
Misschien verkrampt haar blaas als het te koud is? Of vind ze het onaangenaam om te hurken en te plassen? Maar waarom dan enkel 's middags? :???:

Als ik jou was leerde ik haar al minstens het commando en vroeg ik haar voor het binnengaan nog eens te plassen.
En verder exact dezelfde rituelen als de andere wandelingen..

Is jouw middagwandeling het langst?
Dat verschilt eigenlijk, welke wandeling het langst is. Hangt erg van het weer af. :biggrin2: De afgelopen dagen was het minder koud, net boven het vriespunt (dus geen jas nodig) en steeds als we terugkwamen van een wandeling, deed ze nog even snel een plas op de oprit. Binnen kwam er dan niets meer uit, al moet ik erbij zeggen dat ik voor afleiding heb gezorgd door haar (en de andere honden) een stukje gedroogde luchtpijp te geven. Ik weet dus niet of ze niet plaste doordat ze geen jas aan hoefde, of doordat het buiten niet zo koud was, of doordat ze er niet aan dacht door de afleiding.

Ik denk wel dat ik durf te concluderen dat ze in ieder geval niet klassiek incontinent is. 's Nachts, en ook overdag wanneer ze in diepe slaap is, komt er gewoon geen druppel uit. We zullen het de komende dagen wel zien, want de temperaturen gaan weer naar de -20, volgens de weersverwachting. In ieder geval ben ik bezig haar het plassen op commando bij te brengen - iedere keer dat ze een plas doet roep ik 'Guuuuuter Hund, PI-PI!" Maar goed dat ik midden in de pampa woon, waar niemand me hoort. ;D
#3362642
Lizzy schreef:Erna (van de Dalmatiers) vertelde laatst dat haar hond Jet vrijwel niet meer incontinent is sinds ze een homeopathisch middel krijgt van een klassiek homeopaat. Ik ken deze homeopaat en zij verstuurt ook middelen: https://www.zimadierenhomeopathie.nl/. Ik vind jouw hond daar echt een goede kandidaat voor, mocht je er wat aan willen doen!
O, dat is inderdaad interessant, dank je! Zou inderdaad handig zijn om er iets aan te kunnen doen, want iedere dag de wasmachine laten draaien is ook zo'n gedoe.
#3362680
Kim_S schreef:Gek joh! Wie weet helpt homeopathie hier inderdaad bij. Ben benieuwd.

Ik ben zelf trouwens ook erg incontent afhankelijk van de temperatuur. Vooral als het koud is.
Of bedoelde je incontinent? :P
#taalpurist :biggrin2:
Wahaha, ik zie 'm nu pas! Of nee, wacht, incontent is gewoon Zweeds voor incontinent... :whistle: :biggrin2:
#3362973
Nou, het schijnt toch diagnose 4 geweest te zijn, namelijk: gooi maar in mijn pet.
De afgelopen dagen was het steeds rond de -19, dus moest ze een jas aan bij het wandelen, maar na thuiskomst geen druppel te vinden haar mand. Ze plast niet meer dan anders buiten, heb ik de indruk, maar wat ik wel doe is een klein zoekspelletje wanneer we weer binnen zijn. Gewoon een handje gedroogde snoepjes onder het dekentje in de mand gooien, en dan maar zoeken. Nou is Lupi een heel intelligente hond, normaal gesproken leert ze dingen heel snel aan, maar daar snapt ze dus niets van, als er iets verstopt zit ergens. ;D Ik moet haar dan aanwijzen waar ze moet snuffelen ("ONDER de deken, sufferd!" :biggrin2: ) en dan lukt het wel. ::) (Hetzelfde heu?-effect hebben we als ik haar bal afpak en onder mijn trui stop. Snapt ze helemaal niets van. Staat ze maar ontheemd te kijken van: ja maar, ja maar, daarnet zag ik 'm nog! Om vervolgens op de grond te gaan snuffelen ;D )
In ieder geval geeft het zoeken blijkbaar voldoende afleiding en voelt ze geen behoefte meer om te plassen bij binnenkomst. Nou, that's good enough for me, zeg maar! :D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door