Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Suzanne
#1776760
Hoi,
Ik zal proberen om je zonder verder te verwarren ;-) mijn visie te geven ;-)

1) of je dan niet een extra vriezer nodig hebt?
Dat hangt af van de vriesruimte die je nu hebt, en van het ras van je hond (hoe groter, hoe meer voer nodig natuurlijk). Ik heb 2 shelties en 1 schotse herdershond en heb in beginsel genoeg aan 4 (eigenlijk 3,5) vriesladen. Ik voer voornamelijk kvv (dus kant en klaar) maar ik vul dat aan met diverse andere barf"dingen". Hoe langer ik dit nu zo doe, hoe meer ruimte ik nodig "lijk" te hebben omdat ik ook op aanbiedingen in wil kunnen gaan.
2) of je dat dan alleen met kvv kan doen ik heb een site gevonden richardsversvoeding die bied complete mixen aan. ik zie namelijk zelf samenstellen helemaal niet zitten qua tijd :-[ en ingewikkeld.
Je kunt prima beginnen met kvv en dat langzaam maar zeker, als je dat wilt uitbreiden naar uiteindelijk zelf samenstellen. Hoe meer je hier meeleest, hoe meer je leert ;-)
Je kunt diverse merken en smaken voer afwisselen zelfs. Zeker voor pups adviseer ik een "zeer goed" produkt, maar wat dat is lopen de meningen over uiteen. Kies altijd voor een "compleet" variant, niet voor een enkelvoudig voer. Voor een keertje niet erg, maar liever "compleet" (dat staat zo letterlijk op de verpakking). Smaken (en dus diersoorten) afwisselen is juist goed.
Afwisseling met een goedkoop merk als Smuldier is ook geen probleem in mijn beleving.
3)kan je het combineren met 's ochtends brokken en 's avonds kvv of haalt dat het hele effect eraf?
Ja, dat kan, maar je "halveert" dan het effect ;-)
Ik zou het dus niet doen.

Wat ik overigens wel deed was bij training brokjes gebruiken, naast allerlei andere dingen. Trek de hoeveelheid beloning bij training wel af van de normale hoeveelheid voer; anders krijg je een rond hondje ;-)
4) hoe doe je dat dan met vakantie heb geen grote vriezer in de caravan?
Improviseren ;-)
Grote koelbox, aangesloten op de sigarettenaansteker mee?
Ter plaatse vlees kopen; kip, rundvlees, aangevuld met bijvoorbeeld van thuis meegenomen Renske (gestoomd).
Een vakantie duurt meestal niet langer dan 3, 4 weken en dan is dat niet zo erg. Voor een zeer jonge pup vind ik dit dan weer niet aan te raden ;-(
5) Na het goed overwegen van wel een hond of niet ben ik uitgegaan van kosten voor brokken dit wordt aanzienlijk duurder ok dat is niet erg ,maar wie kan mij een goede betaalbare aanraden? (om het niet de spuigaten uit te laten lopen.
Voor opgroeiende pups zou ik een duur/goed merk kiezen, maar mijn volwassen honden doen het prima op Smuldier (ca 50 cent per 400 gram). In afwisseling krijgen ze andere merken ook nog zeer beslist. Ik heb geen benul wat het zou kosten om ze op brok te houden dus ik weet ook niet of het duurder/voordeliger is.

Mijn korte termijn advies: kies een goed kvv, en sla daar wat van in.. voer dat.. en lees, lees en vraag ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1776832
Ja Darf ben ik ook wel fan van, dat geef ik zelf af en toe naast het zelf samenstellen. Het is biologisch en heeft een goede samenstelling. Ik denk dat je met half Darf en half Lotgering een goed menu hebt.  Al is Darf zonder Lotgering ook niet zo duur, helemaal niet als je bedenkt dat Darf ook nog eens biologisch is.
Door HDSI59
#1776993
Begin liever met een goede duurdere voeding. Beslist geen brok. Zoals al meerdere mensen op dit forum gezegd hebben bespaar je op de duur geld. Afwisselende merken kvv houd je pup gezonder. Wanneer hij met goede voeding en afwisseling opgroeid is de kans stukken kleiner dat het een voedingsintollerantie of immuun en afweer problemen krijgt. Heeft hij dit eenmaal wordt hij pas echt prijzig. Zoek een goed merk waar je makkelijk aan kunt komen.
Door dancingdaydream
#1777943
Ik voer zelf Carnibest, ben er erg tevreden over, is helemaal volledig (dus hoef je bij geen van de versies iets toe te voegen), en is er in 5 diersoorten. Is in vergelijking iets aan de "duurdere" kant, maar het is wel goede kwaliteit, en ziet er altijd mooi goed uit :)
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1778147
[quote="Bosliefje"]
Lupa heeft ook goede kvv's en best betaalbaar, zeker vergeleken met andere merken die hier genoemd zijn.
[/quote]

Lupa gebruikt in hun eigen mixen geen natuurlijke calciumbron.

Carnibest is ook een goed merk inderdaad en op vele plekken verkrijgbaar. Op de website van Carnibest kun je de verkooppunten vinden.

Het is sowieso beter om meerdere kvv's te geven, afwisseling is goed. Mijn eerder genoemde combi Lotgering en Darf is trouwens niet genoeg, behalve als je de parelhoen-versie neemt, want Darf gebruikt dezelfde diersoorten.

Succes :)
Gebruikersavatar
Door choopy
#1779117
[quote="Meike en Daisy"]
Lupa gebruikt in hun eigen mixen geen natuurlijke calciumbron.

Carnibest is ook een goed merk inderdaad en op vele plekken verkrijgbaar. Op de website van Carnibest kun je de verkooppunten vinden.

Het is sowieso beter om meerdere kvv's te geven, afwisseling is goed. Mijn eerder genoemde combi Lotgering en Darf is trouwens niet genoeg, behalve als je de parelhoen-versie neemt, want Darf gebruikt dezelfde diersoorten.

Succes :)
[/quote]

Alleen in de vleescompleetvariant zit geen natuurlijke calciumbron, de rest volgens mij wel.
Door Tesje1
#1780656
iedereen bedankt voor het reageren.
ga nog wat pluizen heb nog 2 weken  :Dvoordat ik moet beslissen.

een combi van lupa shaweca darf/eko en ahv breda is dat wat?
anders start ik wel een nieuw topic is misschien beter
Door linda1985
#1780964
Ik heb zelf geen ervaring met de merken.. weet alleen niet of AHV een natuurlijk calciumbrok gebruikt
Laatst gewijzigd door linda1985 op wo 06 okt 2010, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1781077
[quote="Tesje1"]
iedereen bedankt voor het reageren.
ga nog wat pluizen heb nog 2 weken  :Dvoordat ik moet beslissen.

een combi van lupa shaweca darf/eko en ahv breda is dat wat?
anders start ik wel een nieuw topic is misschien beter

[/quote]

Vooral de Shaweca en Darf zijn zeker goed. Wil je Lupa en AHV erbij om de gemiddelde kosten wat lager te houden? AHV gebruikt zo te zien geen natuurlijke calciumbron en bevat granen, die zou ik niet aanraden. Het is compleet genoeg zonder AHV erbij. Koop bij Lupa dan een andere versie dan Vlees Compleet (want inderdaad, dat is de enige zonder natuurlijke calciumbron), verder zou ik daar ook de Kiezenbrink Zalmmix kopen, die is goedkoop en zalm is goed om 1 x in de week te geven. Vette vis wordt aangeraden om ongeveer 1x per week te geven ivm Omega 3 vetzuren. En bij Lupa kun je ook runderpens kopen voor 1,50 per kilo, zou ik je ook aanraden om af en toe te geven. 1x per week een halve maaltijd ofzo.
Door Tesje1
#1781248
Hoi Meike en Daisy,

Kan ik dan van darf en shaweca elke willekeurige smaak nemen.
Inderdaad zou ik ahv en lupa erbij willen ivm de prijs.
Kan ik Lupa behalve die vlees compleet dan er ook goed bij doen?
En van kiezenbrink zijn ook heel veel soorten kan die er ook gerust bij of alleen die zalmmix en runderpens?
Ik ben uitgegaan van brokken en nu naar vers vlees is echt een wereld van verschil.
kwam dus bij lotgering uit,maar daar zijn heel veel niet enthousiast over.
Ook heel veel wel maar wil dan toch het advies overnemen dat ik beter  1,5 jaar als onze Flynn opgroeit een betere en duurder kan kiezen dan kan ik altijd misschien nog later overstappen.
doe je dan de 1e dag de ene en de andere dag het andere merk of moet je het dan weer 50/50 doen.
misschien stomme vragen,maar wil het wel goed doen!

vandaag in de dierenwinkel zeiden ze dat ik eigenlijk ook brokken moet geven voor de tanden.
nu heb ik ook al wat gelezen over dat je dat ook kan oplossen door barfhappen.
heb je misschien nog tips hoe en wat voor barfhappen ik kan geven aan een pup
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1782100
[quote="Tesje1"]
Hoi Meike en Daisy,

Kan ik dan van darf en shaweca elke willekeurige smaak nemen.
Inderdaad zou ik ahv en lupa erbij willen ivm de prijs.
Kan ik Lupa behalve die vlees compleet dan er ook goed bij doen?
En van kiezenbrink zijn ook heel veel soorten kan die er ook gerust bij of alleen die zalmmix en runderpens?
Ik ben uitgegaan van brokken en nu naar vers vlees is echt een wereld van verschil.
kwam dus bij lotgering uit,maar daar zijn heel veel niet enthousiast over.
Ook heel veel wel maar wil dan toch het advies overnemen dat ik beter  1,5 jaar als onze Flynn opgroeit een betere en duurder kan kiezen dan kan ik altijd misschien nog later overstappen.
doe je dan de 1e dag de ene en de andere dag het andere merk of moet je het dan weer 50/50 doen.
misschien stomme vragen,maar wil het wel goed doen!

vandaag in de dierenwinkel zeiden ze dat ik eigenlijk ook brokken moet geven voor de tanden.
nu heb ik ook al wat gelezen over dat je dat ook kan oplossen door barfhappen.
heb je misschien nog tips hoe en wat voor barfhappen ik kan geven aan een pup
[/quote]

Ja, van Darf en Shaweca kun je iedere smaak nemen, maar wissel wel af in diersoorten van Shaweca en bedenk dat kip al heel veel in Darf zit. En Lupa kan je er prima bij doen, behalve de Vlees Compleet inderdaad.

Je kunt de ene dag het ene merk en de andere dag het andere merk geven, je hoeft het niet 50/50 ofzo te doen. Als je hond in 2 a 3 weken maar compleet gevoerd wordt.

Voor de tanden is het inderdaad een goed idee om er barfhappen bij te geven. Je kunt bijvoorbeeld vis geven (wordt sowieso aangeraden), vuile penslappen, makkelijke vleesbotten (kippennekken, eendennekken, kipkarkas, parelhoenkarkas ed) en spiervlees. Een idee is om bijvoorbeeld elke dag wat barfhappen te geven. Dat maakt het geheel ook nog goedkoper, want barfproducten zijn goedkoper dan goede kvv. Probeer er voor te zorgen dat je voor ongeveer 3/4 compleet voert (complete kvv en complete vis), de rest kun je opvullen met barfhappen die wel een beetje in verhouding zijn (dus niet alleen spiervlees bivoorbeeld).
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1782573
je kan trouwens ook gedroogde kauwkluiven geven tegen tandproblemen. Zoals pensstaafjes of bullepezen en dat soort dingen.

Kiezebrink is trouwens niet compleet, behalve de fazant geloof ik.
Door hedwig
#1783264
Hallo, alles is misschien al gezegd over kvv hoe en wat, maar ik wil toch nog even melden dat ik tevreden ben over Lotgering. Ik snap niet dat die kvv altijd zo'n weerstand oproept. Het is inderdaad aan beetje vet, maar er zitten geen groenten of rijst in (beter zenen dan rijst denk ik dan) en het is niet tot een soort pap gemalen. Ze hebben trouwens ook paard.
Carnibest heeft qua smaken niet veel meer te bieden. Het is bij de meeste merken trouwens voornamelijk lam, rund, kip. Bij carnibest heb je eend erbij. Maar er zitten groenten en rijst in, en vitaminen en mineralen. Ik denk niet dat dat erg is, maar wat moet je ermee? Lotgering is in elk geval helemaal vlees zonder toevoegingen.
Carnibest is wel een merk waar je altijd goed dingen over hoort, dus om een pup groot te brengen is dat misschien de veiligste keuze.
Zelf geef ik ook Bandit. Dat vind ik heel goed, veel smaken (bijvoorbeeld ook wild en geit) biologisch en dus duur, maar wel weer zo'n egale smurrie.
In elk geval heel veel succes en wat fijn voor je pup dat hij zijn leventje meteen op vers kan beginnen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door