Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Nitus
#197678
Omdat ik vandaag toch bij de DA was heb ik Gitte meteen even gewogen: 34,6 kilo :D. Terwijl ze begin april 39,6 kilo woog :o, veel te zwaar voor haar bouw.
Die 5 kilo heb ik er dus in 7 maanden afgekregen door haar 550 gr. Carnibest Light te geven aangevuld met 100 gram groentemix of Kruidenmix (als vulling) per dag.
Ik had niet het idee dat ze honger had en ze kreeg toch ook nog wel af en toe brokjes oid als beloning.
Om uit te rekenen hoeveel ik Gitte zou moeten voeren, ben ik toen uitgegaan van het gewicht dat ze zou moeten wegen (ongeveer 35) x 15 gr.= 525 gr. per dag. Dit sommetje werkte dus heel goed bij de CB light ;).
Succes!
Door Lupa
#197679
Mientje mocht in de tijd van brokken 240 gr brokken,
als ik haar 150gr gaf was dat veel, ik heb haar ook alleen sperciebonen gevoerd of natuurlijk incombinatie met brok, dat was dan bv 70gr bork met sperciebonen, als ik dat een tijdje gedaan had en zij was net die 1 kilo of 2 afgevallen gaf ik haar dan bv 150 (terwijl ze 240 mocht) en binnen 1 week was ze weer mollig.
met vers heb ik haar nu zeker 4 jaar niet meer op de weegschaal hoeven te zetten(ja voor de niuwgierigheid) en ze weegt nog steeds 11 kilo.
het vervelende was dat ze altijd op zoek was naar eten, maar dat vind ik nu niet zo gek
Laatst gewijzigd door Lupa op ma 01 nov 2004, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#197680
Ik heb een 11 jaar oude herderteef (gecastreerd en heeft HD + arthrose) en die was ook veel te zwaar. Ze is van de ruim 41 kg naar de 32 kg gegaan op Carnibest light. Ik heb ze wel maandenlang een veel kleinere hoeveelheid gegeven dan ze hebben mocht, hooguit 300 gram per dag verdeeld over 2 porties. In het begin was het wel ff zielig omdat ze steeds honger had, maar daar was ze vrij snel aan gewend.
Je kan sperciebonen erbij geven. Dus de helft van het normale voer en dan aanvullen met sperciebonen. In sperciebonen zit niks, het is puur maagvulling. Je hond valt niet af dankzij de sperciebonen, maar omdat ie dus eigenlijk nog maar de helft van z'n normale hoeveelheid voer krijgt.
Ik heb er bewust voor gekozen om de hoeveelheid voer die mijn hond kreeg te verminderen en niet aan te vullen met sperciebonen. Zo blijft de maag van je hond namelijk groot en als je hond dan eindelijk is afgevallen, loop je de kans dat ie toch weer te dik wordt omdat ie weer meer gaat eten.
M'n hond zit nu al weer een tijdje op een goed gewicht en omdat ze op de CB light zelfs te schraal werd, staat ze nu weer op de CB natuur. Ze krijgt 350 gram CB en 100 gram fytomix op een dag en daar doet ze het goed op en ze blijft netjes op gewicht.
Door 202spots
#197684
Zoek op Serziebonen en dan krijg je nog meer...deze was van Paulus...

Re: arthrose en te dik
« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 17, 2003, 11:13:21 am »

--------------------------------------------------------------------------------
:
Hallo,
ben nieuw op deze site en wilde graag een raad van jullie hebben.
heb een labrador van ruim 2 jaar oud waarbij ahtrose (NU AL) is vastgesteld aan de linkerheup, er werd mij aangeraden een paar jaar door te gaan (voorzichtig met hem) onder medicijnen (rymadil) en dan een nieuwe heup.
Wil natuurlijk alles voor hem doen, maar wie heeft hier ervaring mee??met zo'n operatie, en nu ook nog het probleem met zijn gewicht. \Is een labrador , dus ALLES is lekker!! hij weegt 41 kilo en er kunen dus echt wel een kilo of 6/7 af.
Hij krijgt brokken, ik wil overstappen op versvlees hoe ga ik dit doen, mischien eerst met Duck?
mag hij sercibonen en moeten die vers zijn of mag het ook uit blik??
Jullie zien , vraag op vraag, maar ik wil echt het beste voor hem doen.

groetjes senadance
:


Overgewicht is funest voor een hond met deze aandoening! Inderdaad beginnen om dit zo snel mogelijk onder controle te krijgen.

Brokken bestaan voor zo'n 50% uit koolhydraten (dit staat nooit op de verpakking). Koolhydraten worden omgezet naar suiker en uiteindelijk opgeslagen als vet!!
Een hond haalt zijn energie uit VET en niet uit koolhydraten.

Maak dus een start door de brokken overboord te gooien en over te gaan naar een complete versvleesvoeding (Carnibest, Rodi, Bibi, AHV etc). Duck kan ook maar Duck bevat aardig wat graan en dat is nu net niet de bedoeling.
20 gram per kilo hond per dag is voldoende.

GEEN hondenkoekjes, brood of pasta's of andere dingen waar koolhydraten in zitten.
Eventeel wat voeding vervangen door vuile pens of fytomix. Op deze manier kan je hond wel 500 gram in de week of in de 2 weken afvallen!!

Sperziebonen geven is onzin en heeft geen zin.
Door K@rin
#197703
ALLEEN sperziebonen geven zou ik dus ook nooit doen .....
Natuurlijk vallen ze niet af VAN sperziebonen, maar doordat je de hoeveelheid voer halveerd. Alleen door het aan te vullen met sperziebonen heeft de hond toch een normale hoeveelheid eten en daardoor geen honger .........
Heb ik zeker hele bijzondere honden, want daar werkt het wel bij ....... ::) ;)
Door Lupa
#197708
het gaat niet om de sperziebonen maar om de brokken.
uiteindelijk heeft de hond die afgevallen is het minumun aan eten omdat anders te dik wordt.
ik heb niet bedoeld dat mientje alleen sperziebonen krijgt toen in die tijd maar ze krigt 1 dag alleen soerciebonen.
maar op het laats had ik haar net zogoed geen eten meer kunnen geven want ze had 3 brokken zowat.
dus ja mischien help bij jou honden maar wat ik hier om me heen hoor en sie is het zelfde verhaal, hond is te dik en de baas zegt " hij krijgt echt bijna geen brokken en de rest in sperziebonen" en toch zijn de honden dik en ze hebben honger.
Maar geod mijn mening :
ik geloof niet in brokken met sperziebonen, ik geloof in versvlees en als de hond te dik is de licht variant incombinatie met fytomix of sperziebonen
Gebruikersavatar
Door sylvia
#197713
[quote="Karin & Pyrs"]
ALLEEN sperziebonen geven zou ik dus ook nooit doen .....
Natuurlijk vallen ze niet af VAN sperziebonen, maar doordat je de hoeveelheid voer halveerd. Alleen door het aan te vullen met sperziebonen heeft de hond toch een normale hoeveelheid eten en daardoor geen honger .........
Heb ik zeker hele bijzondere honden, want daar werkt het wel bij ....... ::) ;)
[/quote]

Nee hoor alleen is het wel zo dat je ze zo gewend houd aan een volle bak voer, dus je zult op een gegeven moment toch weer meer normaal voedsel moeten gaan verstrekken en dan komen ze gewoon weer aan
Door K@rin
#197728
[quote="sylvia"]
[quote="Karin & Pyrs"]
ALLEEN sperziebonen geven zou ik dus ook nooit doen .....
Natuurlijk vallen ze niet af VAN sperziebonen, maar doordat je de hoeveelheid voer halveerd. Alleen door het aan te vullen met sperziebonen heeft de hond toch een normale hoeveelheid eten en daardoor geen honger .........
Heb ik zeker hele bijzondere honden, want daar werkt het wel bij ....... ::) ;)
[/quote]

Nee hoor alleen is het wel zo dat je ze zo gewend houd aan een volle bak voer, dus je zult op een gegeven moment toch weer meer normaal voedsel moeten gaan verstrekken en dan komen ze gewoon weer aan
[/quote]

Nee hoor, niet MIJN ervaring :P ;)
Voorheen kreeg Romy ca. 850-900 gram CB per dag ...
Wanneer ze nu weer op een goed gewicht zit, NA haar sperziebonen/CB-kuurtje (480 gram sperziebonen+400 gram CB per dag), dan krijgt ze 700 gram CB per dag en daar moet ze het dan mee doen.
Wanneer ik haar alleen maar teruggezet had naar die 700 gram, dan was ze nu nog geen 3 kg afgevallen.
Ik geef alleen tijdelijk sperziebonen als aanvulling in de periode dat ze af moeten vallen, daarna gaan ze gewoon minder eten ....... ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#197733
[quote="Karin & Pyrs"]
[quote="sylvia"]
[quote="Karin & Pyrs"]
ALLEEN sperziebonen geven zou ik dus ook nooit doen .....
Natuurlijk vallen ze niet af VAN sperziebonen, maar doordat je de hoeveelheid voer halveerd. Alleen door het aan te vullen met sperziebonen heeft de hond toch een normale hoeveelheid eten en daardoor geen honger .........
Heb ik zeker hele bijzondere honden, want daar werkt het wel bij ....... ::) ;)
[/quote]

Nee hoor alleen is het wel zo dat je ze zo gewend houd aan een volle bak voer, dus je zult op een gegeven moment toch weer meer normaal voedsel moeten gaan verstrekken en dan komen ze gewoon weer aan
[/quote]

Nee hoor, niet MIJN ervaring :P ;)
Voorheen kreeg Romy ca. 850-900 gram CB per dag ...
Wanneer ze nu weer op een goed gewicht zit, NA haar sperziebonen/CB-kuurtje (480 gram sperziebonen+400 gram CB per dag), dan krijgt ze 700 gram CB per dag en daar moet ze het dan mee doen.
Wanneer ik haar alleen maar teruggezet had naar die 700 gram, dan was ze nu nog geen 3 kg afgevallen.
Ik geef alleen tijdelijk sperziebonen als aanvulling in de periode dat ze af moeten vallen, daarna gaan ze gewoon minder eten ....... ;)
[/quote]

nou het enige dat je doet is ze te snel laten afvallen omdat ze dus tijdelijk veel te weinig nutrienten krijgen, je kan dit trouwens ook doen met iedere soort groenten, wortel bv.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door