Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door *Yvje*
#2041312
Ik voer Tara Lotgering en sinds kort ook Tinlo, maar vind Lotgering wat beter kwa structuur en ook kwa geur wel.
Het lijkt de hond geen reet uit te maken wat ik haar serveer maar ik kan niet zeggen dat èen van de twee nou beter
is dan de ander omdat ik het beide om en om voer. Fijne van Lg vind ik dat het veel grover vermalen is en je hele stukken
kip bijvoorbeeld erin zit zitten , nja, ik bedoel hele niertjes en harten etc ..
Door NuranSantoz
#2042448
Ik las op de site van Lotgering dat ze de prijs omhoog gaan gooien omdat ze hun voer gaan laten analyseren.
Ik voer ook Lotgering en wissel af qua voer, pens vis en totaal krijgen ze hier.
Door Celicaatje
#2045624
Ik heb eens een mail verzonden met de vraag of ze na willen denken over een EKO variant.
Dat willen ze wel dus ik ben benieuwd. Volgens mij is er best een markt voor en de mensen willen ook best meer betalen voor EKO (althans ik en nog een aantal mensen die ik ken wel).
Dus ik wacht met spanning af al is het geloof ik best lastig om het keurmerk te verkrijgen :o

Gr
Inge
Door Flying Missy
#2061506
Zou je bij Lotgering nog apart groenten moeten geven?

Ze krijgen hier wel eens een schepje van de tafel mee, of een stukje fruit, maar ik geef er niet standaard groenten bij. Zouden ze dan tekorten krijgen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2061601
Ik voer wel groenten bij. Maak porties van wat we zelf overhouden. De meningen zijn er over verdeelt, maar de meesten neigen naar wel geven. Oscar vind groenten ook nog eens heel lekker, waardoor het ook een stukje beleving en aanvulling is wat zijn slanke lijn behoud.
Door Flying Missy
#2062409
Dank jullie voor de reactie.
Heb inmiddels ook verder gezocht en gelezen. Ik geef ze nu maar zo nu en dan wat extra groenten en verdeel dan een appeltje onder mijn drietal.  :) Vanavond hebben ze sperciebonen gehad, dat aten wij zelf ook.  :biggrin2:
Door Lizzy
#2063675
Waarom vragen jullie dit niet aan de maker van het voer?

Ik denk overigens dat de opmerking op de eerste pagina dat KVV pas compleet mag heten als het een premix bevat niet helemaal juist is.

Maar het punt is, stel een fabrikant maakt meerdere voeren van meerdere diersoorten. En doet er geen premix in (en dat vind ik een voordeel). Is het voer dan ook compleet als je 1 smaak/diersoort dag in dag uit aan je hond geeft, jaar in jaar uit? Dat is dus even de vraag..... Wie het weet mag het zeggen.

Bibi gebruikt ook geen premix. En ik ken mensen die al sinds jaar en dag 1 smaak voeren. En blijkbaar gaat dat goed. Zij noemen het voer bij mijn weten ook gewoon compleet. Ik zou er echter niet op durven gokken, als eindgebruiker, 1 merk en 1 smaak. En als KVV fabrikant zou ik adviseren meerdere diersoorten af te wisselen.

Kijk, bij Haaksbarf en Shaweca doen ze dat in mijn ogen wel goed. Dit is hun advies:
In Haaks Barf worden geen toevoegingen gebruikt. Daarom adviseren wij om in cycli van drie weken vier diersoorten te voeren, zodat u zeker weet dat uw hond of kat alle voedingsstoffen binnenkrijgt die hij nodig heeft.
Ook bij Shaweca Dogfood is het belangrijk om vier diersoorten te voeren in een tijdsbestek van drie weken. De volgorde is niet vast; u kunt dit naar eigen wens invullen. Ook hoeft de frequentie van de smaken niet gelijk te zijn.
Merken KVV die er een premix doorheen gooien waardoor het merk aan de zogenaamde AAFCO normen voldoet, mogen sowieso 1 smaak afzonderlijk wel compleet noemen. Het ene smaak voer bevat namelijk in theorie alles wat de hond nodig heeft. Door de toegevoegde premix.
Door Lizzy
#2063685
En van CarniVoer:
Met brokvoeding wordt afwisseling juist afgewezen, omdat dit vaak maag-, darmklachten geeft bij het dier.  Veel eigenaren hebben er toch wel moeite mee dat hun dier iedere dag steeds hetzelfde voer krijgt. Brokfabrikanten raden afwisseling af en beweren dat dieren geen behoefte hebben aan afwisseling. Verteringstechnisch is afwisseling dus WEL van belang. Rauw voeren moet compleet zijn over een periode van vier tot zes weken. In het hoofdstuk voedingswijze wordt dit nader uitgelegd.

Rauw voeren heeft nooit een constante samenstelling. Men kan het wel uitstekend uitbalanceren, zodat er geen tekorten of overdaad kan ontstaan. Het wisselen van diersoorten is nog een prima middel om tekorten aan nutriënten te voorkomen. Een rund heeft immers andere verhouding eiwitten, vetten en  sporenelementen dan een kip of lam.  Men kan veel afwisselender voeren met rauwe voeding en ook dat wordt zeer gewaardeerd door uw hond/kat!

CarniVoer is een uitgebalanceerde prooidiervoeding. Alle smaken kunnen met elkaar afgewisseld worden. U hoeft niet bang te zijn dat uw dier tekorten of overdaad aan nutriënten oploopt. Het advies wat wij geven is dat u de soorten wisselt en regelmatig  een B.A.R.F.  product (vleesbot) geeft voor onder andere het gebit. Als uitzondering kunnen ook tafelresten gegeven worden. Als u de gebakken- of gekookte botten maar weglaat. Door bot te bakken en/of koken splintert het sneller met een verslikkingsgevaar tot gevolg. In de natuur heeft een wolf/dingo/leeuw/marter enz. ook geen gasstelletje bij zich, moet u zich realiseren !!
Nog zo'n prima advies.
Door Lizzy
#2063691
Maar om even kort te gaan: als je de diersoorten van Lotgering afwisselt, zit je gewoon goed. Ik zou er zelf niet 1 smaak/diersoort van voeren (net als van welk ander merk dan ook - nou voer ik natuurlijk sowieso geen KVV maar bij wijze van).
Door Lil
#2063958
[quote="*anna*"]
Maar er zijn merken die in bijna iedere variant als calciumbron kippenbotjes doen is dat dan niet eenzijdig.

[/quote]

als er andere soorten aan spiervlees in zit niet, maar persoonlijk heb ik ook graag afwisselende calciumbron.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2064480
Ik heb alle kvv-merken in Nederland bekeken, en degenen met een premix (minimaal vit a, d en e en koper) heten compleet, vandaar mijn conclusie dat ze compleet mogen heten als er een premix inzit. Haaksbarf en dergelijke merken heten niet compleet. Of een officieel benoemde complete kvv ook echt compleet is betwijfel ik, vit a, d en e en koper zijn toch niet de enige essentiele voedingsstoffen. Info over vetzuren en aminozuren bijvoorbeeld zie ik niet.

In mijn mailwisseling met Huub van de Lang (Bandit) liet hij weten (en zien, met analyses) dat je van Bandit in principe maar één diersoort hoeft te voeren, alleen dat het voor de alvleesklier (ivm enzymen) beter is om af en toe een ander diersoort te voeren.
Door Wendi
#2064501
Darf noemt alleen de varianten met 4 diersoorten compleet, de andere niet.
De verhoudingen in de niet-complete varianten zijn wel goed.
Zit ook geen premix in
Door Flying Missy
#2065615
Nu raak ik dan toch weer in de war........... ik voer van Lg dus 4 soorten per maand. En nog lamshart of nekken van eend of kip en soms runderkraakbeen.  En van de 'totaal' versies (pens/vis etc.) weet ik dat er al meerdere diersoorten inzitten. Dus dan is het compleet genoeg? En die groenten zijn dan toch niet nodig?

Ik ga Lg zelf nog wel mailen een keer, maar die gaan nu met vakantie dus zijn even niet te bereiken............

En ik denk maar zo: Ook domme vragen moeten gesteld kunnen worden toch?  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door