Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Jac Sjiek
#2127154
Mijn naam is Jac en ik heb vier hondjes. Een Kaninchen Teckel korthaar, een dwerg Teckel korthaar, een mix waar een ruw haar Teckel in zit en een Vlinderhondje. Het is de bedoeling dat mijn vlinderhondje over een jaar een echte hulphond gaat worden.
Ik voer mijn hondjes KVV van Darf.

Dit forum heb ik afgelopen jaren al heel wat keren bekeken maar nu ik een vraag heb besloot ik me maar eens aan te melden.

Ik kreeg het advies om mijn hulphond in opleiding geen KVV meer te voeren in verband met contact met kinderen, oude en zieke mensen. Nu is mijn gezondheid ook niet alles maar ik probeer zo hygiënisch mogelijk te werken als ik met KVV bezig ben. Na drie jaar KVV nog steeds geen last gehad van de bacteriën.
Is een hond die KVV krijgt nu werkelijk een groter risico voor de volksgezondheid, dus zieke mensen, oude mensen en jonge kinderen, dan een hond die alleen brokken eet?

Groetjes van Jac
Door mysmoothcollies
#2127217
Hallo Jac.  :hi:

Leuk dat ik je hier tegenkom  ;D. Ik kan op je vraag niet echt een gefundeerd antwoord geven, maar misschien iemand anders hier wel....ben ook wel benieuwd. Gevoelsmatig denk ik dat het allemaal reuze meevalt en erg overtrokken word, de bek van de hond is sowieso schoner dan het gemiddelde vaatdoekje op het aanrecht, duzzzz. Maar goed dat weet je waarschijnlijk ook wel. Veel plezier hier! :)
Door nienk
#2127371
Hoi en welkom hier!!

leuk roedeltje lijkt me, je hondjes. Tof ook dat je vlinderhondje hulphond gaat worden!!

qua antwoord op je vraag:

veel mensen denken dat honden wormen krijgen van rauw vlees eten. dit is niet waar. de kans dat een brokkenhond wormen doorgeeft aan een mens is even groot als de kans dat een vers vlees hond wormen door geeft. en dan nog, dat is (voor zo ver ik weet) alleen mogelijk via de ontlasting.

qua andere mogelijke risico's, ik kan je ook geen gefundeerd antwoord geven, maar het is echt niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken. een hond zorgt echt wel dat er geen stukjes rauw vlees de kans krijgen bacterieën te verspreiden rondom zijn bek!

train je je hond ook met kvv? kan me wel voorstellen dat sommige mensen dat vies vinden. je zou het kunnen drogen in een droogmachientje.

ik zou wel eens willen weten waar de mensen die je dit advies gaven aan denken, wat zij verstaan onder de hygiëne-gevaren van een rauw vlees hond?
Door M@rina
#2127416
Ik weet niet precies waar vandaan, maar een collega van mij heeft een hond van een hulphond-organisatie en die mocht de hond alleen in huis nemen als hij met hem ging barfen ( en trainen natuurlijk). De meningen zijn daar dus over verdeeld.

Het lijkt mij ook onzin, maar kan ook geen argumenten geven waarom wel/niet.
Door Parelridder
#2127599
't Zal best dat een hond die bijv. net rauwe kip at, reeele kans heeft salmonella over te bregen bij likken. Maar lijkt mij eerder reden om mensne zorgvuldiger te laten zijn met hun eigen hygienen (handen wassen voor het eten en zo) dan om de hond gekookt/brok voeding te geven. Als opgemerkt door Nienk: een hond kan meer over brengen dan alleen bacterieen van rauwe voeding, dus zeker wie kwetsbaarder is doet er gewoon verstandig aan goed voor zichzelf te zorgen, ongeacht wat de hond eet.
Door Martine-Tom
#2127976
Mijn hulphond Barft wat bekend is bij de organisatie en het word eerder aangemoedigd dan ontmoedigd.
De hond is er veel gezonder op, veel sterker en daardoor beter in staat om zijn werk te doen.
Dus ik zou niet weten waarom het een bezwaar is.
Al die tandplak van brokken...weet je wel hoeveel bacterien dat geeft  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door