Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door bloemetje
#1680814
[quote="Janine74"]
mmm,begin nu wel te twijfelen...

energique is een goede kvv,zo te lezen,is het dan beter de pup helemaal op energique te
zetten,of te combineren met bijv,smuldier,bijv.s morgens smuldier en s avonds energique?

Wil ook graag gedeeltelijk barfen,af en toe een kippenekje,hartjes ,geen karkassen,misschien later,eerst
maar beetje wennen aan de nekken ;).
[/quote]

Mijn Guus is groot geworden op Enerigique. Aangezien ik Smuldier ook niet het meest hoogwaardige vind zou ik het af en toe eens een dagje geven en dan de KVV combineren met een barfdagje! Het beste geef je dan iets wat niet in je KVV zit. Bijv een lekker eendennekje met hertenvlees en een beetje groente (ik noem maar even een dwarsstraat). Kip en orgaan zit al genoeg in KVV.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1680899
Nou de stelregel is dat je minimaal 4-5 diersoorten moet voeren + vis, dan is het compleet te noemen qua voedingsstoffen.
Of een premix toevoegen ook dan kun je het compleet noemen.
Daarnaast als er geen premix toegevoegd gaan de verhoudingen heel scheef omdat je,
1. niet weet wat lotgering in zijn voer stopt, dat kan maar zo 30% orgaan zijn (noem maar even wat)
2. Maar max. 3 soorten voert + vis, zo ben je niet zeker dat hij alle voedingsstoffen binnenkrijgt
en 3. Dat de kans groot is dat je meer rund/kip voert naar verhouding dan lam/vis en daar is het wel prettig een beetje een verhouding te hebben.
Dat je menu dus niet overheerst wordt door maar 1/2 diersoorten.

Daarbij vindt ik er een verschil tussen zitten of je een volwassen hond voert of een pup, want die laatste moet nog groeien en heeft daarvoor goede bouwstenen nodig.

Wat ik belangrijk vindt in het kiezen van een kvv voor pup is:
- een natuurlijke calciumbron (gemalen bot dus)
- dat het compleet genoemd wordt, dus of een premix heeft of dat je 5 diersoorten voert verdeelt over de week.
- ook vis vindt ik erg belangrijk voor een pup vanwege de omega 3 vetten, dus zou ik kiezen voor of een visdagje met wat groente ofzo of 1 of 2x in de week een kvv met vis erin.
- afwisseling in diersoorten, zou dus nooit maar 1 soort kvv geven.
- daarnaast dat een kvv zich bewezen heeft over een aantal jaar en de ervaringen over het algemeen er goed over zijn.

Voorbeelden hiervan zijn:
All animal/ haaksbarf: natuurlijke calciumbron en door verschillende soorten te wisselen compleet per week
Carnibest: natuurlijke calciumbron met premix, verschillende smaken, eend, lam, kip, rund
Volgens mij gebruikt ook naturis en energique een natuurlijke calciumbron.
Door lightning
#1680916
ja dat snap ik hoor het verschil tussen pup en volwassen hond pupje heeft meer nodig.

maar van de soorten die ik noem zijn dus verschillende en niet in 1 verpakking.

met barf eten mijn honden ook maar 3 soorten dieren vis moeten ze al niet.. dus zouden ze alsong een hoop te kort komen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1680918
[quote="lightning"]
maar lotgering heeft meerdere smaken rund, kip, lam, en vis.. wat komen ze dan tekort?
[/quote]

Misschien niet zo veel als je structureel alle soorten geeft, maar veel mensen doen dat niet en als je dan 1 soort, waarvan gezegd wordt...het is compleet, dan kun je nog wel eens in de problemen komen.
Daarbij blijft het gewoon erg vet en als je dan te weinig goede vleesssoorten voert omdat er zoveel vet in zit dat de hond er snel op dichtgroeid dan loop je ook tegen tekorten aan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1680920
[quote="lightning"]
ja dat snap ik hoor het verschil tussen pup en volwassen hond pupje heeft meer nodig.

maar van de soorten die ik noem zijn dus verschillende en niet in 1 verpakking.

met barf eten mijn honden ook maar 3 soorten dieren vis moeten ze al niet.. dus zouden ze alsong een hoop te kort komen?
[/quote]

Ik zou daar zeker niet gerust op zijn dat dat voldoende is.
Door lightning
#1680940
[quote="Angelique"]
Misschien niet zo veel als je structureel alle soorten geeft, maar veel mensen doen dat niet en als je dan 1 soort, waarvan gezegd wordt...het is compleet, dan kun je nog wel eens in de problemen komen.
Daarbij blijft het gewoon erg vet en als je dan te weinig goede vleesssoorten voert omdat er zoveel vet in zit dat de hond er snel op dichtgroeid dan loop je ook tegen tekorten aan.
[/quote]

aha ok ik snap hem bij mij krijgen ze ze allemaal en niks te dik eerder te dun althans mijn border :-[.


[quote="Angelique"]
Ik zou daar zeker niet gerust op zijn dat dat voldoende is.
[/quote]

ze lusten niet meer. in het begin aten ze alles en na 1,5 jaar of zo begonnen ze steeds meer te mutsen met dingen... vandaar dat ik kvv ben gaan bijvoeren vanwege misschien te korten. vis willen ze niet maar wel de kvv vis... :-[
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1681094
[quote="lightning"]
aha ok ik snap hem bij mij krijgen ze ze allemaal en niks te dik eerder te dun althans mijn border :-[.


ze lusten niet meer. in het begin aten ze alles en na 1,5 jaar of zo begonnen ze steeds meer te mutsen met dingen... vandaar dat ik kvv ben gaan bijvoeren vanwege misschien te korten. vis willen ze niet maar wel de kvv vis... :-[
[/quote]

Miss kun je dan eens carnibest eend proberen, of lupa/smuldier paard of iets van all animal en af en toe eens een keer een restje groente van jezelf ofzo. Dan heb je al veel meer afwisseling.
Ikzelf zou er namelijk ook niet geheel gerust op zijn, zeker niet zonder premix in de lotgering.

Border (collie's) op gewicht houden, pfff weet er alles van, je voert je te pletter en dan nog heb je het idee dat ze toch wat magertjes zijn.
Hier eten ze minimaal 3-4% van hun gewicht. 1 zelfs bijna 5% ervan en dat werkt wel wat.
Door lightning
#1681113
ik zal eens neuzen verder. is combi kvv/barf dan ook niet goed. als barf krijgenze run (geen botten maar wel de rest) en kip en parelhoen. grote soorten durf ik nog niet aan. konijn blieven ze niet meer op 1 na dan.... vandaar de kvv


en ik heb niet eens een grote border. wel 1 uit showlijn met behoorlijk veel bone maar hij is maar 17,5 kilo en dat voor een reu dat niet geholpen is. hij krijgt 500 gram lotgering (net als de andere hondjes en met hun is het soms te veel) maar met hem jeutje lastig
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1681138
Combi barf/kvv kan natuurlijk ook.
Ik zou dan alleen geen kip,rund of lam toevoegen want dat zit al in lotgering.
Maar parelhoen is prima natuurlijk. Je kunt ook nog denken aan paardenvlees, kalkoenvlees, hertenvlees, eendennek, kwartel enz.
Zo kom je ook prima aan genoeg soorten om wat zekerder te zijn wat je geeft.

Ik vindt 17,5 best groot, maar die van mij zijn gewoon wat te klein met 15kg, 14kg en 11,5kg  :biggrin2:
Sommige honden zijn gewoon lastiger op gewicht te houden  ;)
Door lightning
#1681179
[quote="May Linn"]
Combi barf/kvv kan natuurlijk ook.
Ik zou dan alleen geen kip,rund of lam toevoegen want dat zit al in lotgering.
Maar parelhoen is prima natuurlijk. Je kunt ook nog denken aan paardenvlees, kalkoenvlees, hertenvlees, eendennek, kwartel enz.
Zo kom je ook prima aan genoeg soorten om wat zekerder te zijn wat je geeft.

Ik vindt 17,5 best groot, maar die van mij zijn gewoon wat te klein met 15kg, 14kg en 11,5kg  :biggrin2:
Sommige honden zijn gewoon lastiger op gewicht te houden  ;)
[/quote]

ja maar dat is het hem dus. ik krijg misschien de eend er nog in maar dan houd het vaak op tenzij het echt mouse is :D.

nou 17,5 kilo is niet veel hoor de meeste teven zijn zelfs zwaarder dan mijn reu althans wat ik zo hoor op border fora's ;D
Gebruikersavatar
Door judith vd
#1687716
Ik heb een wetterpup van 11 weken. Ze krijgt 2x per dag smuldier (0,45 bij Jumbo) en 1x per dag barf.
Totnutoe heeft ze kipkarkas, kipvleugel, rundspiervlees en panharing gekregen.
Ik heb een bestelling geplaatst bij Herby voor hert, konijnkarkas, parelhoenkarkas ed. om alles goed af te wisselen.
Ze vind het heerlijk en verdraagt alles heel goed. Misschien krijgt ze uiteindelijk alleen barf. Het is hartstikke leuk om te zien hoe lekker ze het vind en hoe goed ze groeit.
Veel plezier alvast met je pup!

Judith
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door