Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Marliellen
#1987908
Hoi iedereen,

Onze hond Thirza, een lagotto Romagnolo van 3 jaar oud, is als pup gespeend op KVV en heeft met uitzondering van gejatte brokken van andere honden, nooit brokken gehad. In het eerste jaar heeft ze bijna nooit last gehad van haar maag en of darmen. Wel reageerde ze met diarree op pensstaafjes. In het tweede jaar zijn de problemen begonnen. Ze werd regelmatig en steeds vaker ziek. Dit met name in de ochtend. Ze staat dan te rekken, wil niet eten, eet veel gras en geeft gal over. Ondanks overgeven knapt ze dan pas laat in de avond op en dan wil ze pas weer eten.
Omdat ik dacht dat dit werd veroorzaakt door honder en brandend maagzuur ben ik van 1 maaltijd per dag terug gegaan naar 2 KVV maaltijden per dag en 's avonds voordat we naar bed gaan kreeg ze een rauw kippenvleugeltje. Hierop is het ongeveer 3/4 jaar goed gegaan.

Sinds afgelopen kerst is het echer weer fout gegaan en inmiddels is ze van de 7 dagen in de week wel 4 dagen ziek.
Elke keer stap ik van de KVV over op gekookte kip met rijst en wortel en knapt ze snel weer op. Ga ik terug op KVV met kippenvleugel is ze binnen een dag of 2 weer ziek.
Nu voer ik al weer 5 dagen gekookt eten en ze voelt zich prima.
Ik heb naar de dierenarts gebeld en de assistente opperde dat ik moest overstappen op brokken. Dat ziek ik eigenlijk niet zo zitten.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aanmoet. Mijn hoofd zegt dat rauw beter is maar ze doet het er niet goed op.
Ze kreeg rund, lam, kip en kalkoen van Carnibest. Naturis hebben we ook geprobeerd maar dat ging er helemaal niet in.

Kan een hond gezond eten met gekookt voedsel en weet iemand hoe ik dat het beste kan samenstellen en wat ik wel of niet moet toevoegen? Heeft er iemand recepten?
Of zijn er andere oplossingen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Ellen
Door pallas
#1987957
Hoi Ellen, welkom op BP :)

Als ik jou was zou ik een eliminatie dieet gaan doen. Daarbij voer je je hond één diersoort (het liefste één die hij niet vaak gegeten heeft).
Dit hou je 6 weken vol en je kijkt hoe je hond het daar op doet.
Als alles goed gaat kan je dan nieuwe soorten gaan toevoegen. Zo kom je erachter waar je hond wel en niet tegen kan.
In de KVV zit nl vanalles wat, voor het zelfde geld is er wat aan veranderd waardoor je hond het er niet meer lekker op doet.

Er zijn ook kvv met alleen maar eend  en geen rijst (carnibest geloof ik) die zou je ervoor kunnen gebruiken.

Kijk maar eens in de zoekfunctie onder "eliminatie"  :)
Door pallas
#1988303
[quote="petra-amsterdam"]
Eliminatiedieet?
Hond doet het ,lees ik, prima op kip.
Het probleem ligt in het rauw en niet in de diersoort dan toch?
[/quote]

[quote="Marliellen"]
Elke keer stap ik van de KVV over op gekookte kip met rijst en wortel en knapt ze snel weer op. Ga ik terug op KVV met kippenvleugel is ze binnen een dag of 2 weer ziek.
[/quote]

Op het moment dat er aleen maar kip als eiwit bron gevoerd wordt gaat het goed (oke welliswaar gekookt maar toch)
Daarna voert ze de kip mét de kvv en gaat het weer verkeerd.
Aannemelijker dat het aan de kvv ligt aangezien ze de eerste jaren geen problemen heeft gehad.

Dan zou ik toch eerst uitzoeken of de hond het op ander voer beter doet dan kiezen voor levenslang een gekookte hap.
Door Lizzy
#1988729
In dit topic staan recepten om te koken: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 627.0.html. Natuurlijk zou een hond rauwe voeding moeten kunnen verdragen maar helaas zijn er honden (gelukkig niet vaak) die het niet kunnen verdragen. Vanzelfsprekend zou met deze honden niet gefokt moeten worden (helaas weet je het vaak niet omdat de meeste honden brok krijgen en deze honden er dus 'doorheen slippen').
Door Marliellen
#1988746
Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik denk zelf ook dat het geen allergie betreft maar eerder dat ze last heeft van veel brandend maagzuur waardoor ze in een vicieus cirkeltje terecht komt van misselijk zijn, niet willen eten waardoor ze last blijft houden van het zuur etc, etc. Vreemd genoeg is ze 's avonds weer genoeg opgeknapt om weer te eten. Maar dan begint het 's ochtends weer opnieuw.

Ze is gisteren loops geworden, misschien speelt dat mee maar dat het dan al 3 maanden van te voren fout gaat met het eten lijkt me ook sterk. Ze heeft zover ik weet in het najaar een loopsheid overgeslagen (of het is een stille loopsheid geweest) en was ruim een jaar niet loops geweest.

Het gaat nu al 7 dagen goed op gekookt eten.

Ellen
Door Jantina
#1989566
Hoi,
Helaas staat ook 1 van mijn honden op gekookt voedsel. Er zijn er hier op het forum meer die spijtig genoeg niet anders kunnen. 'We' hebben onderling via PB wat contact, omdat dit nu eenmaal toch een rauw forum is  ;).
Wil je meer weten of heb je specifieke vragen dan mag je altijd een PB sturen!
Als ik heel eerlijk ben klinkt het ritme van je hond erg als het ritme van mijn hond, toen zijn ziekte zich openbaarde. Vaak zijn dit toch honden die last hebben van de lever. Ingewikkeld verhaal, maar de lever zou vooral actief zijn van ongeveer 4 uur tot 16 uur, ook de galproductie hoort daarbij. Dat je hond dus 's avonds beter wil eten is in dit kader logisch.
Je zou 's ochtends vroeg op de nuchtere maag idd maagcompositum van de Groene Os kunnen gaan proberen. Mijn ervaring is dat dit slechts tijdelijk helpt, maar, als het helpt weet je wel dat je het in die richting moet zoeken.  Wij deden 2 schepjes poeder mengen met een beetje water en dit achter in de bek stoppen. Na een half uurtje gaven wij dan eten. Ik heb momenteel goede begeleiding van een homeopaat (wil ik je ook wel via PB laten weten) en ik laat op maat een voedingssupplement voor hem maken in Duitsland, omdat je met zelf koken echt tekorten gaat krijgen. (althans, als je hond niet alles kan verdragen zoals de mijne).
Wil je wat weten, roep dan maar!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door