Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1725952
Wat betreft het plassen binnen, ik heb wel eens gelezen dat honden naast hun kvv eerst net zoveel blijven drinken als met brok. In kvv zit natuurlijk al veel meer vocht dus krijgen ze ineens heel veel meer vocht binnen. Gevolg volle blaas en meer plassen. Een pup houdt dit natuurlijk niet lang op.
#1726127
[quote="DJ en Doerak"]
Wat betreft het plassen binnen, ik heb wel eens gelezen dat honden naast hun kvv eerst net zoveel blijven drinken als met brok. In kvv zit natuurlijk al veel meer vocht dus krijgen ze ineens heel veel meer vocht binnen. Gevolg volle blaas en meer plassen. Een pup houdt dit natuurlijk niet lang op.
[/quote]

Dat klinkt logisch  :)
#1731979
Inderdaad 400 gram KVV is in calorieen veel minder dan 300 gram brok. Normaal gesproken moet je het ongeveer verdubbelen bij overstap naar KVV door het vocht (had ik toen uitgezocht, volgens mij zit in brok +/- 4200 kcal per kilo, in KVV ongeveer 2200, scheelt natuurlijk wel per merk).
#1740378
Hoe bevalt de Darf na de 1e 2 weken?

Ik heb dit weekend 40 kg. ontvangen. 20 Kg Actief en 20 kg. reguliere EKO.

DARF EKO bestaat uit:
50% biologische kipkarkassen ( vlees bot verhouding 50-50)
10% biologisch rund spiervlees
10% biologisch lams en geitenvlees
10% biologische lamslong en lamspens
10% biologische groenten
5%   biologisch runderhart
5%   biologische rund lever & nieren

DARF ACTIEF bestaat uit:
50% biologische kip en eenden karkassen ( vlees bot verhouding 50-50)
15% biologisch rund spiervlees
10% biologisch lams en geitenvlees
 5% biologische lams- en  rund  long en lamspens
10% biologische groenten
 5% biologisch rund hart
 5% biologische rund lever & nieren

De ACTIEF spreekt me het meeste aan qua samenstelling voor mijn honden, maar ik wilde beiden proberen.

Mijn 1e indrukken zijn ontzettend positief. Het ziet er echt heel goed uit en ruikt ronduit lekker.
Mijn Maartje is een gemakkelijke, grage eter, maar Merel geeft niet om eten. Zij houdt maat qua hoeveelheid en lust vanalles niet. Darf gaat er bij beiden met ontzettend veel smaak in en Merel verheugt zich voor het eerst op iedere maaltijd.
So far, so good! :)
#1753095
[quote="Parelridder"]
Hoe bevalt de Darf na de 1e 2 weken?

Ik heb dit weekend 40 kg. ontvangen. 20 Kg Actief en 20 kg. reguliere EKO.
[/quote]

Het duurde even, maar daar ben ik...

We zijn ontzettend blij met Darf. Ik vind het mooi van strucuur, geur en kleur. We ondervinden één groot nadeel. Boris' ontlasting is ontzettend hard als hij Darf heeft gegeten. We hebben hem afgelopen week een kilo Carnibest Eko gegeven, dat ik op elk vlak minder vind, maar wel betere ontlasting tot gevolg heeft.

Nu zijn we aan het overwegen iets bij te voeren. Zijn er nog niet helemaal uit...
#1753164
[quote="Nynke F"]
misschien 1 of 2 theelepels zalmolie toevoegen??
[/quote]

Goeie suggestie. In Carnibest zit lijnzaadolie, hetgeen de zachtere ontlasting zou kunnen verklaren.

Zou het wellicht ook te verhelpen zijn door meer 'vlees' te geven en minder 'karkas'? Immers in Darf zit 50% kipkarkas.
#1753171
[quote="orejas"]
Goeie suggestie. In Carnibest zit lijnzaadolie, hetgeen de zachtere ontlasting zou kunnen verklaren.

Zou het wellicht ook te verhelpen zijn door meer 'vlees' te geven en minder 'karkas'? Immers in Darf zit 50% kipkarkas.
[/quote]

maar zijn dat kale kipkarkassen of bevleesde ?? In een barfmenu ga je ongeveer uit van 25-30% kaal bot  :) :)
#1753175
[quote="Nynke F"]
maar zijn dat kale kipkarkassen of bevleesde ?? In een barfmenu ga je ongeveer uit van 25-30% kaal bot  :) :)
[/quote]

De kipkarkassen bestaan voor 50% uit vlees en 50% uit bot. Dus in Darf zit 25% kaal bot.
#1753342
[quote="orejas"]
Goeie suggestie. In Carnibest zit lijnzaadolie, hetgeen de zachtere ontlasting zou kunnen verklaren.

Zou het wellicht ook te verhelpen zijn door meer 'vlees' te geven en minder 'karkas'? Immers in Darf zit 50% kipkarkas.
[/quote]

En ook nog een sloot zonnebloemolie.  :-X  Het kale botpercentage tussen deze 2 verschilt niet zoveel. Je zou dus wat zalmolie toe kunnen voegen, maar je kan er ook voor kiezen om "kunstmatig" het botpercentage wat naar beneden te halen door zelf wat los barfspul toe te voegen in de vorm van wat extra spiervlees, eitje enz.
#1771172
[quote="Angelique"]
En ook nog een sloot zonnebloemolie.  :-X  Het kale botpercentage tussen deze 2 verschilt niet zoveel. Je zou dus wat zalmolie toe kunnen voegen, maar je kan er ook voor kiezen om "kunstmatig" het botpercentage wat naar beneden te halen door zelf wat los barfspul toe te voegen in de vorm van wat extra spiervlees, eitje enz.
[/quote]

Precies daar zijn we nu mee bezig, onder andere dankzij jullie hulp. Nu moet ik wel toegeven dat we in eerste instantie hebben gekozen voor de makkelijkste oplossing, door simpelweg aan elke Darfmaaltijd (driemaal daags) een scheut (biologische) koudgeperste lijnzaadolie toe te voegen. We merken wel dat Boris' ontlasting daar meteen een stuk zachter van wordt. Tegelijkertijd denk ik dat we hem op dit moment echt te veel olie geven en wil dit eigenlijk zo veel mogelijk terugbrengen, door uiteindelijk over te stappen op Barf. Dat is logistiek (klein huis, kleine vriezer) op dit moment erg lastig, maar wel onze ambitie.
We zullen eens gaan nadenken over de mogelijkheid een gedeelte van de KVV te vervangen door spiervlees. Het eitje krijgt hij - net al wij - elke zondag al...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door