Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2174292
Hallo iedereen.

Het is al een tijd geleden dat ik hier nog actief was op het forum.
Nadat ik gestopt ben met jasco zen eliminatie-dieet heb ik hem gezet op een menu van verschillende vleesmixen en kvv.
Soms eet hij nu ook wat rijst al beperk ik dit. Hij zal niet meer dan 2% rijst krijgen in heel zijn menu.
Hij is mooi op gewicht nu 40kg. Geen problemen meer met maag en darmen.
Juist de huidschilfers duiken soms nog eens op. Zoals nu ook weer omdat hij in de rui is.
Deze zomer had ik zen vacht behandeld met een natuurlijke shampoo en toen was hij een hele tijd van de schilfers verlost.
Jeuk heeft hij niet meer, tenzij nu een beetje omdat hij aan het verharen is.
Ik liet me vertellen dat schilfers ook kunnen wijzen op een slecht werkende lever? Hebben jullie hier weet van?

Even nog een voorbeeld menu van 14dagen:

maandag: 1kg konijnenmix kiezenbrink + 500gr vleesmix (3 diersoorten)
dinsdag: 1kg kvv (vleesmix + groenten + rijst)
woensdag: 1kg eendenmix + 300gr gekookte groenten
dondardag: 1kg gemalen kip + bot + 300gr gekookte groenten
vrijdag: 1kg zalmmix + 500gr vleesmix
zaterdag: 800gr kvv (kip+bot,rund,zeewier,broccoli,rijst)
zondag 1.5kg pens
maandag: 1kg eendenmix +300gr groenten
Dinsdag: 1kg konijnenmix + 300gr groenten
woensdag:1kg kvv (vleesmix,rijst, groenten)
donderdag:1kg kip+bot + 500gr vleesmix
vrijdag: 1kg rundsvlees + 500gr sprot
zaterdag: 800gr kvv (kip+bot,rund,zeewier,broccoli,rijst)
zondag: 1.5kg pens

Zouden jullie hem supplementen geven voor zen huid? Ik heb ookal 2 dagen per week vette vis gevoerd maar ik merk geen verschil.

Groeten Peter
#2174356
hee daar ben je weer!

goed te horen dat het allemaal ok gaat met Jasco!!

die rijst zit in de kvv neem ik aan? als je nou aan een kvv kan komen waar geen rijst in zit, dat zou mooi zijn. rijst (zelfs in zo'n kleine hoeveelheid) toch een belasting voor de hond zijn systeem omdat hij het niet nodig heeft. Jasco zijn systeem is al niet optimaal (de schilfers), dus ik zou iedere belasting proberen te vermijden.

qua supplementen, ik denk dat een goede olie (ik geef Doils Skin) nog wel eens het verschil voor Jasco zou kunnen  gaan maken. die vette vis is leuk, en lekker, en gezond, maar sommige honden hebben naar mijn idee gewoon iets meer nodig. je zou kunnen proberen zoveel mogelijk wild te gaan voeren (daar zitten ook goede vetten in voor zijn huid), maar dat kan praktisch lastig en prijzig zijn. een goede olie toevoegen is dan het beste alternatief.

als hij zo opknapte van af en toe wassen, dan lijkt me dat, mits je een goede shampoo gebruikt, geen probleem. Reus gaat ook zo'n 1 keer in de maand in bad en dat heeft hij volgens mij gewoon nodig. denk dat het bij Reus de stadse viezigheid is waar een hondenvacht gewoon niet op gemaakt is (ik woon in amsterdam centrum), in combinatie met zijn niet helemaal optimale fysieke aanleg voor een mooie vacht en huid.

of de lever verantwoordelijk zou kunnen zijn voor de schilfers weet ik niet, dat zou je eens bij een DA na kunnen vragen en waarschijnlijk met bloedonderzoek na kunnen gaan.

hoe gaat het verder  met hem? zijn jullie nog door gegaan op de hondenschool?

Barfplaats wordt gesponsord door