Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door SCA
#2163499
Hallo allemaal,

Ik zit nog niet zo lang op Barfplaats en ben een hele tijd weg geweest, vanwege de vermoeiende zwangerschap van ons eerste kindje en de keizersnede die erop volgde. We hebben inmiddels een gezonde dochter gekregen. Ze heet Caithlyn en is nu 4 maanden :)

Maar nu waarvoor ik dit topic open. Mijn man en ik willen graag een hond en we zijn gisteren in het asiel geweest. Daar zat een kruising Whippet/Greyhound van ongeveer 3 jaar. Zij is waarschijnlijk gebruikt voor races e.d. maar aan de kant gezet, omdat ze niet goed genoeg was.
Het is een enorme lieverd, ze heeft al even kennis gemaakt met de kleine en dat ging erg goed. Nu willen we haar waarschijnlijk adopteren en komende week op gaan halen :biggrin2: Ze staat momenteen op Royal Canin Adult, waar wij dus absoluut niet mee door willen gaan.
We willen haar op vers zetten, maar we willen beginnen met een KVV. Misschien schakelen we over een tijd dan wel over naar BARF, maar dit is momenteel niet te doen met een kleine die veel aandacht vraagt.

Nu heb ik geen idee wat ze weegt. Ze is momenteel nog wat te mager. Haar schofthoogte zit tussen de 50-60, dus echt tussen die van een Whippet en een Greyhound in.
Nu vroeg ik me af hoeveel % van haar lichaamsgewicht we aan KVV moeten geven. Is dit ook 2-3% en in het begin misschien iets meer omdat ze nog wat aan moet komen?
En hoe beginnen we met KVV? Ze krijgt momenteel dus Royal Canin en we krijgen een proefzakje mee naar huis, echt maar iets van 100 gram. Hoe maken we de overstap en waar moeten we allemaal rekening mee houden?
Ik hoop dat iemand kan helpen. Alvast bedankt!
Door eelke
#2163516
Hoi!

Aller eerst welkom hier, en nog gefeliciteerd met de kleine!

Klopt het als ik gok dat een kruising van die rassen tussen de 20 en25 kilo zou kunnen wegen? Zelf voer ik ook kvv, en ik doe het vooral op het oog. Je zou eventueel kunnen vragen hoeveel gram brok ze krijgt, en dat ongeveer keer twee doen. En van vanuit daar kijken hoe ze het er op doet. Maar volgens mij zou je met 400 a 500 gram om te starten ook wel goed zitten, maar dat is echt maar een gok. Ik heb zelf grote langharige honden, en ik kan me voorstellen dat een hond van die kruising in verhouding nu meer nodig heeft omdat ze sneller warmte verliezen. 

Overstappen kun je in principe van de een op de andere dag doen.
En wat betreft te dik en te dun, het is niet gelijk een drama als een hond even te dik of te dun is, dus mocht je merken dat ze niet helemaal goed op gewicht is, kun je altijd gelijk weer bijstellen wat ze moet krijgen.

Ik zou haar trouwens in het begin niet iets meer geven om bij te komen, zeker niet zolang ze niet graat mager is. Laat haar maar gewoon op het gemakje wat dikker worden, en spieren ontwikkelen etc.

Enne, geen foto toevallig van het hondje? Altijd leuk om te zien! :)
Door SCA
#2163522
Hoi:)

Dankjewel voor je reactie. We zaten zelf ook rond de 20 kilo te denken inderdaad;) Aan brokken krijgt ze nu 200 gram, maar die at ze lang niet altijd op. Dus rond de 400 a 500 gram KVV geven, zal wel kunnen kloppen.
Dan maar hopen dat ze dat wel goed eet. Maar moet haast wel, want dat is natuurlijk veel lekkerder dan wat ze nu krijgt ;D

Ik zat ook te kijken om een jasje voor haar te kopen, aangezien we de laatste jaren nogal strenge winters hebben en ze het waarschijnlijk niet zo
warm heeft van zichzelf :P
Voor welk merk KVV kan ik kijken? Hier in de buurt verkopen ze KIVO, Smuldier en ik zou eventueel ook bij Dogshape kunnen bestellen. Die hebben ook Bandit, Darf, Haaksbarf en nog wat merken.

Ik heb nu geen foto. Er stonden er wel op de site van het asiel, maar die zijn niet duidelijk. Maar de foto's volgen binnenkort hoor;) !
Door eelke
#2163528
Ah, dan heb ik best goed gegokt!

Kwa merk is het behoorlijk afhankelijk wat je budget is.
Zelf voer ik momenteel smuldier, lotgering en tinlo, het laatste vanwege een elimineer dieet. Er zit nogal een verschil in, de carnibest die ik eerder voerde, was 4,85 de kilo, de tinlo 4,25 de kilo, en smuldier is 1,50 de kilo... ik wissel dus af. Ook verschillende 'smaken' wissel ik af.
Als ze het niet wilt eten, kun je altijd een klein beetje gekookt water uit overheen kiepen, doordat het warm wordt, gaat het nog sterker ruiken, dat maakt het vaak aantrekkelijk.

Een jasje kan ik me best wat bij voorstellen inderdaad.
Door SCA
#2163533
Ja, je ziit er volgens mij niet ver naast;)

Ik zat zelf ook naar Smuldier te kijken inderdaad en dan wat afwisselen met Kivo misschien of Tinlo. Het budget is niet heel ruim, zo'n kleine kost natuurlijk ook wel wat:p En sowieso is alles al duur genoeg vandaag de dag:(

Hoeveel dieren heb jij trouwens en wat voor dieren? Ben benieuwd:)
Door eelke
#2163549
Ik heb een newfoundlander, een golden retriever, 2 konijnen, 3 kippen en een half paard (hihi, die heb ik samen met mijn zusje)

Afwisselen is inderdaad een goede tip, op zich hoef jij ook veel minder te voeren dan ik, hier gaat er nu 2,5 kilo per dag doorheen :) met 500 gram per dag zul je minder snel flauwvallen van de rekening denk ik. Ik probeer nu ook af te gaan wisselen met Barf, om te kosten wat te drukken, en wel kwaliteit en verschillende diersoorten te kunnen gaan voeren.
Door SCA
#2163564
Oke, leuk joh! Een gezellig beestenboel;) Wij hebben 3 katten en binnenkort waarschijnlijk een hond. Maar we zijn helaas al een paar weken op zoek naar een nieuw adres voor een van de katten:( Ze heeft een tijd terug een hersenbloeding gehad (ze is pas net 2), maar we waren er gelukkig op tijd bij. Ze is lichamelijk weer de oude, maar geestelijk niet. Ze valt ineens de andere katten aan en ze vertoont enorm jaloers gedrag naar de baby toe, terwijl er voorheen niks aan de hand was.

Voor ons een hele moeilijke beslissing, maar we hebben al van alles geprobeerd. Ook Feliway helpt niet. We denken dat ze nu zelf ook niet gelukkig is en beter af is als ze ergens alleen is, in ieder geval als de enige kat. We willen dolgraag dat ze bij ons blijft, maar ze vecht elke dag en het gaat van kwaad tot erger:s
Echt naar dat ze door zo'n hersenbloeding zo kunnen veranderen en dan zo jong ook al:(

De katten hebben een hele tijd op vers gezeten, maar nu niet meer. Als de hond er komt, dan gaan de katten ook terug op vers:) Maar dan zullen we nog niet aan 2,5 kilo per dag komen:p
Door miik
#2168698
Ik heb een galgo uit spanje geadopteerd. En zij was ook veel te mager.
Dus ik wilde haar veel voeren. Maar de praktijk leerde dat als ze wat meer kreeg dat ze diaree kreeg.
Dus ik kon haar niet echt veel geven. We hebben toen gegeven wat ze aankon en langzaam knapte ze op.
Nu zou ik haar ook het liefst wat dikker zien, maar als ik haar meer voer dan heeft ze gegeven moment geen trek meer en dan slaat ze zomaar weer 2 of 3 maaltijden over. Dus het is echt kijken naar je hondje en zien wat die aankan en hoe die reageert !
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2172410
Een hond van zo'n ras moet toch elke dag erg veel beweging krijgen en verbruikt daarbij ontzettend veel?
Ik zou erop rekenen dat je een stuk meer moet gaan voeren dan de normale richtlijn. Als ze het binnen houdt natuurlijk, dat zal wat afwachten worden.
En stillaan opbouwen met de beweging als ze een tijd stil gezeten heeft in het asiel.
Maar die hebben die beweging toch echt wel nodig. Ik zou maar al gaan oefenen op balletje wegschoppen als ik jou was.  :P  :biggrin2:

Met je katten kan ik zo zonder meer info ook niet helpen. Wel een spijtige en lastige situatie lijkt me.
Heb je haar al eens een paar weken gescheiden en dan terug een herintroductie geprobeerd?
Door Lonaa
#2172416
Het ligt eraan.

We hebben een greyhoundkruising in de opvang gehad. Schofthoogte 72, echt een bakbeest qua grootte. Hij kwam hier en woog 27 kilo. Hij was wat te mager. Omdat hij zo ontzettend sprintte en zo'n korte vacht had at hij de eerste weken 1200 gram per dag, later 900. Hij is per maand 1 kg aangekomen. Op 30 kg was hij mooi op gewicht.

Sally is ook een kruising. Zit podenco in. Weegt nu 18 kg, heeft wel veel meer vacht (alleen blote buik) en rent ook veeeeeeeeel. Ze krijgt 300 gram per dag, en dat is zat. In de winter krijgt ze meer. Vorige winter had ze 750 gram nodig om op gewicht te blijven (was afgevallen tot 14 kg!  :o puur door de kou)

Het wisseld dus HEEL erg.
Door MoYo
#2172435
Wat goed een hond uit het asiel!!! ;)Wij hebben 6 honden (4 uit Spanje) waarvan 2 podenco's, die veels te mager kwamen en nu prima op gewicht zijn en blijven met KVV. Zij zijn 13-15kg (waren 9kg) en krijgen zo'n 200 gr. KVV (lotgering al 6 jaar omdat onze witte herder slecht op Carnibest en Bibi functioneert) aangevuld met parelhoenkarkas/eendennekken/kippenkarkas (afwisseling per dag).
Ons reutje krijgt wel minder omdat hij 'aanleg' heeft om dik te worden (hij is gecastreerd),. Mocht hij wat te dik zijn, ga ik wat vaker fietsen met hem en dan zit hij ook binnen een paar weken weer goed op gewicht..
Heel veel succes met je nieuwe komende aanwinst....
Ik zou gewoon zo overgaan op KVV en niet eens brokken geven, heeft bij al onze honden ook zo gewerkt... ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door