Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Marjolein68
#1622660
Onze Doberpup Benno van 13 weken staat nu sinds drie weken op Naturis (Kip/Rund Compleet). Daarvoor gaf ik Duck Uitmuntend maar vind daar toch teveel graan in zitten en de verhouding van de inhoudsstoffen komt niet overeen met het optimale voor pups van grote rassen (t.w. 26% eiwit, 14% vet, 0,80 Ca, 0,67 P (volgens onderzoek naar invloed van eiwit en calcium op de groei van Duise Doggenpups). De Naturis Kip/Rund komt daar wel bij in de buurt, hoewel de Ca/P verhouding aan de lage kant is (tw 0,50 : 0,40).
Ik word daar toch wat onzeker van, volgens het onderzoek kan je beter minder dan teveel Ca voeren, maar liefst natuurlijk gewoon de optimale hoeveelheid.
Het viel me sowieso op dat bij de andere Naturis soorten vaak het fosforgehalte lager is dan het calciumgehalte, dat is toch vreemd?  ???
Op zich ziet Benno er mooi uit, hij glanst, is levendig, schraal (naar mijn idee zelfs wat te mager), maar hij poept best wel veel (verteert hij het wel goed?? Bij de fokker is hij afgespeend op pap en Royal Canin), ik vind 'm eigenlijk echt mager (ribben zijn zichtbaar) en sinds gisteren gaan z'n voorpoten naar buiten draaien (Franse stand). Maar dat kan mss komen omdat z'n borstje nog zo smal is, of kan dat door bv een magnesiumtekort komen? (als ik 't me goed herinner kan dat invloed daarop hebben, maar al mijn naslagboeken zitten al in verhuisdozen  :()
Volgens de richtlijnen van Naturis moet je een pup 30-40 gr per kg geven. (hij zal nu 11 kg wegen) Ik geef ruim 40 gr p/kg en dan nog over de dag beloningsbrokjes, Rodiworst en vaak wat kvv van de andere honden erbij. Hij is steeds volgens schema ontwormd. Vorige week nog bij DA geweest (3e enting) en die vond 'm er prima uitzien.
Maar ik blijf me toch afvragen of ik hem niet tekort doe met de Naturis. Mijn twee volwassen Dobers heb ik het eerste jaar brokken gevoerd (wist niet beter  ;)) en met een jaar op Energique overgezet. Dit is voor mij de eerst keer met een pup volledig op kvv. Ik heb wel op internet positieve ervaringen gevonden met Carnibest en Duck, vandaar ook dat ik eerst Duck gaf. Maar Naturis ziet er gewoon veel 'vleesiger' uit en heeft echt bot als Ca-bron, dus leek me gewoon veel beter. Maar omdat die andere Naturis-soorten een scheve Ca/P verhouding hebben en er niet bekend is wat de verhoudingen van de overige vita's en min. is, vraag ik me af of het uberhaupt eigenlijk wel zo goed is  :-[
Ik wil juist mijn kleine mannetje een goede start geven en ben bang dat ik 'm toch tekort doe.
Is er iemand die zijn/haar pup met Naturis heeft opgegroeid (en welke soort) en die daar goede (of mss wel minder goede) ervaringen mee heeft??

(edit: titel aangepast)
Laatst gewijzigd door Marjolein68 op ma 17 mei 2010, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1622733
Mn pup is niet op naturis groot gebracht, maar wel op vers.

Wat me opviel is het aantal  grammen dat je voert, 30-40 gram per kilo. Das echt heeel weinig voor een pup. Ik zou eerder tussen de 50 en 70- gram per kilo gaan zitten. Denk dat die 30-40 gram voor volwassenen is.


Als je kijkt naar het BARf principe (en KVV) is het voor pups 5-10% van het lichaamsgewicht. 10 voor de kleine rassen, 5 voor de hele grote rassen.
Ga eerst maar eens uit van 8%.

Hoe zwaar is je pup nu, zo'n 7 kg??
Dan krijg je 7% van 7000 gram= 490 gram per dag
Jouw berekening: 40 gram x 7 kg= 280 gram per dag.

Scheelt dus ongeveer de helft!!!
Door Marjolein68
#1622752
De hoeveelheid 30-40 gr is wat Naturis zelf aangeeft voor pups. Volwassen honden zouden maar 20 gr per kg lichaamsgewicht hoeven.
Benno weegt nu zo'n 11 kg en krijgt nu 500 gr per dag (verdeeld over 4 beurten), maar daar doe ik 2 x nog een pluk van de andere honden bij. Dus per dag krijgt hij iig 600 gr kvv en daarbij dan nog ca. 3 plk Rodiworst en beloningskoekjes (oefeningetjes overdag).
Gebruikersavatar
Door choopy
#1622784
7% van 11000 gram= 770 gram.
Ik denk dus echt dat hij een derde per dag te weinig binnen krijgt

Weet niet hoe ze dat doen bij naturis, bij oa Carnibest is het ook 50-70 gr/kg
Een vriendin van mij voert wel naturis, volwassen hond, die krijgt met 26 kg zo'n 600 gram per dag. Das al meer dan de 20 gr/kg en hij is echt schraal hierop.
Door Silvia V.
#1622845
[quote="vanaalst"]
het zijn richtlijnen en voeren doe je vooral ook met je ogen, is je hond te schraal dan geef je gewoon wat meer, en pups/jonge honden eten ook meer als volwassen honden..
[/quote]

Ben het hier helemaal mee eens. En sowieso zou ik naar de 40-60 gr. per kg. lg. gaan. Dat is toch wat er algemeen wordt aangegeven.
Ik voer mijn pupjes altijd Carnibest puppy en als ze naar de nieuwe eigenaars gaan kunnen ze al op de volwassen versie. Ik verkoop zelf Naturis en CB, maar gevoelsmatig verkoop ik toch altijd liever de CB pup voor de kleine dreumesen als de Naturis puppy. Maar heb dus zelf geen persoonlijke ervaring met pups en Naturis puppy!
Door Marjolein68
#1622881
Dank jullie wel voor de reacties. Het gaat me echter niet zozeer om de hoeveelheid die ik moet voeren, als wel om de samenstelling van Naturis. Of die qua inhoudsstoffen wel optimaal is voor een pup van een groot ras (hij zal straks op ruim 40 kg uitkomen).

Ik denk dat als ik nu meer dan 600 gr ga voeren, dat hij er niet echt veel meer van opneemt. Als je ziet wat een grote drollen hij nu al legt... :o vraag ik me sowieso dus af of hij het wel allemaal goed opneemt. Bij volwassen honden is het iig zo dat hoe meer je (per keer) voert, hoe minder effectief de voedingsstoffen worden opgenomen. Ik neem aan dat dat bij pups met verteringsstelsel in de groei ook zo is of mss zelfs nog wel sterker. Maar zou 't kunnen dat hij nog niet goed raad weet met 'vers' omdat hij op pap en brok is afgespeend? Weet iemand of dat kan?
Door K@rin
#1622934
Een voormalig Pyr-fokster was overgestapt op Naturis, maar is daar na verloop van tijd per direct mee gestopt.
Pups (van een ander ras) kregen o.a. Engelse-ziekte-achtige verschijnselen.
Die weer verdwenen, nadat ze terugging naar Carnibest.
Ze heeft me een heel word-document toegestuurd, met haar negatieve ervaringen, maar die zal ik hier niet allemaal publiceren.
Volgens mij is ze ook regelmatig op BP., dus misschien wil ze het zelf vertellen.

P.S. als je wilt kan ik je naar haar doorverwijzen ...
#1622959
als je je niet lekker voelt bij deze kvv dan ga je toch andere voeren...
en ja als de pup pap en brok heeft gehad dan is dit wel even wat anders, maar moet je wel verandering zien, ook wbt de ontlasting..
Door Lizzy
#1622994
Marjolein68 schreef: Onze Doberpup Benno van 13 weken staat nu sinds drie weken op Naturis (Kip/Rund Compleet). Daarvoor gaf ik Duck Uitmuntend maar vind daar toch teveel graan in zitten en de verhouding van de inhoudsstoffen komt niet overeen met het optimale voor pups van grote rassen (t.w. 26% eiwit, 14% vet, 0,80 Ca, 0,67 P (volgens onderzoek naar invloed van eiwit en calcium op de groei van Duise Doggenpups). De Naturis Kip/Rund komt daar wel bij in de buurt, hoewel de Ca/P verhouding aan de lage kant is (tw 0,50 : 0,40).
Ik word daar toch wat onzeker van, volgens het onderzoek kan je beter minder dan teveel Ca voeren, maar liefst natuurlijk gewoon de optimale hoeveelheid.
Het viel me sowieso op dat bij de andere Naturis soorten vaak het fosforgehalte lager is dan het calciumgehalte, dat is toch vreemd?  ???
Het fosforgehalte is altijd lager dan het calciumgehalte. Ook in bijv. Carnibest: Calcium 0,48% / Fosfor 0,43% en Energique: calcium 0,66% / fosfor 0,48%.
Op zich ziet Benno er mooi uit, hij glanst, is levendig, schraal (naar mijn idee zelfs wat te mager), maar hij poept best wel veel (verteert hij het wel goed?? Bij de fokker is hij afgespeend op pap en Royal Canin), ik vind 'm eigenlijk echt mager (ribben zijn zichtbaar) en sinds gisteren gaan z'n voorpoten naar buiten draaien (Franse stand). Maar dat kan mss komen omdat z'n borstje nog zo smal is, of kan dat door bv een magnesiumtekort komen? (als ik 't me goed herinner kan dat invloed daarop hebben, maar al mijn naslagboeken zitten al in verhuisdozen  :()
Te mager/schraal is niet goed, ook niet voor een pup.
Volgens de richtlijnen van Naturis moet je een pup 30-40 gr per kg geven. (hij zal nu 11 kg wegen) Ik geef ruim 40 gr p/kg en dan nog over de dag beloningsbrokjes, Rodiworst en vaak wat kvv van de andere honden erbij. Hij is steeds volgens schema ontwormd. Vorige week nog bij DA geweest (3e enting) en die vond 'm er prima uitzien.
Ik vind dat echt veel te weinig voer. En als ik lees dat jouw hond al bergen poept en vast nog meer gaat poepen als je hem een normale hoeveelheid voer geeft (wat bij een pup hoort): dan is dit niet de juiste voeding voor hem. Vind ik. Mijn pup is 13 weken oud, weegt 10,5 kg en eet 800 a 900 gram voer per dag. De drolletjes zijn heel klein en compact (ik stel wel zelf samen).
Maar ik blijf me toch afvragen of ik hem niet tekort doe met de Naturis. Mijn twee volwassen Dobers heb ik het eerste jaar brokken gevoerd (wist niet beter  ;)) en met een jaar op Energique overgezet. Dit is voor mij de eerst keer met een pup volledig op kvv. Ik heb wel op internet positieve ervaringen gevonden met Carnibest en Duck, vandaar ook dat ik eerst Duck gaf. Maar Naturis ziet er gewoon veel 'vleesiger' uit en heeft echt bot als Ca-bron, dus leek me gewoon veel beter. Maar omdat die andere Naturis-soorten een scheve Ca/P verhouding hebben en er niet bekend is wat de verhoudingen van de overige vita's en min. is, vraag ik me af of het uberhaupt eigenlijk wel zo goed is  :-[
Ik wil juist mijn kleine mannetje een goede start geven en ben bang dat ik 'm toch tekort doe.
Is er iemand die zijn/haar pup met Naturis heeft opgegroeid (en welke soort) en die daar goede (of mss wel minder goede) ervaringen mee heeft??

(edit: titel aangepast)
Bij mijn weten komt de Franse stand regelmatig voor bij honden tot 9 maanden. En bij slecht gevoerde honden.

Ik heb geen ervaring met het voer dus daar kan ik je verder niet bij adviseren.
Door miik
#1623196
Je vraag is of de hond zo tekorten kan oplopen: JA ! Zeker als deze hoeveelheden blijft aanhouden.
Mijn volwassen Border eet 330 gr/dag, mn pup destijds bijna 1,2 kilo ! Als je zn ribben ziet en aangeeft dat hij schraal is, dan Moet je hem dus meer gaan voeren of dat nou wel of niet op de verpakking staat. Anders krijgt hij gewoon veelste weinig binnen. Mijn pups hadden ook kleine drolletjes, dus als hij veel poept, dan zou ik ook een ander merk gaan proberen.
Door Marjolein68
#1623231
Ik zie trouwens dat ik een foutje heb gemaakt in mijn eerste stuk en wat Lizzy aanhaalde: ik zei dat het P gehalte lager is dan het Ca gehalte. Ik bedoelde juist andersom, dat bij enkele Naturissoorten het fosforgehalte hoger is dan het calciumgehalte. Sorry voor de verwarring.
Daarom beperk ik me voor de pup iig tot de Kip/Rund Compleet omdat daar wel de normale verhouding Ca/P inzit. De Kip Compleet heeft ook de goede verhouding, maar die had de DZaak niet op voorraad.

Een ander kvv proberen, tja ik ben net zo blij met de Naturis, veel vlees, mooi grof gemalen en natuurlijke calciumbron. En betaalbaar met drie grote eters  :-[. (Op de Duck had Benno trouwens ook grote drollen).
Hij krijgt op 't moment ook drie verschillende soorten Naturis en 2x per dag wat Duck van Gido erbij.

't Liefst wil ik 't zelf weer gaan maken, maar we kunnen elk moment weg moeten (ons huis staat te huur en zodra er een huurder is, verhuizen we naar Frankrijk) en dan kan ik geen voorraden inslaan...
Zodra we in Frankrijk zijn ga ik direct over op de BARF  :)
Door Marjolein68
#1623388
Ja, maar dan wil ik de gerustheid hebben dat 't wel goed is...  :-\
Ik ga voor 't moment idd toch maar wat meer geven, hoewel ik 't wel veel vind. Naar mijn idee is zijn maag nog maar zo klein...  :mouse1:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door