Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2241744
Hallo,

Ik kom er even niet meer uit.

Sinds juni 2011 staan mijn vier honden op KVV, gecombineerd met een beetje Barf. Het bevalt zowel de honden als mij ontzettend goed. We zijn destijds begonnen met Carnibest en Lotgering. Gezien het feit dat drie van de vier honden vaak jeuk leken te hebben en ik hier las dat dat van Lotgering zou kunnen komen, ben ik daar vanaf gestapt en overgegaan op Darf Eco.
Nu ik me steeds meer aan het inlezen ben, begin ik toch ook twijfels te krijgen over Carnibest: er zit rijst in en gezien de premix, dus ook een aantal toevoegingen. Ik twijfel er nu over om, naast de Darf Eco, over te stappen op: Haaksbarf of Shaweca. Ik weet dat ik daarbij in ieder geval veel diersoorten moet afwisselen (dat was bij Lotgering ook het geval). Nu zie ik op de Voerwijzer, dat Haaksbarf 9,8 % aan koolhydraten bevat. Is dat niet (te) veel?
Bij Shaweca blijkt het bot uit alleen maar kippenbot te bestaan (en is daarom wellicht ook goedkoper).
Ik heb tot nu toe mijn honden ook dagelijks gemalen groenten bij hun voer gegeven. In Darf Eco zit 10 % groenten en in Haaksbarf zelfs 15 %. Betekent dat dat ik mijn groenten gewoon weg kan laten of is het verstandig het er toch bij te blijven geven?
Dus mijn vraag: welke van de hierboven genoemde KVV's raden jullie mij aan?
En wat zal ik doen met de groenten?
En mijn laatste vraag: kan het kwaad als mijn honden regelmatig van die runderhuidbotten krijgen. Is dat goed voor hun tanden of krijgen ze daar nu juist eerder tandplak van? Wel knagen ze ook regelmatig op kippen-/eendennekken/runderstrot, etc.

Ben erg benieuwd naar jullie tips/ervaringen.
Alvast heel veel dank voor de moeite...
Laatst gewijzigd door Gusel op vr 03 feb 2012, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#2241784
Kan je ook aan Tinlo barfmenu komen, die is goedkoper dan haaksbarf en bij de meeste zit maar 1 diersoort per verpakking, dus geen premix en een natuurlijke calciumbron.

Andere merken die 1 diersoort per verpakking hebben zijn:
All animal, Carnivoer, Alaska en nog een paar.
#2241807
Dank je wel voor je bericht.

Ik heb me eigenlijk verder niet zo in Tinlo verdiept, omdat ik regelmatig lees dat honden wat problemen hebben met hun (te harde) ontlasting, vandaar dat die voor mij al afviel. Jij hebt er wel goede ervaringen mee, begrijp ik..
#2241989
bij een koolhydraten percentage van 9,8 en 15 procent groenten (haaksbarf) neem ik aan dat het koolhydraten percentage voortkomt uit de groente die er in  zitten , dus ik zie op zich geen enkel probleem met dat percentage.
aangezien er al groente in de KVV zit, hoef je an sich zelf niets extra's toe te voegen .

wat betreft de calciumbron in shaweca, ik lees dta je verschillende merken afwisselt, dan is een eenzijdige calciumbron in 1 van de merken geen enkel probleem lijkt me.
mocht je toch meer variatie willen kun je altijd nog zelf vleesbot toevoegen(eend,, kalkoen, kip kwa nekken, maar ook lamsribben bijvoorbeeld ) 


ik zou de losse groenten weglkaten, of zo af en toe eens geven als de hond het lekker vind en zolang je voldoende kunt afwisselen kwa diersooprten van verschillende merken, gewoon lekker een goedkopere er bij voeren
#2242287
Jij ook bedankt voor je berichtje, Sonnee.

Dus Shaweca zal geen probleem zijn, denk je.
Op zich lees ik geen "rare" berichten hier over Shaweca, dus ik zou het eens kunnen proberen.

Weet jij, of iemand anders, dan ook nog misschien of die runderhuidbotten (geperste) goed tegen tandplak zijn of juist tandplak veroorzaken (ik vraag me namelijk af of daar nog iets aan toegevoegd is of zo). Kan het kwaad als mijn honden daar iedere dag op knagen?
#2242349
Hier de Voerwijzermevrouw ;) Die 9,8% is het maximale percentage koolhydraten, daarmee bedoel ik dat in de variant met de meeste koolhydraten, 9,8% koolhydraten zit. Dus in de andere varianten zit minder. Weet zo even niet welke het is, maar ik ben bezig met dat allemaal inzichtelijk te krijgen.

Ja, zelf vind ik 9,8% best veel, ook als het uit groenten komt, en ik vraag me af hoe er zo'n hoog percentage koolhydraten uit 15% groeten kan komen. Het zullen wel erg zetmeelhoudende groenten zijn denk ik. Maar ik zou me er niet al te druk over maken.

Prijstechnisch gezien zou je Haaksbarf en Shaweca beiden kunnen nemen. Haaksbarf, omdat je dan ook qua botbronnen diverse diersoorten hebt. (en dan niet de kipversie nemen dus  ;)) Shaweca, omdat het goedkoper is.

Groenten hoef je er dan niet meer bij te voeren inderdaad.
#2242532
Hoi Gusel,

Ik weet niet of je ook bekend bent met het merk Naturis? daar heb je ook nog een vlees variant in en dan natuurlijk nog de kiezenbrink mixen.
Shaweca is idd. het calcium deel van het vlees kip. TInlo kan ook een goed alternatief zijn.

Hier heeft uitgewezen dat het per " merk" scheelt hoe de hond er op poept. ;-) Mijn oudste deed het perfect op tinlo en de jongste idd harde ontlasting... het is ook een beetje proberen wat er voor jou honden " goed" is..
#2242571
N.a.v van je opmerking over de harde ontlasting. Mijn honden krijgen ook hardere ontlasting van Tinlo, maar ik voer regelmatig wat bij; eitje, yoghurt, overgebleven grente, wat spiervlees wat ik van ons eigen vlees over houdt. Verder zijn de snacks hier allemaal gedroogd spiervlees.

Ik wissel sinds kort ook verschillende merken af: Darf eco, Tinlo, Versvoer, All animal, Carnivoer, Carnibest en Smuldier.
#2242914
Ik denk inderdaad dat ik dan gewoon ook wat meer verschillende merken moet gaan geven, dan zit ik zeker goed.

Wat Naturis betreft: ik was daarvoor wat huiverig, omdat ik op Voerwijzer zag dat daar suiker in zit. Nu blijkt me echter dat dat in de Naturis Compleet is verwerkt en niet in de Naturis Barf. Misschien dat ik ze dan inderdaad ook nog wel wat Naturis ga bijgeven.

Mijn honden krijgen nu in ieder geval al tweemaal per week een schaaltje yoghurt, tweemaal per week een rauw ei, tweemaal per week vis (meestal zalm), eenmaal per week een penslap, eenmaal per week kippen- of eendennekjes/runderstrot/lamshartblokjes, etc. En tot voor kort ook iedere dag wat rauwe groenten, maar dat kan ik dus gaan minderen.

Ik heb het al meermalen gelezen hier op BP: het rauw voeren is verslavend! Je wilt er steeds meer van weten en je er steeds meer in verdiepen. Ik vind het alleen toch nog lastig om de stap naar compleet Barfen te zetten. Wie weet, misschien ooit nog eens...
#2246883
sinds een paar maanden ben ik ook overgestapt op KVV omdat het zelf samenstellen met een berg honden bijna niet meer te doen was. De een had dat nodig, de andere had weer iets anders nodig en ga maar door. Dan nog eentje die moeilijk poept ook al hou je het bot percentage nog zo laag.

nu heb ik sinds kort Tammenga en ben er zeer tevreden over. honden doen het er goed op. glanzen mooi en zijn in goede conditie. mooie bakjes die je heel simpel kunt stapelen in je vriezer.
vandaag had ik een heel kalf besteld. zeer mooie kwaliteit vlees en vleesbot.

de KVV heeft de samenstelling van NRV.
#2249199
Hoi Gusel,

als je moeite hebt met koolhydraten kun je ook Rodi Exclusive geven, dat is graan- en glutenvrij en wel compleet. Zit je dus ook niet met dat je goed op moet passen om af te wisselen. Er zijn 6 smaken en allemaal compleet en graan- en glutenvrij. Er zit wel een eetbaar vel omheen (rund) maar dat kun je er eventueel afhalen. Als je afwisselen geen probleem vindt kun je ook kiezen voor de niet-complete als Alaska natuurlijk.

zie de site www.rodi-petfood.com

Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door