Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3343848
ik heb ook een bc gehad met artrose en artritis na een werkzaam leven.
hij was een harde hond voor zichzelf, maar je kon zien dat de artrose hem pijn bezorgde.
toen er ook nog artritis [gewrichtsontsteking] bijkwam liep hij helemaal kreupel.
met permanente! pijnstilling en ontstekingsremmer heeft hij nog een paar maanden mee kunnen hobbelen totdat op een dag zijn polsgewricht 2x zo dik was en de artritis niet meer onder controle was. hij is dezelfde dag nog ingeslapen want hij verging van de pijn toen.
kortom artritis is erg pijnlijk [artrose ook] en een nsaid [ontstekingsremmer plus pijnstiller] is echt permanent nodig.
ik zou trouwens niet zomaar een mensenmiddel bij een hond gaan gebruiken.
zonder verder onderzoek wil jouw d.a. toch wel pijnstillers voorschrijven? hij weet toch van de ongemakken van je oudje.
krijgt de duitse herder ook pijnstilling voor zijn heupen?
de dosering van een nsaid is 2-5 mg/kilo. daar kun je dus zelf wat mee ""spelen"".
je kunt dan zelf kijken op welke onderhoudsdosering jouw hond het beter doet.
die van mij kreeg ook nog elke dag een omega 3 capsule [visolie] en mariadistel om de lever te beschermen.
#3344046
Dank je Kaela, ik zak in elkaar van opluchting (?) dus hartelijk dank voor uw bericht. Ook van Lizzy, hoor want ik heb gegoogled op de middelen die zij noemde. Ook niet slecht wat ik las. Helaas moet ik morgen met Laïka naar de dierenarts want zijn nagels moeten geknipt worden. Dat is een heidense klus waar 4 mensen bij nodig zijn om hem in bedwang te houden en hij moet een muilkorf om. Ik voel een steen op mijn hart maar het moet want de laatste keer knippen door de da is niet helemaal goed gegaan dus hij heeft kortere en langere nagels en dat hindert bij het mank lopen. Misschien zelfs maakt het hem nog manker. Gelukkig gaat een goede vriendin van mij mee want mijn collie verandert in een duivel als we zijn nagels willen knippen. We mogen rekenen op 4 man bij de da om de collie vast te houden.
#3344050
Sorry, ben zo gestresst dat ik enya13 niet gelezen had. Laïka heeft arthrose van achteren heeft dus rug/heup een stijve bedoening en achterpootjes stijf en voor doet de rechter uitstaand naar buiten maar kan door de lange nagels versterkt worden en de linker voor is nog het beste eraan toe. Staat vreselijk moeilijk op want krijgt geen steun van achteren zal ik maar zeggen. Soms sleept hij zich met zijn voorpoten naar zijn mand toe maar komt dan niet meer in de mand. Doordat hij niet recht op zijn poten staat en loopt slijten de nagels ook niet even gelijk af. Als ik toch (ongewild) bij de da ben morgen zal zijn aandoening ook wel besproken worden. En ik zal goed de oren spitsen.
#3344051
oeps, nee, Axel krijgt geen pijnstillers. Die blijft een soort van stabiel. Soms wou hij, toen het koud was 's avonds niet naar buiten, maar hij doet in zijn eigen tempo zijn rondje en het wordt niet erger. Hij is beweeglijker dan Laïka.
#3344160
heel hard en eerlijk gezegd....is dit nog wel een border collie -waardig leven?
niet op kunnen staan, zich voort moeten slepen, veel pijn enz.?
hoe moeilijk ook; is het geen tijd om afscheid te nemen om hem verdere aftakeling te besparen?
mijn bc was nog geen 11 jaar oud toen ik hem moest laten gaan vanwege de pijn en ongemakken vanwege de artritis/artrose in 1 voorpoot.
zijn kop wilde nog van alles, maar dat voort hobbelen op 3 poten de laatste dagen was voor mij een reden om hem zijn rust te gunnen. hoe moeilijk dat ook is om die beslissing te moeten maken. beter gaat het niet meer worden voor jouw bc.
mss dat je met een hoge dosis pijnstilling nog wat tijd kan kopen, maar als ik jouw verhaal zo lees is hij ""op"" qua lijf.
sterkte ermee.
#3344173
enya13 schreef:heel hard en eerlijk gezegd....is dit nog wel een border collie -waardig leven?
niet op kunnen staan, zich voort moeten slepen, veel pijn enz.?
hoe moeilijk ook; is het geen tijd om afscheid te nemen om hem verdere aftakeling te besparen?
mijn bc was nog geen 11 jaar oud toen ik hem moest laten gaan vanwege de pijn en ongemakken vanwege de artritis/artrose in 1 voorpoot.
zijn kop wilde nog van alles, maar dat voort hobbelen op 3 poten de laatste dagen was voor mij een reden om hem zijn rust te gunnen. hoe moeilijk dat ook is om die beslissing te moeten maken. beter gaat het niet meer worden voor jouw bc.
mss dat je met een hoge dosis pijnstilling nog wat tijd kan kopen, maar als ik jouw verhaal zo lees is hij ""op"" qua lijf.
sterkte ermee.
Het is via een beeldscherm moeilijk oordelen, maar oei, ik vind het ook heftig klinken. Deze hond heeft in ieder geval forse ondersteuning nodig om weer wat comfortabeler te worden. Kwaliteit voor alles. Grote kans dat hij zo heftig reageert op nagels knippen, omdat het hem zo vreselijk pijn in zijn lijf doet. Pijn is niet nodig, daar zijn pijnstillers voor die alle verschil kunnen maken.

Ik zou bij zulke ernstige klachten niet twijfelen en hoge doseringen aanhouden. Ze is oud, ze is op en het enige wat dan nog telt is comfort. En als het dan niet beter wordt, dan is het einde daar.
#3344225
Hallo allemaal, inderdaad enya13, ik ben er steeds mee bezig wat nou wel en niet bordercolliewaardig is. Ik ben blij dat je al die dingen schrijft die ik nodig heb om te lezen. Ook van Lizzy en eigenlijk iedereen. Het gaat om de kwaliteit van het leven van mijn colli. We zijn naar de da geweest vanmiddag en deze was superprofessioneel eens een keer. Echt waar een verademing. Ze deed de behandeltafel omlaag, ik zette Laïka erop en samen met mijn vriendin hield ik Laïka vast. Tjoeps, de muilkorf ging er overheen en eigenlijk waren we na een kwartier al weer op weg naar huis. De rheumocam is goed. Omdat Laï een beetje diarhee heeft vroeg ik haar of het door de Rheumocam komt en ze ontkende het. Dus een pasta tegen de diarhee meegekregen voor de collie. Nou, wij waren benieuwd naar hoe de collie zou lopen als de nagels geknipt waren. Die loopt dus hetzelfde; net zo mank en hobbelig. Ik ga gewoon met de Rheumocam verder en ik volg mijn gevoel. Ik ken hem al 13 jaar en zolang hij het nog goed kan 'verdragen' houden we hem bij ons. Hij komt inderdaad moeilijk overeind maar sinds 2 dagen is hij weer vlot in het weiland en lijkt het alsof het stijve rechtervoorpootje veel soepeler wordt. Ik ga meer op Laïka's comfort letten en ik had al het idee dat hij deze zomer net door gaat komen. Dus dat gaan we vieren met een lekkere knip-en wasbeurt bij salon Toutouchic. Of hij krijgt thuis een lekker warm bad op zondag. Zoals hij vandaag weer net als vanouds graag mee wou in de Transporter en ik hem erin tilde (ja, Laïka is een jongen) was heel leuk vandaag. Hij ging lekker op zijn dekentje liggen tijdens de rit. Bijna net als vroeger, op stap met z'n tweetjes. Misschien dat de Rheumocam bij dit alles heeft meegedragen/meegeholpen? Ik had zo tegen het da-bezoek opgekeken en ik ben erg opgelucht. Ik ben blij dat ik op barfplaats mijn vraag heb kunnen stellen en dat ik verschillende antwoorden heb gekregen. Ik had erop gehoopt en heb het ook gekregen. Ik ben dankbaar dat ik hem nog steeds heb op zo'n hoge leeftijd dus ik ga niet miemzen maar juist alle dagen plukken met hem. En ik heb zoveel mooie planten in de tuin dus een mooi grafje krijgt hij sowieso. Ik heb het gevoel dat het waarschijnlijk niet zo lang meer gaat duren. Dag hondevrienden.
Door sella
#3345273
De diaree komt echt wel van de reumacom. Ik ben daardoor ook op een andere pijnstiller overgestapt. Onsior, en uit eindelijk op troxocil. Doet mijn hond het beter op minder golven in de pijn stillin
#3350897
Hallo Barfplaats, ik wil even melden dat het goed gaat met Laïka. Toen hij soepeler liep heb ik de franse gebruiksaanwijzing gevolgt en gestopt met de tabletten. Laïka werd weer vrolijker want door de tabletten werd hij mat en begroette hij me niet meer enthousiast 's ochtends. Toen ik de 'kuur' stopzette was hij weer de oude vrolijkerd en hij hinktloopt zoals normaal. Wel in zijn enthousiasme twee keer tegen het schapendraad aangelopen. Laatst had hij pijn in een pootje en hield hij die omhoog terwijl hij lag. Ik heb hem 1 tabletje gegeven en de volgende dag was het weer 'normaal'. Hij eet goed, hij drinkt goed, zijn poepjes en plasjes zijn goed dus wij zijn erg tevreden. Axel heeft nu een anti-biotica kuur vanwege oplopen myasis wegens klein doorligwondje en HD en die hapt de tabletten uit mijn hand. Eergisteren lag hij aan zijn oortje te krabbelen met zijn achterpoot! We waren er tijdig bij wat betreft de myasis omdat ik dagelijks Betadine op het wondje doe. Een dame verderop in een ander stadje heeft haar Newfoundlander verloren door myasis. Haar honden leven volkomen gescheiden van het mensengebeuren en dan is het in 3 dagen gebeurt, zegt de veto. Gelukkig leven onze honden met ons en bij ons want ik was erg geschrokken over de snelheid waarop de maden op zo'n wondje zitten. Tussen twee Betadine-beurten door zal ik maar zeggen. Vriendelijke groeten aan u en uw geliefde dieren.
#3358070
Lieve dierenhouders, dierenbaasjes en dierenliefhebbers,

Ik schrijf even over Laïka en Axel. Ze zijn na mijn laatste bericht helemaal lekker door de zomer heen gekomen maar Axel loopt steeds slechter door de HD. Nu de temperatuur is gezakt kreeg Laïka vandaag pijn en hebben we besloten om hem permanent op Rheumocam te zetten. Dit omdat ik het toch al toediende en ten tweede is het voordeliger dan Rimadyl. De veto vindt Rheumocam ook een goed middel, trouwens. We staan op betere voet nu, de veto en ik, dus. Ik denk dat hij begrepen heeft dat ik heel boos was over zijn foute diagnose van mijn eerstgeboren lam. Hij heeft me van de zomer goed geholpen toen een ooitje van ons Myasis had. Axel gaat permanent op Rimadyl. Hij kreeg steeds kuurtjes. We hopen door/met permanente medicatie te bereiken dat we ze nog een tijd met minder pijn bij ons kunnen houden. Zodra Laïka weer 'mat' wordt door de Rheumocam ga ik ook voor hem over op de Rimadyl. De jongens zijn niet zo blij meer met een wandeling door het weiland dus we doen alleen 's ochtends,een half weiland en verder laten we ze in de grote achtertuin poepen en plassen. Ik wilde jullie dit meedelen omdat er mensen met me meegedacht hebben en ook om te laten weten hoe het bij onze honden loopt qua ziekte, pijn en medicatie.

Beste groeten aan u en uw dieren.
#3360080
Hallo barfplaats, daar ben ik weer,
We hebben onze duitse herder Axel verloren afgelopen dinsdag de 13de november. Omdat de Rimadyl niet goed hielp bij hem zijn we op zaterdag 10 november overgeschakeld op cortisonentabletten. Het leek te helpen maar helaas triggerde de cortisonenkuur zijn prostaatprobleem zodat hij 's ochtends om 4.30 lag te piepen van de pijn nadat hij de hele keuken had ondergeplast. We zijn al sinds de laatste winter op onze qui vive dus we hebben hem laten inslapen. Axel keek niet eens op of om toen de dierenarts binnenstapte in de woonkamer. Hij is rustig ingeslapen en begraven in de tuin. Laïka en Estrella hebben afscheid van hem genomen. Laïka zelf maakt het goed. Uit luiheid ben ik overgestapt van de Rheumocam naar de Rimadyl zodat ik niet een extra tocht naar de apo hoefde te maken en het kwam uit hetzelfde potje als die van Axel. Laïka krijgt 1 tablet per dag. Gaat goed, 's ochtends is hij nog even stroef maar hij loopt daarna soepel mee door het weiland. Ook in huis is hij soepeler. Dus wie weet hoe lang hij nog mee kan? We gaan het zien. Dag dierenbazen en lieve dieren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door