Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door mijn MIKI
#172380
Mijn Miki is nu 5 maanden een Dalmatier en zou graag willen weten hoe ik kan gaan beginnen met vers vlees
moet er nog iets anders bij of is vlees voldoende voor mijn pup hij heeft nu Hills maar hij poept veel dan dik dan dun en het laatste is dan ook echt water en drink heeeel erg veel dus veel plassen en wat ik ook raar vind is dat hij best wel veel onderhuidse kleine bultjes heeft je voelt ze haast niet maar zn vacht staat een beetje omhoog op die plekjes en ik denk dat het misschien aan de voeding ligt de dokter had het over wormen maar ik heb hem al 3 keer ontwormd in die maanden dat ik hem heb dus zou ik vers vlees en botten willen proberen maar moet dat dan rauw zijn allemaal en hoeveel mag ik geven op de dag en in hoeveel keer jeetje wat een hoop vragen he maarja ik weet er echt niks van en ik wil het beste vor m'n hond het is zo een scheet jammer dat ik niet weet hoe ik een foto kan toevoegen op deze site bedankt alvast voor de moeite ;)
#172410
jaja die foto weet ik nu wel ;D

dan moet je even naar bar-plaats gaan en dan ergens staat pb tips van chooky en daar staat t uitgelegt.
anders kan je n foto naar sylvia sturen die zet m dan op n site.

verder weet ik niet zoveel over botten en zo dus daar moeten anderen je maar bij helpen.
wel veel succes ermee.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op do 23 sep 2004, 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#172556
Ja, nou durf ik je bijna geen antwoord te geven als iedereen roept dat Lizzy dat moet doen ;).
Dat uitstaande haar kan idd wijzen op wormen, waarom laat je haar ontlasting dan niet controleren op wormen? Misschien moet je wel een ander middel geven. Ik zou in ieder geval niet zomaar meer een wormenmiddel geven omdat ze al een boel kuurtjes heeft gehad. Dus laat haar ontlasting onderzoeken door je DA en als dan blijkt dat ze wormen heeft dan kun je er nog een goeie kuur tegenaan gooien.
Trouwens de meeste honden op vers worden nog amper ontwormd, omdat hun maagzuur zo zuur is dat daar haast geen worm nog in overleefd.
Met vers vlees bedoelen we hier niet alleen rAUw vlees maar ook (rauwe)botten en evt. groentes (worden kort gekookt of gepureerd). Je kunt dat in de dierenwinkel kopen en dan vind je het in de diepvries, dit is (meestal) compleet.
Maar je kunt het ook zelf samenstellen. Ik weet niet waar jouw voorkeur naar uitgaat?
Het zelfsamenstellen is niet echt moeilijk, maar je moet wel weten hoe je dat moet doen en wat jouw hond echt nodig heeft, dus dat betekent dat je je daar wel even in moet gaan verdiepen. Er zijn verschillende boeken over BARF, er is hier op het forum ook heel veel over te lezen, en je zou dan in de tussentijd kunnen kiezen voor het voeren van een komplete versvlees voeding zoals:

www.carnibest.nl
www.bibidiervoeding.nl
www.rodipetfood.nl
www.energique.nl
www.prinspetfood.nl
www.ahv-breda.nl
www.ducknatuurvoeding.com

De hoeveelheid die je moet geven: tja, dat ligt aan de hond en wat je hem geeft, maar bij pups wordt 50 gr. per kg lichaamsgewicht aanbevolen, bij volwassen honden 20 gr. Dat moet je een beetje uitproberen, en wordt je hond te dik dan ga je hem minder geven, wordt hij te dun dan geef je hem wat meer.

Foto's plaatsen, kijk eventjes hier: http://www.barfplaats.nl/barfclub/F_A_Q.htm#how.

Succes, en trouwens, welkom op BP :). En Lizzy zal me vast nog wel willen verbeteren en je specifieke dalmaten tips geven. ;)
Laatst gewijzigd door Nitus op do 23 sep 2004, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#172571
Jeetje! Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan het verhaal van Anne Marie! Ik zou Miki lekker overzetten op versvlees (een van de merken die Anne Marie al voor je heeft neergezet). Zijn ontlasting zal zeker verbeteren! Of de bultjes ook zullen verdwijnen, dat is nog maar de vraag... De bultjes kunnen net zo makkelijk veroorzaakt zijn door een pollenallergie ofzo. Jeuken de bultjes? Zijn de bultjes rood?

OK, dan nog een stukje over purine, want daar doelen de dames op ;D.

Een Dalmaat kan problemen krijgen met blaasgruis/nierstenen wanneer hij teveel purine binnen krijgt. Purine is simpelweg gezegd een type eiwit. Bij de Dalmaat zorgt een grote hoeveelheid purine ervoor dat de urine zuur wordt en in deze zure urine kunnen uraatstenen ontstaan. Kan. Hoeft allemaal niet. In Nederland lijkt dit probleem minder groot als bijv. in de USA bij de Dalmaten.

In welke voedingsmiddelen zit veel purine? Nou, in orgaanvlees en bijv. sardientjes. Meer over hoeveel purine er in wat zit in dit onderwerp: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5221

Goed, alle versvleesvoedingen bevatten behoorlijk wat orgaanvlees. Dat is wel iets om in je achterhoofd te houden. Maar, ik ken inmiddels HEEL VEEL Dalmaten die op een versvleesvoer staan en geen van hen heeft ooit problemen gehad met uraatkristallen in de urine. Het zal dus zo'n vaart niet lopen. Maar, ik vertel het toch want mocht je ooit zien dat Miki wil plassen maar er komt geen urine uit, ga dan als een gek naar je dierenarts en wees er van bewust dat eventuele blaasgruis/nierstenen van het type URAAT zouden kunnen zijn (ik heb helaas genoeg dierenartsen mee gemaakt die er gemakshalve vanuit gingen dat de hond wel struvietgruis zou hebben. Ik heb 1 maal meegemaakt dat de hond voor struviet werd behandeld, dat wil zeggen, zijn urine werd verzuurt door medicatie + dieet en het gevolg hiervan was dat de hond nog maar net op tijd gered kon worden).

Overigens is het niet zo dat een Dalmaat deze stenen kan krijgen van een versvleesvoeding. Absoluut niet! Een Dalmaat krijgt deze stenen net zo makkelijk bij ieder willekeurige brok. Sterker nog, ik denk dat de kans op blaasgruis/nierstenen (ook van het type uraat) vele malen groter is wanneer je brokken geeft. Brokken bevatten namelijk te weinig vocht en bevatten teveel onnatuurlijke mineralen.

Je kunt ook zelf voeding voor je hond samenstellen. Dat doe ik ook met mijn Dalmaten. Maar, daarvoor moet je je wel eerst in de materie verdiepen. Het is niet moeilijk, dat niet, maar je moet toch eerst het e.e.a. lezen. Dus, als je snel resultaat wil, stap dan over op versvlees. En eventueel kun je je tegelijkertijd inlezen over zelf samenstellen en daar op overschakelen. Hoeft niet natuurlijk, je kunt ook versvlees blijven geven.

Groetjes, Lizzy
Door mijn MIKI
#172663
Dank jullie allemaal voor dit advies en we gaan er tegen aan ;D ook heb ik nog een vraag of er iemand hier is met een Dalmatier e.v.t. om met MIKI te spelen wij wonen in Schiedam en Miki is dol op andere honden :P
Door 202spots
#172807
[quote="mijn MIKI"]
hij heeft nu Hills maar hij poept veel dan dik dan dun en het laatste is dan ook echt water en drink heeeel erg veel dus veel plassen en wat ik ook raar vind is dat hij best wel veel onderhuidse kleine bultjes heeft je voelt ze haast niet maar zn vacht staat een beetje omhoog op die plekjes en ik denk dat het misschien aan de voeding ligt ;)
[/quote]
Hi en Welkom op BP!!
Die kleine bultjes kan ook 'n allergy zijn...die van mij hebben 't ook wel is. :(
Pas geleden was het bij Tor zo,dat ze ontstoken waren,dat zag ik toen ik er met de vlooienkam overheen ging..hoefde 't amper aan te raken en 't bloede...dus de DA vond het toch beter om 'n antibiotic kuur te doen...
Kan natuurlijk best dat het bij Mika verdwijnt wanneer je de diet veranderd.

Dals moeten wel veel water drinken en daardoor ook veel plassen,maar misschien is 't verstandig om de urine even te laten onderzoeken?
Doe je zelf ook de pH in de urine na kijken met die stripjes?

En om 'n idee te krijgen wat de andere Dalmaatjes zo al voorgeschoteld krijgen,kan je o.a bij de menus van Brutus en Pinkel,en the 202 spots lezen. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door