Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Micha7
#1915472
Ik ben dus aan't overstappen van brokken naar kvv. De sheltiepup krijgt al enkel kvv (carnibest natuur), de 2 andere gaan we vanaf dit weekend volledig (cold turkey) overschakelen. (Keuze voor't weekend is, moesten er problemen zijn, is er zeker altijd iemand thuis!). Nu heb ik gezien dat ze ook tinlo verkopen. Ze vertelden me daar, dat je moet kiezen: of carnibest, of tinlo. Van carnibest zou je kunnen volstaan met 1 "soort"; bij tinlo zouden alle varianten regelmatig moeten gevoerd worden, én dat was geen kvv maar barf!?. Hulp gevraagd dus, van ervaringsdeskundigen!!!
Door soraya
#1915482
Hallo,

Het is een KVV(gemalen,kant en klaar),maar gebaseerd op de verhouding van BARF.

Ik geloof dat je dat zo moet zien.

Groetjes Soraya
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1915587
Tinlo is zeker geen BARF maar kvv. BARF is altijd door jezelf samengesteld.

Er is geen pre-mix (vitaminen, mineralen enz.) toegevoegd aan Tinlo, daarom moet je verschillende soorten voeren om het compleet te maken.
Iedere diersoort bevat andere voedingsstoffen, door afwisseling krijgt de hond alles binnen wat hij nodig heeft.
Dat compleet maken door afwisseling werkt ook zo bij BARF en aangezien BARF (gelukkig) steeds populairder wordt,
gebruikt de fabrikant ook maar meteen even BARF in zijn product naam ::)

Carnibest bevat een pre-mix, waardoor het compleet is en in principe 1 soort volstaat.
Ik zie geen probleem in het afwisselen van verschillende soorten Tinlo en Carnibest.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1915687
[quote="HannekeKjell"]
Ik zie geen probleem in het afwisselen van verschillende soorten Tinlo en Carnibest.
[/quote]
Idd je hoeft echt niet te kiezen, je kunt het beiden voeren. En ik zou ook niet 1 soort CB voeren, maar vooral afwisselen.  ;)
Door dancingdaydream
#1915886
Inderdaad gewoon KVV. Zelf voer ik op het moment alleen CB, maar ben van plan (als ik iets meer ruimte heb) een pakket Tinlo te kopen voor de afwisseling, voornamelijk voor de smaakjes die CB niet heeft.
Door Suzanne
#1925811
Ik pik dit topic even op om mijn ervaringen in te delen.
Tinlo is een per diersoort gemalen kvv-achtig iets. Er zit echter niets door of bij, zodanig dat per "soort" het niet compleet is / mag worden genoemd.
Je zou ook kunnen zeggen, maar dat klopt niet 100% ;-) "het is een gemalen barf-onderdeel".
Dus, Tinlo kan deel uitmaken van een kvv-voer-menu, maar ook van een barf-menu. Daarbij aantekenend dat "echte barfers" hun vlees niet gemalen geven!

Het is, al met al, een soort "kruising" tussen kvv en barf, al klopt dat ook weer niet ;-)

Ik heb, puur om te proberen, van een paar smaken 1 rol gekocht (dank Carine) en dat voer ik nu ter afwisseling. Ik doe (met 3 honden) ongeveer 1,5 dag met zo'n kilo-rol. Daar toe ik dan niets door; ik meng dat met niets. Formeel eten de honden dan dus 3 maaltijden achter elkaar niet-compleet. Ik kan daar niet wakker van liggen; daarna krijgen ze weer een paar dagen Smuldier / Carnibest; die wel compleet zijn.

Mijn hoofdvoer is Smuldier, maar ik wissel dat af met Carnibest en nu dus ook met Tinlo. Gewoon "omdat ik dat leuk vind" en zolang ze het er goed op doen, dat ik dus geen rare dingen in de ontlasting zie, gaat dat prima. Met Guinnie moet ik wat opletten en Merlijn vertikt met regelmaat iets te eten wat hij niet kent, maar goed, dat weet ik ;-)

Ik heb de Tinlo "Eend" inmiddels geprobeerd... herstel.. de honden dan.
Het is wat "natter" dan Carnibest en Smuldier, maar dat vind ik zeker voor Guinnie geen probleem. Er komt meer vocht/bloed vrij; dat krijgen ze van mij er ook gewoon bij.

De ontlasting is er prima op, bij allemaal.

Ervaringen van andere diersoorten zal ik melden. Let wel: dat is niet representatief; waar die van mij het goed op doen kan een andere hond aan de dunne raken en omgekeerd.

Groetjes,
Suzanne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door