Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2023698
Zo 1e berekening gemaakt, gebaseerd op je menu zoals hij hierboven staat.

Ik ben uitgegaan van 10 dagen, aangezien je ook 1 dag vis geeft.

210 gr per dag = 2100 gr voor 10 dagen

Als beginsel uitgegaan van de volgende percentages:
50% vleesbot =  1050 gr
30% spiervlees = 630 gr
20% orgaan =      420 gr

Jij geeft  (let op, ik heb de 90% vleesbot bij de fazant en haas zelf gegokt, voor uitleg zie post hierboven):

VLEESBOT
2 x eendmix 420 gr    70% vleesbot = 294 gr
1 x konijnmix 210 gr    70% vleesbot = 147 gr
1 x fazantmix 210 gr    90% vleesbot = 189gr
1 x haasmix 210 gr    90% vleesbot = 189 gr

Totaal: 819 gr

Dat is 39% van 2100 gr

SPIERVLEES

2 x rundvlees = 420 gr
1 x hert = 210 gr

Totaal: 630 gr

30% van 2100

ORGAAN
2 x lamspens = 420 gr
2 x eendmix 420 gr      30% orgaan = 126 gr
1 x konijnmix 210 gr    30% orgaan =  63 gr
1 x fazantmix 210 gr      10% orgaan = 21 gr
1 x haasmix 210 gr        10% orgaan = 21gr

Totaal:  651gr
waarvan 420 gr pens en 231 gram overig (Ik heb verder nog niet gekeken naar de onderlinge verhouding van hart/lever/nier, daarnaast voer je nog losse nier en lever bij die heb ik ook nog niet meegerekend)

31% van 2100

Conclusie: Bot is wat laag, maar dat is ook afhankelijk van hoe kaal de karkassen zijn. Orgaan is veel te hoog. Alleen de pens is al de dubbele hoeveelheid.

Later vandaag ga ik nog even verder rekenen, nu eerst slapen  :sleeping:
Door Lil
#2023746
[quote="charmed"]
Het hoeft toch niet elke dag bot te zijn? Waarom is dat? Je verdeelt toch een barfmenu ook over een week, die is dan toch ook niet elke dag bot?
[/quote]

Dat is om te voorkomen dat je hond niet kan poepen. ;)

Hier moet ik ook elke dag én bot én spier en/of orgaan geven. Doe ik dat niet dan is het de ene dag verstopping en de andere dag diarree. Hij krijgt dan wel alles binnen door de week, maar als hij niet goed kan poepen is dat niet fijn voor hem. Mevroi kan ik voeren wat ik wil, die krijgt daar geen problemen mee.


Ik pak trouwens 1 kg kiezenbrink uit en 1 kg orgaan en 1 kg spiervlees. Doe van alles de juiste portie bij elkaar, voer dat en doe in de koelkast voor volgende maaltijd/volgende dag. De rest gaat dan geportioneerd terug de vriezer in.
Andere mensen portioneren meteen, maar dat doe ik eerlijk gezegd nooit. Krijg het bevroren aangeleverd en gooi het zo de vriezer in. Proportioneren doe ik dan pas als ik het nodig heb. Makkelijk voor de week erna, dan staat al een portie kant en klaar  :D :)
#2023751
[quote="Lil"]
Dat is om te voorkomen dat je hond niet kan poepen. ;)[/quote]

Ik dacht dat alleen bij teveel bot niet kon poepen maar begrijp nu dat het ook kan bij teweinig bot?!
Geloof toch echt dat ik dan een grotere vriezer moet, die ik dus niet kwijt kan in mn flatje...
#2023773
Nee hoor, bij te weinig bot hebben sommige honden juist dunne poep.

Sommige honden kunnen er prima tegen om niet iedere dag bot te krijgen, maar die krijgen dus op andere dagen meer bot. Er zijn ook honden die kunnen daar niet tegen, die krijgen dan te harde ontlasting. Die honden doen het vaak beter op iedere dag bot.
#2024762
Ik dacht ooit gelezen te hebben op BP dat als je Kiezebrink mixen voert, daarbij 1/3 spiervlees doet, dat je dan de verhoudingen van KVV hebt? Dus ik dacht dat ik laag zat met de orgaan?

Heb ook ooit gelezen dat de ene de pens geeft als spiervlees, en de andere geeft het als orgaan.
Door Lil
#2024800
[quote="charmed"]
Ik dacht ooit gelezen te hebben op BP dat als je Kiezebrink mixen voert, daarbij 1/3 spiervlees doet, dat je dan de verhoudingen van KVV hebt? Dus ik dacht dat ik laag zat met de orgaan?

Heb ook ooit gelezen dat de ene de pens geeft als spiervlees, en de andere geeft het als orgaan.




[/quote]

kvv heeft normaal gesproken veel orgaan in verhouding (doordat er meestal aardig wat pens naast de orgaan door zit). Als je bij kiezenbrink spiervlees toevoegt, dan heb je kvv. Dus dan hoef je niet nog eens extra orgaan bij te voegen. Ik weet niet of je wel iets kunt toevoegen en dan alsnog binnen de marges zit van het barfschema. Zelf voeg ik wel een beetje orgaan toe van dingen die niet in de kvv en kiezenbrink zit en geef ik ook af en toe een flinke tandenborstel of wel een flinke lap pens. Af en toe is bij mij hooguit eenmaal per week, maar meestal minder. Dus bijvoorbeeld 1 week lap pens en 1 week wat extra orgaantjes en dat was het dan.
#2024813
Ik heb puur de richtlijnen aangehouden zoals hier op het forum, dus Barf. Er zijn ook versvoermethoden die pens als complete maaltijd zien en vast ook wel die het als spiervlees zien. Mocht je dat willen zou ik even naar die andere methodes kijken en zien of je menu daar beter bij aansluit.

Kiezebrink mixen zijn niet allemaal hetzelfde qua samenstelling. Sommige mixen bevatten karkassen met (meestal 2 soorten) orgaan toegevoegd. Andere zoals bv de fazant bevat hele fazanten waarvan alleen de filets zijn afgesneden, alle organen zitten er dan nog in. Als het goed is is die info wel te vinden op de Kiezebrink site.

[quote="charmed"]Toen ze op CB stond had ze het probleem dat ze alle dagen dezelfde samenstelling kreeg, dat zorgde er voor dat ze steeds meer en meer nodig was, omdat haar maag steeds sneller leeg was, waarschijnlijk door de gewenning van elke dag dezelfde hoeveelheid. Dus elke dag bot, orgaan, spiervlees dan moet ze steeds meer en meer, daarom ben ik K. mixen gaan voeren, omdat ze dan de ene dag harder verteerd moet worden dan de andere dag, zo ontstaat er minder gewenning.
[/quote]

Even buiten de percentages om. Als ze het eerder goed deed op CB, dan kan het best zijn dat als je haar nu iedere dag bot geeft het probleem ook over is. Ik zou dan wel iedere dag bot geven en de ene dag orgaan erbij en de andere dag spiervlees, dan is het toch niet iedere dag hetzelfde.

Uiteindelijk zijn de percentages richtlijnen, en als jij je prettig voelt bij hoe je nu voert qua percentages is er niemand die dat kan tegenhouden. Maar als je 1 portie pens als zou vervangen voor ander spiervlees kom je in principe al aardig goed te zitten qua percentages volgens de Barf-methode. Zou je hooguit nog even kunnen kijken naar de onderlinge verhoudingen van je orgaan.

Je zou ook kunnen proberen om groentemix bij te voeren, dat helpt bij sommige honden ook goed qua ontlasting.
#2024829
Onderin mijn vriezer liggen al een poos pond rollen van CB / natuurmix.
Of te wel; schapenpoep. Meng nu een klein beetje door het voer en ze poepen een stuk gelijkmatiger.
Ze vinden het heerlijk, vrouwtje wat minder maar vooruit  :biggrin2:

Hak zo een rolletje door 4 half bevroren en 2 stukjes gaan de koelkast in en 2 stukjes terug de vriezer in.
Met 1 zo een stukje doe ik 2 dagen voor 2 grote honden. Als ik teveel geef wordt de ontlasting dunner en willen ze het ook niet meer eten.
#2024991
[quote="Lil"]
kvv heeft normaal gesproken veel orgaan in verhouding (doordat er meestal aardig wat pens naast de orgaan door zit). Als je bij kiezenbrink spiervlees toevoegt, dan heb je kvv. Dus dan hoef je niet nog eens extra orgaan bij te voegen. Ik weet niet of je wel iets kunt toevoegen en dan alsnog binnen de marges zit van het barfschema. Zelf voeg ik wel een beetje orgaan toe van dingen die niet in de kvv en kiezenbrink zit en geef ik ook af en toe een flinke tandenborstel of wel een flinke lap pens. Af en toe is bij mij hooguit eenmaal per week, maar meestal minder. Dus bijvoorbeeld 1 week lap pens en 1 week wat extra orgaantjes en dat was het dan.
[/quote]Duidelijk, zoiets dacht ik ook al, dat je 1x per week dan iets bij moest geven en niet vaker.
#2024993
[quote="Freggel"]
Even buiten de percentages om. Als ze het eerder goed deed op CB, dan kan het best zijn dat als je haar nu iedere dag bot geeft het probleem ook over is. Ik zou dan wel iedere dag bot geven en de ene dag orgaan erbij en de andere dag spiervlees, dan is het toch niet iedere dag hetzelfde.

Uiteindelijk zijn de percentages richtlijnen, en als jij je prettig voelt bij hoe je nu voert qua percentages is er niemand die dat kan tegenhouden. Maar als je 1 portie pens als zou vervangen voor ander spiervlees kom je in principe al aardig goed te zitten qua percentages volgens de Barf-methode. Zou je hooguit nog even kunnen kijken naar de onderlinge verhoudingen van je orgaan.

Je zou ook kunnen proberen om groentemix bij te voeren, dat helpt bij sommige honden ook goed qua ontlasting.
[/quote]
Begin het nu een beetje te snappen ;)

In het begin deed ze het beter op de mixen, maar hoe langer ik ze voer, des te moeilijker ze de ontlasting kwijt kon. 1x heeft ze er 2 dagen over gedaan, toen ben ik wel geschrokken. Ze hebben een paar weken CB gehad, (waar bijna overal kippenbot inzit) en dat ging weer goed. Toch vreemd, maar idd het zou beter kunnen gaan met de mixen en spiervlees elke dag gemengd, maar dat zit ik straks waarschijnlijk weer met het andere probleem, dat er gewenning komt omdat er elke dag spiervlees, orgaan en bot gegeven wordt. Maar dat is maar weer afwachten.
#2024994
[quote="Claudia N"]
Onderin mijn vriezer liggen al een poos pond rollen van CB / natuurmix.
Of te wel; schapenpoep. Meng nu een klein beetje door het voer en ze poepen een stuk gelijkmatiger.
Ze vinden het heerlijk, vrouwtje wat minder maar vooruit  :biggrin2:

Hak zo een rolletje door 4 half bevroren en 2 stukjes gaan de koelkast in en 2 stukjes terug de vriezer in.
Met 1 zo een stukje doe ik 2 dagen voor 2 grote honden. Als ik teveel geef wordt de ontlasting dunner en willen ze het ook niet meer eten.
[/quote]Dank je voor de tip, wie weet ga ik dat nog eens gebruiken, maar voorlopig nog even niet, sommige krijgen al zoveel door het voer, dat ik af en toe de draad kwijt raak.
#2025280
[quote="charmed"]
Begin het nu een beetje te snappen ;) [/quote]

We komen er wel  ;D . Iedere hond werkt nu eenmaal net een beetje anders  :)

Wat betreft de gewenning, ik zou eerst even kijken hoe ze het doet op iedere dag bot. Omdat je sowieso al door de verschillende mixen (bijna) iedere dag anders voert en niet zoals CB echt iedere dag hetzelfde kan het best zijn dat er helemaal geen gewenning komt.

Mocht er wel gewenning komen kun je altijd proberen om wat met gewicht te varieren, dus de ene dag wat minder en de andere dag wat meer. Dus bv de ene dag ipv 210 in totaal 160 voeren en de dag erna 260.

Maar eerst maar eens kijken of de ontlasting goed te krijgen is, en dat moet vast wel lukken!
#2025311
Spelen met de gewichten gaat zeker niet lukken, dat weet ik al wel. Heb ooit een paar keer dubbele portie gedaan omdat ik dat wilde uit proberen, nou dat had ze in de helft van de tijd verteerd. Dus i.p.v. dat ze 8 uur door kon komen was ze na 6 uur al aan het spugen, geen eten alleen maar geel schuim.

We gaan nu eerst proberen om de mixen en spiervlees te mengen. Ga wel alles in halve kilo's zagen, want anders ligt het veel te lang uit nu met 3 honden die er nog van eten.  :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door