Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ener
#1513195
[quote="Angelique"]
Voer is meer dan enkel wat verhoudingen. Hoe je die verhoudingen invult is veel belangrijker. Een goed NRV -menu bestaat ook niet uit enkel rund en kip. Dus enige asociatie met de filosofie achter NRV is net zover te zoeken als bij een goed BARF-menu. [/quote]

Wolven eten ook een stuk minder gevarieerd dan de minimaal 5 diersoorten die als " nodig" worden gezien. In een gebied waar veel reeen voor komen eten ze, je raad het al, overwegend reeen. Afwisseling is goed, maar niet per definitie nodig.

[quote="Angelique"]
Dat je na 3 weken gebruik van dit kvv er dik tevreden over bent is natuurlijk hartstikke fijn voor jullie :)
[/quote]

Goed lezen is ook een vak.   :(
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1513472
[quote="Ener"]
Wolven eten ook een stuk minder gevarieerd dan de minimaal 5 diersoorten die als " nodig" worden gezien. In een gebied waar veel reeen voor komen eten ze, je raad het al, overwegend reeen. Afwisseling is goed, maar niet per definitie nodig.

Goed lezen is ook een vak. :(
[/quote]

Wolven eten altijd meer dan 2 diersoorten, ze eten wat voor handen is. Is dat idd overwegend reeën, eten ze een tijd veel ree, maar ze zullen ook konijn, muis, marmot enz. eten.
en aas wat ze tegen komen.
Ze kunnen wel een tijd tegen eenzijdig voer, daar overleven ze wel op, maar een ze eten niet een half jaar lang alleen maar reeën.
Daarnaast hebben bv reeën een veel hogere voedingswaarde dan onze bio-industriekippen en koeien, die vaak heel eenzijdig voer gehad hebben.
Ik ben dus wel van mening dat een hond ook meerdere diersoorten nodig heeft op langere termijn.
Door oebaya
#1513498
Lotgering verkoopt totaal voer, staat niet van wat, maar zal rund zijn, totaal voer met pens, lam/rijst, gewoon pens, kip totaal en totaal vis.
Ligt dus aan hoe je bestelt, je kan zo aardig variëren. Voor wie niet wil barfen, zal KVV altijd zijn beperkingen blijven houden m.b.t. aantal diersoorten, zeker als je ook kritisch naar de prijs van de KVV moet kijken.
De afgelopen periode ben ik eens op stap gegaan om te kijken wat de diverse KVV's kosten en wat er redelijk makkelijk te krijgen is. Nou, de meesten bieden niet veel meer qua soorten, dan Lotgering, vaak zelfs minder. Van sommige prijzen krijg ik de rilling zo duur. Uiteindelijk stoppen ze in praktisch al het KVV hetzelfde vlees, nl. de restanten van de slachthuizen en de vleesverwerkende industrie. En dan kunnen we lang en breed discussiëren over de calciumbron b.v., maar lang geleden in een tijd dat de brok niet bestond of je als een hele slechte hondeneigenaar werd beschouwd als je brokken voerde, gaven we altijd calcium in de vorm van een poedertje, zoals gistocal. Alleen mensen die boekjes als van Dhondt lazen, deden het misschien een beetje anders. Maar, de gemiddelde eigenaar voerde pens of kopvlees met bruin brood, soms ook vis met bruin brood, een calciumpoedertje en levertraan.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#1513505
Gemiddeld genomen wordt een wolf in het wild overigens een jaar of 10. Maximaal. Ik geloof dat de gemiddelde leeftijd een jaar of 7 is. Ik heb liever dat mijn honden 2 keer zo oud worden. In goede gezondheid. Ik vind overigens het vergelijk met een wolvenmenu niet zo ter zake doende, wanneer we het over de voeding van de huishond hebben. Ten eerste is ons opgefokte vlees dus niet te vergelijken met wilde prooidieren. Ten tweede is het bankaardappelleven van de huishond niet te vergelijken met de in het wild levende wolf. En ten derde streven wij toch naar een zo'n optimaal mogelijke voeding voor onze huishond, we hebben het hier toch niet over overleven? Als je overleven goed genoeg is, kunnen we net zo goed brokken geven.

En dat geldt dus ook voor wat we ooit in het grijze verleden deden Oebaya. Als je overleven of 'net an' goed genoeg vindt: be my guest natuurlijk. Maar ik ga liever voor optimaal.
Door rheawithpixels
#1513543
Lizzy, heb jij ergens een link met de samenstelling van vlees? Ik ben eigenlijk benieuwd wat bijvoorbeeld het verschil is aan mineralen enzo tussen de verschillende vleessoorten. Heb lopen googlen maar kon niet zo goed vinden en jij had laatst een post over dat er in lamsvlees bijvoorbeeld veel zink zit. Ik wil me daar eens verder in verdiepen.

Ik hou nogal van optimaal voeren  ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1513571
[quote="Ener"]
Wolven eten ook een stuk minder gevarieerd dan de minimaal 5 diersoorten die als " nodig" worden gezien. In een gebied waar veel reeen voor komen eten ze, je raad het al, overwegend reeen. Afwisseling is goed, maar niet per definitie nodig.

Wolven leven anders dan honden. Als een wolf met 7 jaar dood neerpletterd kraait er geen haan naar, terwijl ik mag hopen dat jij voor je hond een langere carriëre in gedachte hebt.


Goed lezen is ook een vak.  :
[/quote]

Inderdaad, maar dat vak beheers ik prima. Als jij op 23 januari schrijft dat je al een week lotgering voert dan is dat volgens mijn telraam niet meer dan een goeie drie weken.
Door Ener
#1513631
Angelique schreef: Inderdaad, maar dat vak beheers ik prima. Als jij op 23 januari schrijft dat je al een week lotgering voert dan is dat volgens mijn telraam niet meer dan een goeie drie weken.
Daar gaat het niet om. Je leest selectief, en vervolgens geef je een sneer. Daar reageerde ik op. Het volgende stond namelijk ook in hetzelfde berichtje.
Nu is het wel wat kort om er iets echt zinnigs over te zeggen, maar ze doen het er goed op
Ik ben er tot nu toe erg tevreden over, en de toekomst zal het leren.
Wat ik overigens wel grappig vind is dat de wolf regelmatig als voorbeeld wordt aangehaald, maar als dan vervolgens bepaalde eet gewoontes van wolven worden aangehaald mag dat weer niet gebruikt worden want je kan onze huishonden niet met wolven vergelijken. Wat ik ook vervelend vind is dat je hier speciaal een forum gedeelte hebt voor kvv, maar je wel door de beheerder wordt veroordeeld als je kvv voert. Jammer.
Laatst gewijzigd door Ener op wo 10 feb 2010, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door boskat
#1513743
[quote="Ener"]
Daar gaat het niet om. Je leest selectief, en vervolgens geef je een sneer. Daar reageerde ik op. Het volgende stond namelijk ook in hetzelfde berichtje.

Wat ik overigens wel grappig vind is dat de wolf regelmatig als voorbeeld wordt aangehaald, maar als dan vervolgens bepaalde eet gewoontes van wolven worden aangehaald mag dat weer niet gebruikt worden want je kan onze huishonden niet met wolven vergelijken. Wat ik ook vervelend vind is dat je hier speciaal een forum gedeelte hebt voor kvv, maar je wel door de beheerder wordt veroordeeld als je kvv voert. Jammer.
[/quote]

Inderdaad staat kvv niet erg hoog in aanzien,staat voor mijn gevoel op hetzelfde plan als brok,misschien 1 treetje hoger ,maar dan is het ook wel gebeurd
Jammer en inderdaad met de nodige sneren ,durf je je vragen,opmerkingen/mening,bijna  niet meer te stellen/geven,want barf is heilig en het enige wat telt,krijg ik het gevoel
Jammer je verjaagt ook zo mensen die om de een of andere reden niet kunnen of wilen of durven ,te barfen een gemiste kans mijns inziens.
Als er zo gereageerd wordt op kvv ,kun je die afdeling beter sluiten omdat die totaal niet serieus genomen wordt,wordt voor mijn gevoel wat minachtend over gedaan ook
Door rheawithpixels
#1513759
Ik heb inmiddels al aardig wat vragen gesteld zowel over BARF als over KVV en daarover zinnige en goeie antwoorden gekregen. Het enige wat er in dit topic geschreven wordt over Lotgering is het beperkte aantal diersoorten dat er in gebruikt wordt en daarover ontstaat een discussie.

Dus om nou te zeggen dat er minderwaardig gedaan wordt over KVV vind ik wel weer erg overdreven. Denk dat er genoeg mensen hier op Barfplaats erg tevreden zijn over het terugkrijgen van hun antwoorden door andere gebruikers en het wel zinvol vinden dat het topic KVV blijft bestaan. We hoeven het gelukkig niet allemaal met elkaar eens te zijn.
Door saskia37
#1513817
Ook ik voer Lotgering weliswaar alleen s'ochtends en s'avonds krijgen ze andere barfhappen, maar als we het over het assortiment hebben wil ik daar wel wat aan toevoegen.
-compleet met pens : zit rund, lam, en kip in
-compleet zonder pens: rund, lam, en kip
-compleet met paard: rund, lam, kip en paard
-compleet lam: alleen maar Lam
-compleet lam en rijst: alleen lam met rijst en groenten
-compleet vis: kabeljauwkoppen, lam en rund.
-enkelvoudig pens: rund
-enkelvoudig rundvlees
-Een kipmix alleen kip met kippemaagjes en kippehartjes

Op aanvraag stellen ze ook voor je samen.
Voor mijn gevoel wordt er nogal minderwaardig over lotgering gesproken, wat ik heel jammer vind, misschien komt het omdat ze niet zo commercieel zijn als de andere merken ik weet het niet, in ieder geval zijn wij er tevreden over  :)
Door willy en de 3 kleintjes
#1513829
ik geef mijn hondjes ook lotgering,
ze zijn er gek op.
ik heb 3 varianten compleet vlees.
ikzelf ga zeker niet barfen,vind ik eng.
ze doen het heel goed op lotgering,
ik deel pond door vieren,
ze krijgen 2x per dag eten.
mijn kinderen eten ook niet meer dan 3 soorten groenten,
hebben het liefst slavink of braadworst.
en zal je vertellen dat ze er groot op zijn geworden.
ik reageer weinig op het forum,
lees wel veel,waar ik wat van opsteekt,
maar ik vind wel dat sommige elkaar moeten respecteren,
wat je je hond te eten geeft,barf of kvv of brok,
uiteindelijk doet iedereen het uit liefde voor zijn hond.
Door oebaya
#1514749
[quote="Lizzy"]
En dat geldt dus ook voor wat we ooit in het grijze verleden deden Oebaya. Als je overleven of 'net an' goed genoeg vindt: be my guest natuurlijk. Maar ik ga liever voor optimaal.
[/quote]

Iemand die in brokken gelooft, vindt brokken optimaal voer, iemand die in barf gelooft, vindt barf optimaal, kortom, optimaal is een heel individueel, subjectief gevoel.
Jij kan evenmin aantonen, dat op het menu van vroeger er sprake was van 'net an' overleven. Honden werden soms heel oud en stierven soms jong, maar dat laatste zat eerder in de medische zorg die eigenlijk nog in de kinderschoenen stond, dan in de voeding.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#1514775
Oebaya, heb jij wel eens langere tijd geprobeerd om je hond te voeren met pens, brood en gistocal. Kan ik je van harte aanbevelen dat eens te doen. Dan weet jij waarom ik het 'net an' vind ;).

Wij zijn hier trouwens niet anti KVV. Maar we zijn wel kritisch ten aanzien van de merken. Vooral ten aanzien van merken die complete onduidelijkheid hebben over wat er wel en niet in het prakje zit en of het compleet is of niet. De merkjes KVV vliegen ongeveer als paddestoelen uit de grond. Iedere 'gek' kan in zijn schuurtje in de achtertuin een KVV'tje in elkaar draaien. De controle is NUL. En persoonlijk, als ik heel eerlijk ben? Dan denk ik dat een kritische blik ten aan zien van al die nieuwe KVV's hard nodig is. Want bedenk wel dat er mensen zijn die hun hond met 1 merk en 1 smaak KVV voeren in de veronderstelling dat zij een compleet voer voeren. En wanneer een fabrikant geen premix gebruikt en geen toevoegingen en niet duidelijk is over hoe het product gebruikt dient te worden: dan is de hond daarvan de dupe.

En daar staan we hier voor, voor het welzijn van alle honden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door