Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door vitess
#1801979
De wijze hond van iemand uit mijn kennissenkring heeft besloten geen brokken meer te eten. De eigenaresse staat zeker open voor barf, maar wil eerst kvv proberen. Het gaat om een golden van ruim een jaar, ze weegt 25 kg dus zo'n 500 gram per dag. Zou dit een compleet menu kunnen zijn?
Twee weken ochtend/avond
- ma  CB NV/Kiezebrink fazantmix
- di    Kiezebrink zalmmix/Kiezebrink eendenmix
- wo  Shaweca gemalen pens, kopvlees en hart/Kiezebrink hazenmix
- do  Kiezebrink hertmix/CB NV
- vr    CB NV/Shaweca geit
- za  Kiezebrink konijnmix/CB lam/rijst
- zo  Haring/KB eendenmix
- ma  CB NV/Kiezebrink gemalen paardenvlees
- di    Kiezebrink hazenmix/CB NV
- wo  Kiezebrink fazantmix/CB NV
- do  Sardien/CB lam/rijst
- vr    CB NV/Kiezebrink gemalen paardenvlees
- za  CB NV/Kiezebrink zalmmix
- zo  Kiezebrink Konijnmix/Kiezebrink hertmix

Ze wil dan zelf nog wat groente, eventueel tafelrestjes, yoghurt, ei en dergelijk toevoegen.
Misschien wat overdreven om het zo precies neer te zetten, maar liever nu extra goed voorbereid dan dat ze straks opgeeft omdat de hond iets tekort zou komen...
Alvast dank voor het lezen en meedenken!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1802038
Slim hondje!
Tekorten zal hij niet zo snel oplopen  ;)
Maar dit menu is heel lastig te berekenen, het kan wel, maar dan ben ik een uur of langer bezig ongeveer.
Das me iets te gek  ;)

Dit omdat niet alle mixen hierin compleet zijn.
Wat je wel kan doen is alle complete mixen niet meerekenen en dan de percentages uitrekenen over de rest.
Als ze voor meer dan de helft compleet voert, dan hoef je niet zo op de rest te letten en heb je een super kvv menu!

De variatie is zowiezo heel goed! dus daar hoeft ze zich zorgen over te maken.
Door Parelridder
#1802119
Ik zie heel veel Kiezebrink mixen staan. Van de varianten waar ik de samenstelling van opgevraagd heb (zalm en haas), was dat 50% bot/graad en 50% vlees + een verdwaald orgaantje. Die mixen kun je dus berekenen als vleesbot.
Er even vanuit gaande dat de andere Kiezebrink mixen dezelfde verhouding hebben, heb je weinig spiervlees en nauwelijks orgaanvlees. Je kunt m.i. beter/makkelijker kiezen voor compléte kant en klaar maaltijden als je kant-en-klaar verkiest.
Door vitess
#1802328
Dan zou ze dus bijvoorbeeld elke ochtend CB NV kunnen voeren en dan in de avond varieren met andere dingen die geen rund/kip bevatten (bijv kiezebrinkmixen, shaweca, enz.)? En dan hoeft er niet zo nauwkeurig op de procenten worden gelet? Wel dan dus meer spiervlees voeren en wat minder orgaan.
Door Parelridder
#1802410
Waarom niet alleen kvv? Allerlei varianten complete voeding binnen een merk en afwisseling tussen diverse merken.. Dan hoeft ze niet te puzzelen met mixen en hoe dit aangevuld moet worden om het (gemiddeld gezien) toch nog compleet te maken. Want in dat laatste geval is ze tóch nog zelf aan het samen stellen ;) en m.i. een heel stuk gecompliceerder, omdat het deels wel compleet is nav de kvv :D
Door vitess
#1802440
Ze kan het makkelijkst komen aan CB, HB, Kiezebrink, Shaweca en Alaska. Aangezien CB daar de enige complete van is en ze ook graag wild en dergelijke wil voeren dacht ik dat ze gewoon elke morgen een CB NV zou kunnen geven en dan 's avonds iets van de andere merken om toch zoveel mogelijk afwisseling te hebben. Als ik kijk naar de reactie van May Linn zou dat dus wel kunnen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1802453
Ja hoor dat kan prima.
Sterker nog CB is compleet. Maar alaska, haaksbarf en sommige mixen van kiezebrink zijn ook compleet in de zin van dat de verhoudingen kloppen en als je meerdere soorten ervan voert dat is dat compleet.
Kiezebrink is even kijken want volgens is de fazantmix hele gemalen fazant. Maar bv de eendmix alleen orgaan en bot.
Is het een heel gemalen dier dan kun je het scharen onder compleet.
Alaska en haaksbarf zijn compleet.
shaweca ken ik zo niet...even opgezocht en die zijn ook niet compleet en wisselen net als kiezebrink.

Zou dus zeggen gewoon als basis CB, Haaksbarf, Alaska en de hele gemalen diermixen van kiezebrink.
En daarnaast kun je wat afwisselen met Shaweca en kiezebrinkmixen zolang bovenstaande soorten dan maar in de meerderheid gegeven worden.
Er ontstaan zo echt geen tekorten en je kunt een heel luxe menu samen stellen!
Door Parelridder
#1802468
Er vanuitgaande dat de hertmix net als zalm, konijn, haas en eend 50% vlees en 50& bot bevat:
- ma  kvv - kvv
- di    zalmkop - vleesbot
- wo  gemalen pens, kopvlees en hart - vleesbot
- do   vleesbot - kvv
- vr   kvv - kvv
- za   vleesbot -kvv
- zo   Haring - vleesbot
- ma  kvv - spiervlees
- di    vleesbot - kvv
- wo  kvv - kvv
- do   Sardien - kvv
- vr    kvv - spiervlees
- za   kvv - zalmkop
- zo   vleesbot - vleesbot
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1802471
Even gekeken, van Kiezebrink is compleet:
- Fazantmix (hele fazant gemalen zonder veren)

Niet compleet/weinig over te zeggen:
- Hazenmix (hazenbout met incl. hart, lever en long) (twijfelgeval ws met wat spiervlees wel compleet)
- Eendenmix (35% karkas, 35% nekken, 15% hartjes en 15% lever)
- Zalmmix (lijven + koppen zonder filets)
- Konijnmix (70% karkas, 15% long, 15% hart)

Hertenmix kon ik niet vinden op zijn site, maar lijkt me niet compleet omdat hertenbotten moeilijk te malen zijn.
Door Parelridder
#1802486
De Hazenmix bestaat uit de hazenbout in gemalen vorm. Deze verhouding bot/vlees is ongeveer 50/50. Het gaat om halve hazen (de voorkant van de haas) welke nog een levertje bevatten en long en/of hart.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1802564
[quote="Parelridder"]
De Hazenmix bestaat uit de hazenbout in gemalen vorm. Deze verhouding bot/vlees is ongeveer 50/50. Het gaat om halve hazen (de voorkant van de haas) welke nog een levertje bevatten en long en/of hart.
[/quote]

Ok dan is het zeker dat het geen complete variant is  :)
Door vitess
#1802615
Ja, ik bedoelde inderdaad hertenvlees...:)
Wat hebben jullie een moeite gedaan, hartelijk dank!Hier kan ik zeker wat mee. Mocht ze nog extra dingen willen geven als fruit, groente, tafelrestjes, ei, yoghurt en dergelijke (met mate) dan hoeft dit niet van de maaltijd afgetrokken te worden toch?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1803035
[quote="vitess"]
Ja, ik bedoelde inderdaad hertenvlees...:)
Wat hebben jullie een moeite gedaan, hartelijk dank!Hier kan ik zeker wat mee. Mocht ze nog extra dingen willen geven als fruit, groente, tafelrestjes, ei, yoghurt en dergelijke (met mate) dan hoeft dit niet van de maaltijd afgetrokken te worden toch?
[/quote]

Als de hond die extra-tjes kan hebben qua gewicht kun je dat er gewoon bij geven.
Door vitess
#1803309
Ik heb dan toch gekozen voor hoofdzakelijk complete maaltijden, met af en toe wat mixen. Ze gaat dit vier weken geven, en dan voorzichtig proberen meer over te stappen op barf. Bedankt voor jullie tips, er is weer een tevreden hond bijgekomen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door