Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ellyE
#2121925
Martine, ik begrijp je reactie, maar dit is zijn eerste kuur en hij is nu even jeukvrij. Hij kwam zelfs vanmorgen weer gezellig in de keuken. Het is nog niet zeker of het een voedselallergie is, dat wil de DA eerst gaan onderzoeken. Ik weet wat prednison kan doen, maar ik ben er zelf bij, ik wacht gewoon even af. Ondertussen krijgt hij lekker eten ( geen brokken meer )
Ik vind het prettig dat ik dit samen met de DA kan doen, iemand die meekijkt en er verstand van heeft.
Door Martine-Tom
#2121985
Wat vind je da van versvoeren?
Als hij er niet achter staat en niet pro-vers is ga je gegarandeerd 1 of andere hypoallergene brok aangeboden krijgen...
Als je echt denkt dat het aan het eten ligt zal je moeten elimineren ben ik bang.
Door ellyE
#2122016
Hij reageerde juist heel enthousiast op vers voer, hij kende barfplaats en hij had ook al ideeën over een dieet.
Maar gelijk nog een vraag, Zygo heeft vanmorgen rundvlees gehad en vanavond ook rundvlees en een restje macaroni. Hij begint zich weer te krabben ondanks de tabletten. Op een ander topic zag ik dat rund en kip het meest voorkomen qua alllergie en granen ook. Is het verstandig om nu vast te beginnen met maar 1 of 2 soorten vlees? De DA wil eerst de vlooienallergie onderzoeken.
Door Miranda 1
#2122468
Ik heb ook een hond met jeuk. Ik ben daarmee niet bij een dierenarts geweest, omdat ik niet wilde dat die met chemische spullen zou aankomen om het te onderdrukken. Of met een anti allergie brok, mede omdat het een jonge Berner is en die kosten dan niet te doen zijn.
Ik ben zondag begonnen met een eliminatiedieet en ik kan het nu al merken. De jeuk is echt minder. Gister ging ik de oude brokken opruimen en heeft hij 2 of 3 stukjes te pakken gehad en vandaag weer meer jeuk. Dus je ziet dat het best nauw komt. Ik vond het zo vervelend om niet te weten waar de jeuk van komt.

Ik zou zeggen start zo snel mogelijk met een eliminatiedieet. Maar het is wat lastiger omdat je ook andere dingen doet. Je weet dan niet wat nou precies helpt. Aan de andere kant als je gaat starten, dan moet je het eerste diersoort eerst 6 tot 8 weken geven. Ik ben dus ook van mening dat je de oorzaak moet aanpakken en niet de jeuk moet onderdrukken. Je moet er gewoon achter komen waar het door komt, alleen dan kun je het goed bestrijden.
Door Martine-Tom
#2122475
[quote="ellyE"]
Hij reageerde juist heel enthousiast op vers voer, hij kende barfplaats en hij had ook al ideeën over een dieet.
Maar gelijk nog een vraag, Zygo heeft vanmorgen rundvlees gehad en vanavond ook rundvlees en een restje macaroni. Hij begint zich weer te krabben ondanks de tabletten. Op een ander topic zag ik dat rund en kip het meest voorkomen qua alllergie en granen ook. Is het verstandig om nu vast te beginnen met maar 1 of 2 soorten vlees? De DA wil eerst de vlooienallergie onderzoeken.
[/quote]
Ik denk dat je er idd zo snel mogelijk mee moet beginnen.
En super dat je da er achter staat, zo treffen we ze niet vaak :biggrin2:
Het hoe en waarom van elimineren ken ik (gelukkig) niet dus daar kan ik je niet verder mee helpen maar genoeg mensen die dat wel kunnen!
Door nienk
#2122517
ik zou zelf eerder de macaroni dan het rundvlees verdenking. als de jeuk niet onhoudbaar en/of schadelijk (als in hij krabt zich open wonden die gaan ontsteken ofzo) is, dan zou ik nog even wachten met het beginnen van een eliminatie dieet. ik zou persoonlijk nu even blijven voeren wat hij altijd al kreeg, wel zonder de granen, die zijn alleen maar super belastend en het lijf van je hond heeft het al zwaar. maar nogmaals, dat is alleen als hij wel een beetje ok de dag door komt qua jeuk. als dat niet zo is, dan zou ik zo snel mogelijk beginnen met heel streng elimineren, of het dan ook een vlooienallergie is merk je vanzelf wel. daarbij is het ook nog zo dat het heel vaak zo is dat dieren (ook mensen) meerdere allergieën hebben. allergie = weerstand probleem, dus de ene allergie gaat vaak samen met andere gevoeligheden.
Door Mevroi Kruim
#2122522
Vlooienallergie onderzoeken is op zich een goed idee, alleen kan dat nu niet omdat de jeuk onderdrukt is met de prednison. Om te weten of hij reageert op vlooien moet je dus eerst gestopt zijn met de prednison, dat moet ook goed uitgewerkt zijn en dan kun je zien of een goed anti-vlooienmiddel plus je huis grondig ontvlooien effect heeft. En er zijn anti-vlooienmiddelen waar gevoelige honden sterk op reageren dus dan ben je de vlooien kwijt maar jeukt je hond door de anti-vlo  :-\

Ik heb een kat gehad die heel heftig reageerde op vlooien. Een vlooienbeet en hij trok bijna al z'n haar uit. Hij was vaak de hele zomer kaal ondanks de grondige anti-vlooienacties en de prednison. In de winter groeide het haar dan weer aan (dit was in de tijd dat we 's winters weinig tot geen vlooien hadden). Ondanks dat hij verder niet allergisch reageerde op voeding ging de vlooien-allergie helemaal weg nadat hij overging op barf. Het duurde 3 seizoenen maar daarna heeft hij nooit meer last gehad, ook toen ik niet meer braaf elke 3 weken de druppels aanbracht. Op de een of andere manier maakte de goede voeding dat z'n immuunsysteem weer normaal leek te gaan functioneren.

Ik vind iha een eliminatie-dieet een goed idee maar niet als eerste maatregel. Ik zou zelf idd beginnen met omgevingsfactoren als vlooien aan te pakken, en je hond op vers zonder granen zetten. Je hebt best kans dat dat al voldoende is om de jeuk te bestrijden. Mocht dat toch niet werken dan kun je alsnog een goed eliminatie-dieet proberen. Dat is echt nog niet zo simpel en als voeding niet de primaire oorzaak is heeft het ook niet zoveel zin. Het is wel handig om niet gelijk alle beschikbare diersoorten te voeren maar ervoor te zorgen dat je een paar diersoorten achter de hand houdt voor een eventueel eliminatie-dieet. Konijn en eend zijn daarvoor heel geschikt omdat ze goed verkrijgbaar zijn, niet in de meeste brokken zitten en je het hele dier kunt voeren en dus een goed gebalanceerd dieet hebt.
Door nienk
#2122617
[quote="Mevroi Kruim"]
Ondanks dat hij verder niet allergisch reageerde op voeding ging de vlooien-allergie helemaal weg nadat hij overging op barf. Het duurde 3 seizoenen maar daarna heeft hij nooit meer last gehad, ook toen ik niet meer braaf elke 3 weken de druppels aanbracht. Op de een of andere manier maakte de goede voeding dat z'n immuunsysteem weer normaal leek te gaan functioneren.
[/quote]

goed voorbeeld van hoe de weerstand zo belangrijk is!
Door ellyE
#2122744
Daar heb ik nog niet aan gedacht, maar het is natuurlijk een weerstand probleem, bedankt. Mevroi kruim, bedoel je nu dat ik alleen eend en konijn moet voeren of juist niet om deze achter de hand te houden bij een voedingsallergie? Ik neem aan dat je dit laatste bedoelt. ik  ben van plan het volgende te gaan doen: alleen vers voeren, goed de KVV nakijken of er granen bij zitten ( de volledige voeren van smuldier hebben allemaal granen). En geen eend of konijn geven.
Ik ga komende week op vakantie en dus mag mijn dochter het allemaal klaar maken!  ;D
Door nienk
#2122746
ik zou het inderdaad precies zo doen. mocht dat het graanvrij voeren niet genoeg zijn, dan kan je het eliminatie dieet beginnen met konijn en (week of 6 a 8 later) eend. (of andersom). aangenomen dat je hond konijn en eend nog nooit gehad heeft.

op www.voerwijzer.com kun je veel (onafhankelijke!) informatie vinden over merken kvv's.
Door ellyE
#2137649
Even een update
Zygo heeft nog nauwelijks jeuk, wel krabte hij zich erg alsmhij met de shampoo gewassen moest worden, daar ben ik dus ook maar mee gestopt.
Volgens mij had hij helemaal geen vlooien, dus een vlooienallergie Tsja dat weet ik nog niet, ik zie van het voorjaar wel.
Hij heeft de afgelopen weken voornamelijk rundvlees en kip gehad en toen een keer makreel en inmiddels een aantal keren fazantkarkas, vindt hij erg lekker.
Hij krijgt dus nu geen granen meer en geen brokken.
En dat gaat dus goed. Bij Darf begint hij een beetje te krabben, misschien allergisch voor het beetje geit dat er in zit? Ik probeer het verderop deze week nog een keer.
Wat me wel opvalt is dat Zygo eigenlijk met medicijnen snel van de jeuk af was en dat ik nu al merk als hij ergens allergisch voor is, dus toen hij vorige week toch een handje brokken kreeg, had hij gelijk weer veel jeuk. Eend durf ik nog niet te geven, hij is nog niet stabiel genoeg. Hij kreeg vorige keer na het eten van eend zo ontzettend veel jeuk
Ook op de cursus is hij soms gestressd door interactie met andere honden en dan begint hij ook te krabben. Vanavond Krabte hij dus nauwelijks, maar er was genoeg stress. Het gaat dus echt veel beter met hem
Door Boutje
#2137940
Voor zo ver ik lees heeft hij wel al eend en konijn gehad dus dat geven als eventueel eliminatiedieet heeft geen zin meer. Tenzij het echt en alleen de granen zijn.
Ik heb vroeger haaksbarf paard gebruikt als eliminatiedieet gedurende 6 weken.
Mijn hond bleek uiteindelijk niet tegen granen en niet tegen rund te kunnen, al de rest kan wel.
Succes en ik hoop dat hij het beter blijft doen!
Door ellyE
#2138447
Ik heb dus geen 6 weken eliminatie gedaan, maar het is nu rustig, dus ik ga ervan uit dat hij allergisch is voor granen. Ik heb nu weer paard besteld, kijken hoe hij daar op reageert.
Als beloningsbrokjes krijgt hij nog steeds frolic ( veel granen) en hij pikt ook nog steeds brood uit de tuin ( van de vogels). Op zulke kleine hoeveelheden reageert hij dus blijkbaar niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door