Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3346591
Ik weet het echt niet meer. Ze valt niet van haar graatje, uiteindelijk gaat ze altijd weer eten, al duurt het soms 3 dagen....
Het beeld is enorm wisselend. Raff is -uiteraard kan ik niet binnenin kijken, maar zoals ik haar meemaak- kerngezond. Actief, ondeugend, speels, uitdagend, lief, gehoorzaam, wil overal meedoen, zwemt, rent, slaapt, jaagt :-X, glanzende vacht, mooi gebit, 2x daags op de tafel teken-check dus alles wordt opgemerkt (maar niets te zien), kortom, echt helemaal niets op aan te merken.
Gek op aandacht, speelt veel met Spoiler, is nieuwsgierig en onderzoekend .... Ik kan gewoon helemaal NIETS aan haar ontdekken dat niet in orde is.

Al weken, misschien al maanden, doet ze moeilijk met eten. Moeilijk op een vreemde manier.Ze doet een moord voor eten, snacks, vlees, karkas. Groente vindt ze minder dus er gaat nog amper wat doorheen. Omdat ze het gekst op karkas is, moet eerst de bak met vlees, pens, orgaan en groente leeg voor ik het karkas erin leg. Anders eet ze dus het karkas op en laat de rest staan.
De ene dag eet ze het vlot weg, de dag erop kan ze zomaar ineens het gedrag vertonen als op filmpje.

Het filmpje laat zien hoe ze zich gedraagt als er eten wordt neergezet. Er is niets anders dan anders (altijd eten van elke hond op dezelfde eigen plek), maar de laatste tijd lijkt ze er een hekel aan te hebben... Ik moet haar zelfs roepen als ik met de bakken naar buiten ga. En dan volgt dus dit gedrag:



Hierna betrap ik haar op kokhalzen en geeft ze gras met schuim over. Als beide andere honden klaar zijn en alles weggehaald, ga ik dus op de bank met mijn eten en ligt ze elders op de bank; lijkt helemaal van de wereld. Nergens aandacht voor.
Ben ik klaar met eten, komt ze volgens gewoonte haar knuffels halen :-* ::) Ook dit doet ze nu en blijft dan lekker bij me op schoot liggen.

In de eerste instantie dacht ik dat de plek om te eten mss niet fijn was. Heb de bak naast mij neergezet (mss veiliger gevoel voor haar), heb bak binnen in de gang gezet, zelfs naast de mand in de kamer; kortom, als het de plek was, was het al opgelost, lijkt me. Niet dus.
Vreemde is, dat voor mijn gevoel ze wel wíl eten. Al een tijdje pas ik de consequentie toe. Niet eten: Bak weg en die is de volgende avond weer voor haar. Dit blieft ze niet. Oke, weer in koelkast en wederom een dag later krijgt ze het weer. De derde dag gaat het eigenlijk altijd naar binnen. Waarna ze eindelijk haar karkas krijgt.
Dan volgt meestal een dag normaal eten, waarna ze weer hetzelfde beeld laat zien.

Ze is met 10 maanden loops geworden (ze is nu 1 jaar) en dat duurde ca. 4 weken. Sinds die tijd is ze schijnzwanger; heeft beste melkklieren :-[ . Op 5 juli zal ze worden gesteriliseerd/gecastreerd (eierstokken verwijderen).
Dit gedrag echter is voor mijn gevoel al maanden aan de gang. Ja er zijn wel nieuwe dingen gekomen, maar allemaal ná dat dit gedrag al door haar werd getoond.

Het is niet dat ik niet accepteer als ze niet wilde eten. Maar heb gewoon het gevoel dat ze wel zou willen. Kan er niet bij, het is een snaaier van hier tot ginder, als ze de kans krijgt snaait ze alles voor de andere honden weg. Ze krijgt al heel lang niets anders dan 's morgen een gedroogde kippennek, maar zelfs dat blieft mevrouw niet, dus die haal ik weer weg. Een enkele keer hielp het wel als Spoiler in de buurt kwam staan :biggrin2: ; Liever at ze het zelf op dan dat Spoiler het te pakken zou krijgen. Maar zelfs dat helpt niet meer.

En toen wist ik het niet meer dus.... Beetje hoop nog dat mss iemand of uit bovenstaande tekst, of mss uit haar houding op het filmpje, mij iets kan vertellen waar ik zelf wrs te dichtbij voor sta?? Kan geen moment in het verleden bedenken waarop dit begonnen is. Het is er in geslopen voor mijn gevoel en een nog sterker gevoel zegt me, dat het erger/sterker wordt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3346598
Krijgt ze steeds op hetzelfde moment eten?
Je zegt dat ze gras overgeeft, zie je wanneer ze dat dan opeet?
Zou ze misschien zo'n honger hebben dat ze voorheen al gras gaat eten, dan misselijk is tijdens het eetmoment, en daardoor op dat moment niet eet?

Of zou ze het gevoel kunnen hebben dat het haar op dat moment niet toegestaan is te eten? Ik weet niet hoe het er voorheen aan toe ging, waar ze vandaan komt. Misschien werd ze vaak weggesnauwd aan het eten?
Ik zie vb bij mijn katten ook dat als ik 1 bak eten neerzet, de onderdanigste niet komt mee-eten, maar zijn beurt afwacht. Dus als de rest wegloopt. Dan pas gaat die eten, en zelfs niet meteen.
Heb je al eens geprobeerd haar volledig los van de andere honden eten te geven? Ook op een ander tijdstip? En terwijl de anderen niet in de buurt zijn?
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3346607
pearlsofpassion schreef:Krijgt ze steeds op hetzelfde moment eten?
Ja praktisch wel. Altijd tussen 17 - 19uur
pearlsofpassion schreef:Je zegt dat ze gras overgeeft, zie je wanneer ze dat dan opeet?
Zou ze misschien zo'n honger hebben dat ze voorheen al gras gaat eten, dan misselijk is tijdens het eetmoment, en daardoor op dat moment niet eet?
Vaak zie ik haar wel eten. Mijn grasveld is kort, maar ze loopt dan langs de randen en pakt de langere sprieten. Overigens eten alle drie de honden best vaak gras. Voornamelijk in het bos, maar ik zie ze dus thuis ook wel eens plukken. Nu had ik het plukken niet gezien, maar ben zolang de bakken buiten stonden, erbij geweest en haar niet zien gras eten...
pearlsofpassion schreef:Of zou ze het gevoel kunnen hebben dat het haar op dat moment niet toegestaan is te eten? Ik weet niet hoe het er voorheen aan toe ging, waar ze vandaan komt. Misschien werd ze vaak weggesnauwd aan het eten?
Ik zie vb bij mijn katten ook dat als ik 1 bak eten neerzet, de onderdanigste niet komt mee-eten, maar zijn beurt afwacht. Dus als de rest wegloopt. Dan pas gaat die eten, en zelfs niet meteen.
Tja... Ze komt uit asiel in Spanje en is idd door mij uitgekozen omdat het asiel voor haar echt teveel was. Teveel lawaai, drukte, druk, het is gewoon een echt hsp hondje :biggrin2: Maar ze is als pup van 3 maanden bij mij gekomen, dus al 9 maanden bij mij. En ze heeft echt prima gegeten de eerste maanden.... Als ze nou van begin af aan dit had laten zien?? En geloof me: Ze is supergevoelig, maar er zit ook een kop op hoor. De haartjes en lipjes gaan uitstekend omhoog als een blinde Kruimel of brutale Spoiler per ongeluk iets te dicht bij haar eigendom komen. Of dat nou een speeltje is, of de mand waarin mevrouw ligt, of haar etensbak (in normale omstandigheden). Dus dat gevoelige uit ze niet zo naar de 'eigen' honden, meer naar vreemde honden of naar mensen. Ik heb in deze idd soms het gevoel dat ík dus haar belasting ben tijdens het eten... :-[
Maar ben wel eens weggelopen maar dan loopt ze ook weg, mee naar binnen. Tja en dan lust Spoiler haar eten er ook wel bij ::) dus blijf ik meestal in de buurt wachten tot alles leeg is.
pearlsofpassion schreef:Heb je al eens geprobeerd haar volledig los van de andere honden eten te geven? Ook op een ander tijdstip? En terwijl de anderen niet in de buurt zijn?
Nee, nooit gedaan. Dat was dan weer de consequente aanpak: Als jij niet eet, ben je morgenavond de eerste weer.... Als dat 2x was gebeurd, tja dan was de honger zo groot dat ze uiteindelijk de derde dag altijd wel weer gaat eten... Heb het wel 1x gedaan hoor: s'avonds niet gegeten en toen de volgende morgen haar bak als 'snackie' gegeven. Bliefte mw. niet...

Heb voor mijn gevoel gewoon alles geprobeerd, dus mss wel teveel geprobeerd ook. Vandaar weer naar de consequente aanpak. Waarop ze wat rillerig naast me ligt, ik leg er een dekentje over... ::) en kan het niet laten om het toch weer te proberen (meisje rilt, lijkt hongerig te zijn en kan niet tegen zielige hondjes :-[ ). Zet bak in de keuken en ja hoor, na vijf minuten komt ze likkebaardend binnen. Bak is leeg dus karkas erin en naar buiten. Op klein stukje na is karkas ook verdwenen.

Zeg het maar :-\ Er is werkelijk geen peil op te trekken....
Door Anne in Zweden
#3346621
Ik zou zeggen: die is lekker aan het puberen, maar als ze dit al maanden doet, is ze wel erg vroeg met d'r puberteit. Het is dus alleen het vlees en orgaan dat ze niet wil eten, karkas gaat er probleemloos in? Dan heeft ze waarschijnlijk ook geen last van haar tanden of mond. Wat ik me nog zou kunnen voorstellen, omdat ik zelf zo'n miep heb, is dat ze het kleffe van rauw orgaan en spiervlees niet lekker vindt. Je zou eens kunnen proberen orgaan en spier licht te drogen; dat heeft bij mijn Scotch heel erg geholpen toen we net begonnen met barfen.

Als ze wel graag haar karkas eet, zou je kunnen proberen of ze heel goed bevleesde karkassen lust, zodat je bijna geen spier meer hoeft bij te voeren. En als je hele prooidieren kunt vinden (dus waar het orgaan nog in zit), zou je die ook eens kunnen testen. Die hebben vaak nog wel veren en haar en zo eraan, maar misschien vindt ze dat geen punt.

Succes, ik weet hoe gek je kunt worden van een hond die miept met zijn eten. >:(
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3346624
Schijnzwanger en slecht eten is dat iets wat bij elkaar kan horen? Ik ben een reuen mens dus geen verstand van ::) maar ik kan me er iets bij voorstellen.
Door Lizzy
#3346640
Vreemd. Ze lijkt wel een soort weerzin te hebben inderdaad....

Als je haar nou eens heel achterloos in een rustige ruimte achterlaat (alleen!) met een heel prooidier (dus met organen er nog in): enig idee wat ze dan doet?
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3346647
Ik bedenk me net nog iets. Hier typen gaat even wat sneller nu dan WhatsApp! ;)

Toen ze hier een weekje was, kreeg zij apart eten van de rest. Ze mocht door een raampje kijken hoe ze aan het eten waren, zodra iedereen klaar was mocht zij de keuken in een kreeg ze eten.
Dit deed ik om haar te beschermen, want die mannen van mij die eten vliegensvlug.
Zolang ik heel dichtbij bleef staan en niet per ongeluk mijn grote teen bewoog, dan ging ze eten en at ze ook netjes alles op.

Dus apart van de rest eten geven in een kleine ruimte, is denk ik ook zeker het proberen waard!
En misschien een andere (of geen) voerbak, zoals ik gisteren zei. En niet zo'n enge glimmende :biggrin2:

Wat een tutje he! :smitten:
Gebruikersavatar
Door chery
#3346649
Ze komt op mij "onzeker" over.
Net of ze een soort van "bevestiging" aan de anderen vraagt om te eten.
Ze kijkt ook steeds links en rechts.
Weet niet of ik dat goed zie.
Maar hoe dit aan te pakken???
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3346654
Dank allen voor het reageren/meedenken.
Anne in Zweden schreef:Ik zou zeggen: die is lekker aan het puberen, maar als ze dit al maanden doet, is ze wel erg vroeg met d'r puberteit. Het is dus alleen het vlees en orgaan dat ze niet wil eten, karkas gaat er probleemloos in? Dan heeft ze waarschijnlijk ook geen last van haar tanden of mond. Wat ik me nog zou kunnen voorstellen, omdat ik zelf zo'n miep heb, is dat ze het kleffe van rauw orgaan en spiervlees niet lekker vindt. Je zou eens kunnen proberen orgaan en spier licht te drogen; dat heeft bij mijn Scotch heel erg geholpen toen we net begonnen met barfen.
Als ze wel graag haar karkas eet, zou je kunnen proberen of ze heel goed bevleesde karkassen lust, zodat je bijna geen spier meer hoeft bij te voeren. En als je hele prooidieren kunt vinden (dus waar het orgaan nog in zit), zou je die ook eens kunnen testen. Die hebben vaak nog wel veren en haar en zo eraan, maar misschien vindt ze dat geen punt.
Succes, ik weet hoe gek je kunt worden van een hond die miept met zijn eten. >:(
Ze is gek op vlees en pens. Dat is niet het probleem. Ik weet dat ze niet gek op orgaan is, maar ze eet het dan wel als het vermalen door de rest van de brij heen zit. Net als -nu nog weinig- de groente. Als ik haar hele karkas geef (krijgt ze eigenlijk altijd gezien haar gewicht), zitten daar dus nog de organen in. Mooi dat ik die terug vind op het gras (tenzij Spoiler sneller was dan ik :biggrin2: ). Ook vind ze het orgaan uit de supermarkt minder erg dan 'vers'. Ik heb nu idd vers (verschillende organen, verschillende dieren, vermalen en vermengd in porties ingevroren), maar heb dus het idee dat het niet de inhoud van de bak is, zie filmpje. Ze komt er niet eens met de neus bij.... Die blik en houding dus, dat probeer ik te analyseren.. . :-\
Gedroogde long (als snack hier) vindt ze heerlijk, dus het drogen zou een optie kunnen zijn, maar gaat dan de laxerende werking niet sterk achteruit?

En als ik nou dacht dat het een deemoedig hondje was... Maar het is een brutaaltje, dat wil je niet weten. Heb ik wat lekkers, staat ze nog net niet met de voorpoten tegen mij aan. En dan is er echt geen schuwheid of terughoudendheid t.o.v. de andere honden....
Hele hazenkoppen met haar (van Lida) vindt ze heerlijk, gaan er zo rap 2 achter elkaar naar binnen. Echter complete kwartel is vies :-\ Vindt zij dus :biggrin2:
Daarom is het zo moeilijk te peilen, wat het nu is. Als ze wilde eten maar het niet zou lusten, zou ze toch minimaal naar de bak toelopen en ruiken?
Ik dacht dat het stukje puberen wel voorbij was. Hormonen zou kunnen, die speelden natuurlijk al mee vóór ze loops werd...

En ja, omdat het patroon redelijk zichtbaar wordt, word ik langzaam beetje simpel van dit gezemel.... :-\
Fioon schreef: Schijnzwanger en slecht eten is dat iets wat bij elkaar kan horen? Ik ben een reuen mens dus geen verstand van ::) maar ik kan me er iets bij voorstellen.
Schijnzwanger is ze nu pas maand... En dit speelt al veel langer. Maar idd, hormonen zouden een oorzaak kunnen zijn, al denk ik zelf van niet.
Lizzy schreef: Vreemd. Ze lijkt wel een soort weerzin te hebben inderdaad....

Als je haar nou eens heel achterloos in een rustige ruimte achterlaat (alleen!) met een heel prooidier (dus met organen er nog in): enig idee wat ze dan doet?
Ja dat dus, ik zie in haar gedrag een soort weerzin om naar de bak toe te gaan. Haar ergens alleen laten is niet zo makkelijk bij mij (slechts 2 ruimtes beneden), maar denk toch dat dat de eerste stap nu zal zijn. Van het prooidier gaat wrs alles op behalve de organen :biggrin2: Die zijn bah ::)
Joyce schreef: Ik bedenk me net nog iets. Hier typen gaat even wat sneller nu dan WhatsApp! ;)

Toen ze hier een weekje was, kreeg zij apart eten van de rest. Ze mocht door een raampje kijken hoe ze aan het eten waren, zodra iedereen klaar was mocht zij de keuken in een kreeg ze eten.
Dit deed ik om haar te beschermen, want die mannen van mij die eten vliegensvlug.
Zolang ik heel dichtbij bleef staan en niet per ongeluk mijn grote teen bewoog, dan ging ze eten en at ze ook netjes alles op.
Dus apart van de rest eten geven in een kleine ruimte, is denk ik ook zeker het proberen waard!
En misschien een andere (of geen) voerbak, zoals ik gisteren zei. En niet zo'n enge glimmende :biggrin2:
Wat een tutje he! :smitten:
Ja het is een tutje... Hoe die ooit op straat had moeten overleven?? :-[ Ik ga het vanavond proberen; de rest krijgt eerst in de tuin en dan zij binnen in gang/keuken met de deur dicht. De bak... Tja, beetje hygiene is toch wel op zijn plaats met dit voer en deze temperaturen ::)
Deze bakken zijn ideaal en gaan elke avond in de vaatwasser....
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3346655
chery schreef:Ze komt op mij "onzeker" over.
Net of ze een soort van "bevestiging" aan de anderen vraagt om te eten.
Ze kijkt ook steeds links en rechts.
Weet niet of ik dat goed zie.
Maar hoe dit aan te pakken???
Ja onzeker is ze wel, ondanks haar brutaliteit vaak. Toen ze hier net was, vloog ze bij elk geluidje bij buren vandaan, ook als een speer weer naar binnen. Dat is er nu wel af, ze raakt steeds vertrouwder met de omgeving en de geluiden.
Ik ga het dus proberen om haar ná de andere hondjes binnen in de gang eten te geven...
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3346662
Dwarreltje schreef:Ja het is een tutje... Hoe die ooit op straat had moeten overleven?? :-[ Ik ga het vanavond proberen; de rest krijgt eerst in de tuin en dan zij binnen in gang/keuken met de deur dicht. De bak... Tja, beetje hygiene is toch wel op zijn plaats met dit voer en deze temperaturen ::)
Deze bakken zijn ideaal en gaan elke avond in de vaatwasser....
Nou erg he, daar kan je maar beter niet over nadenken! :'(

Hier ging ze heel hard piepen, toen ze hun zag eten en zij nog niet mocht.
Daar werd ik eigenlijk wel blij van, want ik dacht dan wilt ze in ieder geval graag eten.
Ik kreeg een beetje nachtmerries van de gedachten dat ze hier een volle week niks zou eten ::)

Zeg ook niet dat je het op de grond moet smeren : :P , maar misschien is proberen als je het op een bord legt of zo.
Geen idee of het werkt hoor, maar je zou het is kunnen proberen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3346663
Ik zou het ook eens in andere bak of bord proberen. Daarin wat variëren.
Of op een handdoek desnoods die je dan in de was doet na het eten.
Ze heeft ook geen schrik het gras op te gaan toch? Omdat ze zo bij de rand blijft hangen.

Ik zou hetgene wat bij Joyce gebeurde eens nabootsen. Zien wat ze dan doet.
Ze lijkt mij ook onzeker over iets. En dat zou ook verklaren waarom ze om de paar dagen toch eet. Dan is de honger wss groter dan de onzekerheid.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3346676
pearlsofpassion schreef:Ik zou het ook eens in andere bak of bord proberen. Daarin wat variëren.
Of op een handdoek desnoods die je dan in de was doet na het eten.
Ze heeft ook geen schrik het gras op te gaan toch? Omdat ze zo bij de rand blijft hangen.
Dát was dus voor mij reden het filmpje erbij te plaatsen. Omdat ze nl, áls ze eet, het karkas uit de bak sleept het gras op. Ze gaat er dan lekker bij zitten/liggen in het gras om het karkas weg te knagen (dit doen ze alle drie overigens). Dus het gras is zeker geen taboe voor haar.
pearlsofpassion schreef:Ik zou hetgene wat bij Joyce gebeurde eens nabootsen. Zien wat ze dan doet.
Dat ben ik nu ook van plan; vanavond krijgt ze het eten op een plat bord. Ik ga het niet in het gras leggen, als ze niet wil eten krijg ik het er nooit meer allemaal uit en heb ik een vliegenplaag hier :-[
pearlsofpassion schreef:Ze lijkt mij ook onzeker over iets. En dat zou ook verklaren waarom ze om de paar dagen toch eet. Dan is de honger wss groter dan de onzekerheid.
Dát dus. Ik zie een onzeker hondje. Maar kan dat dus niet plaatsen, omdat ze máánden op diezelfde plek in het gras wél goed heeft gegeten. Meestentijds buiten, alleen bij slecht weer dan in de gang.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3346677
Joyce1985 schreef:Nou erg he, daar kan je maar beter niet over nadenken! :'(

Hier ging ze heel hard piepen, toen ze hun zag eten en zij nog niet mocht.
Daar werd ik eigenlijk wel blij van, want ik dacht dan wilt ze in ieder geval graag eten.
Kan ik me alles bij voorstellen; dan snap je hoe ik het voel als ik met volle bakken naar buiten loop, twee terriers staan al kwijlend te wachten en ik moet mevrouw Pokkedenco naar buiten roepen/fluiten :-[
Joyce1985 schreef:Zeg ook niet dat je het op de grond moet smeren : :P , maar misschien is proberen als je het op een bord legt of zo.
Geen idee of het werkt hoor, maar je zou het is kunnen proberen.
Wordt het plan voor vanavond: Mevrouw krijgt eten op een bord.... ::)
Gebruikersavatar
Door Ina
#3346683
Ik denk dat je er goed aan doet om eens een tijdje echt apart te voeren
Ik zie een erg onzeker meisje, dat 'of' bang is dat er een vliegtuig gaat neerstorten 'of' wacht op het moment dat er een correctie gaat komen :-\

Misschien heb je ooit Kruimel of Spoiler verbaal opzij gestuurd van haar bak als ze nog niet klaar was (en de heren even wilden komen helpen) wat bij haar enorm is binnen gekomen hoewel het niet voor haar bedoeld was
Misschien voelt ze van afstand dat 1 van de heren het haar niet gunt
Misschien is er ooit iets buiten de tuin gebeurd tijdens het eten wat voor haar de associatie met eten te spannend maakt
Ik weet niet wat het is, maar het 'ongemak' straalt er bijna af.... er is iets wat haar tegenhoud totdat ze zoveel honger heeft dat ze dat durft te negeren

Succes met de puzzel....soms zou een geschreven handleiding zoveel handiger zijn ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door