Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lil
#1913899
Hoe ver zouden jullie gaan om een hond te laten afvallen?

Boris moet een kilotje, kwijt. Hij is niet echt te dik, maar nooit zo zwaar geweest als nu. Daarbij heeft hij zware artrose in zijn rechter heup en wil ik dus dat hij een kilo verliest.
Hij is nu 9 1/2 jaar en hij is 5 jaar geleden gecastreerd.
Beweging twee maal daags 1 uur (in het weekend langer) eenmaal in de week gehoorzaamheidstraining en eenmaal in de week behendigheid voor oude mannen.
Meer beweging is geen optie.

Hij krijgt de laatste 3 a 4 jaar 1.5 % van zijn lichaamsgewicht. Om af te vallen staat hij nu al ruim twee maanden op 1.3% en eerlijk gezegd...
een watje ben ik nooit geweest maar ik durf hem niet nog minder te geven... als hij nog minder krijgt krijgt hij als herderreu evenveel als de york teef van mijn vader (okok weet al jaren dat je grote met kleine honden niet mag vergelijken, maar toch).

Zouden jullie nu hij niet afvalt nog minder gaan voeren?

Meer beweging is met zijn gezondheid geen optie. Hij zit op de max en ik wil hem niet kreupel laten worden en slechte pijnstillers voeren alleen om af te vallen  ;)
Laatst gewijzigd door Lil op vr 18 feb 2011, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#1913929
wat voer je hem? ik bedoel, welke diersoorten? je zou er voor kunnen kiezen om hem niet perse minder te geven, maar magerder. zowel in zijn kvv als wat hij aan tussendoortjes/beloninkjes krijgt.
Door Dizzy
#1913930
Een kilo lijkt niet veel, maar toch lastig als het er niet af gaat en hij heeft er last van. Ik kan me ook voorstellen dat je niet minder wilt geven.
Wat geef je hem en hoe vaak? Misschien handig om daar eens naar te kijken? Ik kan je niet adviseren of je dan vaker of minder vaak zou moeten voeren om hem af te laten vallen, maar er zijn hier vast andere mensen die daar iets over kunnen zeggen.

Succes.
Groetjes,
Natascia
Door Lil
#1913947
's ochtends krijgen ze kivo compleet (kip/rund of vis).
's avonds afwisselend: kiezenbrink mixen konijn, haas, fazant of eendvleugels of eendnek en ik heb nog wat lamsstaarten (haal ik al een tijdje voor hem het vet vanaf). Ook krijgen ze runderlip, de laatste bizontournedos zijn nu op en lamsgehakt. Verder konijnnier (hij zonder vet!), hart, pens, strot, luchtpijp, long.

Lijkt me geen echt vet menu. Ja lam, maar om dat nu eruit te gaan halen is ook weer zo wat. Wel krijgt hij visolie omdat dat nodig is voor zijn gewrichten, maar ja die krijgt hij al 2 jaar.

Hij is niet te dik (28 kg bij 60 cm), maar ik vind het wel verstandig dat hij terug gaat naar zijn oude gewicht (27 kg).
Door willeke
#1913983
Misschien een ander kvv proberen? Heb al diverse keren gelezen dat honden aankomen op kivo. Dus een paar weken een ander kvv geven en kijken wat gebeurt
Door Lil
#1913999
[quote="willeke"]
Misschien een ander kvv proberen? Heb al diverse keren gelezen dat honden aankomen op kivo. Dus een paar weken een ander kvv geven en kijken wat gebeurt
[/quote]

Meen je dat? Ik had juist het tegengestelde gehoord. Kan het uiteraard proberen. Zet hem wel een paar weken 's ochtends ook op de kiezenbrink mixen of haal bij de da een paar rollen carnibest diabetes.
Door TMG1961
#1914016
Wat ik begrepen heb toen ik nog Kivo gaf was dat het inderdaad erg aanzet. Maar ik vind 28kg bij 60cm niet echt te veel hoor. Pixie weegt 26,9 en is ook 60-61cm
Door Lil
#1914043
[quote="TMG1961"]
Wat ik begrepen heb toen ik nog Kivo gaf was dat het inderdaad erg aanzet. Maar ik vind 28kg bij 60cm niet echt te veel hoor. Pixie weegt 26,9 en is ook 60-61cm
[/quote]

hij heeft gewoon lovehandels  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Had hij geen artrose zou ik hem zo laten (maar beslist niet laten bijkomen).  ;)

Ik ga eventjes van de kivo af. Cay moet bijkomen en eet er best veel van in verhouding (ze weegt maar 23 kg bij 59 - 60 cm, oeps... zij komt maar niet bij, maar ze is ook een beetje heel veel hieper).
Door charmed
#1914064
Ik zou ook gewoon magere soorten gaan geven. bijv eend schrappen en kijken of er een minder vet soort vis is. Zalm is volgens mij heel vet, veel vetter als haring.
Door Lil
#1914131
eend schrappen kan ik doen.

minder zalm voeren, betekend zalmolie moeten opvoeren, dus dat lijkt me lood om oud ijzer, niet?
Hij heeft de zalmolie persé nodig voor zijn gewrichten (anders weer vieze pijnstillers nodig). Als hij zalm eet krijgt hij minder olie. Dus mij lijkt het geen verschil uitmaken tussen vers en geen/minder olie en geen zalm en meer olie geven.
Door Parelridder
#1914443
Ik zou de eend schrappen en de vis tijdens  het 'dieet' vervangen (of minderen) door Doils visolie speciaal ter behandeling van gewrichtsontstekingen http://www.nmlhealth.com/p,48,465/Doils ... Joint.aspx Daar hoor ik goede resulaten van.
Op dit moment in de aanbieding bij dierapotheker: https://www.dierapotheker.nl/product/Vo ... string=801
Laatst gewijzigd door Parelridder op wo 26 jan 2011, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#1914835
Minder vet voeren lijkt me het beste,als je aleen KVV geeft dan misschien minder KVV en aan vullen met wat groentenmix?
Als je ook barf vleesbotten geeft, dan al 't vel en vet van de kip/eend halen en alleen mager vlees van andere botwerk geven
Door Lil
#1914866
[quote="202Spots"]
Minder vet voeren lijkt me het beste,als je aleen KVV geeft dan misschien minder KVV en aan vullen met wat groentenmix?
Als je ook barf vleesbotten geeft, dan al 't vel en vet van de kip/eend halen en alleen mager vlees van andere botwerk geven
[/quote]

Helaas groentenmix is helemaal geen optie. Gaat hier al jaren niet goed. Af en toe krijgt hij wat gekookte groente van me, maar dat gaat al zo oud als hij is af van zijn portie vlees.

Zoals boven staat geef ik 's avonds barf botten. Er zit nooit vel of vet op als ik het geef!
(mag Cay altijd hebben  :biggrin2:). Daarom was ik ook verbaast dat mensen zeiden geen eend meer te geven, maar omdat ik genoeg variatie heb gaat het voorlopig maar even van zijn menu af.
Door *Flip*
#1914888
Over carnibest heb ik ook gehoord dat daar oliën aan toegevoegd zijn. Voor artrose hadden wij homeopatische tabletten, Rhus. €5 per 200 pillen, 2 per dag voor een grote hond (50kg) was voldoende, als hij dan een tijdje goed beweegt kan je naar 1 tablet per dag. Zonder die pillen wilde/kon onze hond amper bewegen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door