Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door chooky
#277405
Volgens mij ben je bij cal/fos gebonden aan een minimum. Dus tekort loopt je hond op die anier volgens mij niet op.
Belangrijker zijn:
- verhouding calcium/fosfor/vit.D (die beïnvloeden elkaars opname is de verhoudiing fout wordt er van het een of het ander te weinig opgenomen en ontstaat er wel een tekort)
- houdt men zich ook aan het maximum? dit is namelijk niet gereguleerd.
- zijn de mineralen van natuurlijke oorsprong of uit een chemisch preparaat afkomstig? (dit beïnvloedt de opname en ook het uitscheidingsvermogen van de hond in geval van een teveel aan calcium)
Door lin-da
#277408
ik geloof dat ik het begin te snappen ;)

Het houd dus in dat de verhoudingen dus anders zijn maar eigenlijk op hetzelfde neerkomen? of leg ik het dan krom uit?
Maar in feite krijgt de hond dezelfde hoeveelheid, eiwit, fosfor en calcium binnen wat ze anders met brokken ook binnen krijgen?

gr linda
Gebruikersavatar
Door chooky
#277425
Volgens mij snap je het :D
Ik zal eens proberen om het voor te rekenen.
Een versvoer:
Eiwit    13%       13 gram
Vet   15%    15 gram
koolhydraten 7% 7 gram
Vocht   61% 61 gram
Celstof   1% 1 gram
As   3%    3 gram


Een brok:
Eiwit 21.00% 21 gram
Vet 12.00% 12 gram
Koolhydraat 52% 52 gram
Ruwe celstof 5.00% 5 gram
Vocht 10.00% 10 gram

Acheraan staat de hoeveelheid grammen als je 100 gram voer neemt. Als je nu bij de brok de hoeveelheid water aanvult tot 61 gram en dan het percentage van de eiwiten uitrekent over die hoeveelheid, krijg je 100% voer is 151 gram; 1% is 1,51.
21 / 1,51 = 13,9 % eiwit.
Dit klopt nog niet helemaal hoor, want je zou dan moeten zorgen dat het vocht ±61% van het geheel is en dat is het nu nog niet (61 gram vocht is nu ±40% van het geheel), maar zo goed ben ik nou ook weer niet in wiskunde. maar je ziet wel dat door toevoeging van water (wat zowiezo gebeurt omdat een hond die brokken eet veel drinkt / zou moeten drinken)
het eiwitgehalte drastisch omlaag gaat, richting de hoeveelheid die in vers zit.
Gebruikersavatar
Door chooky
#277429
Volgens mij is het zelfs zo, dat als je echt 61% vocht in de brokken stopt, er veel minder eiwit inzit als in het verse vlees :o
(om nog maar niet te spreken over de kwaliteit ervan ;))
Door amber2
#277625
Ik leg het altijd zo uit aan mensen: doordat er in versvlees veel meer vocht zit, voer je er ongeveer de dubbele hoeveelheid per dag van als van brok (bv. 500 gr vlees ipv 250 gr brok), en daardoor hoeven de percentages in het vlees dus maar de helft te zijn van de percentages in brok: netto krijgen ze met beiden dan hetzelfde binnen.
Vaak zie je inderdaad dat het vet en eiwitpercentage in kvv relatief juist een stuk hoger is dan dat van brok, omdat bij brokken een groot deel van de energie uit koolhydraten wordt gehaald.
Door *Axel*
#277654
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik kan je mijn opinie geven.

Ik heb een Duitse herder pup gehad die zijn hele leven brokken heeft gegeten. Grootste probleem: hij is veeeeeeeel te snel gegroeid. Darmproblemen, huidproblemen,... de rest van zijn leven.

Ik heb nu een Duitse herder van bijna 1 jaar. Ook de eerste 6 maand van zijn leven alleen brokken gekregen. Ook hij is veel te snel gegroeid, met als gevolg dat ik dringend op brokken met minder calcium en eiwit moest overgaan (werd natuurlijk alleen bij de da verkocht ::)) want gevaar voor heupdysplasie was reeel (mening van orthopedist he)
Even erbij vermelden dat qua erfelijke aandoening de afstamming van mijn hond gunstig is.
Eerst even die brokken geprobeerd, maar de hond lustte ze niet. Toen ben ik zelf op onderzoek uitgegaan en bij carnibest terecht gekomen.
Vanaf het moment dat ik op kvv ben overgegaan is hij nog gegroeid, maar veel geleidelijker, dus beter voor de botten. Ik moet erbij vertellen dat de overgang niet zonder problemen is gegaan, maar nu gaat alles prima en vooral mijn hond eet nu graag :D

In juni een duitse herder uit het asiel gehaald. Diarree en slappe ontlasting, hij kreeg toen brokken (en geen goedkope rommel he ;))
De EERSTE dag al nadat hij kvv kreeg: mooie vaste drollen en nooit meer diarree :)

Om een lang verhaal kort te maken ( :-[ eigenlijk is het al lang he)
Hier komen NOOIT meer brokken in huis.
En een volgende pup krijgt gelijk kvv voorgeschoteld.

En dit terwijl mijn dierenarts ook niet pro kvv is (ook niet helemaal tegen, noem het onwetendheid). Geloof me, mijn da kan me veel wijsmaken, maar niet over voer!!!!!!!!

PS, als er iemand hier sceptisch is over wat anderen goed, beter en best vinden, dan ben ik het wel ;D
Ik ben geen goedgelovige thomas meer hoor.
Eerst zien, dan geloven ;)
Door pippie
#277700
Los van of het wel of niet gezonder is, ik ben net begonnen maar mijn honden eten een heel stuk beter in die twee dagen, de kip ging er fantastisch in en de Duck vandaag ook, van al mijn honden is er een die al twee dagen zijn neus ervoor ophaalt maar dat is gewoon verder uitproberen denk ik dan maar, er zal vast wel iets bijzitten wat hij wel lust ;D
Addy
Door Nelly
#278875
Mijn oudste witte herder heeft vanaf pup tot z'n 9e jaar brokken gegeten. In de groeiperiode betekende dat razendsnel groeien met als gevolg groeipijnen. ook had hij om de haverklap diarree. Witte herders zijn zwak op de maag, werd er dan gezegd. Op 6-jarige leeftijd werd bij hem spondylose geconstateerd, en het zou me niets verbazen als dat ook met de brokken te maken heeft. Zijn heupen zijn gelukkig goed. Hij is nu bijna 12 en krijgt nu ca 2 jaar kvv. Diarree heeft hij vrijwel nooit meer en met z'n rug gaat het redelijk goed, pijnstillers heeft hij niet (meer) nodig.
De middelste hond was al 2 jaar toen ik haar kreeg, dus hoe zij gegroeid is weet ik niet, ze heeft wel altijd brokken gekregen, tot voor 2 jaar, toen ben ik overgestapt op kvv. De jongste is nu ca 6 mnd. en heeft vanaf dag 1 dat hij met 7 weken hier binnenstapte kvv (bibi) en af en toe barf gekregen. hij groeit goed, maar niet idioot hard, en heel mooi geleidelijk, niks scheuten en eerst voor en dan achter. Verder is hij beresterk qua gezondheid en hij heeft, zolang als ik hem heb nog nooit diarree gehad. En wat ook zo leuk is, hij lust alles, weet precies wat hij met lappen pens, stukken kopvlees en botten moet doen, ook met stukken eend, konijn en kip heeft hij geen enkele moeite. Ook vis is geen probleem, terwijl de beide anderen dat weigeren te eten; het teefje eet ook geen eend en geen konijn. De oude reu na even wennen wel. Als ik jou was, zou ik m'n puppie dus gewoon lekker kvv blijven voeren en die da lekker laten l*llen ;)
Door Kala
#279242
Onze da is ook niet wild van kvv (over barfen durf ik het zelfs nog niet hebben). Ze weet dat we al enkele jaren Duck geven en ze weet dat we er hele bijzondere resultaten mee gezien hebben na jaren brokken maar toch kan ze het niet laten om bij een probleem te proberen ons te overhalen toch maar (even dan) over te schakelen op dieetvoer. Deze week was het weer zover omdat er eentje een beginnende darmontsteking had. Ik ga de discussie gewoon niet meer aan. Het is hopeloos. Tenslotte verdienen ze dik aan die voeding en aan kvv verdienen ze niets.

Wij hebben vorig jaar een 'pup' van vijf maanden in huis gekregen en die is gezond groot geworden op kvv. In december is er een barzoipup bijgekomen en die wordt nu ook gezond groot op kvv. Hij groeit flink maar niet zo spectaculair als je op barzoisites leest en da's precies wat we hoopten. Groot wordt hij toch maar wij hebben het liever wat langzamer.
Karin
Door Nelly
#280514
Was laatst bij Intratuin en zag daar een boekje over Newfoundlanders. Omdat dir ras nog altijd een speciaal plekje in m'n hart heeft (heb ze vroeger zelf gehad en gefokt) keek ik het boekje even in. Opeens viel mijn oog op het woord vlees; dus ik lezen.
Na een hoop bla-bla over brokken het volgende: mocht u uw hond toch af en toe vlees willen geven, geef dit dan nooit rauw, maar zorg altijd dat het gekookt of gebakken is. Rauw vlees, en met name rauw varkensvlees (nou ja, vooruit dan) en rauw kippenvlees kunnen voor de hond levensgevaarlijke bacterieen bevatten.
Het boekje was geschreven in opdracht van OD, je weet wel, die tijdschriftjes die je altijd bij de da meekrijgt. Dus weer de heren da!
Door Anneke V
#281896
Mijn dierenarts vond het helemaal niet slecht om rauw vlees of kvv te geven.... hij vond af en toe een rauw stuk vlees of een deftig bot zelfs goed.....Maar het was absoluuuuuuuut nieeeet nodig van te barfen ::) Je moest er enorm veel tijd insteken & dat was toch onmogelijk voor een full-time werkend koppel, terwijl in Hills brokken alles zit wat de hond nodig heeft!!! ::) ::) ::)
Als ik aanhaalde dat in Hills (& andere brokken) zoveel additieven & kleur-smaakstoffen enz zaten kreeg ik als antwoord " eet je soms chinees? Daarin zitten ook veel additieven & kleurstoffen...weet jij wat je allemaal opeet aan vuiligheid...dat is nu eenmaal zo..." :-X ::) :-[
Door Peet
#281903
Dat is waar, ....maar!....die additieven zijn "goedgekeurd" voor menselijke consumptie.

Om maar een voorbeeldje te noemen: Etoxicitine is een conserveer middel wat bewezen kankerverwekkend is. Het mag aboluut niet in de humane voedselketen terecht komen.
Maar je mag het wel aan je puppy geven hoor....de meeste Jeukanuba's stonden (en sommige staan) er bol van! Yammie hoor, lekker gezond brokkie waar alles in zit... :-X

Dus dat verhaal van je DA kopt niet helemaal ;)
Door Lizzy
#281931
Ja, en ter aanvulling: in brokken zit vaak BHA en BHT. Dit is verboden in baby en peutervoeding. Waarom zou dat zijn, volgens die dierenarts? En waarom mag ik dat niet aan mijn kind geven maar wel aan mijn pup? Tot nu toe heb ik daar nog nooit 1 fatsoenlijk antwoord op gekregen, op deze vraag.....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door