Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2130094
Hallo allemaal,

Ik lees hier nu alweer een paar weekjes mee, en ik moet zeggen, het is echt enorm verslavend! (maar dat wisten jullie natuurlijk al)  ;)

We hebben sinds 2000 onze 2 "oudjes" (qua gedrag nog steeds 2 pupjes): Hooli de Mechelse Herder / Border Collie kruising, en Max de Parson Russell Terriër. En sinds augustus 2008 is daar onze flink uit de kluiten gewassen Mastín Español teefje Ozzy bijgekomen. Een dolle boel dus hier op de boerderie in het noordwesten van Deutschland!  :biggrin2:

Max is al allergisch vanaf zijn 1e levensjaar, nu dus alweer 10 jaar... In ieder geval voor vlooien, en voeding, al weten we nog steeds niet precies waarvoor hij allergisch is. We hebben echt alle soorten brok gevoerd, en steeds ging het eventjes goed, om na een paar maanden weer helemaal bergafwaarts te gaan. Hij kauwt zijn voetjes kapot, en krabt in zijn nek en op zijn rug. Ook heeft hij tijdens die periodes vaak last van overgeven en diarree.

Een aantal jaren geleden hebben we tussen de verschillende merken brok door een "uitstapje" gemaakt naar Energique, hij vond het heerlijk, maar omdat zijn jeuk ontzettend verergerde zijn we daar toen weer mee gestopt (waarschijnlijk te snel nu ik hier verhalen lees).

Nu ik me hier wat ingelezen heb zijn we "om", nou ja, ik dan, manlief wil nog niet zo, en zijn we een paar weken geleden helemaal gestopt met de brokken.
We begonnen met Smuldier vleescompleet glutenvrij. Hij moest behoorlijk wennen aan het rauwe vlees, vond het maar niks, maar na een paar dagen at hij het met smaak op. Na 2 weken Smuldier ging hij steeds vaker overgeven, had hij diarree, en zijn jeuk kwam weer terug. Geen succes dus, en ik wilde snel wat anders geven maar geen brokken meer.

De eerste diersoort waar ik compleet aan kon komen was hert. Niet OK voor een beginnende barfhond, ik weet het, maar nood breekt wet en ik kon het niet aanzien dat hij nog 2 weken jeuk moest hebben. Dus 2 weken geleden begonnen met alleen hert te voeren, en het leek wat beter te gaan. De laatste paar dagen krijgt hij weer jeuk, maar dat kan ook van het ontgiften zijn denk ik (? hoop ik eigenlijk...).

Omdat de hertenribben echt geen succes zijn, zelfs niet na al mijn agressie erop los te laten, en ik in de tussentijd aan TinLo konijn kon komen, gaan we nu vanavond eindelijk echt met Max starten met een eliminatiedieet. Met TinLo konijn dus.
Ik denk dat hij blij is dat hij nu geen "stukken beest" meer hoeft te eten, hij kan er nog steeds niet echt aan wennen, tis een beetje een watje...  ::)

Hij krijgt in eerste instantie 2% van zijn ideale gewicht (= 9 kilo), wat dus neerkomt op 180 gram per dag. Tussendoor wil ik hem dan nog een paar konijnenoren geven om op te knabbelen, en als de financien het toelaten wil ik ook nog een droogmachine kopen om orgaantjes en wat spiervlees in te drogen voor tussendoor. Vanwege de eliminatie geef ik geen groente, en geen pens.

Ik ben van plan hier regelmatig te posten hoe het gaat, en ik hoop dat we over 6 weken kunnen zeggen dat hij jeukvrij is!

Vast bedankt voor jullie reacties  :)
Laatst gewijzigd door Kim_S op za 03 dec 2011, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#2130368
hoi!

klinkt als een goed plan!

Reus is ook begonnen op Tinlo konijn. prima spul, vonden wij. wel is konijn enorm mager, dus hou er rekening mee dat hij wel eens af zou kunnen gaan vallen.

het zou inderdaad goed kunnen dat hij (enorm) gaat ontgiften en daar weer even meer jeuk van krijgt. dat zie je dan wel, en als het echt heftig is zijn er wel wat middeltjes om het een beetje te helpen.

heel veel succes!!
#2130378
Bedankt!

Hij heeft zijn 1e portie vanavond met smaak opgegeten, duurde niet langer dan 30 seconden voordat het weg was, je kon dan ook niet meer zien dat het een konijn geweest was vroeger...  ;D

En ja, ik ben me er zeker van bewust dat het nog wel eens lang kan gaan duren voordat het weer goed met hem gaat, maar we hebben nu 10 jaar met brokken lopen klooien, dus ik hoop eigenlijk dat dit in minder tijd kan!

Goed om te weten dat hij misschien wat af kan vallen, hij is nu prima op gewicht, dus dan kunnen we dat ook redelijk snel zien. Wat is dan de beste optie? Meer TinLo geven? Of nog wat andere (konijnen)dingen extra erbij?

Ik heb er echt zin in, heb het gevoel dat we op de goede weg zijn en het nu eindelijk goed kan gaan komen met ons Maxje!
#2130390
er zijn relatief veel honden die van tinlo wat (te) moeilijke ontlasting krijgen, dus ik zou dat even aan kijken. als hij nou gewoon prima poept maar wel afvalt, dan geef je wat meer tinlo. heeft ie een beetje moeilijk met poepen? dan kan je er beter wat los spiervlees bij geven. van konijn natuurlijk.

trouwens, voor het snelle opeten, misschien vindt hij het wel wat om het (deels) uit een kong te eten? dan moet ie er een beetje zijn best voor doen.
#2130426
Okee, ik zal het in de gaten houden allemaal. Zal morgen al een verrassing worden dan, hoe het eruit komt  ???
Goed idee die Kong, die hebben we nog wel ergens liggen, maar is al een tijd niet meer gebruikt omdat hij niks anders mocht eten dan zijn brokken. Zal er morgenavond eens wat van zijn "prakkie" in doen en kijken hoe lang hij er dan over doet!
#2131188
Pfff, een super lange werkdag gehad, en het vooruitzicht voor de rest van de week is niet veel beter...  >:(

Manlief heeft vandaag de hondjes gevoerd, en uiteraard niet opgelet tijdens het uitlaten hoe het eten van gisteren er uit kwam.  :-\

Max heeft zijn TinLo weer supersnel naar binnen gewerkt (moet de Kong nog zoeken), en hij had er een konijnenoor bij waar hij wat langer over gedaan heeft, "IEUW, daar zit HÁÁR op!" zal hij gedacht hebben...  :biggrin2:

Morgen hopelijk meer tijd voor een update.
#2132298
Houd er rekening mee dat ze op kvv en barf veel minder poepen dan op brok. Dit kan de helft minder zijn. Dus je moet er eigenlijk minder op letten hoeveel eruit komt, maar hoe het eruit ziet. Komt het er makkelijk uit of moet hij hard persen. En hoe is de kleur.

Ik ben ook net begonnen met een eliminatiedieet, mijn hond is nu 2,5 week bezig. Hij krijgt ook konijn, maar bij hem moet ik het wel barfen. Hij eet namelijk 1,5 kilo per dag, dus niet te betalen met Tinlo. Ik merk bij hem dat de jeuk al minder wordt. En ik hem zelfs het idee dat er weer wat haren trug groeien. Zijn voorkant zit mooi in de vacht en vanaf de helft naar achter is kaal en stug.

Veel succes
#2135816
Zo daar zijn we weer eens, na een ontzettend drukke week is het nu eindelijk weekend!  :)

Met Max gaat het nu weer de goede kant op, zo lijkt het tenminste. De eerste dagen heeft hij wel veel jeuk gehad, vooral zijn voetjes en zijn liezen waren vuurrood en hij bleef maar likken / knagen. Heb hem een paar keer afgespoeld met water, en dat verlichtte wel eventjes. Nu na bijna een week lijken zijn voetjes en liezen vandaag wat minder rood, en ik hoop dat het nu steeds wat beter zal gaan.

Het zou heel goed ontgiften kunnen zijn, hij krijgt nu alweer 5 weken geen brokken meer (2 weken Smuldier, 2 weken Hert Barf, 6 dagen TinLo Konijn), dus ik hoop stiekem dat we het ontgiften nu bijna gehad hebben. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij pas sinds vorige week echt aan het ontgiften is, omdat we toen pas echt begonnen zijn met elimineren.

Zijn ontlasting is goed, dat valt me heel erg mee! Hij heeft een paar keer een dagje overgeslagen, maar als hij dan moet dan ziet het er mooi stevig uit en heeft hij er geen moeite mee. Dus wat dat betreft ben ik heel erg tevreden!

Mirjansen: 1,5 kilo per dag is inderdaad wel heel erg duur om KVV te voeren! Ik wil met Max zeker ook gaan barfen in de toekomst, maar het is gewoon zo'n zeikerd als het vlees niet in hele kleine stukjes in zijn bak ligt... Zelfs "simpele" konijnenoren eet hij nog steeds niet op. Hij knabbelt en likt er een beetje aan, maar uiteindelijk kan ik er steeds een van de andere honden blij mee maken  ::) (die eten trouwens echt alles, en zijn ook gek op de konijnenkoppen die ik heb).

Zo, nu zijn jullie weer eventjes bijgepraat  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door