Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3335511
Ik vermoedde al wel zoiets, maar tot gister is het me nooit gelukt om haar hart goed te beluisteren. Want ze vindt mij ook eng als ik iets van haar wil, dus als ze een stethoscoop ziet, drukt ze zich plat in haar mand met haar ellebogen stijf tegen zich aan geklemd, en hartje luisteren kan je wel vergeten op die manier.
Al sinds ze bij ons is (anderhalf jaar) ligt ze ´s avonds tussen 19 en 21 uur vaak te hijgen/zwaar te ademen in haar mand. Als het warm is, is het erger. Haar uithoudingsvermogen is verder prima, ze wandelt 3 uur per dag en rent nog een paar rondjes door de tuin daarna.
De laatste weken viel me op dat ze na haar eten rechtop bleef zitten. Ik dacht eerst dat ze misselijk was, maar nu weet ik dat ze anders geen lucht krijgt. Gister zat ze ook rechtop en was ze aan het hoesten. Dus nog een keer de stethoscoop gepakt en ze bleef zowaar rechtop zitten, dus ik kon luisteren. Een dijk van een hartruis links (5 uit 6) :'( En vocht in haar luchtpijp en longen te horen (longen had ik al wel eerder gehoord, want dat kan ook bij een platgedrukte hond).

Ik heb ubiquinol Q10 en meidoornextract besteld. Als iemand nog andere tips heeft dan hoor ik ze graag!

Nuri.jpg
Nuri.jpg (113 KiB) 2687 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3335546
Als ze al vocht in haar longen heeft dan lijkt me dit ernstiger dan wat je met supplementen kunt verbeteren. Ik zou dus zeker voor enige reguliere hartmedicatie gaan.
Normaal zou je ook eerst in kaart laten brengen wat er exact loos is.

Sterkte met Nuria.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3335548
Angelique schreef:Als ze al vocht in haar longen heeft dan lijkt me dit ernstiger dan wat je met supplementen kunt verbeteren. Ik zou dus zeker voor enige reguliere hartmedicatie gaan.
Normaal zou je ook eerst in kaart laten brengen wat er exact loos is.

Sterkte met Nuria.
Haar verschijnselen (zwakke pols, verhoogde hartslag, souffle 5 uit 6 op de mitraalklep, verlengde CRT, gewichtsverlies (is er al weer bij, want ik geef al tijden meer eten), dyspneu en vocht in de longen) wijzen allemaal naar dezelfde medicatie. Daar heb je echt geen echo voor nodig om de exacte diameter van de hartspier en andere parameters vast te stellen. De medicatie is identiek.
En Nuria is nog steeds panisch voor alles en iedereen die ze niet kent, ik zou haar al onder narcose moeten aanbieden om uberhaupt een echo te kunnen maken. En dat lijkt me dan weer niet zo´n goed plan met een hond met een hartaandoening.
En ik denk dat het zeker wel zonder reguliere medicatie kan. Dit is wat ik ga doen:


https://www.natural-dog-health-remedies ... blems.html
Gebruikersavatar
Door Laika
#3335549
Seven had ook een hartruis 6/7 maar de laatste keer was hij 1/2
Bij haar is met een doppler echo geconstateerd dat 1 van haar kleppen lekt (aangeboren afwijking). Omdat haar hart al ging compenseren is ze op reguliere medicatie gezet (Benakor en Prilactone). Dit krijgt ze nu al haar hele leven (7 jaar). Als supplementen krijgt ze Q10 en L-carnitine.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3335634
kira schreef:Ik geef naast de meidoorn lympfedruopels bij en solidago. Ook hier de niet reguliere aanpak.
Geef jij de solidago als diureticum? Ik geef daar paardenbloem voor.

Ze heeft nu 2x meidoorn en Q10 gehad en vind dat ze een stuk frisser en alerter is en ze ligt ook weer helemaal plat (en niet half rechtop om meer lucht te krijgen), dus ik ga voorlopig zo door.
Door Eef+Stippels
#3335647
Spikkelneus schreef: Ze heeft nu 2x meidoorn en Q10 gehad en vind dat ze een stuk frisser en alerter is en ze ligt ook weer helemaal plat (en niet half rechtop om meer lucht te krijgen), dus ik ga voorlopig zo door.
Wat fijn! :)
Gebruikersavatar
Door kira
#3335725
Spikkelneus schreef:Geef jij de solidago als diureticum? Ik geef daar paardenbloem voor.

Ze heeft nu 2x meidoorn en Q10 gehad en vind dat ze een stuk frisser en alerter is en ze ligt ook weer helemaal plat (en niet half rechtop om meer lucht te krijgen), dus ik ga voorlopig zo door.
Ja daar geven we deze voor. In het verleden een hond daarvoor een thee gegeven van ondermeer paardenbloem maar helaas kan ik die thee niet meer vinden.

Fijn dat ze zich wat beter voelt.
Door Lizzy
#3335985
Onze Brutus had ook een kneiter van een hartruis. Mij werd toen verteld dat je toch de ernst van een hartruis niet af kunt lezen (horen) aan wat je door de stethoscoop hoort. En er daarom een echo gemaakt moest worden (Doppler). Kan zijn dat ze het mis hebben maar ik vond hun uitleg toen wel goed klinken (een klein hartruisje die je door de stethoscoop hoort kan ernstiger zijn dan een grote en andersom). Maar goed, ik snap dat een echo maken voor jouw hondje geen goed idee is hoor.

Ze reageert wel super snel op de supplementen zeg! Wow! Ik wou dat onze Brutus dat toentertijd ook had gedaan :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door